تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816911644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران «راسپوتین»؛ موج سواری مخالفان دولت کره جنوبی


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: جوان نوشت: بيش از يك ماه از اعتراضهاي مردمي در كره جنوبي مي گذرد . اين اعتراضهاي متوالي هفتگي در كره جنوبي و محاصره "كاخ آبي" رياست جمهوري در سئول ، در پی رسوایی درز اسناد محرمانه و متون سخنرانی مقام های ارشد این کشور از سوی زنی به نام «چوی سون سیل» که با رئیس جمهوری رابطه نزدیکی 40 ساله داشته، به وقوع پيوسته است . "چوی سون سیل "۶۰ ساله که مخالفان دولت به آن لقب "راسپوتین" دادند ، شهروندی عادی و فرزند رهبر یکی از فرقه های مذهبی در کره جنوبی است که اکنون به «عامل بحران سیاسی» در اين كشور بدل شده است. درباره اعتراضهاي مردمي در کره جنوبی ذکر چند نکته لازم است :

1- اعتراض ها ي مردمي درباره دخالت "چوی سون سیل" دوست نزدیک "پارک گئون هائه" رئیس جمهور کره جنوبی در امور سیاسی و تصمیم گیری های کلان کشور، همچنان ادامه دارد. رئیس جمهوری ۶۴ ساله کره جنوبی، در پی اتهامات مطرح شده درباره دخالت یکی از دوستان نزدیکش در امور دولتی با تنش و چالش همراه شده است .در این میان به غیر از مردم که در اعتراضات دهها هزار نفری خود خواستار کناره گیری رئیس جمهوری هستند، احزاب مخالف نظیر حزب" مینجو" بزرگترین حزب مخالف دولت هم استعفای وی را خواستار شده اند. مخالفان با ادامه اعتراض ها در اين كشور در تلاش هستند خانم " پارك" را استيضاح نمايند.

2- رئیس جمهوری کره جنوبی در اين مدت ،براي ايجاد آرامش در اين كشور، تاكنون دوبار از مردم اين كشور عذر خواهي كرده است. وي نخست وزیر، 2 وزیر کابینه، 10 مشاور رئیس جمهوری و رئیس کارکنان نهاد ریاست جمهوری از سمت های خود استعفا داده و یا برکنار كرده است .بر اساس بر خي نظر سنجي ها ي غربي ، محبوبیت خانم به 5 در صد كا هش يافته است و اين به نوعي نشانگر كمترین میزان محبوبیت یک رئیس جمهور کره جنوبی در 68 سال گذشته محسوب مي شود. " پارك" در حال گذراندن چهارمین سال از دوره پنج ساله ریاست جمهوری است.

3- افزون بر اين تازه ترین اخبار از کره جنوبی حاکی است که "چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا" پس از رسوایی سیاسی اخیر در این کشور و اعتراض هاي متعدد در اين كشور ، دچار فراز و فرودها و چالش های مالی جدی شده است. این مشکلات البته در مجموع مربوط به شرایط موجود نیست اما بررسی ها نشان می دهد که رسوایی درز اسناد دولتی از نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی آن را تشدید کرده است.«ایم جونگ یونگ» فردی که به عنوان وزیر جدید دارایی کره جنوبی معرفی شده بر این باور است که کشورش از لحاظ مالی شرایط خوبی ندارد و مانند وضعیت کسی است که "بر روی یخ در حال سر خوردن است".و«پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی اکنون به جای رسیدگی به مسایل کشوری مجبور به تمرکز بر پیامدهای این رسوایی است که یک طرف آن خود او قرار دارد.

4- اگر چه بحران فعلی در عرصه سیاسی کره جنوبی به دنبال طرح اتهاماتی مبنی بر تحت نفوذ بودن رئیس جمهور کنونی و دخالتهای خانم «چوی سون سیل» یکی از دوستان خانم رئيس جمهور در امور دولتی به وجود آمده است ، اما اين بحران سياسي در شرايطي است كه مجلس كره جنوبي براي در اختيار گرفتن قدرت مركزي اين كشور به "رقابت جدي و اعلام نشده اي" با خانم " پارك " روي آورده است .در حال حاضر سيستم حکومتي کره جنوبي رياستي است و نخست وزير جنبه تشريفاتي دارد. برخي مخالفان در مجلس در تلاشند اين قدرت را از رياست جمهوري گرفته و به " نخست وزيري " انتقال دهند .

5- اين رويارويي مجلس با دولت "پارك" درشرايطي ادامه دارد كه خانم رئيس جمهور در هفته هاي اخير حتي ، برای نجات دادن دولت كره جنوبي از بحران سیاسی، با واگذاری بخشی از اختیارات خود به پارلمان و نخست وزیر منتخب نمایندگان، موافقت کرده است. نخست وزیر تنها مقام دولتی سئول است که برای آغاز رسمی فعالیت خود نیازمند تایید پارلمان است و به گفته تحلیلگران، تصمیم پارک به نوعي چشم پوشی از حق خود به معرفی نامزدی برای احراز این پست، و به منزله موافقت ضمنی وی با تفویض بخشی از اختیاراتش به نخست وزیر در جهت اداره کابینه خواهد بود.

6- بحران سیاسی كره جنوبي اگر چه از حدود يك ماه پیش در اين كشور آغاز شده اما، پيش از اين بحران خانم "پارک" رئيس جمهور كره جنوبي ، در سخنراني خود در پارلمان اين كشور، "پیشنهاد تغییر قانون اساسی کشور" براي تمدید دوره ریاست جمهوری را مطرح کرده بود . اين درخواست از سوي خانم " پاك" در حالی است که ۷۰ درصد مردم کره جنوبی خواهان بازنگری قانون اساسی هستند و ۴۰ درصد از آنها نیز تمدید ریاست جمهوری را در قالب دو دوره چهار ساله امری مفید تلقی كرده بودند .در کره جنوبی، رئیس جمهور یا پارلمان می توانند متمم پیشنهادی خود را به بحث بگذارند که در صورت تایید دو سوم از نمایندگان، به همه پرسی عمومی گذاشته خواهد شد. . همراهي مردم با درخواست رئيس جمهور درشرايطي است كه ، خانم پارک اولین رئیس جمهور زن کره جنوبی است که از فوریه ۲۰۱۳ قدرت را در اختیار گرفته است. وی فرزند «پارک چونگ هی» سومین رئیس جمهور کره جنوبی بین سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۷۹ است.


7- علیرغم اجماع نظر در خصوص لزوم تغییر قانون اساسی کره جنوبی ، مخالفان طرح تمدید دوره ریاست جمهوری ترجیح می دهند تغییرات مورد نظر را به سمت ایجاد "نظام پارلمانی" که در آن نخست وزیر از اختیارات اجرایی بیشتری نسبت به رئیس جمهور برخوردار باشد، هدایت کنند. در سال ۱۹۸۷ میلادی با پایان یافتن حکمرانی ارتش، ریاست جمهوری کره جنوبی به یک دوره پنج ساله محدود شد حال آنکه پارک این محدودیت را مانع پیشرفت کشور معرفی می کند. با درك اين شرايط هم است كه امروز مخالفان دولت خانم " پاك" كه در حال حاضر به عنوان" اپوزيسيون" در مجلس اين كشور حضور دارند ، با دامن زدن به اعتراض هاي مردمي و هدايت آن در يك ماه گذشته، بيشتر به دنبال"مقاصد سياسي" خود هستند .به بيان ديگر مخالفان خانم "پارك" با مستمسك قرار دادن نقش خانم «چوی سون سیل» به عنوان یکی از دوستان خانم رئيس جمهور در مسايل داخلي اين كشور، فضا را براي تحت فشار قرار دادن رئيس جمهور كره جنوبي مهيا ساختند .و به اصطلاح با" موج سواري" از شرايط كنوني به بهره برداري سياسي مي پردازند . در واقع مخالفان در اولين گام تلاش مي كنند با ادامه اعتراض ها زمينه" استيضاح" خانم پاك رادر مجلس كره جنوبي فراهم نمايند .
 
اكر اين مطلوب در مجلس اين كشور پيش نرفت يا شكست خورد ، گام بعدي يا سناريو دوم را در دستور كار خود قرار دهند .و آن تشديد دامنه اعتراضها واعمال فشا ر به خانم " پارك"براي فراهم ساختن زمينه هاي "برگزاري انتخابات زود هنگام رياست جمهوري" است . با توجه به فضاي سياسي اين امكان محتمل است كه خانم پاك و حزب حاكم در اين انتخابات شكست بخوردند .افزون بر اين مخالفان با مطرح كردن نامزدي " بان كي مون" دبير كل سازمان ملل هستند كه روزهاي اخر خود را در اين سمت مي گذراند، تلاش مي كنند به اهداف سياسي خود برسند .

8- بحران سياسي در كره جنوبي در حالي ادامه دارد كه مخالفان با هدايت تظاهرات مردمي در اطراف " كاخ آبي "رياست جمهوري در سئول در صدد افزايش فشارها براي استعفاي خانم " پارك" هستند. افزون بر اين مخالفان در مجلس نيز تلاش مي كنند اجماع نظري را براي استيضاح خاتم " پارك " فراهم نمايند. ولي تاكنون تلاش مخالفان به دليل "در اقليت بودن مخالفان دولت در مجلس "در كناره" محافظه كاري ديگر احزاب " باعث شده اين تلاشها تاكنون به نتيجه اي منجر نشود.

9- نكته ديگر اينكه،كره جنوبي يكي از كشوررهاي متحد آمريكا در شرق اسيا و شبه جزيره كره محسوب مي شود .اگر چه دوكشور در زمينه همكاري سياسي و امنيتي مناسبات نزديكي دارند ،اما برگزاري انتخابات رياست جمهور ي آمريكا ، دوران انتقال قدرت در اين كشور در كنار سياستهاي انتقادي و تامل بر انكيز "ترامپ" درمورد شرق آسيا ، با عث شده خانم " پارك " چندان به نقش آفريي واشنگتن در اين كشور دل خوش نكند . به بيان ديگر دلمشغولي ها زمامداران" كاخ سفيد" در آمريكا باعث شده زمامداران " كاخ آبي " در كره جنوبي در اولويت آنها نباشد و به فراموشي سپرده شود .

10- و نكته پاياني اينكه ،آنچه مسلم است اينكه ،" فرهنگ بالاي مدارا" در کره جنوبي در كنار" تشديد تنش ميان کره جنوبي و کره شمالي"، اين احتمال دور از ذهن نيست كه احزاب مخالف و" پارک گئون هاي" به يك نوع تفاهم سياسي برسند و دوره حکومتش وي تا پايان ادامه يابد .





۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن