تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817094609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولتی کردن خصوصی‌سازی ابتکار انحصاری دولت یازدهم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دولتی کردن خصوصی‌سازی ابتکار انحصاری دولت یازدهم
شايد بتوان گفت عملكرد اخير دولت در به اصطلاح ترميم كابينه معرف نوع نگاه قوه مجريه به اجراي قوانين است.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام 
شايد بتوان گفت عملكرد اخير دولت در به اصطلاح ترميم كابينه معرف نوع نگاه قوه مجريه به اجراي قوانين است. در جريان ترميم كابينه يازدهم و در شرايطي كه انتظار مي‌رفت دولت چينش تيم اقتصادي خود را تغيير دهد، دست به تحول در وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي و ورزش و جوانان زد كه با اين كار دو هدف را نشانه برود. يكي همراه كردن منتقدان دولت و راضي كردن تحول‌خواهان و در عين حال دور كردن توجهات از عملكرد تيم اقتصادي كابينه.
اين در حالي است كه در اجراي اصل 44 و خصوصي‌سازي در كنار مردمي كردن اقتصاد كه مورد تأكيد رهبر انقلاب در سياست‌هاي ابلاغي است، نيز دولت همين ترفند اجرايي را به كار گرفته است.

در شرايطي كه خصوصي‌سازي و مردمي كردن اقتصاد كليدواژه‌هاي قانوني هستند كه پايه‌هاي اقتصاد درون‌زا مي‌تواند بر آنها استوار شود، دولت قرائت خود را از اين مواد قانوني به راهكاري براي برون‌رفت از مشكلات اجرايي محدود كرده است.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان مقصود قانونگذار از تدوين سياست مردمي كردن اقتصاد و قانون خصوصي‌سازي، تغيير ساختار اقتصادي كشور است. با اين وجود دولت از يك طرف امكان مشاركت بخش خصوصي در حوزه‌هاي اقتصادي را به حداقل رسانده و از سوي ديگر پرچم جلب مشاركت‌هاي مردمي در بخش‌هاي آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و آموزش عالي  را در دست گرفته است.

اين يعني دولت با دادن نشاني غلط به افكار عمومي سعي در همراه كردن حداكثري افكار عمومي را با خود دارد. در حال حاضر نظام بانكي كشور به خاطر ايجاد شوك و بيدار كردن بازارهاي مسكن، خودرو و  لوازم خانگي  انواع تسهيلات با نرخ‌هاي سود متفاوت را در اختيار مردم قرار مي‌دهد در حالي كه تمام راه‌هاي سرمايه‌گذاري مردمي در عرصه‌هاي اقتصادي را بسته است. از يك طرف مردم را تقريباً به صورت مادام‌العمر گرفتار وام و قسط مي‌كند، از سوي ديگر مشاركت را در اخذ شهريه از دانش‌آموزان در مدارس اعم از دولتي و غيردولتي يا افزايش سهم بيماران در پرداخت‌هاي درماني تعريف مي‌كند. گو اينكه قصد دارد چاه ويل كسري‌هاي خود را با به اصطلاح استفاده از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي پر كند. كاري كه بيش از اينكه در مرز خصوصي‌سازي و مردمي كردن اقتصاد قرار بگيرد، معطوف به حل مقطعي مشكلات دولت و دامن زدن به سرمايه داري در جامعه است.

در حالي كه دولت با استفاده از ظرفيت‌هاي قانوني و همراهي مجلس مي‌تواند به مردم تسهيلات خريد سهام شركت‌هاي بزرگ مانند پتروشيمي، خودروسازي و راه‌سازي را ارائه كند و در ازاي نرخ مشاركت مردم در خريد سهام در شاخه‌ها و زيرشاخه‌هاي اين صنايع براي جوانان شغل ايجاد كند.
 
همچنين دولت مي‌تواند در ساختار شركت‌هاي دانش‌بنيان كه به دليل نو بودن انعطاف بيشتري دارند، امكان سرمايه‌گذاري مردمي را فراهم كند.
يعني سرمايه‌هاي راكد موجود در جامعه مانند سپرده‌ها و طلاي خانم‌ها را جذب زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري كشور كند. با اين وجود دولت ترجيح مي‌دهد به جاي بسيج كردن اين سرمايه‌ها كه گردش مالي بزرگي را به نفع توليد و اقتصاد رقم مي‌زند، از ورود سرمايه‌گذاران خارجي استقبال كند، آن هم بدون اينكه براي دولتمردان اين سؤال پيش بيايد كه چرا با وجود فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در زمينه‌هاي اقتصادي، خارجي‌ها سرمايه‌گذاري در بخش آموزش و بهداشت مناطق محروم را برمي‌گزينند. گويا براي دولت مهم ورود سرمايه‌گذار است و هرگونه هشدار نسبت به اينكه عنوان سرمايه‌گذار مي‌تواند پوششي براي تأمين اهداف استعماري باشد، سياهنمايي تعبير مي‌شود.  گويا تنها خارجي‌ها مي‌توانند از مزاياي سرمايه‌گذاري در كشور بهره ببرند و شهروندان ايراني يا دستشان از فرصت‌هاي توسعه‌اي كشور و گردش سود آن كوتاه خواهد ماند يا خصوصي‌سازي و افزايش مشاركت‌ها با تحميل پرداخت‌هاي خلاف قانون به خوردشان داده مي‌شود.  به هر رو همانطور كه اغلب دولت‌ها در حوزه اقتصادي خود را در عرصه‌اي موفق مي‌دانند و دوست دارند نامشان در تاريخ پسوند ابتكار انحصاري شان را داشته باشد، عنوان طلايي دولتي كردن خصوصي‌سازي هم مي‌رسد به دولت يازدهم و كابينه تدبير و اميد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن