تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817537128




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تكرار واكنش به موقع پليس به انتشار يك كليپ


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تكرار واكنش به موقع پليس به انتشار يك كليپ
سخنگوي ناجا به انتشار فيلمي در فضاي مجازي كه براساس آن يك جانباز با مأموران كلانتري درگير شده واكنش نشان داد. اين دومين واكنش به موقع پليس به انتشار يك كليپ جنجالي در فضاي مجازي در چند روز گذشته است.
نویسنده : حسین فصیحی 


سردار سعيد منتظرالمهدي توضيح داد اين درگيري در كلانتري 153 اتفاق افتاده است. مأموران پليس براي اين جانباز به اتهام فروش مال غير داراي حكم جلب بودند كه متأسفانه پس از مراجعه جانباز به كلانتري، درگيري بين ايشان و مأموران به وجود آمد. در حال حاضر مأموران كلانتري از وي شاكي هستند و بازرسي پليس تهران در حال بررسي موضوع است. سخنگوي ناجا گفت احترام به جانبازان و يادگاران دفاع مقدس بر همگان ضروري است. وي افزود: بايد در نظر داشته باشيم كه توهين و مقاومت برابر دستور پليس كه در حال انجام وظيفه است، جرم محسوب مي‌شود و همگان ملزم به رعايت حرمت پليس كشور هستيم. سخنگوي ناجا همچنين گفت: سامانه ۱۹۷ نظارت همگاني پليس، پذيراي شكايات شهروندان در خصوص اعتراض به برخورد‌هاي احتمالي مأموران است.
 
واكنش به حادثه در پمپ‌بنزين
اولين واكنش به موقع پليس به انتشار يك كليپ در فضاي مجازي، به روز شنبه 22 آبان ماه بر مي‌گردد. چهار روز قبل از اين تاريخ بود كه كليپي در فضاي مجازي دست به دست شد كه براساس آن سه مأمور پليس راهور در يكي از پمپ‌بنزين‌هاي شهرستان شيراز يك متخلف را به باد كتك گرفتند. در حالي كه انتشار اين كليپ موجي از نفرت از پليس را به دنبال داشت، سخنگوي ناجا بعد از بررسي و تحقيق در اين باره خبر داد كه با هر سه مأمور پليس خاطي برخورد قانوني صورت گرفته است.
 
افكار عمومي مطالبه‌گر است
سخنگو بودن پليس يكي از مهم‌ترين مطالبات خبرنگاران بوده و خواهد بود؛ امري كه هنوز به درستي محقق نشده، اما در مسير تحقق آن قرار گرفته است. وقتي حادثه‌اي در هر نقطه از كشور اتفاق مي‌افتد، رسالت خبرنگار پيگيري و اطلاع‌رساني درباره خبر است. اولين منبع براي خبرنگاران، حوزه اطلاع‌رساني پليس است كه در صورت بي‌توجهي پليس به اين مطالبه، خبرنگار ناگزير از منابع ديگري خبر خود را كامل خواهد كرد؛ موضوعي كه همواره درباره آن چانه‌زني شده است. انتظار عمومي اين است كه با بروز حادثه‌اي كه مورد اقبال عمومي قرار مي‌گيرد، اطلاع‌رساني مستمر در همه مراحل پرونده صورت گيرد.
 
پيشي‌گرفتن پديده‌هاي نوظهور از آگاهي بخشي عمومي
تجربه نشان داده است كه پديده‌هاي نوظهور قبل از فراهم شدن زيرساخت‌هاي آن در فضاي عمومي جامعه به چرخه زندگي مردم وارد مي‌شوند. با ورود هر پديده، موجي از افراد به دليل نبود آگاهي از خطرهاي احتمالي در دام مجرمان يا فرصت‌طلباني كه در اين فضا كمين‌كرده‌اند، گرفتار مي‌شوند. اگر خواننده ثابت صفحه حوادث باشيد و به سابقه ذهني‌تان همزمان با ورود فيس‌بوك، تانگو يا تلگرام به زندگي اجتماعي مراجعه كنيد، خواهيد ديد كه خبرهايي درباره فريب زنان و مردان در اين شبكه‌ها كه به حوادثي مثل قتل هم منجر شده به سرعت به صفحه حوادث راه پيدا كردند و ما بسياري از آن را منتشر كرديم.
 
قدرت‌نمايي شبكه‌هاي اجتماعي
يكي از آسيب‌هاي مهم شبكه‌هاي اجتماعي، انتشار بسته‌هاي خبري است كه اساساً مورد راستي‌آزمايي قرار نمي‌گيرد، اما به دليل داشتن قابليت‌هاي مهم خبري مورد اقبال عمومي قرار مي‌گيرند. بسياري از اين بسته‌هاي خبري اساساً ماهيتي ايراني ندارند، اما براي انتشار شايعه در كشور مي‌توانند به ابزار بسيار مهمي تبديل شوند.  بي‌توجهي رسانه ملي و ساختارهاي قانوني به معضلات اداري، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي يكي از مهم‌ترين دلايل اقبال عمومي به انتشار اين كليپ‌هاست از همين رو سبب شده تا در بسياري از مواقع شبكه‌هاي اجتماعي مديريت خبرها را به دست بگيرند.

نمونه اين خبرها درباره قاري معروفي بود كه پرونده آن در بي‌توجهي ساختارهاي رسمي كشور از سوي رسانه‌هاي معاند دنبال شد و واكنش‌هاي بسياري را در داخل كشور به همراه داشت. اين روند درباره بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي مثل كتك خوردن مادر دستفروش به دست مأموران شهرداري فومن يا كتك خوردن يك راننده متخلف به دست مأموران پليس راهور شيراز از قدرت‌نمايي كامل شبكه‌هاي اجتماعي مقابل رسانه ملي و ساير رسانه‌ها حكايت مي‌كند.
 
خطر بي‌توجهي پليس به شبكه‌هاي اجتماعي
بي‌توجهي به انتشار اين بسته‌هاي خبري، در حوزه‌هايي كه مربوط به پليس يا ساختار امنيتي جامعه است خطري به مراتب بيشتر از حوزه‌هاي ديگر جامعه دارد؛ چراكه در ضعف يا نبود امنيت، امكان بروز هر فاجعه‌اي امكان‌پذير است و يك موضوع اجتماعي به راحتي به مسئله امنيتي كشور تبديل مي‌شود.
رسالت سخنگوي ناجا اطلاع‌رساني درباره حوزه‌هايي است كه ساختار پليس را در بر مي‌گيرد. هر حادثه‌اي كه اتفاق مي‌افتد، مأموران پليس اولين كساني هستند كه در محل حاضر مي‌شوند و درباره روند رسيدگي به پرونده زير نظر قاضي تحقيق مي‌كنند. تجربه نشان داده است كه در همه پرونده‌هاي شكل گرفته رويه قانوني و قضايي رعايت مي‌شود، اما پليس بايد در نظر داشته باشد در مورد پرونده‌هاي جنجالي چنانچه آگاهي‌سازي عمومي به سرعت صورت نگيرد، بروز شايعه اقتدار پليس را به چالش خواهد كشيد. پرونده پزشك تبريزي كه به اتهام قتل اعضاي خانواده‌اش در بازداشت به سر مي‌برد و هنوز پرسش‌هاي بسياري درباره آن مطرح است، از اين دست پرونده‌ها است. در حال حاضر عمر مفيد يك خبر از زمان انتشار بيش از چند ثانيه نيست. تجربه نشان داده است كه اخبار بدون در نظر گرفتن راستي‌آزمايي در حال انتشار هستند، بنابراين واكنش به موقع است كه مانع از انتشار شايعه‌ها خواهد شد. نبود اين واكنش هزينه‌هاي جبران ناپذيری را به همراه خواهد داشت. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


حوادث

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن