تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817078640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح «همگام با كشاورز» بسيج به ثمر نشست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: طرح «همگام با كشاورز» بسيج به ثمر نشست
پس از ۳۵ سال در سال زراعي 95-94 توليد محصولات زراعي و باغي در شهرستان پيشواي ورامين در قالب طرح همگام با كشاورز ۳۰ تا ۸۰ درصد افزايش يافت و نخستين طرح سازمان بسيج در رشد توليد محصولات كشاورزي در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي با موفقيت اجرا شد.
نویسنده : بهناز قاسمی 


سازمان بسيج مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي در راستاي اجراي سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي از سوي رهبري، از ابتداي سال ۹۴، طرحي را با عنوان «بسيج همگام با كشاورز» در دستور كار خود قرار داد. اين طرح در ابتدا به صورت آزمايشي در چهار استان تهران، مازندران، اردبيل و خوزستان به مرحله اجرا درآمد. شهرستان پيشوا در استان تهران به دليل داشتن خاك مناسب، آب ونزديكي به تهران براي اجراي اين طرح برگزيده شد. اكنون بعد از 1/5 سال، اين پروژه به ثمر نشسته است و توليد محصولات زراعي و باغي در اين شهرستان، با افزايش توليد در هر هكتار مواجه شده است. به عبارت ديگر بعد از ۳۵ سال، توليد محصولات كشاورزي با مديريت جهادي و علمي كردن كشاورزي با رشد مواجه شده است.

سرتيپ دوم پاسدار علي نصيري، فرماندهي سپاه حضرت سيد الشهدا(ع) طرح همگام با كشاورز را نخستين طرح بسيج در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مي‌داند و معتقد است: اگر دولت‌ها از مزيت مردمي بودن سازمان بسيج در اجراي طرح و پروژه‌هايشان استفاده مي‌كردند بسياري از طرح‌ها به ثمر مي‌نشست. وي به رشد ۳۰ تا ۸۰ درصدي محصولات كشاورزي در شهرستان پيشوااشاره كرده و مي‌گويد: در حوزه زراعي، توليد محصولات استراتژيك گندم و جو، در هرهكتار ۵/۳ تن، ذرت علوفه‌اي ۴۰ تن (۲ برابر) و محصولات گلخانه‌اي ۹۰ تن در هرهكتار نسبت به سال زراعي گذشته با افزايش توليد مواجه بوديم. سردار نصيري با تأكيد به اينكه اين پروژه پايان ندارد، مي‌افزايد: در پروژه نخست از ۳۰ روستاي واقع در شهرستان پيشوا ۲۱ روستا مشاركت داشتند و ما تلاش مي‌كنيم در سال زراعي جديد تعداد روستاها به ۳۰ برسد.

وي اظهار مي‌دارد: بسيج وظيفه بزرگي را بر عهده دارد كه همان كمك به انجام اجراي اقتصاد مقاومتي است. استفاده از كالاهاي داخلي و اصلاح الگوي مصرف و رسيدن به خودكفايي در تمام بخش‌ها از مهم‌ترين مواردي است كه بايد براي توسعه و اجرايي شدن اقتصاد مقاومتي مد نظر قرار داد. وي مي‌افزايد: بخش كشاورزي بستر علمي كمي دارد و عملاً در توليدات محصولات كشاورزي نتوانستيم به عدد مناسبي دست يابيم و به دليل بافت سنتي، كشاورزان علاقه چنداني براي همكاري با كارشناسان كشاورزي ندارند و حاضر نيستند سال زراعي خود را فداي مباحث علمي كارشناسان كشاورزي بكنند، از اين رو در سازمان بسيج قرار بر اين شد كه دو بخش كشاورز و متخصصان كشاورزي را با همكاري وزارت جهاد كشاورزي در يك طرح ملي با هم پيوند دهيم.

 سردار نصيري با اشاره به اعزام گروه‌هاي جهادي به مناطق محروم در قالب اردو‌هاي يك و سه روزه متخصصان مي‌گويد: سازمان بسيج مهندسي در سال گذشته توان و نيروي خود را براي اعزام كارشناسان در قالب اردوهاي سه روزه به مناطق محروم استان تهران متمركز كرد. ابتدا اولويت با شهرستان‌هاي ملارد، پاكدشت، پيشوا، فيروزكوه و دماوند بود. يكي از مهم‌ترين فعاليت اين سازمان اين بود كه به صورت عملي قطعه‌اي از زمين كشاورز توسط كارشناس كشاورزي كاشته مي‌شد و مورد رسيدگي قرار مي‌گرفت و كشاورز عملاً تفاوت زمين زراعي كه خودش ناظر آن بوده را با آن قطعه‌اي كه در اختيار كارشناس كشاورزي است متوجه مي‌شد، به طوري كه ۲ هزار متر زميني كه به صورت علمي مراحل كاشت و داشت آن انجام شده از نظر ميزان محصول با يك هكتاري كه در اختيار كشاورز بود، برابري مي‌كرد و به اين ترتيب پيوندي كه مد نظر سازمان بسيج بود، به تدريج در اين شهرستان‌ها صورت گرفت.

وي مي‌گويد: به جز پيشوا در ۱۴ شهرستان استان تهران، ۳۰ شبكه در قالب همين طرح داريم و اكنون با ديدن نتايج مثبت طرح مي‌توانيم قسم جلاله بخوريم كه با مديريت جهادي مي‌توانيم در همه كاري موفق شويم. سردار نصيري از ديگر اقدامات سازمان بسيج در محروميت‌زدايي استان و كمك به رشد توليدات كشاورزي خبر داده و مي‌افزايد: درمنطقه فيروزكوه در بخش محصولات باغي و كشت درختچه و محصولات گلخانه‌اي، غرب استان مانند شهريار و ملارد به دليل شوري آب منطقه در توليد پسته و انار و ايجاد آب بند در اين منطقه فعاليت مي‌كنيم و پروژه‌هاي ديگري نيز در سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل در دستور كار‌مان داريم.
  
اجراي طرح با كمترين هزينه مديريت شد
سردار نصيري كل هزينه‌هاي اين پروژه را ۳۰ ميليون تومان عنوان كرده و مي‌گويد: رشد دوبرابري محصولات كشاورزي در اين طرح نشان دادكه مي‌شود با حداقل هزينه، پروژه اجرا كرد و نتيجه‌بخش باشد. به گفته وي ساير شهرهايي كه به عنوان پايلوت انتخاب شده بودند، در حال حاضر پيشرفت ۴۰ درصدي داشتند كه به نظرم همتي در آن شهرستان‌ها براي جذب اعتبار نبوده است.
  
علمي شدن كشاورزي و قطع واردات
همچنين مسئول سازمان بسيج مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي نيز در گفت‌و‌گو با «جوان» به عنوان مجري اين پروژه، با تشريح اين طرح و فعاليت‌هاي سازمان بسيج مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي مي‌گويد: نتايج مثبت طرح همگام با كشاورز حاكي از اين است كه با علمي شدن كشاورزي و مديريت جهادي مي‌توانيم راه را بر واردات محصولات كشاورزي ببنديم.

علي رعيت خاكي مي‌افزايد: در اين پروژه تلاش مي‌كنيم با همكاري كشاورزان و متخصصان كشاورزي توليد محصولات كشاورزي افزايش يابد. در استان تهران ۱۵۰۰ اردوي جهادي پيش‌بيني شد و شهرستان پيشوا به دليل نزديكي به پايتخت و داشتن مزيت‌هاي فراوان كشاورزي، به عنوان نخستين شهر براي اجراي اين طرح انتخاب شد. وي از انعقاد قرار‌داد با جهاد كشاورزي استان خبر داده و تأكيد مي‌كند: كارشناسان و متخصصان كشاورزي از بدنه وزارت جهاد به روستا‌ها معرفي شده‌اند و تعامل بسياري داشتند. خاكي مي‌گويد: در اين طرح ايجاد شبكه روستايي در پايگاه روستايي تعريف شده و سيستم‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري آن نيز راه‌اندازي شده است. روش كار به اين صورت است كه تمام روستاها توسط يك شبكه سراسري به هم وصل شده و با شهرستان‌ها و مركزيت استان‌هاي كشور ارتباط مي‌گيرد، اين شبكه «شباب روستا» نام گرفته است. ساختار اين شبكه به اين صورت است كه پايگاه روستايي كه انتخاب مي‌شود، فرمانده پايگاه بسيج مسئول شبكه شباب مي‌شود و پنج تا ۱۲ كشاورز خبره نيز در اين شبكه ثبت نام مي‌كنند و هر دو هفته يكبار تحت نظارت يك متخصص، مشكلات و چالش‌هاي موجود در روستا را حل مي‌كنند.

وي مي‌افزايد: خوشبختانه تلاش‌هاي سازمان بسيج مهندسي كشاورزي در پيشوا به ثمر نشسته است به طوري كه مسئولان جهاد كشاورزي استان نيز از رشد توليدات زراعي و باغي حيرت كرده‌اند. خاكي مي‌گويد: اين طرح در ۳ هزار هكتار سطح زير كشت در ۲۰ روستا آغاز شد و آمار توليداتشان نيز به امضا و تأييد مسئولان جهاد كشاورزي استان رسيده است. در محصولات زراعي گندم و جو بين ۳تا 3/5 و حتي ۴ درصد در هرهكتار با رشد توليد مواجه شديم و در محصولات باغي نيز بيش از ۲۰ درصد افزايش عملكرد داشته‌ايم. وي كوتاه كردن دست دلالان رااز سيستم توزيع محصولات كشاورزي مهم‌ترين دغدغه بسيج مهندسي كشاورزي دانسته و مي‌گويد: بسيج مهندسي با همراهي سازمان علمي - پژوهشي بسيج طرحي را تهيه كرده و قرار است از اين پس محصولات باغي و گلخانه‌اي در نمايشگاهاي فصلي عرضه شود تا هم باغداران و هم مصرف‌كنندگان سود كنند.

خاكي در خصوص هزينه‌هاي اجراي طرح مي‌گويد: اعتبار خاصي براي اين پروژه تعريف نشده، هزار و 500 متخصص در قالب اردو‌ها در اين پروژه كار مي‌كنند به علاوه ۳۰ شبكه كه هر شبكه ۵۰۰ هزار تومان كل اعتبار سالانه‌اش است و هر كارشناس ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان حقوق مي‌گيرد. به عبارت ديگر اين پروژه بسيجي‌وار اجرا و مديريت مي‌شود و اميد‌واريم بتوانيم با ملي كردن طرح در سراسركشور، توليدات كشاورزي را افزايش داده و به سطح استاندارد جهاني برسانيم.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن