تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843355532




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد خشونت علیه زنان و به خطر افتادن نظام سلامت اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهدخشونت علیه زنان و به خطر افتادن نظام سلامت اجتماعی
خبرگزاری فارس: خشونت علیه زنان و به خطر افتادن نظام سلامت اجتماعی
پژوهش‌های انجام‌ شده نشان می‌دهد که خشونت علیه زنان نه تنها سلامتی و تعادل خود آن‌ها، بلکه اساسا نظام سلامت اجتماعی را به خطر انداخته و آسیب جدی‌ای به نسل‌های آینده و انسجام اجتماعی وارد می‌نماید.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، خشونت علیه زنان چهره‌های متفاوتی دارد و شیوه‌های متعدد اعمال آن نیز راه را برای درمان قطعی این معضل بسته و قربانی نیز که همان زنان باشند به دلیل باورهای غلط اجتماعی و فرهنگی از بروز آن اجتناب می‌کنند. در ادامه گزارشی که پیشتر در خبرگزاری فارس منعکس شد صحبت‌های دکتر مسعود بیننده را در مورد خشونت‌های پنهان، پی می‌گیریم. به گفته بیننده، خشونت‌هایی از جمله فحش ‌دادن، تحقیر کردن، منزوی ‌کردن، داد و فریاد زدن، تهدید کردن، مجبور کردن، بی‌توجهی‌ کردن، تجسس ‌کردن، بدگمان ‌بودن و موارد دیگری است که عزت و اعتماد بنفس فرد را تخریب می‌کند. وی در پاسخ به این سؤال که خشونت‌هایی که بر زنان در ایران اعمال می‌شود ناشی از چیست؟ می‌گوید: بدون شک این پدیده دارای علت‌های چندگانه و چندجانبه است. دلایل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌توانند طی یک چرخه‌ تقویت‌کننده موجب هم‌افزایی یکدیگر شده و در نهایت این پدیده را بوجود می‌آورند. عرصه‌ تحصیل و آموزش بستر مناسبی برای جبران کمبودها و نابرابری‌های زنان در ایران می‌باشد و به همین خاطر حضور فعال‌تر زنان در عرصه‌ آموزش عالی در مقایسه با حوزه‌های دیگر چشمگیرتر است. بیننده خاطرنشان کرد: متاسفانه موقعیت تحصیلی زنان در ایران نتوانسته موقعیت اقتصادی و سیاسی آن‌ها را به‌طور محسوسی تغییر دهد. براساس گزارش انجمن اقتصاد جهانی نرخ بیکاری زنان ایران 2.5 برابر مردان که پایین‌ترین نرخ مشارکت زنان در نیروی کار و پایین‌ترین درآمد برای زنان را در میان کشورهای منطقه رقم زده است. بیننده به انواع خشونت‌های رایج در کردستان اشاره کرد و افزود: تقریبا همه‌ انواع خشونت‌ها در کردستان علیه زنان بکارگرفته می‌شود. خشونت‌های ساختاری، نمادین و فیزیکی همانند ماتریسی بهم ‌پیوسته در جامعه‌ کردستان نمود یافته و پیامدهای آن بر به‌حاشیه‌رانی و طرد زنان از عرصه‌ زندگی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی مشهود است. وی ادامه می‌دهد: گستره و فراوانی این پدیده البته بر اساس شهر و روستا یا مناطق مرفه و یا فقیرنشین متفاوت است. در روستاها و مناطق حاشیه‌ای شهری که ساختارهای سنتی قدرت بیشتری دارد و آموزش و شاخص‌های توسعه ضعیف‌تر است خشونت‌های ساختاری و فیزیکی در قالب خشونت‌های ناموسی نمود بیشتری دارد. این استاد دانشگاه می‌افزاید: جامعه در سطح ساختاری دربردارنده‌ تمامی ارزش‌ها و هنجارهای مردسالارانه و زن‌ستیزانه است که رابطه‌ فرادستی و فرودستی را در ارتباط بین زن و مرد تعریف نموده و با رسم‌ و رسوم‌های سنتی از قبیل تأکید بر ازدواج‌های فامیلی، ازدواج در زیر سن قانونی و اولویت به فرزند ذکور و ... سبب بازتولید این رابطه‌ی نابرابر می‌شود. این جامعه شناس خاطرنشان کرد: پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که خشونت علیه زنان نه تنها سلامتی و تعادل خود آن‌ها بلکه اساسا نظام سلامت اجتماعی را به خطر انداخته و آسیب جدی‌ای به نسل‌های آینده و انسجام اجتماعی وارد می‌نماید. زنان خشونت‌دیده و آزار چشیده در پرورش کودکان، فعالیت‌های اقتصادی و تحصیلی، مشارکت در امور اجتماعی و فرهنگی و تسلط بر انواع مهارت‌های زندگی دچار ضعف اساسی بوده و پیامدهای این معضل سطح وسیعی از روابط اجتماعی را مورد تأثیر قرار می‌دهد.  اینکه آمار خودکشی زنان در مناطق کردنشین برخلاف الگوی خودکشی در ایران و جهان بیشتر از آمار خودکشی مردان است و اینکه زنان متأهل بیشتر از زنان مجرد در این مناطق خودکشی می‌نمایند واقعیت گویایی است که عمق فاجعه‌ خشونت علیه زنان و پیامدهای آسیب‌زای آن را به صورت ضمنی بیان می‌کند. علل خشونت‌ علیه زنان در کردستان به گزارش فارس اگر بخواهیم از نگاه دکتر امیر حسن‌پور به تحلیل علت‌های این خشونت بپردازیم باید به ریشه‌ زبانی‌اجتماعی آن‌ها توجه نماییم. حسن‌پور بر این باور است که زبان، سلطه‌ مردانه را در قالب زبان کردی هم ساختارهای سلسله‌مراتبی  مردانه را منعکس نموده و هم منجر به بازتولید روابط جنسیتی نابرابر می‌شوند. این محقق و دانشور کرد ایرانی با اشاره به زن‌ستیزی لغوی و زبانی که همواره صفات مردانه را به صورت مثبت تعریف نموده و صفات زنانه را منفی و مبتذل برمی‌شمارد و مفهوم مرد(پیاو) را معادل انسان به معنای عام( پیاوه‌تی، پیاوانه، پیاوخراپ، پیاوکوشتن و...) در نظر می‌گیرد، این وجه پنهان خشونت علیه زنان را که در قالب زبان و ارتباطات نمادین اجتماعی جای گرفته است، مورد انتقاد قرار می‌دهد. بنا به گفته‌ حسن‌پور، اصطلاحاتی از قبیل شیربها، خون‌خواه، خون‌ستانده، زن به زن، زن گرفتن، زن شوهردادن، زن طلاق‌دادن، زن دوم، بیوه‌زن، هوو، تازه‌عروس و... از طرفی نشان از این واقعیت اجتماعی دارند که در اقتصاد اجتماعی ازدواج مبتنی بر نظام مردسالار، زن به مثابه‌ ملک ‌مطلق مرد و کالایی قابل معاوضه فرض شده که برای اهداف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... معاوضه می‌شوند. طریفه مُناقی هم کارشناس ارشد روانشناسی در استان کردستان است که در این خصوص، می‌گوید: وحشت زنان از خشونت خود عاملی است برای تشدید عمل مجرمانه، به طوریکه فعالیت‌های زنان را محدود و مقید می‌کنند. مُناقی با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت درسال‌های اخیر می‌گوید: در هر 11 ثانیه یک زن در جهان مورد آزار قرار می‌گیرد، پس خشونت علیه زنان خاص جامعه ما و زنان ایرانی نیست. وی می‌افزاید: طبق آمار در آمریکا 33 تا 35 درصد از زنان آمریکایی مورد خشونت قرار گرفته و به دلیل پنهان بودن این خشونتها، دولتمردان اجازه اشاعه آن را نداده، درنتیجه طبیعی است که زن از حمایت اجتماعی کمتری برخوردار باشد. این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه می‌دهد: در این اوضاع زنانی که مورد خشونت قرار نگرفته‌اند نوعی ترس و دلهره از این که مبادا چنین اتفاقی برای آنها نیز رخ دهد درنتیجه سعی در هر چه بهتر اجابت کردن خواسته‌های مردان از همسر تا دوست، برادر، همکار، صاحبخانه، فروشنده و کل جامعه مردان، که در این جا باز این خود خدمتی به جامعه مرد سالارانه است. وی خاطرنشان کرد: طبق نظریه‌های یادگیری اجتماعی افراد رفتارهای خشونت‌آمیز را با مشاهده یاد می‌گیرند و اگر این گونه رفتارها تنبیه نشود و برعکس مورد تشویق قرار گیرد، ادامه می یابد. در مورد پدیده خشونت، شاهد بودن فرد موجب یادگیری می‌شود کما اینکه در جامعه گرایش زیادی به سمت عینی کردن پدیده‌ها داریم پسری که کتک خوردن مادرش را می‌بیند اما شاهد است که کسی پدر را تنبیه نمی‌کند وهمچنین مادر شکایت نکرده و مورد حمایت نیز قرار نمی‌گیرد در نتیجه احتمال بیشتری دارد که این فرد  در آینده همسر خود را کتک بزند. لازم به ذکر است که اگر این کودک دختر باشد احتمال بیشتری دارد که کتک خوردن و مورد خشونت قرار گرفتن را حق خود بداند، بنابراین به واسطه قرارگرفتن در فضاهای اجتماعی و اعتقادات در باب نقش‌های زنان و مردان،  این باورهای غلط زمانی تقویت خواهند شد که تنبیه مناسب اعمال نگردد. مُناقی تصریح کرد: انواع خشونت علیه زنان شامل جسمی، عاطفی، جنسی و اقتصادی بوده اما خشونت شناختی هم هست که شامل اجبار در پذیرش و اعتقاد و باورهای است که در اساس اشتباه بوده و هیچ مبنای علمی و درستی برای آنها نداریم که آموزش این باورها و قبولاندن آنها از کودکی و توسط والدین و جامعه به زنان ما القا شده است. وی می‌افزاید: این اعتقادات شامل، باور به ناموس بودن زن، باور به آسیب‌پذیر بودن، درنده بودن مردان، افتخار به عدم تمایل و رابطه با مردان و... است که همه ی این باورها باعث شده زنان ما در روابط خود دچار مشکل بشوند. کم نیستند تعداد مراجعان زنی که بعد از چند سال ازدواج هنوز تصور تجاوز از رابطه جنسی دارند یا زنانی که بدلیل نادیده گرفتن آنان در اجتماع از زنانگی خود برای اغوا مردان سود جسته که از این طریق احساس اعتماد به نفس از دست رفته خود را در این روابط جستجو می‌کند. این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه می‌دهد: بسته به این که فرد در چه مرحله از زندگی مورد خشونت قرار بگیرد آثار هیجانی، رفتاری و شناختی متفاوتی در فرد ایجاد کرده بطور مثال اگر در کودکی باشد ساختارهای روانی و شخصیتی در معرض خطر قرار داده یا کودکی که شاهد کتک خوردن مادر (اوبژه) است طرح‌واره‌های کودک و اعتماد بنفس و عزت نفس کودک بشدت تخریب می‌شود. وی افزود: زنانی که مورد خشونت قرار گرفته‌اند به دلیل ترس، طرد و انگ اجتماعی اکثرا هیچ سخنی در مورد خشونتی که علیه آن‌ها صورت گرفته انجام نمی‌دهند که این خود در طی زمان منجر به آسیب‌های روانی شده از جمله دو آسیب شایع ناشی از این خشونت‌ها اختلال استرس حاد acute stress disorder و اختلال استرس پس از سانحه posttraumatic stress disorder است. به گفته مُناقی، طبق تعریف انجمن روان‌پزشکی آمریکا از اختلالات روانی در ویراست پنج (DSM5) مواجه با مرگ واقعی، تهدید به مرگ، صدمه جدی یا خشونت جنسی که به صورت یکی از حالت‌های زیر باشد، مواجه مستقیم فرد یا شاهد بودن وی یا مطلع شدن از این که این اتفاق برای یکی از نزدیکان افتاده یا مواجه مکرر با رویداد آسیب‌زا منجر به این اختلالات شده است. وی افزود: در اختلال استرس حاد وجود نه نشانه از هر پنج طبقه که در بازه زمانی بین سه روز تا یکماه پس از مواجه با رویداد آسیب‌زا رخ داده جزو اختلال استرس حاد محسوب شده و اگر بیش از یکماه طول بکشد و سه نشانه از این نشانه‌ها وجود داشته باشند اختلال استرس پس از سانحه محسوب شده است.  از این نشانه‌ها خاطرات ناراحت کننده یا عودکننده غیرارادی و مزاحم رویداد آسیب‌زا، رویاهای ناراحت کننده مکرر که در آن محتوا و عاطفه رویا با رویداد ارتباط دارد، واکنش‌های تجزیه‌ایی یعنی بازگشت به گذشته که گویی رویداد دوباره اتفاق افتاده است، ناراحتی‌های روانشناختی شدید یا طولانی هنگام مواجه با جنبه‌هایی که مشابه با رویداد آسیب‌زا هستند. می‌توان گفت؛ خشونت علیه زنان به صورت متعارف فقط تداعی‌کننده خشونت فیزیکی و آشکار بوده که اشکال دیگر خشونت را تا حد زیادی از قلم انداخته و دست‌آخر شناخت و پیشگیری ابعاد دیگر آن را که بنیادی‌تر نیز است، ناممکن می‌‌سازد‌. انتهای پیام/79004/صا40

95/04/26 :: 09:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن