تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798616387




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسیب‌شناسی وضعیت «سرود» در موسیقی امروز ایران/۱ چرا «ما امروز به سرود نیاز داریم»؟/ نقش «موسیقی و سرود» در پیچ‌های تاریخی ایران+صوت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آسیب‌شناسی وضعیت «سرود» در موسیقی امروز ایران/۱چرا «ما امروز به سرود نیاز داریم»؟/ نقش «موسیقی و سرود» در پیچ‌های تاریخی ایران+صوت
خبرگزاری فارس: چرا «ما امروز به سرود نیاز داریم»؟/ نقش «موسیقی و سرود» در پیچ‌های تاریخی ایران+صوت
سرودها نوعی از موسیقی‌ انگیزاننده و دلگرم کننده اند که با برجسته نمایی هویت اجتماعی و تاریخی یک جامعه افراد جامعه را به همبستگی، همذات پنداری بایکدیگر و مقاومت در برابر نابرابری‌ها، ناملایمات و ستیزه‌ها تشویق می‌کنند.

خبرگزاری فارس-گروه موسیقی: موسیقی به عنوان عاملی مهم در شکل‌گیری هویت اجتماعی و فرهنگی جامعه، دارای کارکردهای مختلف سیاسی و فرهنگی نیز می‌تواند باشد. برای مثال سرودهای ملی و موسیقی‌های فولکلور به عنوان نمادی فرهنگی از هر جامعه در زمان صلح و ستیز حضور داشته‌اند. کارکرد این سرودها در زمان ناملایمات و نبرد برجسته‌تر می‌شود، چرا که در ناخودآگاه جامعه ریشه و بر عواطف میهنی و هویتی جامعه تاثیر و نفوذ دارد. ترانه‌های ملی و بومی قادر است جامعه را تشویق و ترغیب به اتحاد و دفاع از هویت تاریخی و مرزهای جغرافیایی و یا دستیابی به یک هدف مشترک کند. مثال‌های زیادی در این زمینه وجود دارد: ترانه‌های ضدنژاد پرستی در افریقای جنوبی، ترانه‌های ویکتور خارا در حمایت از آلنده، تصانیفی که در ایران در ابتدای شکل‌گیری جنبش مشروطه شکل گرفت، سرودهای انقلابی و جنگی و ... چنین ترانه‌ها و موسیقی‌هایی تقریبا در تاریخ سیاسی همه کشورها وجود دارند.  سرودها و موسیقی‌هایی انگیزاننده و دلگرم کننده که با برجسته نمایی هویت اجتماعی و تاریخی یک جامعه، افراد آن را به همبستگی، همذات پنداری بایکدیگر و مقاومت در برابر نابرابری‌ها، ناملایمات و ستیزه‌ها تشویق می کنند و اتحاد را به ارمغان می‌آورند. *موسیقی و سرود در دوران مشروطه در ایران اما موسیقی نقش غیرقابل‌انکاری را در تحولات سیاسی و اجتماعی داشته است. شاید سابقه همراهی موسیقی با حرکت‌های اجتماعی و خودجوش مردمی به اوایل دوران مشروطه برگردد. همزمان با شروع آزادی‌خواهی در اوان مسروطیت که مضامین انتقادی، اجتماعی، سیاسی، وطن‌دوستی و ضد استبدادی در شعر راه یافت، عارف قزوینی هم ظهور کرد و همین افکار و مضامین را با موسیقی عجین کرد و با این کار اولین گام مهم را در ایجاد یک تحول سیاسی در تصنیف‌سازی برداشت و موسیقی را بستری برای نقد عقاید میهن دوستی و اجنبی‌ستیزی قرار داد. نخستین اجرای این تصنیف، با صدای خود عارف بود. عارف این تصنیف را تنها با یک سه تار اجرا می‌کرده ‌است. متأسفانه از اجراهای عارف هیچ نسخه صوتی وجود ندارد. این تصنیف بعدها، بارها توسط خوانندگان مختلف همچون عبدالله دوامی (1293) و عسگر عبدالله یف (در تفلیس و در همان سال‌ها)، اجرا شده است. مشهورترین اجرای این اثر، مربوط به سال 1351 و با همکاری گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی است. از دیگر اجراهای مشهور این اثر می‌توان به اجرای محمدرضا شجریان، سالار عقیلی، علیرضا قربانی نیز اشاره کرد. در ادامه این تصنیف را با صدای سالار عقیلی می‌شنوید:

*موسیقی مردمی و سرود در دوره پهلوی اول در دوره حکومت 20 ساله رضاخان شرایط سیاسی و اجتماعی مطلوب مردم و به ویژه نخبگان نبود و طبیعتاً آنها به انحا مختلف از در مخالفت در می‌آمدند، مانند شاعر بلند آوازه‌ای همچون ملک‌الشعرای بهار که با ساخت ترانه‌های ماندگار، نقش مهمی در موسیقی زمان خود ایفا کرد. یکی از آن‌ها تصنیف «مرغ سحر» نام دارد که با آهنگسازی مرتضی نی‌داوود اجرا شد و سال های بعد نیز محبوبیت خود را همچنان حفظ کرد. مرغ سحر در واقع تصنیفی اعتراضی نسبت به دیکتاتوری رضاخانی بود. در ادامه این تصنیف را با صدای نادر گلچین بشنوید:

*موسیقی مردمی و سرود در دوره پهلوی دوم در دوران حکومت پهلوی دوم آهسته آهسته با شکل گرفت جریانات انقلابی، موسیقی نیز شکل و شمایلی تازه یافت. تاثیرپذیری و تاثیرگذاری موسیقی در ایران سال 1357 به طور همزمان و موازی بوده و دوشادوش انقلاب و حتی گاهی جلوتر از هنرهایی مثل سینما و نقاشی عمل کرده است. بسیاری از سرودهای انقلابی قبل از به پیروزی رسیدن انقلاب به صورت زیرزمینی و با دستگاه‌های کاملا ابتدایی تولید و بصورت مخفیانه به دست مردم می رسیدند. سرودهای زیادی که به جرات می توان گفت بسیاری از آنها توسط نسل دوم و سوم انقلاب نیز حتی شنیده نشده است. موسیقی سنتی ایران که در چند ماه منتهی به انقلاب به ویژه پس از جمعه خونین میدان ژاله، زبان توفنده خشم انقلابی مردم شده بود، با حضور اساتید طراز اول و خوش فکر همچون شادروان محمدرضا لطفی، حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان و دیگر اساتید بنام جلوه دیگر پیدا کرد. سرودهایی مانند «الله الله تو پناهی بر ضعیفان یا الله»، «بهاران خجسته باد»، «از صلابت ملت و ارتش و سپاه ما»، «جاودانه شد از فروغ ظفر پگاه ما»، «به لاله درخون خفته، شهید دست از جان شسته»، «به خون درکشی خاک من»، «دشمن من»، «برخیزید ای شهیدان راه خدا»، «ای کرده بهر احیای حق جان فدا » از جمله سرودهایی بودند که از ماهها قبل از پیروزی انقلاب ساخت آن آغاز شد و به نظم در آمد و تا سالها بعد از پیروزی انقلاب همچنان شنیده می‌شد. در ادامه یک نمونه از سرودهای آن زمان را می‌شنوید:

*سرود در دوران دفاع مقدس تاریخ موسیقی بعد از انقلاب به نوعی با موسیقی دفاع‌مقدس گره خورده است. سرود یکی دیگر از مهم‌ترین گونه‌هایی بود که در سال‌های دفاع مقدس مورد استفاده اهالی موسیقی قرار گرفت. علاوه بر فعال بودن گروه‌های سرود دانش آموزی در مدارس سراسر کشور، برخی از گروه‌های سرود دانش‌آموزی شاخص در پشت جبهه‌ها و حتی در مناطق عملیاتی، علی‌رغم خطراتی که وجود داشت برای رزمندگان برنامه اجرا می‌کردند. در آن سال‌ها موسیقی دفاع مقدس که عمدتا موسیقی آوازی بود وظایفی به عهده داشت: نخستین و مهم‌ترین این وظایف، تهییج رزمندگان و دادن روحیه به آن‌ها در پشت و خط مقدم بود. این وظیفه به ‌ویژه در شب‌های عملیات به اوج خود می‌رسید. این استفاده از موسیقی برای تهییج مردم و رزمندگان در راه دفاع از وطن یکی از زیر شاخه‌های موسیقی حماسی به شمار می‌آید. دومین وظیفه پاسداشت شهدایی بود که هر روز پیکر‌های پاک آن‌ها به میان خانواده و محل زندگی‌شان برمی‌گشت. وظیفه سوم علاوه بر زنده نگه‌داشتن فضا و شور و حال پشت جبهه، در ایجاد انگیزه برای اعزام به جبهه در افرادی بود که در شهرها زندگی می‌کردند. البته در سال‌های دفاع مقدس یک گونه موسیقی کاملا ویژه در دفتر موسیقی ایران شکل گرفت. نخستین بار یک جوان گمنام اهوازی در حضور بنیانگذار جمهوری اسلامی، بنیان این موسیقی ویژه را نهاد که تا آن روز سابقه‌ روشنی نداشت. این موسیقی در ابتدا با فرم آشنای نوحه‌خوانی ارائه گردید، اما به‌تدریج حالتی حماسی پیدا کرد، به‌طوری که دیگر بیانگر غم و اندوهِ صرف نبود. به ظاهر تضادهایی هم در این شیوه پدید آمد.

*سرود امروز همان‌طور که عنوان شد در دهه 60 ما ژانر موسیقی انقلابی و جنگی را به وجود آوردیم و مدارس و سازمان‌های مختلف نقش خوبی ایفا کردند. اما در دهه 70 فکر کردیم باید اِلمان‌های قبلی را پاک کنیم و سرود نقش کم‌رنگ‌تری پیدا کرد. و رفته رفته سرود از مدارس رفت و موسیقی پاپ جای آن را گرفت. بعد از انقلاب ما با موسیقی مشکلاتی داشتیم و باید تأیید می‌شد؛ اما مدیران معتقد بودند زمان استفاده از سرود تمام شده و باید به سراغ سرودهای حماسی برویم. اما امروز سرود بنابه دلایل مختلف نقش کمی را در جریانات سیاسی و اجتماعی بازی می‌کند. موضوعی که بنا به همین دلایل از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب نیز هست. ایشان در دیدار اخیرشان با جمعی از شاعران دراین باره اظهار داشته‌اند: «سرعت و فراگیری عمومی سرود از همه انواع شعری بیشتر است و سرود مانند هوای تازه و بهاری در جامعه نفوذ می‌کند؛ بنابراین باید با تولید سرودهای خوب و ترویج مناسب آنها، کمبود و خلأ موجود در این عرصه را برطرف کرد». البته با وجود خلا مشهود سرود در فضای موسیقی ایران، هر از چندگاهی آثار ارشمند نیز تولید شده است که در ادامه یک نمونه از این تولیدات را می‌شنوید:

خبرگزاری فارس طی سلسله گزارش‌هایی به آسیب‌شناسی وضعیت «سرود» در موسیقی امروز ایران خواهد پرداخت. گزارش از حسین سلیمی انتهای پیام/
لینک را کپی کنید

لینک را کپی کنید

لینک را کپی کنید

لینک را کپی کنید

لینک را کپی کنید


95/04/26 :: 00:01





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن