تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 25 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811167675




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم در هوای آلوده خفه می شوند، بودجه را نهادهای فرهنگی می بلعند!


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: مردم در هوای آلوده خفه می شوند، بودجه را نهادهای فرهنگی می بلعند!
با یک سوم بودجه فرهنگی کشور که به موسسات مختلف داده می شود و عملاً هدر می رود، می توان تمام با تمهیداتی مانند حذف موردی سود گمرکی، تمام تاکسی های فرسوده کشور را با خودروهای متعارف روز دنیا تعویض کرد و با همین یک گام ساده، آلودگی هوا را به طرز ملموسی کاهش داد.
عصر ایران ؛ جعفر محمدی - هوای تهران و کلانشهرها، همچنان آلوده است. هر چند در یکی دو سال اخیر، تعداد روزهای آلوده و نیز حجم آلاینده ها نسبت به قبل، اندکی کاهش داشته است ولی مشکل یا بهتر است بگوییم "مصیبت" همچنان ادامه دارد و قربانی می گیرد.

هر چند در سال های اخیر با حذف بنزین پتروشیمی و وارد کردن بنزین یورو چهار به چرخه سوخت شهرهای بزرگ، گام هایی برای حل این بحران برداشته شده است اما حجم مصیبت فراتر از این حرف هاست و خودروسازان و موتورسازان داخلی، همچنان چه در دولت های قبل و چه در این دولت، به عنوان متهمان ردیف اول آلودگی، همچنان معاف از محاکمه و اصلاح اند، تو گویی دولت ها دوست ندارند به اینان بگویند که بالای چشم تان ابروست!


مردم در هوای آلوده خفه می شوند، بودجه را نهادهای به اصطلاح فرهنگی می بلعند!


 بسیاری از مشکلات بشر، مانند ایدز ، راه درمان شناخته شده ندارند و لذا کسی را به دلیل عدم درمان ایدز سرزنش نمی کنند ولی مسائلی نظیر آلودگی هوا، هم صورت مشخصی دارند و هم راه حل شان با تمام جزئیات تعریف شده است. با این حال، دولت ها اهتمام خاصی نسبت به آن ندارند و تو گویی این دردی است که همه به آن خو گرفته اند.
امروز رئیس جمهور روحانی گفت که در سه سال اخیر، بیش از 800 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده اند. این آمار خوب و بی نظیری است اما باید پرسید که این خودروها با چه چیزی جایگزین شده اند؟ واقعیت این است که خودروسازان داخلی، اغلب خودروهایی می سازند که صفرشان هم فرسوده است چرا که با تکنولوژی قرن گذشته تولید می شوند و آلایندگی شان از همان روز نخست استارت خوردن، از خودروهای روز دنیا بیشتر است.

بنابر این تا تولید خودروهایی مانند پژو 405 ، پراید، نیسان (معروف به نیسان آبی)، پیکان وانت و نظایر این ها متوقف نشود، جایگزینی خودروها، تنها کمی از مشکلات را حل می کند و برنده این پروسه خودروسازها هستند و نه مردم و حتی دولت.

وانگهی دولت برنامه عملی قابل توجهی برای خارج کردن موتورسیکلت ها ندارد و این در حالی است که هر موتورسیکلت فرسوده به اندازه 4 خودرو، تولید آلودگی می کند.

درست است که مضیقه مالی دولت را می آزارد ولی راه هایی نیز وجود دارد که اگر دولت بدان اهتمام کند، مردم نیز از آن حمایت خواهند کرد. مثلاً پیشنهاد می شود دولت در بودجه سال آینده، بودجه بخش فرهنگی را که به بخش های زیادی داده می شود و خروجی مشخصی هم ندارد، به کاهش دهد و به جز نهادهایی مانند صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نهادهای رسمی حکومتی هستند، بودجه بقیه موسسات متفرقه مانند موسسه آیت الله مصباح، سعدی، دعبل خزایی ، صدرا، کتاب شناسی شیعه، طرح زیارت، آینده روشن، نشر آثار امام، هیات رزمندگان اسلام و ... را حذف کند و با عدد و رقم مشخص کند که با بودجه این بخش ها، دقیقاً چند خودروی فرسوده را با خودروهای روز دنیا، تعویض می کند؟

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، با یک سوم بودجه فرهنگی کشور که به موسسات مختلف داده می شود و عملاً هدر می رود، می توان تمام با تمهیداتی مانند حذف موردی سود گمرکی، تمام تاکسی های فرسوده کشور را با خودروهای متعارف روز دنیا تعویض کرد و با همین یک گام ساده، آلودگی هوا را به طرز ملموسی کاهش داد. هیچ اشکالی ندارد که چند سال بنیاد سعدی به خارجی ها زبان فارسی یاد ندهد یا چند سال همایش های پرخرج و بیهوده بین المللی با بودجه فرهنگی در کشور برگزار نشود ولی در مقابل، مردم از شر آلودگی هوا آسوده شوند.

البته می توان علاوه بر بودجه فرهنگی، بودجه های دیگر را نیز مورد بازبینی قرار داد و هر جا بودجه ای داده می شود و خروجی مناسبی گرفته نمی شود را نیز بدان افزود و برای کارهای مهم تری چون حل مصیبت آلودگی هوا اختصاص داد.
این،البته منوط به عزم دولت است، چه نام رئیس آن احمدی نژاد باشد و چه روحانی. مردم می خواهند نفس بکشد و راضی نیستند قبل از برآورده شدن این نیاز اولیه، پول هایشان صرف جاهای دیگر شود.



تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - 16 November 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن