تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816990019




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از زنان کم‌تجربه و جوان مجلس چه انتظاری می‌رود؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: از زنان کم‌تجربه و جوان مجلس چه انتظاری می‌رود؟!
با توجه به انفعال نمايندگان زن در مجلس دهم، بسياري از كارشناسان عملكرد آنها را مورد نقد جدي قرار داده‌اند و معتقدند فراكسيون ناموفقي در اين رابطه در مجلس شكل گرفته كه در نهايت هم راه به جايي نخواهد برد.
نویسنده : نيره ساري 


حضور زنان در عرصه‌هاي تصميم‌سازي و تصميم‌گيري از جمله موضوعاتي بود كه در رويكرد نظام انقلابي اسلامي اهميت يافت و شركت آنان براي انتخاب شدن و تصميم‌سازي نه‌تنها با مخالفت نظام مواجه نشد، بلكه حمايت و تشويق مراجع و روحانيت معظم را هم به دنبال داشت، اما به‌رغم اين مهم سهم زنان از كرسي‌هاي مجلس و قانونگذاري همواره قابل‌توجه نبود، چنانكه در مجالس اول، دوم و سوم به ترتيب از ميان 90، 25 و 37 نامزد زن تنها چهار نماينده به مجلس راه يافتند؛ اما مجلس چهارم فرصتي شد تا با افزايش صد درصدي، به ميزباني 9 نفر از نمايندگان برود و همين افزايش سهميه به آنها اعتماد به نفس مطرح كردن ضرورت تشكيل كميسيون زنان را بخشيد و با حضور 14 نفره زنان در مجلس پنجم، ايده تشكيل اين كميسيون تحقق يافت، هرچند كه عمري چهار ساله داشت و در مجلس ششم با تلفيق در كميسيون اجتماعي جاي خود را به تشكيل فراكسيون زنان در مجلس شوراي اسلامي داد.

تلاش براي افزايش كمي حضور نمايندگان زن در كرسي‌هاي قانونگذاري از جمله مباحث دنباله‌داري بود كه هرگز تمامي نداشته است و حتي تا به امروز جاي خود را به مطالبه و نامه‌نگاري‌ها براي كميت‌گرايي در پست‌هاي مديريتي بالا و اداره وزارتخانه داده است، اما در اين ميان هرگز كسي توجه چنداني به حضور كيفي زنان در اين عرصه نداشت و عملكرد ضعيف اين افراد موجب شد كه طي سال‌هاي اخير انتقادات زيادي به آنها مطرح شود.

بررسي ميزان طرح‌هاي امضاشده و همچنين نطق‌ها و تذكرات نمايندگان زن در مجلس به‌خوبي نشان داد كه خانم‌هاي بهارستان‌نشين نسبتاً سال‌هاي آرامي را در مجلس گذرانده‌اند تا جايي كه حتي يكي از زنان فعال سياسي خود در تشريح عملكرد زنان در ادوار اخير مجلس گفت: «حضور زنان در مجلس به حضوري تزئيني و دكوري تبديل شده است و متأسفانه زنان مجلس هيچ تلاشي براي تغيير وضعيت زنان جامعه انجام نداده‌اند.»

به رغم اين مهم بود كه آخرين دوره انتخابات مجلس باز هم فرصت ديگري را براي طناب‌كشي كمي فراهم كرد و بعد از تشكيل فراخوان‌هاي «تغيير چهره مردانه مجلس» ركورد كميت‌گرايي به مجلس دهم با انتخاب 17 نماينده زن تعلق گرفت؛ ركوردي كه حاميان فراخوان‌هاي «تغيير چهره مردانه مجلس» را فارغ از وجود نيروهايي جوان و كم تجربه در عرصه سياسي به تشكيل فراكسيوني قوي اميدوار كرد. نيروهايي كه ميان واژه‌هاي تازه نفس و جوان و برعكس بي‌تجربه و كم‌سن و سال فعاليت خود را كليد زدند و اكنون بعد از سپري شدن چند ماه از آغاز فعاليت پارلمان دهم، جلسات هفتگي اين فراكسيون نيز تشكيل مي‌شود و تنها چيزي كه اين ميان مغفول مانده بر اين اساس است كه خروجي اين جلسات منجر به كار عملياتي مي‌شود؟!
  
طول مي‌كشد تا اين نمايندگان متوجه بشوند قضيه چيست
«سه تا چهار سال طول مي‌كشد تا اين نمايندگان متوجه شوند قضيه چيست و با اصول آشنا شوند» اين را لاله افتخاري نماينده مجلس نهم شوراي اسلامي در مورد فعاليت زنان مجلس دهم به «جوان» گفت.
بعد از آن به سراغ زهره طبيب‌زاده، نماينده ديگر زنان در مجلس نهم رفتيم و درباره حضور حداكثري زنان در پارلمان دهم پرسيديم كه گويا وي نيز در راستاي تصديق گفته ساير فعالاني كه معتقد هستند حضور زنان در مجلس دكوري بوده، پيوسته است.

طبيب‌زاده در گفت‌وگو با «جوان» یک پرسش مطرح كرد: «فراكسيون قبلي زنان چه اقدامي انجام داد كه جوانان كم سن و سال مجلس دهم انجام دهند؟!» طبيب‌زاده با تأكيد بر اينكه سال اول براي نمايندگاني كه سابقه حضور در مجلس را ندارند، تنها به آشنايي منتهي مي‌شود، ادامه داد: دو نفر از نمايندگان خانم در مجلس دهم، ساير آنها غير‌سياسي هستند كه حتي سابقه اجرايي نيز در كارنامه خود ندارند، بنابراين چه انتظاري مي‌توان از آنها داشت؟!»
اين نماينده سابق مجلس در رابطه با عملكرد زنان در فراكسيوني تحت اين عنوان گفت: «بضاعت اين افراد صفر و ناچيز است و اينها چهار سال ديگر هم كه در مجلس باشند نمي‌توانند كاري انجام دهند.»
 
از اين مجلس نبايد هيچ انتظاري داشته باشيم
وي همچنين ضمن انتقاد به سخنان نمايندگان زن در مجلس تصريح كرد: «فردي كه معتقد است از سفره انقلاب سهم خود را برداشته است، چگونه مي‌خواهد براي زنان اقدامي انجام دهد؟ چگونه مي‌توان از اين افراد انتظار دلسوزي براي زنان جامعه داشت؟ از اين مجلس نبايد هيچ انتظاري داشته باشيم.»
در مقابل اين، سهيلا جلودار‌زاده به عنوان نماينده باسابقه و تجربه‌دار در پارلمان است، در گفت‌وگو با «جوان» از اقدامات 17 نماينده زن در مجلس دهم گفت‌ و تصريح كرد: بسياري از طرح‌ها را با مطالعات و تجربيات معاون رئيس‌جمهور انجام مي‌دهيم و موضوعاتي چون طرح توانمند‌سازي زنان سرپرست خانوار، صندوق كار آفريني زنان، برداشته شدن تبعيض‌هاي نا‌روا عليه زنان پيگيري شده است.
  
دفاع زنان مجلس دهم از حضور فعال در تمامي زمينه‌ها
زهرا ساعي، نماينده تبريز در مجلس كه عضو شوراي عالي راهبردي كنگره زنان موفق ايران نيز است، انتخاب زهرا احمدي‌پور به ‌عنوان معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري را ارزنده دانسته است و مي‌گويد كه اين انتخاب زمينه‌ساز افزايش اعتماد زنان و ارتقاي اعتماد عمومي آنان به دولت خواهد بود. وي همچنين با ابراز خرسندي از برگزاري «نخستين كنگره ملي زنان موفق ايران» در دي‌ماه، نسبت به دستاوردهاي اين كنگره خوشبين است.

گفت‌وگوي «جوان» با زهرا ساعي درباره عملكرد زنان در فراكسيون مجلس دهم نيز جالب‌توجه بود، چراكه زهرا ساعي از حضور فعال زنان مجلس دهم در صحن علني، نطق‌ها و تذكرات به عنوان موضوعات مورد بحث در فراكسيون خبر داد و گفت: چهار كميته در فراكسيون زنان تشكيل شده كه همواره بحث زنان و خانواده را با برنامه ششم توسعه مورد بررسي قرار مي‌دهند تا هر آنچه به نفع زنان و خانواده است، اعمال شود.

هرچند كه زهرا ساعي معتقد است برنامه ششم، بسيار زمانبر براي فراكسيون بوده است، اما نسبت به مطالعه و بحث درباره بند بند آن وعده مي‌دهد و بررسي آن را جدي‌ترين دستاورد فراكسيون طي ماه‌هاي سپري شده مي‌داند.
حال بايد منتظر باشيم تا ببينيم اظهارات آن دسته از افرادي كه با تشكيل كمپين‌هاي مختلف، فارغ از كيفيت‌گرايي، كميت را سرلوحه كشاكش‌هاي ميداني قرار دادند و حضور نيروهاي تازه نفس سياسي و فعالان زن جوان در مجلس دهم را ارزش تلقي مي‌كردند، تا چه ميزان تحقق خواهد يافت؟

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن