تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوشا به سعادت كسیكه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رها كردن، سخن،سكوت ،كردار و گفتارش ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816989750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استقبال سیاسیون دوجناح از پیشنهاد رئیس دولت اصلاحات


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



استقبال سیاسیون دوجناح از پیشنهاد رئیس دولت اصلاحات
طی روزهای اخیر رئیس دولت اصلاحات پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک جناح‌های چپ و راست برای همفکری را مطرح کرد. پیشنهادی که البته پیشتر هم از جانب اصلاح طلبان مطرح شده بود. در واقع سابقه طرح موضوع شکل گیری گروهی اعم از نگاه‌های متفاوت به قبل از انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی بر می‌گردد.
روز نو :  
 طی روزهای اخیر رئیس دولت اصلاحات پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک جناح‌های چپ و راست برای همفکری را مطرح کرد. پیشنهادی که البته پیشتر هم از جانب اصلاح طلبان مطرح شده بود. در واقع سابقه طرح موضوع شکل گیری گروهی اعم از نگاه‌های متفاوت به قبل از انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی بر می‌گردد.

به گزارش روز نو؛  محمدرضا عارف، برای اولین بار چنین پیشنهادی را البته نه با بیان تشکیل یک کمیسیون بلکه به این معنا که می‌توان به لیست واحدی برای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی با اصولگرایان رسید، مطرح کرد. این پیشنهاد در آن روزهای پر رقابت البته به گونه دیگری مطرح شد و اینطور برداشت شد که چنین کاری زمینه رقابت را می‌بندد. البته شاید این برداشت سطحی از این پیشنهاد به این دلیل بود که برخی فکر می‌کنند، اصلاح طلبان به دنبال استفاده از آرای آنها در انتخابات هستند، حال آنکه با پیروزی سی بر صفر لیست امید در تهران، ورق به گونه دیگری برگشت و حتی می‌توان گفت که عدم استقبال از این پیشنهاد به نوعی به ضرر برخی اصولگرایان شد. چه آنکه آنها بعد از کسب نتیجه انتخابات با طرح این موضوع به گونه‌ای دیگری برخورد کردند و حتی حداد عادل، نماینده مجلس نهم شورای اسلامی در گفت و گویی اعلام کرد که بد نیست اصلاح طلبان و اصولگرایان بر سر اشتراکاتشان گفت و گو کنند. اتفاقاً او طرف مذاکره کننده را نیز محمد رضا عارف دانست و گفت که او فردی منطقی برای گفت و گو است. اما به هر روی هنوز بدنه‌ای از اصولگرایان وجود دارند که تمایل چندانی به گفت و گو ندارند. چه آنکه این روزها اصلاح طلبان بیش از آنها در پی فراهم کردن زمینه‌های گفت و گو و طرح مسأله اتفاق نظر بر روی اشتراکات 2 جریان هستند. یعنی در روزهایی که اصولگرایان هنوز در این خصوص گامی هم برنداشته‌اند، اصلاح طلبان دست خود را برای گفت وگو دراز کرده‌اند و آنها همچنان با تردید به آن نگاه می‌کنند. ندای این پیشنهاد نیز اخیراً دوباره از سوی اردوگاه اصلاح طلبان شنیده شد، چه آنکه رئیس دولت اصلاحات با اعلام پیشنهاد کمیسیون مشترک گفته است که کمیسیونی مشترک از شخصیت‌های جناح راست و چپ کشور ایجاد شود و این کمیسیون در زمینه برخی مسائل مشترک، از جمله بروز انواع فساد در کشور همفکری و علت‌یابی کنند. او در ادامه با بیان اینکه اختلاف میان گروه‏ها و جریانات و عدم درک مسائل روز می‌تواند موضوع روز باشد اما مشکلی عمیق‌تر از اینها وجود دارد، گفته است که مسأله این است که ما به عنوان یک مسلمان اصلاح‌طلب ایرانی در نیمه‏ دوم قرن چهاردهم هجری و آغاز هزاره سوم میلادی در خاورمیانه و در ایران باسابقه و تاریخ ویژه خود، کیستیم و چه می‌توانیم بکنیم؟ و چه نسبتی میان اصلاح‌طلب امروز با جریانات موجود در تاریخ وجود دارد؟ ما با این وضعیتی که گرایش‌های سیاسی و احزاب ما در طول تاریخ داشته‌اند واقعاً چه می‏‌خواهیم بگوییم و چه کار می‏‌خواهیم انجام بدهیم؟ مشکل ما کجاست؟
 
با این حال اما باید دید که اصولگرایان آیا در این راستا گامی برمی داند و یا هنوز این بحث‌ها در حد اظهارنظرهای موافق جریان اصلاح طلب ادامه پیدا می‌کند. حسین کاشفی، عضو شورای مرکزی اتحاد ملت در این راستا به «امید ایرانیان» می‌گوید: «کشور متعلق به همه است. اگر کسانی به توسعه و پیشرفت کشور فکر می‌کنند، باید با هم تفاهم کنند و در کلیات به اتفاق نظر برسند. این کار نیز فقط از طریق گفت و گو و رد و بدل کردن نظرات میسر می‌شود.»
 
 او معتقد است که اگر چنین کمیسیونی تشکیل شود، می‌توان نظرات کارشناسی شده بهتری در مواجه با برخی مسائل به دولت داد. علاوه بر این نیز می‌توان ریشه مشکلات را فارغ از نگاه‌های جناحی پیدا و با آن با اتحاد مقابله کرد. بلاخره اگر روی یک مسأله ای اختلاف نظر وجود دارد، دلیل نمی‌شود که همه جا اختلاف نظر وجود داشته باشد. او به «امید ایرانیان» می‌گوید: «وقتی بحث کارشناسی است، باید اختلافات را کنار بگذاریم و به مشکلات اساسی فکر کنیم. طرح چنین پیشنهادی و حتی استقبال از آن نشان می‌دهد که تا چه اندازه، افراد دل در گرو کشور دارند و در پی حل مشکلات هستند. "کاشفی از جمله مسائلی که می‌توان بر روی آن توافق کرد را هم نام برد و افزود: «درباره مسائل کلی و منافع ملی یعنی موضوعاتی از قبیل فقر، فساد و فرهنگ، می‌توان با هم تعامل کرد. متاسفانه در گذشته اینطور بود که گروه‌ها به دنبال یک گفتمان مشترک نبودند و تنها به فکر متهم کردن و یا زیر سؤال بردن رقیب سیاسی‌شان بودند اما اکنون با روی کار آمدن دولت اعتدال، این فضا نیز فراهم شده است و می‌توان از آن استفاده کرد.»
 
کنعانی مقدم: اصولگرایان استقبال می‌کنند
 
حسین کنعانی مقدم، دبیر کل حزب سبز و از فعالان اصولگرا نیز در همین راستا به «امید ایرانیان» می‌گوید: «اگر جناح‌های سیاسی برای حل معضلات کشور، در بحث مفاسد سیاسی، اداری و اجتماعی با هم همراه شوند، اتفاق بزرگ و خوبی است. چراکه مسأله اتحاد برای حفظ منافع ملی است.» او می‌افزاید: «تجربه نشان داده است که جناح‌های سیاسی در کشور با دیدگاه‌های متفاوت اغلب به دنبال تخریب رقیب از طریق استفاده از رخدادهایی مانند آنچه در آن دولت به عنوان تخلف رخ داده، هستند. از این رو این روش قابل قبول نیست و به دور از اخلاق سیاسی و اسلامی است. اگر در جمهوری اسلامی این توفیق حاصل شود که بنشینند برای حل مسائل کشور و نه فقط بحث مفساد اقتصادی، بلکه برای همه مسائل اجماع کنند، کمک بزرگی به دولت‌ها و کشور کرده‌اند.» او معتقد است که هر گامی که در مسیر حل مشکلات کشور باشد و جناح‌ها را در تعامل سیاسی قرار دهد باید از آن استقبال کرد. اما با این موضوع مطرح شده نمی‌توان کار را شروع کرد. کنعانی مقدم در پایان به «امید ایرانیان» می‌گوید: «اضولگرایان از این موضوع استقبال می‌کنند اما به نظر می‌رسد که ابزارهای مشترک و لازم برای اجرایی شدن این مسأله وجود ندارد.»
 
ابولقاسم رئوفیان: یکی باید پیشقدم شود
 
ابولقاسم رئوفیان، فعال اصولگرا نیز در این زمینه به امید ایرانیان می‌گوید: «این کار زمان بری است. باید در این زمینه کسی پیشقدم شود و از 2 طرف برای گفت و گو دعوت کنند. اگر واقعاً چنین کاری با نیت دلسوزی برای کشور باشد، پیشقدم شدن، اصولگرایان و اصلاح طلبان فرقی ندراد. قصد پیشرفت و توسعه کشور است.» رئوفیان در ادامه می‌افزاید: «باید سعه صدر بین افراد با دیدگاه‌های متفاوت ایجاد شود تا پذیرش نظرات موافق و مخالف آسان‌تر شود. بنابراین اجرایی شدن، چنین پیشنهادی نیازمند سعه صدر هر 2 طرف و تأیین استراتژی مورد توافق است. بنابراین من فکر می‌کنم که راه زیاد است و اگر از حالا هم این اقدام شروع شود، حداقل چند سالی تا روی روال افتادن امور طول می‌کشد.»

*اميد ايرانيان




تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن