تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى پذيرد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812889145




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانم یا آقای رئیس‌جمهور؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: خانم یا آقای رئیس‌جمهور؟
چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا راهی کاخ سفید خواهد شد. حدود ۲۴۰سال سابقه ایالات متحده چنین انتخاباتی به خود ندیده است. برای اولین بار یک زن نامزد نهایی یک حزب در انتخابات شد.
به گزارش نامه نیوز، دموکرات‌ها روی هیلاری کلینتون خیلی حساب کرده اند. اوباما در اولین حضورش در یکی از کمپین‌های تبلیغاتی کلینتون گفته بود:« امروز هیچ‌کس به اندازه هیلاری کلینتون شایسته ریاست بر آمریکا نیست ، نه من ، نه بیل کلینتون و نه هیچ‌کس دیگری». دفاع تمام قد اوباما و دیگر دموکرات‌ها از او هیلاری را به یک رئیس‌جمهور بالقوه تبدیل کرد. طرف مقابل کلینتون هم در نوع خودش ویژگی‌های منحصر به فرد دارد. دونالد ترامپ، سرمایه دار مشهور آمریکایی نامزد جمهوری خواهان شده است. او برعکس هیلاری کلینتون در حزب خودش محبوبیتی ندارد. در واقع جمهوریخواهان هرچقدر تلاش کردند که ترامپ به اینجا نرسد از پس رای‌های این تاجر در انتخابات مقدماتی برنیامدند. تقریبا اکثریت بزرگان حزب جمهوریخواه از ترامپ اعلام برائت کردند. سخنان جنجالی او علیه مکزیک، مسلمانان و ناهنجاری‌های رفتاری ترامپ با زنان حتی پل رایان رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا را هم از اعلام حمایت ترامپ پشیمان کرد. حداکثر سابقه ترامپ در سیاست عکس‌های او با برخی سیاستمداران از جمله همین کلینتون حدود دو دهه پیش و همچنین برخی کمک‌های مالی او به سیاستمداران دیگر تجربه ترامپ در سیاست است.
 
نبرد آخر در شب قبل از انتخابات
 
کلینتون در آخرین گردهمایی خود در جمع هزاران نفر از طرفدارانش در فیلادلفیا گفت: «سال‌ها بعد وقتی فرزندانتان از شما بپرسند در انتخابات ۲۰۱۶ چه کردید، من می‌خواهم قادر باشید بگویید رای دادیم برای کشوری با قلب بزرگ و فکر باز». کلینتون با توجه به شعار خود«باهم قوی‌تر» افزود: «رای بدهیم برای یک آمریکا، جایی که پل‌ها ساخته می‌شود و نه دیوارها» اشاره کاندیدای دموکرات‌ها به برنامه‌های ترامپ است که گفت:« وقتی رئیس جمهور شوم مرز آمریکا با مکزیک را دیوار می‌کشم و هزینه دیوار را هم باید مکزیک بدهد.» در واقع ترامپ یک خط را دنبال کرده و آن هم مهاجرستیزی است. از مکزیکی‌ها و لاتین تبارها گرفته تا مسلمانان که ترامپ حضورشان در آمریکا را خطری برای مردم این کشور می‌داند. کاندیدای جمهوریخواهان در آخرین گردهمایی خود در جمع مردم پنسیلوانیا گفت:«به فساد و به‌هم ریختگی نگاه کنید به پرونده ایمیل‌های لو رفته از او نگاه کنید، هیلاری با شکست روبه‌رو شده است، او در سیاست خارجی هم شکست خورده است». تمرکز روی سیاست خارجی همواره مورد تاکید ترامپ بوده است. او چین را در اقتصاد به عنوان کشوری معرفی کرده که درحال تحقیر کردن آمریکا است و مدعی است ایران حامی شماره یک تروریسم است. ترامپ توافق هسته‌ای را عاملی برای افزایش قدرت ایران در منطقه و و دستیابی ایران به سلاح اتمی می­‌داند و بنابراین نتیجه می‌گیرد این توافق فاجعه است. ترامپ می‌گوید اکثر نظرسنجی‌ها عمدا غلط اعلام می­‌شود، کسی نمی داند در نهایت چه اتفاقی می‌افتد اما ما قصد داریم ایالت‌های زیادی را ببریم». هرچند ترامپ نظرسنجی‌ها را قبول ندارد اما او برای بردن چشم به سه ایالت دوخته است. ایالت هایی که اگر او برنده نشود کاخ سفید برای دموکرات‌ها دست کم چهار سال دیگر رزرو می‌شود. کارولینای شمالی، اوهایو و مهم‌تر از همه ایالت فلوریدا حکم مرگ ‌و زندگی را برای کمپین ترامپ دارد. به همین دلیل است که ترامپ از اواخر مرداد به بعد ۳۸ بار در این ایالت کمپین کرد، درحالی که کلینتون ۲۸ بار. ایالتی که رقابت در آن تنگاتنگ است و به نظر می‌­رسد لاتین تبارها در این ایالت سرنوشت ساز باشند.
 
ترامپ: باخت من یعنی هدر رفت حجم عظیمی پول و انرژی در آمریکا
 
ترامپ دیروز گفت:«بگذارید بگویم، اگر پیروز نشوم، این موضوع را به مثابه هدر رفتن حجم عظیمی از پول، انرژی و زمان می‌دانم.» ترامپ شعار«ساخت دوباره آمریکای بزرگ» را سر داده است. او از هزینه‌های آمریکا برای امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس، کره‌جنوبی و ژاپن ناراضی است. تاجر آمریکایی می­‌گوید خبری از تامین امنیت برای هیچ کشوری حتی اتحادیه اروپا در غالب ناتو نخواهد بود مگر اینکه کشورها پول آن را بپردازند. ترامپ گفته فقط به افزایش قدرت آمریکا فکر می‌کند بنابراین دلیلی ندارد کارگران مهاجر ظرفیت اشتغال در آمریکا را پرکنند. حرف هایی که به مذاق مردان سفید پوست و میانسال با سطح تحصیلاتی پایین تر خوش آمد. از طرف دیگر تمایل سیاه‌پوستان، لاتین تبارها و افرادی با سطح تحصیلی بالاتر به کلینتون است. ترامپ در آخرین مناظره با کلینتون از پاسخ به این سوال که در صورت شکست انتخابات نتیجه انتخابات را می‌پذیرید، خودداری کرد. او به تقلب در انتخابات بدبین است. از طرفی هک شدن آرای انتخاباتی در این دوره زیاد به گوش رسیده است. بخصوص وقتی ایمیل‌های دموکرات‌ها هک شد و حتی ترامپ از روس‌ها خواست ایمیل‌های کلینتون را هک و افشا کنند. ترامپ برخلاف سایر جمهوریخواهان که همواره دیدگاهی منفی نسبت به روسیه دارند، از پوتین و روسیه تعریف کرده و روس‌ها هم به نوعی اورا ترجیح می‌دهند.
 
نظام انتخاباتی در آمریکا
 
سیستم انتخاباتی در آمریکا با تمام جهان متفاوت است، که شاید پیچیده به نظر برسد. در واقع انتخاب نهایی رئیس‌جمهور با ۵۳۸ نفر از نمایندگان است و هر ایالت متناسب با جمعیت تعدادی نماینده دارد. در هر ایالت احزاب اسامی خود را به کمیته انتخابات می‌دهند، بعد از آن که کاندیدای هر حزب در هر ایالت با رای مردم برنده شد اسامی افراد حزب مورد نظر به نشست انتخاب رئیس‌جمهور می‌روند. سیستمی که به نام الکترال کالج شناخته می‌­شود. هر کاندیدا برای پیروزی در انتخابات نیاز به داشتن ۲۷۰ رای الکترال از مجموع ۵۳۸ رای دارد. شبکه CNN دیروز در بررسی نقشه الکترال ایالت‌ها گزارش داد تعداد آرای الکترال کلینتون کاهش یافته و به ۲۶۸ رسیده است. این یعنی نظرسنجی‌هایی که بردی قاطعانه برای کلینتون در نظر گرفته اند با شکست روبه‌رو شده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد فارغ از تمام حرف و حدیث‌های چند ماهه اخیر بالاخره رئیس جمهور جدید آمریکا امروز مشخص شود، رئیس جمهوری که بسیاری منتظرند مدیریت و برنامه‌های او را بر مشکلات ریز و درشت جهان ببینند.




منبع: روزنامه آرمان


۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن