تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817107740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خيمه سنگين یک باشگاه بر منابع نفت و گاز


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خيمه سنگين یک باشگاه بر منابع نفت و گاز
گعده مديران نزديك به وزیرنفت در باشگاه نفت و نيرو همچنان به قوت خود باقي است؛ با وجود هشدارهايي كه به اين باشگاه «خودماني» وارد شده است اما هيچ توجهي از سوي نهادهاي نظارتي از جمله سازمان بازرسي به آن نمي‌شود.
نویسنده : وحيد حاجي‌پور 


گعده مديران نزديك به وزیرنفت در باشگاه نفت و نيرو همچنان به قوت خود باقي است؛ با وجود هشدارهايي كه به اين باشگاه «خودماني» وارد شده است اما هيچ توجهي از سوي نهادهاي نظارتي از جمله سازمان بازرسي به آن نمي‌شود.
بيژن نامدار زنگنه در سال 84 از نفت كنار رفت؛ مديران وي كه همسو با «جهت» بودند در نفت ماندند اما بخش عمده‌اي از مديران وي كنار ماندند و در دفتر كار زنگنه در خيابان قائم مقام دور وي حلقه زدند. اين را خود زنگنه نيز در جلسات خصوصي گفته است كه در طول اين 8سال هيچ كاري براي انجام نداشته است اما توانست در چند دانشگاه کرسی تدریس بگیرد.
تدريس وي در دانشگاه‌ها، منجر به جمع‌آوري تيمي 10 نفره از دانشجوياني شد كه پس از انتخاب مجدد وي به عنوان وزير نفت راهي وزارت نفت شدند و به سرعت ايده باشگاه نفت و نيرو وارد فاز عملياتي شد.
نگاهي به اعضاي هيئت مديره و هيئت امناي اين باشگاه نشان مي‌دهد كه اعضاي آن همگي از همقطاران و چهره‌هاي نزدیک به زنگنه هستند كه اين روزها در قامت بخش خصوصي در اين باشگاه جلسه مي‌گذارند و همايش برگزار مي‌كنند آن هم به پشتوانه بيژن نامدار زنگنه.
مرد همه‌كاره اين باشگاه هم كسي نيست جز الف.خ كه با مدرك مهندسي معدن هم دستيار ويژه زنگنه در وزارت نفت است و هم مسئول راهبري اين نهاد به اصطلاح دولتي. وی بیشتر  عمر خود را در امور انتشارات و كاغذ سپري كرده بود ولي با اعتمادی كه وزير نفت به او كرد، به اسناد وزارت نفت دسترسي دارد و هم در يك نهاد غير‌دولتي به شركت‌هاي نفتي دستور مي‌دهد. اينكه چرا امكان‌پذير شده است كه يك جوان كم سن و سال باید به چنين حجمي از اطلاعات دسترسي داشته باشد و بدون گذر از فيلترهاي نظارتي به چنين جايگاهي دست پيدا ‌كند از جمله ابهاماتي است كه سازمان بازرسي كل كشور به آن ورود نكرده است. نكته دیگر اينكه برخلاف عرف رايج در بالاترين سطوح اطلاعات محرمانه كشور، فردي به آنها دسترسي دارد كه در يك نهاد غيردولتي در حال رايزني با شركت‌هاي خصوصي است.
وزير نفت اما از اين اقدام جنجالي خود دفاع كرده و آن را براي آينده مفید عنوان كرده است.
اين در شرايطي است كه اكثر اعضاي اين باشگاه مانند سيد مهدي ميرمعزي، محمدرضا نعمت‌زاده، ابوالحسن خاموشي، فريدون ثقفيان، سيد مهدي حسيني، اردشير فتحي‌نژاد و... داراي شركت‌هاي خصوصي در حوزه نفت و انرژي هستند و اين شائبه را تقويت مي‌كند كه دليل تأسيس اين باشگاه، برون‌سپاري پروژه‌ها به شركت‌ها و مديران خودماني است.
تركيب اين اعضا كاملاً منطبق بر خط فكري وزير نفت است در حالي كه زنگنه آن را سرمايه‌اي براي كشور مي‌داند كه توانسته چهره‌هاي مؤثر و نامدار اين حوزه را به دور خود جمع كند!
در ميان اين چهره‌ها، پرونده‌هاي بسياري مانند كرسنت، استات اويل، حاشيه‌هاي فاز 6 و 7و 8  شناورهاي فلات قاره و... ديده مي‌شود كه پس از چند سال دوري از صنعت نفت، حالا براي جبران به ميان آمده‌اند.
نقش اين باشگاه و برخي اعضاي آن در شكل‌دهي و تدوين قراردادهاي جديد نفتي و شركت‌هايي كه در انگليس به ثبت رسيده‌اند هم از جمله ابهاماتي است كه وزير نفت از شفاف‌سازي آن خودداري مي‌كند. همانطور كه گفته شد بيشتر اعضاي اين باشگاه از يك خط فكري هستند و چهره‌هاي مشهورتر اما بي‌خط‌تر از اين اعضا در اين باشگاه حضور ندارند و اگر هم حضور داشتند در همان جلسه نخست رسماً اعلام كردند كه علاقه‌اي به حضور در جلسات ندارند و رسماً استعفاي خود را اعلام كردند. به عنوان نمونه مسعود سلطان‌پور مديرعامل اسبق شركت تأسيسات دريايي و از چهره‌هاي مشهور صنعت نفت طي نامه‌اي به خاموشي رسماً اعلام كرد در اين باشگاه حضور نخواهد يافت. دو نفر ديگر از اعضاي اين باشگاه نيز رفت و آمدهاي خود را به اين باشگاه كاهش دادند اما به هر حال اين نهاد به اصطلاح عمومي و خصوصي با نقش‌آفريني مديران دولتي در حال كار است.
عليرضا زاكاني نماینده مجلس نهم می‌گوید: اين باشگاه موضوعش فراتر از آن انحصار در حوزه نفت و گاز است؛ بي‌سر و صدا تحت عنوان باشگاه نفت و نيروي ايرانيان انحصار جدي درحوزه نفت و گاز ايجاد مي‌كنند كه با تغيير دولت‌ها انحصار نفت و گاز كشور در دستان افراد خاص باقي بماند كه رويش آنها در دوران رياست قبل زنگنه بوده است و توانسته‌اند از رانت سال‌هاي 76 تا 84 از نفت و گاز و پتروشيمي كشور استفاده كنند و صاحب سرمايه چند هزار ميليارد توماني شوند. اين باشگاه تشكيل شد تا يك انحصار را در زمينه عقد قراردادهاي نفتي ايجاد كند. تشكيل اين باشگاه مي‌تواند منشأ فسادهاي آتي باشد و در كنار آن قراردادهاي جديد صنعت نفت نيز به اين فسادها دامن بزند.
به نظر مي‌رسد با توجه به تركيب اين باشگاه و حضور برخی مهره‌های خاص، نهادهاي بازرسي بايد هر چه سريع‌تر وارد گود شوند و اين موضوع  را پیگیری کنند. اين هم از عجايب روزگار است كه وزير نفت كشوري همزمان نهادي را پايه‌ريزي كرده است كه دور از چشم نهادهاي نظارتي کار می‌كند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن