تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817567349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتاری از مرحوم آیت‌الله مهندسی ۲ کلید دستیابی به حقیقت آفرینش


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتاری از مرحوم آیت‌الله مهندسی۲ کلید دستیابی به حقیقت آفرینش
خبرگزاری فارس: ۲ کلید دستیابی به حقیقت آفرینش
انسان اگر به لحاظ فطری گاهی با خود خلوت کند، متوجه می‌شود که واقعاً مشتاق رفتن از این دنیا و پیوستن به عالم بالا است و تا زمانی به آنجا نرسد آرام نمی‌گیرد، البته اگر دفن در خواسته‌های نفسانی باشد، چنین حسی را درک نمی‌کند.

خبرگزاری فارس ـ مرحوم آیت‌الله محمدمهدی مهندسی (استاد عرفان اسلامی): عرفان عملی در راستای دریافت حقایق در وهله اول دریافت شهودی و در مرحله بعد تحقق به آن حقایق شکل می‌گیرد. بنابراین قدم برداشتن برای چنین مقصدی مسئله‌ای است که در ارتباط با شخصیت و هویت انسان معنا پیدا می‌کند. انسان موجودی رونده و پویا است یعنی ایستا و متوقف نیست، «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه» قرآن کریم در آیه ششم سوره مبارکه انشقاق خطاب به همه انسان ها می‌گوید که شما انسان‌ها در سیر و حرکت هستید و پایان این سیر ملاقات پروردگار است. بنابراین اگر انسان سالک و رونده و مسافر است بنابراین این مسافر نیاز به راه دارد. انسان‌ها در شرایط مختلفی به لقاء خداوند می‌رسند برخی این راه را طی می‌کنند در حالیکه مورد خوشنودی خداوند هستند و یک عده هم مورد غضب پروردگار قرار دارند به عبارت دیگر هر دو این گروه‌ها راه را طی کرده‌اند اما عده‌ای به لقاء خدایی که متصل به صفات جمال است می‌رسند و عده‌ای به لقاء خدایی که متصل به صفات جلال است. گروهی در پایان این راه حسابی آسان دارند اما گروهی دیگر کسانی هستند که نامه عمل از پشت به آنها داده می‌شود کارشان دشوارتر است. بنابراین باید مسیری را طی کنیم که پایان راه به قهر و غضب ختم نشود کار انبیا(ع) هم همین بود که بشر را به مسیری هدایت کنند که در نهایت جایی برود که در معادله رضایت خداوند قرار بگیرند. انسان اگر به لحاظ فطری و ملکوتی گاهی با خود خلوت کند متوجه می‌شود که واقعاً مشتاق رفتن است و اگر این احساس برای برخی محسوس نیست و آن را درک نمی‌کنند به لحاظ این است که یک سری تقاضاهای دیگر جلوی آن را گرفته است و به تعبیر قرآن نفس انسان تبدیل به یک دفینه شده است یعنی هواهای نفسانی بر وجود انسان سایه افکنده و اجازه نمی‌دهد حسی که در درون انسان عاشقانه وجود دارد خود را نشان دهد اما اگر این هواها را کنار بگذارد در درون دوست دارد که این دنیا را کنار بگذارد. همانطور که انسان وقتی از وطن خاکی تو دور بشود بعد از بازگشت احساس آرامش می‌کند و در غربت احساس خلوت و غم و ناراحتی می‌کند همین احساس برای انسان در ارتباط با وطن اصلی خود که دوست داشتن آن نشانه ایمان است، وجود دارد. بشر وجودی مقید دارد که این وجود تجلی وجود مطلق است تا زمانی که این فنا در وجود انسان اطلاق پیدا نکند، وجود انسان آرام نمی‌گیرد. تا زمانی که انسان در جزئیت به سر می‌برد و در بند قید هست،‌ در قفس قرار دارد وقتی احساس زیبای آزادی به انسان دست می‌دهد به تعبیر قرآن کریم از جمله اهداف پیامبران (ع) به ویژه پیامبر اسلام (ص) این بوده که همین قل و زنجیرها و امور دست و پا گیر را از انسان بگیرد تا انسان به آزادی برسد. بنابراین تقاضای رهایی از این قیود در وجود انسان است و زمانی انسان آرام می‌گیرد که احساس کند از این قیود رها شده است و تا زمانی در بند این قیود است ، احساس ناراحتی و غم دارد. آرامگاه انسان جایی در عالم اطلاق است هر امر مقیدی برای انسان مطلوب نیست سراغ آن می‌رود اما آرامش نمی‌گیرد و لذتی که باید ببرد را نمی‌برد تمام این امور مقید برای مزاج روحانی حقیقت انسانی ناکافی است. سلامتی،‌ امنیت و آرامش غیر از زمانی است که مریض قرص مسکن مصرف می‌کند هر چند آن زمان هم احساس درد نمی‌کند اما لذت سلامتی چیز دیگری است و این آرامش واقعی زمانی برای انسان حاصل می‌شود که انسان به آن مقصد و مقصود اصلی دست یابد در غیر این صورت انسان آرامش ندارد و به هر کجا که برسد باز هم تقاضا دارد. راه رسیدن به حقیقت نزدیک است انسان لازم ندارد که پیچ و خم طی کند فقط کافی است که این مسیر را طی کنیم و به سرعت به نتیجه برسیم حال این راه در دو کلمه خلاصه می‌شود رسول خدا(ص) فرمودند که انسان به کتاب خدا و عترت چنگ بزند تا به حقیقت واقعی دست یابد. انتهای پیام/ک

95/04/23 :: 12:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن