واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
نقد وبررسی «سیانور» برگزارشد/داستان بیش از اندازه عاشقانه نیست
شناسهٔ خبر: 3814668 - جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
استانها > فارس
.jwplayer{ display: inline-block; } نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «سیانور» با حضور برخی از عوامل آن در سینمافرهنگ برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، بهروز شعیبی پس از تجربه موفق «دهلیز» در جدیدترین ساخته سینمایی اش به موضوعی سیاسی اجتماعی از برهه تاریخی دهه 50 خورشیدی ایران پرداخته که گروه های تندرو سیاسی دچار اختلاف های شدید ایدئولوژیک شدند. این فیلم به بخشهایی از زندگی شهید مجید شریف واقفی و فعالیت او در سازمان مجاهدین خلق و ترور گروهی از آدمهای این سازمان میپردازد و از اواخر مهرماه به روی پرده سینماهای کشور رفته و در این مدت کم، مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده به گونهای که اکرانش به سانس فوقالعاده رسیده و از 29 مهرماه در سینما فرهنگ و 11 آبان ماه در سینما سعدی در شیراز اکران آن آغاز شده است. براساس دغدغهای که داشتیم سیانور را ساختیم شامگاه پنجشنبه در نشستی که به بهانه نقد و بررسی این فیلم با حضور بهروز شعیبی، هانیه توسلی، پدرام شریفی بازیگران و سید محمود رضوی تهیهکننده در سینما فرهنگ شیراز برگزار شد، کارگردان این فیلم و تهیه کننده بارها از غیرسفارشی بودن این فیلم سخن گفتند و شعیبی عنوان کرد: به دلیل حساسیت موضوع مشاور و ناظر داشتیم اما من و تهیه کننده در ساخت این فیلم تنها به سود خود چه به لحاظ مادی و معنوی فکر نکردیم و تنها براساس دغدغهای که داشتیم سیانور را ساختیم. شعیبی انگیزه خود را از ساخت این فیلم مغفول ماندن تاریخ معاصر در سینما دانست و بر تاریخی که باید نسلهای آینده با آن آشنا شوند تاکید کرد و افزود: بازتاب و بیان تاریخ در ادبیات به خوبی رخ داده اما در سینما این اتفاق خیلی کم و به ندرت اتفاق افتاده است. کارگردان «سیانور» با توجه به تعدد بازیگران، عنوان کرد: ظرف سیانور 100 دقیقه بود اما مظروفش زمان خیلی بیشتری داشت به همین دلیل از تعدد شخصیتها استفاده شد که هر یک رنگ خود را داشتند و کارکردشان در قصه شبیه به هم نبود. وی گفت: تا جایی که تحریف تاریخ نبود از اسامی واقعی استفاده شد، در واقع تاریخ اجتماعی ایران با اسامی واقعی کار شد اما جایی که می خواستیم قصه خودمان را روایت کنیم اسامی را عوض کردیم. کارگردان فیلم سیانور در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره فلشبکهای فیلم و روایت غیرخطی آن بیان کرد: در این فیلم تلاش شده که پایبندی و تعهد به تاریخ حفظ شود اما از آنجا که نمیتوانستیم تاریخ را گسترده کنیم زمانی که میخواستیم تاریخ را وارد داستان کنیم از فلشبک و روایتهای غیرخطی استفاده کردیم. شعیبی با این توضیح که سیانور بوی تاریخ و دهه 50 ایران را میدهد، گفت: از پوستر گرفته تا ضبط و فیلمبرداری با نگاتیو برای نزدیکی و فضاسازی به دهه 50 بود. وی که معتقد است سینما متعلق به همه مردم است عنوان کرد: تلاش کردم در فیلم این موضوع را که سینما به همه تفکرها تعلق دارد، مطرح شود. حضور مهدی هاشمی به عنوان پیشکسوت سینما در این فیلم سبب شد که یکی از حضار درباره سختی کار با پیشکسوتان و استادان سینما بپرسد که شعیبی در جواب این سوال کار با نابازیگران را سختتر دانست و بیان کرد: کار با بازیگرانی که کار خود را بلد هستند مشکل نیست. سید محمود رضوی تهیهکننده این فیلم نیز در تکمیل این مطلب، گفت: در سینمای سالهای اخیر برخی از ژانرها نظیر ژانر کودک، پلیسی و تاریخی در حال حذف شدن هستند. وی با تاکید بر اینکه سینمای ایران چند سالی است که درگیر فیلمهای اجتماعی و کم هزینه شده تصریح کرد: فیلم ساختن با بازیگران زیاد از یاد کارگردانان رفته است؛ که البته علت این امر به تهیهکنندگان هم مربوط دانست. فیلم های تاریخی برای هزینهکرد بودجه دولتی ساخته میشوند تهیهکننده فیلم «سیانور» فیلمهای ژانر تاریخی را اغلب سفارشی ارزیابی کرد و یادآور شد: در ایران فیلم های تاریخی برای هزینهکرد بودجه دولتی ساخته میشوند و مخاطب چندانی هم ندارند. رضوی با این توضیح که در سیانور یک بار برخلاف رویه معمول عمل شد، ادامه داد: تصمیم گرفتیم فیلمی بسازیم که هزینهاش از سوی مخاطب بازگردد. بدین خاطر از بابت استقبال مردم و تماشاگران رضایت کامل داریم. سید محمود رضوی پیرامون تحقیقات علمی این فیلم تاکید کرد: کار تحقیقاتی این فیلم 7 سال طول کشیده است و فیلمنامه پس از مشاوره و مصاحبه با بسیاری از افرادی که آن فضا را درک کرده بودند، چند بار بازنویسی شد. هانیه توسلی هم در این نشست که توسط نهاد رهبری در دانشگاه شیراز برگزار شد ساخت فیلمی درباره تاریخ را نیازمند به دانستن، خواندن و تحقیقات زیاد دانست و با توجه به اینکه در عنوان بندی «سیانور» برخلاف دیگر فیلمهای سینمایی بخشهایی از فیلم دیده میشود، اظهار کرد: قسمتی از عشق امیر و هنگامه است که میتوانست جریان پیدا کند. شعیبی نیز درباره این اتفاق توضیح داد: نخستین دلیل این بود که فضای فیلم اجازه نمیداد داستان بیش از اندازه عاشقانه شود به همین دلیل در تیتراژ گنجانده شد؛ همچنین در اغلب سینماهای کشور زمانی که فیلم به انتها میرسد چراغها روشن شده و مردم هم میروند در صورتی که یک تیم برای ساخت فیلم تلاش کرده که اسامیشان در تیتراژ میآید. کارگردان فیلم سینمایی «سیانور» تصریح کرد: دوست داشتم تیتراژ جزئی از فیلم باشد و فرهنگسازی برای دیدن تمامی عوامل فیلم شود. گفتنی است: در پایان این نشست که در سینما فرهنگ شیراز برگزار شد، از عوامل فیلم سینمایی «سیانور» توسط نماینده نهاد رهبری در دانشگاه شیراز تقدیر به عمل آمد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]