تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815458143




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فنلاندي‌ها به دنبال حضور دوباره در بازار چوب ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فنلاندي‌ها به دنبال حضور دوباره در بازار چوب ايران
فنلاندي‌ها بدشان نمي‌آيد بعد از ۳۵ سال دوري از بازار چوب ايران در شرايط پسابرجام جاي روسيه را در اين بازار بگيرند
فنلاندي‌ها بدشان نمي‌آيد بعد از ۳۵ سال دوري از بازار چوب ايران در شرايط پسابرجام جاي روسيه را در اين بازار بگيرند. آنها براي اين منظور طرح‌هايي همچون ساخت خانه‌هاي چوبي در ايران و صادرات مجدد چوب فرآوري شده فنلاند از ايران به كشورهاي همجوار را پيشنهاد مي‌كنند، اما همچنان از عدم امكان نقل و انتقال پول به عنوان معضل حضورشان در ايران سخن مي‌گويند.
پس از به نتيجه رسيدن برجام،  مراودات بازرگانی میان ایران و سایر کشورها افزایش یافت تا ضمن بازار‌سازي و افزايش صادرات، سرمايه‌گذاران خارجي را براي ورود به ايران ترغيب كند. اما ماحصل اين سفر‌ها بیشتر  به سود خارجي‌ها بود، چراكه بيش از تجار ايراني، توليد‌كنندگان خارجي به دنبال فروش كالا و صادرات به ايران بودند، از صنايع خودروسازي گرفته تا صنايع فلزي، غير فلزي و... براساس آمار گمرك نيز در ۹ ماه گذشته واردات مواد اوليه كاهش يافته و در مقابل صادرات كالا به ايران رشد كرده است.
چندي پيش رئيس‌جمهور فنلاند به همراه هيئتي از تجار اين كشور به ايران آمدند تا مانند ۳۵ سال گذشته بار ديگر بازار چوب «نراد» را درايران قبضه كنند و رقيب روسي خود را از بازار بكر ايران خارج كنند.
كارخانه‌هاي چوب بري و الوارسازي فنلاند بعد از آنكه در دهه‌هاي ۷۰ و ۸۰ ميلادي به ايران صادرات داشتند و خاطرات خوبي از آن دوران دارند، ديگر هرگز رنگ بازار ايران را نديدند با اينكه چوب‌هاي فنلاندي از كيفيت بالايي برخوردارند، رقيبي به نام روسيه با توجه به پايين بودن هزينه‌هاي حمل و نقل و صادرات(الوار  Soft wood ) جاي آنها را گرفت.
بعد از آن صنايع چوب فنلاند تلاش‌هايي براي بازگشت به ايران صورت دادند اما سختگيري‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست براي باكتري‌زدايي و قارچ زدايي چوب‌هاي فنلاندي باعث تحميل هزينه‌هايي به صادركنندگان و واردكنندگان شد كه چوب و الوار فنلاند را در بازار ايران غيراقتصادي كرد. تحريم‌ها و مشكل مبادلات پولي و بانكي هم مزيد بر علت شد تا كارخانه‌هاي فنلاند قيد بازار ايران را بزنند.

 بررسی صادرات چوب در سفر رئيس‌جمهور فنلاند به ايران
با امضاي برجام اما يك بار ديگر فيل فنلاند ياد هندوستان كرد و تصميم گرفتند دوباره صادرات چوب به ايران را در دستور كار خود قرار دهند. در اين خصوص يكي از اهداف سفر رئيس‌جمهور فنلاند به ايران و ملاقات با مقامات ايراني، صادرات چوب است.
به دنبال اين سفر، فعالان صنعت چوب فنلاند به ايران آمدند و روز گذشته برنامه‌هاي خود را در يك نشست خبري در غیاب فعالان صنعت چوب ایران  اعلام كردند اما دو معضل قديمي در اين نشست خودنمايي مي‌كرد. سؤال اول اين بود كه فنلاند چطور مي‌خواهد روسيه را از سر راه بازار ايران بردارد؟ سؤال ديگر اينكه چالش اين كشور با محيط‌زيست و آلودگي الوارهاي فنلاندي به نوعي باكتري چگونه حل و فصل خواهد شد؟
مدير پروژه برنامه بخش چوب سازمان توسعه تجارت فنلاند در اين خصوص گفت: كيفيت چوب فنلاند بسيار پايدارتر از محصولات ديگر كشورهاست كه منبعث از روش جنگلداري ماست. ما بهترين قسمت درخت را انتخاب و آن را به محصول نهايي تبديل مي‌كنيم.
مانتره افزود: فصل رشد در كشور فنلاند كوتاه است و با شناخت محصولات مي‌دانيم چگونه محصول با كيفيت‌تري توليد كنيم. ذهنيت مصرف‌كنندگان و تجار ايراني هم اين نيست كه محصولي يك بار مصرف را خريداري كنند و سپس بازار را بلكه مي‌خواهند در بازار چوب بمانند.
مديرعامل انجمن توليدكنندگان و چوب بري فنلاند هم در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه چگونه مي‌خواهيد نظر مثبت سازمان محيط‌زيست ايران را براي صادرات الوار تأمين كنيد، گفت: الوار فنلاندي به صورت درستي پاكسازي و خشك مي‌شود و هيچ مشكلي ندارد. اگر چوب به اندازه كافي خشك نشده باشد امكان دارد كه باكتري يا قارچ در آن ايجاد شود.  كاي مري ووري ادامه داد: رطوبت الوار فنلاند بسيار پايين است و نيازي نيست كه از مواد شيميايي استفاده شود. لذا مواد سمي كه مغاير با استانداردهاي محيط‌زيست است در آن وجود ندارد. مي‌دانيم كه طبق قوانين ايران ورود چنين محصولاتي به اين كشور ممنوع است لذا مي‌توانيد از طريق دود و گرمايش پروسه باكتري‌زدايي را پياده كنيد.

 پيشنهاد ساخت خانه‌هاي چوبي در ايران
مديرعامل انجمن توليدكنندگان و چوب بري فنلاند، طرحي را هم براي ساخت خانه‌هاي چوبي در ايران ارائه كرد. كاي مري ووري گفت: وقتي از بالا به تهران نگاه مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه خانه‌هاي يك طبقه بسياري وجود دارد كه مي‌توان بر بالاي آنها از سازه‌هاي چوبي استفاده كرد؛ زيرا خانه‌هاي قديمي و فرسوده تحمل بار اضافي از طريق بتن و آهن را ندارند.  او تصريح كرد: البته اين طرح اوليه است و براي اجرا نياز به بررسي‌هاي بيشتر، آگاهي از قوانين و مقررات شهرسازي در ايران و مشورت با كارشناسان دارد. ما سال گذشته سازه‌هاي چوبي را در نقاط كوهستاني و پيست اسكي احداث كرديم و معتقديم مي‌توان آن را در ساير نقاط ايران عملياتي كرد.  به گفته كاي مري ووري، ايران هم مي‌تواند از محصولات فنلاند استفاده كند و هم آنها را فرآوري و به كشورهاي همسايه صادر كند كه بدين ترتيب ارزش افزوده اين محصولات به ايران مي‌رسد، البته حضورشان در ايران نياز به آماده بودن بسترهاي لازم از جمله نقل و انتقال پول دارد كه بايد فراهم شود.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن