تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803795982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اخراج دسته‌جمعي تيم ارزيابي وثايق ملكي يك بانك خصوصي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اخراج دسته‌جمعي تيم ارزيابي وثايق ملكي يك بانك خصوصي
متولي يكي از بانك‌هاي خصوصي كشور بعد از آنكه گزارش روشنگرايانه روزنامه جوان را در مورد رسوخ فساد در ميان ارزيابان وثايق بانكي ملاحظه كرد، متوجه تخلفات ارزيابان وثايق ملكي اين بانك شده و در اولين گام اين تيم را اخراج مي‌كند.
نویسنده : هادی غلامحسینی 


اخبار دريافتي خبرنگار اقتصادي روزنامه «جوان» نشان مي‌دهد يكي از متوليان بانك‌هاي خصوصي كشور چندي پيش كل تيمي كه در اين بانك كار ارزيابي وثايق را جهت ارائه تسهيلات كلان بانكي انجام مي‌دادند اخراج كرده، اين در حالي است كه دليل اين اقدام اخذ وثايق ناچيز براي تسهيلات كلان بانكي بوده است.

سهامدار عمده يكي از بانك‌هاي خصوصي كشور وقتي متوجه مي‌شود كه تيم ارزيابي وثايق بانكي از طريق اخذ رشوه، در ازاي وثايق ناچيز تسهيلات كلان و نجومي پرداخت مي‌كرده است، كل اين تيم را اخراج مي‌كند. گفتني است دست به كار شدن اين متولي بانك خصوصي براي اخراج اين افراد فاسد كه توسط يك مدير بانكي باسابقه اين افراد حمايت مي‌شدند اگرچه حركت خوبي ارزيابي مي‌شود اما در يك آسيب‌شناسي سطحي مي‌توان به چندين مورد قابل تأمل در اين باره اشاره داشت.

در ابتدا بايد عنوان داشت كه مجوزدهنده به بانك‌هاي خصوصي، ناظر شبكه بانكي و بالاترين مرجع پولي در ايران نهادهايي چون بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار است، حال وقتي در يك بانك خصوصي متولي و سهامدار عمده بانك مجبور به برخورد با متخلفان در حوزه تسهيلات و اعتبارات مي‌شود مشخص است كه ضعف نظارت بانك مركزي بر شبكه بانكي به خوبي نمايان مي‌شود.

گفتني است ضعف نظارتي بانك مركزي به ويژه در دولت يازدهم در نظارت به بانك‌هاي خصوصي، دولتي، نيمه دولتي و وابسته به دولت كاملاً مشهود است، اين در حالي است كه وقتي چندي پيش روزنامه جوان گزارشي از فساد سازمان يافته مالي و حقوقي در بانك‌ها جهت پرداخت تسهيلات كلان از طريق اخذ وثايق ناچيز را منتشر كرد ولي‌الله سيف و چند تن از مقامات ارشد دولتي عنوان داشتند كه بانك‌ها در قبال تسهيلات وثايق مطمئن اخذ كرده و به ‌افرادي وام بدهند كه توانايي باز پرداخت را داشته باشند، هر چند اين اظهارات مثبت است اما بانك مركزي بايد در اين ارتباط نظارت جدي و عملی داشته باشد.

از طرفي بايد عنوان داشت با چنين تخلفاتي كه در حوزه بانك‌هاي خصوصي روي مي‌دهد نبايد اينگونه رفتار شود كه با اخراج تيمي كه تخلف مي‌كرده است كار به پايان برسد.
همانطور كه عنوان شد كار اخراج و بركناري تيم ارزياب وثايق بانك خصوصي كار صحيحي بوده است اما بايد از طريق شكايت در مراجع قضايي متخلفان سزاي كار خود را ببينند و هزينه‌هايي كه به بانك خصوصي وارد آمده است نيز از اين افراد اخذ شود.
متأسفانه در ايران اينگونه برداشت مي‌شود كه بانك خصوصي يك بانك شخصي يا خانوادگي است و مديران اينگونه بانك‌ها از تريبون رسانه‌هاي مدافع سرمايه‌داري بارها عنوان داشته‌اند كه ما خصوصي هستيم و طبق قانون تجارت فعاليت مي‌كنيم، اين در حالي است كه اين برداشت و اينگونه اظهارات و گفتار مديران بانك‌هاي خصوصي كاملاً غلط و نادرست است و بايد اين اشتباه درخصوص شرکت‌های بورسی اصلاح شود.

همانطور كه عنوان شد مجوزدهنده جهت تأسيس بانك خصوصي بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار است و اينگونه نيست كه يك بانك خصوصي بعد از اخذ مجوز تصور كند كه هركاري كه دلش مي‌خواهد انجام دهد زيرا بانك خصوصي صاحب كل منابعي كه از طريق جامعه ايران كسب مي‌كند نيست و تنها بخش بسيار اندكي از منابعي كه بانك‌هاي خصوصي از طريق سپرده‌هاي مردمي (جاري و مدت‌دار و...) جذب مي‌كنند به مؤسسان و سهامداران عمده بانك تعلق دارد.
به‌طور نمونه یک بانک خصوصی و بورسی طبق صورت‌هاي مالي سال 94 كه در پورتال اين بانك وجود دارد سرمايه اوليه‌اش در حدود 4هزار ميليارد تومان بوده است و هم‌اكنون در حدود 50 هزار ميليارد تومان منابع از جامعه ايران جذب كرده است، بدين ترتيب مي‌بينيم كه بين سرمايه اوليه بانك با ميزان سپرده‌هايي كه از جامعه ايران جذب كرده است تفاوت فاحشي وجود دارد و نمي‌شود بانك‌هاي خصوصي كشور را به حال خودشان واگذار كرد.

از سوي ديگر بخش عمده‌اي از بانك‌هاي خصوصي كشور بورسي و فرابورسي هستند و سهامدار دارند و وقتي تخلفي در بانك روي مي‌دهد بايد ناظران و بازرسان داخلي بانك و همچنين سهامدار عمده در رابطه با تخلفات گزارش به سهامدار، بانك مركزي و همچنين نهادهاي نظارتي و مردم ارائه دهد.
در پایان امید است مديران و متوليان و سهامداران اصلي بانك‌هاي دولتي، خصوصي، نيمه‌دولتي و وابسته به دولت و... اعم از بورسي و غيربورسي نظارت داخلي خود را در بانك شدت بخشند تا شاهد تخلفات در بانك‌ها نباشيم و اگر هم موردي رخ داد ضمن اطلاع‌رساني به عموم مردم اين تخلفات از طريق مراجع قضايي و انتظامي پيگيري شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن