تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816936385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كري: سيا مستقيم در كنار گذاشتن مصدق وارد شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: كري: سيا مستقيم در كنار گذاشتن مصدق وارد شد
برجام را به اميد تغيير در ايران امضا كرديم...
جان كري به عنوان دومين وزير خارجه امريكا به نقش مستقيم سيا در كودتا عليه دولت ملي محمد مصدق اعتراف كرد. وزير خارجه امريكا همچنين مي‌گويد امريكا به اميد تغييرات در سياست‌هاي ايران، با ايران توافق هسته‌اي را انجام داده است، هرچند در اين مورد مطمئن نيست.

به گزارش «جوان»، كري در جلسه پرسش و پاسخ در مؤسسه سياست شيكاگو كه روز پنج‌شنبه برگزار شد، در پاسخ به اين سؤال كه آيا فكر نمي‌كند نوعي گشايش سياسي در قبال امريكا در ايران به وجود آمده است و آيا قصد سفر به ايران را دارد يا خير، گفت كه هنوز قصدي براي سفر به ايران ندارد ولي ايران واقعاً شايسته مطالعه است: « ايران يك كشور و تمدن 5 هزار ساله است، البته نه به عنوان يك كشور، بلكه به عنواي يك تمدن. » كري سپس به فكر نكردن امريكا در برخورد با تحولات ايران اشاره كرده و ادامه مي‌دهد: «حتي از سال 1979 به دليل اينكه ما آنطور كه بايد درباره اينكه داريم از چه كسي حمايت مي‌كنيم و چه اعمالي انجام داديم، حزم‌انديشي نكرديم، به‌هرحال انقلاب اتفاق افتاد.» كري افزود: «سيا به‌طور مستقيم در بركناري نخست‌وزير مصدق در سال 1953 دخالت داشت. پس ما (امريكا) در آنجا يك تاريخ داريم. در سال 1979 كه آنها سفارت ما را گرفتند و تعدادي را گروگان كردند، (اين اتفاقات) اثرات بزرگي بر سياست (داخلي) ما گذاشت كه يكي از دلايل اصلي باخت پرزيدنت كارتر به رونالد ريگان نيز همين بود. در اين بخش از پرسش و پاسخ، مدير جلسه از كري با خنده مي‌پرسد: «آيا ايراني‌ها متحد طبيعي ما هستند؟» كري معتقد است كه ايران و امريكا رابطه ندارند ولي داراي منافع مشترك هستند و براي توضيح اين منافع مشترك مي‌گويد: «بين آنچه «مردم پارس» ناميده مي‌شوند كه تعداد زيادي هم هستند با حكومت انقلابي كه يك رويكردي كاملاً افراطي در قبال جهان، امريكا و منطقه، دنبال مي‌كند، شكاف بزرگي وجود دارد. »

وزير خارجه اوباما از كساني در ايران سخن گفته كه خواهان «ايراني متفاوت» هستند، ايراني كه به ادعاي او « با جهان تعامل مي‌كند، با مردم تعامل مي‌كند و با احترام و پذيرش وارد جامعه جهاني مي‌شود. » كري به اين ترتيب، تلويحا مي‌خواهد بگويد كه امريكا با اين بخش از جامعه ايران كه به ادعاي او «جمعيت بزرگي» هم هستند، اتحاد طبيعي دارد. البته كري مي‌گويد كساني هم در ايران هستند كه با توافق هسته‌اي با امريكا مخالفند و «با هرگونه تماسي با غرب مخالفت مي‌كنند.» به خاطر همين، تصويري كه وزير خارجه اوباما از ايران ارائه مي‌كند جامعه‌اي درگير تنش است: « بنابر اين نوعي تنش در آنجا وجود دارد. » همين تصوير بود كه دولت اوباما را به حمايت از اغتشاشات سال 1388 در ايران تهييج كرد. ظاهراً به همين دليل است كه وزير خارجه اوباما در بخش ديگري از اين جلسه پرسش و پاسخ كه پرسش‌هاي آن را دانشجويان مطرح مي‌كنند، تلويحاً مي‌گويد كه توافق هسته‌اي با ايران را به اميد تغيير در سياست خارجي ايران انجام داده است. كري مي‌گويد كه ايران بر اساس توافق هسته‌اي (برجام) تا 15 سال فقط اورانيوم 5 درصدي مي‌تواند توليد كند و اين مقدار اورانيوم نيز بيش از 300 كيلوگرم در ايران انباشت نخواهد شد. به گفته كري، ايران بر اساس برجام تعهد داده كه آژانس بر فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش نظارت كامل با دوربين‌ها و تجهيزات داشته باشد. او سپس به اين سوال پاسخ مي‌دهد كه تكليف امريكا با خطر هسته‌اي ايران بعد از انقضاي برجام چيست.

او مي‌گويد كه اگر بعد از 15 يا 20 سال ايران تصميم گرفت كه كاري انجام دهد، «ما شروع به نشان دادن پرچم قرمز مي‌كنيم.» به گفته كري، امريكا در آن زمان نيز، زمان و ابزار‌هاي كافي براي فهميدن اينكه ايران چه فعاليت‌هايي انجام مي‌دهد، دارد: «اگر نياز باشد، ما همين ابزار‌هاي امروز را، 15 سال، 10 سال يا 20 سال بعد هم در اختيار داريم.» با اين حال، كري مي‌گويد كه اميد دارد، طي اين مدت ايران دچار تغيير شود: «مسئله اين است، آيا ايران در اين مدت، تصميم به تغيير خواهد گرفت؟ آيا اين تغيير همان تلاش‌هاي اصلاحي است كه روحاني دنبال مي‌كند؟ آيا آنها و منطقه طي اين مدت تصميم به تغيير خواهند گرفت؟ من مي‌گويم كه اميدوارم. البته من مي‌دانم كه خوش‌بين هستم ولي در طول 15 سال آينده تصميم داريم بسياري از اين اختلافات را حل كنيم. ما مي‌توانيم از اين قوم‌گرايي رها شويم...»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن