تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820358804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقص قوانین، سبب تشکیل گروه‌های قاچاق افاغنه در کشور شد - ایسنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
بازدید سفیر نروژ از کمپ مهاجرین افغانی - کرمان
سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان با تاکید بر اینکه باید حمل و نقل افراد غیرمجاز در داخل کشور باید در شمول مجازات مربوط به حمل و نقل مرزی گردد، ابراز کرد: متاسفانه قانون تنها مجازات قاجاق اتباع بیگانه را صرفا مربوط به مرز محدود کرده است و کسی که در داخل کشور به این امر مبادرت می ورزد، مشمول مجازات نمی شوند که این موضوع نیز به دلیل ضعف قانون است و همین امر سبب تشکیل گروه های قاچاق شده است که از نمایندگان مجلس مخصوصا مجمع نمایندگان استان، درخواست جدی داریم که در راستای اصلاح قوانین مربوط به اتباع خارجی اقدامات لازم را انجام دهند.
"خلیل همایی راد" در گفت‌وگو با ایسنا ، در خصوص حضور اتباع خارجی در استان کرمان گفت: طرح هایی که تا کنون درباره حضور اتباع بیگانه بویژه افاغنه در کشو اجرایی گردیده است، بطور کافی مثمر ثمر نبوده و تبعاتی بوجود آورده که از اصل موضوع مهمتر بوده است.

همایی راد با بیان اینکه، پایه طرح ساماندهی اتباع خارجی، ایده ای است که از کرمان مطرح گردید، ادامه داد: استاندار کرمان طرحی تحت عنوان ساماندهی اتباع خارجه را به وزارت کشور و شورای امنیت پیشنهاد داد، که طی جلسات کارشناسی با مدیران و دستگاه های مربوطه نهایتا در 22 فروردین ماه سال جاری طرح کنترل و ساماندهی اتباع غیرمجاز به تصویب شورای امنیت رسید و اکنون یک کمیسیون در استان در این راستا تشکیل شده و بحث شناسایی، ساماندهی و کنترل را دنبال می‌کند.

راه‌اندازی اردوگاه‌های ویژه افاغنه در استان کرمان

وی در پاسخ به این سوال که محورهای اصلی این کمیسیون چه مواردی می باشد؟ اظهار کرد: تسهیل ورود قانونی یکی از محورهای اصلی این طرح می باشد، به گونه ای که اگر با هماهنگی وزارت امورخارجه، ورود قانونی تسهیل پیدا کند، ورود غیر قانونی کاهش می یابد و متقابلا زمانی که ورود قانونی سخت، زمان بر و هزینه بر باشد، زمینه ساز ورود غیر قانونی می گردد که به موازات آن اقداماتی در جهت کنترل مرز و تشدید مجازات عبور دهندگان غیر قانونی پیش بینی شده است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با اشاره به اردوگاه های ویژه افاغنه در استان کرمان، عنوان کرد: در گذشته بر اساس دستورالعمل ها و قوانینی که داشتیم نیروهای انتظامی، اتباع خارجی غیرمجاز را دستگیر و توسط دفتر اتباع امور خارجی از استان و کشور طرد می کرد، اما ممکن بود که آنها بلافاصله از مرز دیگری دوباره به کشور بازگردند، لذا در این دستور العمل اردوگاه‌های ویژه ای دیده شده وافرادی که سابقه طرد دارند و مجددا بصورت غیر قانونی وارد کشور شده اند، حداقل 6 ماه در آن اردوگاه نگهداری می شوند.

وی با بیان این مطلب که بانک اطلاعاتی از همه مهاجرین خارجی تهیه خواهیم کرد، تصریح کرد: دستگاه های بیومتریک خریداری و در حال نصب و استفاده می باشد و کلیه مشخصات افراد، اعم از؛ اثر انگشت، عنبیه، صورت و شکل دست اتباع خارجی هنگام ورود یا دستگیری، ثبت می شود و دیگر هیچ فردی نمی تواند با هویت جعلی وارد کشور گردد.

نقص قوانین

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان با تاکید بر اینکه باید حمل و نقل افراد غیرمجاز در داخل کشور باید در شمول مجازات مربوط به حمل و نقل مرزی گردد، ابراز کرد: متاسفانه  قانون تنها مجازات قاجاق اتباع بیگانه را صرفا مربوط به مرز محدود کرده است و کسی که در داخل کشور به این امر مبادرت می ورزد، مشمول مجازات نمی شوند که این موضوع نیز به دلیل ضعف قانون است و همین امر سبب تشکیل گروه های قاچاق شده است که از نمایندگان مجلس مخصوصا مجمع نمایندگان استان ، درخواست جدی داریم که در راستای اصلاح قوانین قوانین مربوط به اتباع خارجی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان این مطلب که برای رفع نقص قوانین مرزی شورای عالی امنیت ملی ورود پیدا کرده است، ابراز کرد: خودروهایی که قاچاق بر می باشند بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی توقیف می گردند، نه براساس قانون! لذا خواهش ما از مجلس دوره دهم این می باشد که قانون را به فوریت اصلاح نمایند، زیرا فردی که در داخل کشور حدود 15 نفر تبعه خارجی سوار خودرو می کند و نیروی انتظامی و دستگاه های قضایی به دلیل نقص قانونی نتوانند با او به طور جدی برخورد نمایند، یکی از مشکلات ماست که باید این نقص قانونی برطرف گردد.

بیش از 100 نفر از تلفات جاده ای مربوط به خودروهای قاچاق بر

همایی راد با بیان اینکه، این افراد روی همه شاخص های امنیتی اثر می گذارند، اظهار کرد: طبق اعلام فرمانده راهور،  که بیش از 100 نفر از تلفات جاده ای مربوط به خودروهای قاچاق بر می باشد، که به علت این تصادفات، هزینه های بیمارستانی سنگینی بر شبکه بهداشت و درمان تحمیل می گردد. ضمن آنکه، مشکلات بهداشتی که این اتباع بوجود می آورند، زمانی که یک تبعه خارجی وارد کشور می شود، باید قرنطینه گردد و از لحاظ بهداشتی بررسی گردد تا به بیماری واگیردار مبتلا نباشد و متاسفانه این کنترل ها روی اتباع غیر مجاز اعمال نمی شود.

وی ادامه داد:وقتی فرد غیرمجازی وارد کشور شده و به مرکز کشور می رود، به خاطر سود و منفعت طلبی گروه های قاچاق، ممکن است،دچار بیماری واگیرداری بوده که می تواند کل شبکه بهداشت و درمان کشور را درگیر یک بیماری و اپیدمی کند. همچنین ممکن است، عناصری که قصد ناامنی دارند نیز بوسیله این قاچاق برها وارد کشور گردند. لذا بطور جدی با مصوبه قانونی و اعمال مجازات های سنگین برای کسانی که از قانون تمرد می کنند، باید دست نیروهای انتظامی و امنیتی را در این خصوص باز بگذاریم تا از ورود اتباع غیرقانونی جلوگیری نمایند. هم چنان که از اتباعی که قانونی وارد شده اند نیز حمایت کنیم.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با اشاره به اقدامات ارزشمندی که در سال گذشته صورت گرفت که با برخی از گروگان گیرها و شبکه های قاچاق انسان، برخورد و شبکه های آنها متلاشی گشت، عنوان کرد: مشارکت نهادهای بین المللی در بحث مربوط به اتباع و مهاجرین اعم از پناهنده و غیرمجازین از دیگر مفاد این دستور العمل است. جمهوری اسلامی با همه مشکلاتی که ناشی از جنگ و تحریم داشته، پذیرای چندین میلیون مهاجر افغان می باشد و سال ها مهمانوازی کرده است.

حضور 100 هزار نفر مهاجر قانونی در استان کرمان

وی با اشاره به حضور 100 هزار نفر مهاجر قانونی در استان کرمان اظهار کرد: متاسفانه حضور ده ها هزار نفر مهاجر غیر قانونی در استان کرمان بر  روی اقتصاد، فرهنگ و بهداشت تاثیر خواهد بود و به جرات می توان گفت که ایران به تنهایی بار حضور افاغنه را به دوش می کشد، به گونه ای که 37 سال جمهوری اسلامی با نهایت حسن نیت، مهاجرین قانونی و غیر قانونی را پذیرش و مهمان نوازی کرده و در سفره خود شریکشان نموده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: حتی مقام معظم رهبری سال گذشته دستور دادند که برای همه فرزندان افغان (مجاز و غیرمجاز) امکان تحصیل فراهم شود که در همین راستا نیز چندین هزار دانش آموز افغانی پذیرش شدند و امسال نیز دستور دادند که پذیرش آنها برای تحصیل رایگان شود، همچنین تعداد زیادی دانشجوی افغان در دانشگاه ها مشغول به تحصیل می باشند، اما در مجموع در بحث مهاجرین نیازمند مشارکت بین المللی هستیم که در این مسئولیت سنگین به طور جدی مشارکت نمایند.

ارزنده ترین کویر جهان

همایی راد در ادامه ضمن تبریک به مردم استان کرمان به خاطر ثبت جهانی کویر لوت و تبریک به استاندار به سبب مدیریت جهادی که طی دو سال موفق شدند، سه پرونده مهم استان کرمان را در یونسکو به ثبت جهانی برسانند، به ایسنا گفت: ثبت 5 اثر (سه قنات، روستای میمند، کویر لوت) در تاریخ کرمان بی نظیر است، بطوریکه کرمان در حال حاضر مقام اول را در کشور به لحاظ ثبت آثار جهانی پیدا کرده است.

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان اضافه کرد: ثبت جهانی الزاماتی را ایجاد می کند که همه باید دست در دست یکدیگر داده تا ضمن توسعه گردشگری، از این میراث فرهنگی،حراست و حفاظت کنیم.

وی با بیان اینکه کویر لوت با پهنه 175 هزار کیلومتری یکی از مناطقی ست که تاثیر مهمی نیز بر امنیت دارد، اذعان کرد: کویر لوت؛ به گفته کسانیکه همه کویرهای بزرگ و مطرح جهان را دیدند، ارزنده ترین کویر جهان است و کویر لوت مخصوصا قسمتی که در محدوده استان کرمان می باشد، معرف به الماس کویرهای جهان است.

همایی راد در خصوص امنیت کویر لوت، گفت: خوشبختانه حضور آشکار و ملموس  اطلاعاتی در کویر به گونه ای است که هزاران گردشگری که اکنون در کویر تردد دارند یا ده ها هزار خانواده ای که از جاذبه های کویر و کلوت های شهداد یا تپه های شنی در ریگان و بم بازدید و استفاده می کنند؛ شاهد پوشش امنیتی خوبی هستند.

وی اعلام کرد: براساس مصوبه سال گذشته، کویربه سه بخش تقسیم شده است که شامل، بخش سبز که افراد در هر ساعتی به راحتی می توانند تردد کنند، بخش نارنجی که نیازمند کسب مجوز است و بخش قرمز کویر که بنا به دلایل امنیتی، موقعیت طبیعی و احتمال برگزاری مانورهای نظامی ممنوعه می باشد.

کویر در مسیر توسعه بسیار خوبی قرار گرفته است

این مقام مسئول با ابراز امیدواری نسبت به اینکه باثبت جهانی کویر از داشته های کویر محافظت گردد، تصریح کرد: کویر در مسیر توسعه بسیار خوبی قرار گرفته است بطوریکه اقتصاد منطقه، استان و کسانیکه در حاشیه کویر زندگی می کنند، متحول خواهد گردید و بزودی شاهد مهاجرت معکوس به روستاهای حاشیه کویر باشیم و مردم نیز نشان داده اند که هرچه حضور بیشتری داشته باشند، امنیت نیز ارتقا می یابد.

وی اظهار کرد: با توجه به قدمت 7 هزار ساله تاریخی و تمدنی کویر و با توجه به وجود جاذبه های بسیار متنوعی از جمله نجوم، آب شور، آب شیرین، گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فرد، معادن، ظرفیت های درمانی، فرصت های گردشگری، فرصت های ورزشی، فرصت های حوزه انرژی مانند زمین گرمایی، انرژی باد، خورشید و ... که در کویر وجود دارد، در آینده شاهد شکوفایی کویر خواهیم بود.

ظرفیت اقتصادی  کویر با ظرفیت اقتصادی کل استان قابل مقایسه می باشد

این کویر شناس با تاکید بر اینکه ظرفیت اقتصادی  کویر با ظرفیت اقتصادی کل استان قابل مقایسه می باشد اظهار کرد: متاسفانه این ظرفیت،تاکنون ناشناخته است و باید از بالقوه تبدیل به بالفعل شود و آنچه که باید توجه کرد این است که، کویر نیازمند برنامه جامعی است تا توسعه کویر همه جانبه و متوازن باشد و آسیبی به داشته های گذشته و کنونی کویر وارد نشود.

همایی راد با بیان اینکه کویر میراث ملی ما به تنهایی نمی باشد، بلکه میراث جهانی است که شکل گیری آن هزاران سال طول کشیده است و امروز در مسیر توسعه باید مواظب، داشته های کنونی و از جمله محیط زیست بی نظیر کویر باشیم، به داشتن یک مدیریت واحد در پهنه کویر اشاره کرد و افزود: با استفاده از مدیریت واحد و برنامه جامع و متوازن با کمترین آسیب، می توانیم بیشترین بهره برداری را از کویر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در زمینه امنیت همه نیروهای و ارکان امنیتی،اعم از واحدهای اطلاعاتی قرارگاه جنوب شرق ارتش، سپاه ثارالله، اداره کل اطلاعات، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های عضو شورای تامین در جهت ارتقای امنیت کویر تلاش می کنند اظهار کرد: طبق گفته های افراد خارجی که در اولتراماراتن اردیبهشت 95 حضور داشتند و شگفتی که از امنیت کرمان برای برگزاری این مسابقه خود بیان می کردند، گواه اشراف اطلاعاتی نیروهای ما و تعهدشان نسبت صیانت و حفاظت از این منطقه جغرافیایی می باشد.

امنیت هم بستر توسعه و هم تضمین آن است

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با اشاره به اینکه، امنیت هم بستر توسعه و هم تضمین آن است، عنوان کرد: هر کجا که توسعه اقتصادی صورت می گیرد، باید توسعه امنیتی نیز صورت گیرد و در مسیر توسعه، امنیت آن نیز افزایش و ارتقا پیدا کند. بطور مثال؛ اکنون قلعه گنج که منطقه اقتصاد مقاومتی می باشد امنیت آن نیز پا به پای توسعه اقتصادی ارتقا پیدا کرده و کماکان باید افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به سفر ریاست جمهوری به استان کرمان واعلام استان کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور، تصریح کرد:در این راستا نیز سرفصلی برای امنیت در بحث توسعه باید در نظر گرفته می شد که در این زمینه شورای تامین استان و دستگاهای مربوطه طرح و برنامه دارند و امیدواریم نتایج مطلوبی نیز به ارمغان بیاورد.

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان در پایان با اشاره به سهم مردم در امنیت ایجابی، خاطر نشان کرد: قطعا مشارکت مردم و همراهی آنها با دستگاه های امنیتی می تواند موثر باشد تا در همه شاخص ها، وضعیت مان بهبود پیدا کند. هیچ کدام از رخ دادهای امنیتی استان کرمان در حال حاضر منشا امنیتی ندارد و بسیاری از آنها منشاء اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد که باید در این قصه همه دستگاه های مسئول از جمله حوزه های دانش و رسانه ها به کمک آمده و سهم خود را در امنیت ایفا و به وظایف خود در حوزه امنیت عمل کنند.

گفتگو از «سارا سلطانی» خبرنگار ایسنا منطقه کویر
 
انتهای پیام


دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن