واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: چرایی اختلاف هاشمی رفسنجانی و نسل اولیهای انقلاب
هاشمی بعد از دوران جنگ، به دنبال بازسازی کشور افتاد و همین معنا باعث شود تا تفاوت دیدگاهها میان هاشمی و دوستان سابقش نمایان شود.
به گزارش نامه نیوز، هاشمی رفسنجانی در آخرین سخنان خود بازهم از برخی نسل اولیهای انقلاب گلایه کرد و گفت: «متأسفانه کسانی که از دوران مبارزه، انقلاب را قبول نداشتند، در نظامی که همه مسؤولیتها را براساس قانون اساسی انتخاباتی کرده بود، تریبون گرفتند و همان طیف و تفکر، رأی مردم را زینتی خواندند.»
کنایههای رد و بدل شده میان هاشمی و برخی از نسل اولیهای انقلاب در این سالها حکایت از ایجاد یک شکاف بزرگ میان انقلابیها دارد.
قبل از ورود به بحث و بررسی دلایل ایجاد این گسست سیاسی، لازم است به بخشی از اظهار نظر روحانیون نسل اول در مورد هاشمی را باهم مرور کنیم.
مرحوم آیتالله خزعلی در مورد قبل از انتخابات مجلس خبرگان و حضور هاشمی در این انتخابات گفته بود: «اگر آقای هاشمی بخواهد روی کار بیاید من بمیرم و زمان ایشان را نبینم.»
آیتالله مصباح یزدی نیز بارها و بارها رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را مورد نوازش قرار داده داده و در یکی از آخرین نمونههای آن عنوان میکند «گروهی که دنیا برایشان اصالت دارد، بر حسب تغییر موقعیتها، مواضعشان نیز ممکن است فرق کند؛ یک روز طرفدار انقلاباند، و روز دیگری رو در روی انقلاب؛ یک روز طرفدار رهبری فردی هستند، و روز دیگر از لزوم رهبری شورایی دم میزنند؛ این عده در عمل هم به فکر فریبدادن یکدیگر هستند. فردی برای از دست ندادن موقعیت و مقام خود، با کسانی سازش کرده است که قبلاً بدترین اهانتها را به وی کردهاند؛ اما او برای حفظ جایگاه و موقعیت خود، چشمش را بر همه آنها بسته، و با آنها سازش کرده است»
این سخنان و کنایهها نشان میدهد که گسست بزرگی میان هاشمی رفسنجانی و بخشی از نسل اولیهای انقلاب ایجاد شده است. علت ایجاد این گسست را میتوان در دهه ۷۰ و زمان ریاست جمهوری هاشمی جستجو کرد. در دهه ۶۰ تمام این افراد به هاشمی به عنوان دست راست امام خمینی نگاه و سعی میکردند مشکلات خود را از طریق او حل کنند.
به طور مثال میتوان به درخواست ۱۵۰ هزار دلاری مصباح یزدی در سال ۶۹ از رئیس جمهور وقت اشاره کرد. آیتالله مصباح یزدی در آن نامه بارها از عباراتی چون «عرض مبارک»، «نظر مبارک»، «محضر مبارک»، «مقام منیع» در خطاب به هاشمی رفسنجانی اشاره کرده است. حالا بعد از گذشت ۲۵ سال از آن نامه به نظر میرسد جنگ نسل اولیهای جمهوری اسلامی علنی شده است.
هاشمی بعد از دوران جنگ، به دنبال بازسازی خرابیهای جنگ افتاد و همین معنا باعث شد تا تفاوت دیدگاهها میان هاشمی و دوستان سابقش نمایان شود. همین توسعه اقتصادی هاشمی باعث شد نگاه مردم به مسائل سیاسی و فرهنگی دچار تحول شود که حاصل آن ظهور دوم خرداد در ادبیات سیاسی ایران شد. بسیاری از نسل اولیها هاشمی را عامل پیروزی گفتمان خاتمی در انتخابات دوم خرداد ۷۶ میدانند.
همراهی هاشمی و دولت اصلاحات، به ایجاد این گسست کمک کرد. از نظر آنها هاشمی دیگر هاشمی دهه ۶۰ نیست و تبدیل به روحانی شده است که دیگر او را نمیشناسند. حمایت همه جانبه این افراد به ویژه این سه نفر یعنی آیات «جنتی، یزدی و مصباح» از احمدینژاد در مقابل هاشمی رفسنجانی نشان داد که آنها آیتالله را دیگر به عنوان یک انقلابی قبول ندارند.
این نسل اولیها در حمایت از احمدینژاد شمشیر خود علیه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را از رو کشیدند و در تمام اختلافات از شهردار سابق تهران حمایت کردند.
نگاه این شخصیتها در حکومت داری متفاوت است و این تفاوت باعث شده است که مرحوم آیتالله خزعلی حاضر است بمیرد و به قدرت رسیدن دوباره هاشمی را نبیند. دقیقا این شکاف را میشود به تفاوت دیدگاههای انقلابیون با آیتالله منتظری تشبیه کرد. بسیاری از روحانیونی از شاگردان این مرجع تقلید بودند، در دیدگاههای سیاسی و فرهنگی با او دچار اختلاف شدند و زمینه ساز یکی از مهمترین گسستهای فکری در جمهوری اسلامی گردیدند.
امروز هاشمی نماد تفکر باز سیاسی در ایران است و مخالفان او نماد تفکرات انقلابی دهه ۶۰ هستند. به بیان ساده میتوان گفت این دو جریان در دهه ۹۰ شمسی دو نگاه متفاوت به معنای انقلاب دارند.
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]