تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813171571




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا پايان‌نامه‌ها خاك مي‌خورد؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چرا پايان‌نامه‌ها خاك مي‌خورد؟
پژوهش و پرسشگري وجه لاينفك زندگي انسان است چون...
نویسنده : دكتر رضا خاني/رئيس بنياد ملي نخبگان ايلام 


پژوهش و پرسشگري وجه لاينفك زندگي انسان است چون انسان ذاتاً و ماهيتاً طالب دانايي و پيشرفت و راه پيشرفت از پويايي است كه ريشه در روحيه پژوهشگري دارد. به نظر مي‌رسد بي‌برنامگي در حوزه تحقيق و پژوهش و عدم تعيين اولويت‌هاي پژوهشي در سطح كلان و خرد جهت رفع مشكلات يكي از مهم‌ترين مشكلات در اين حوزه باشد. اين بي‌برنامگي به‌وضوح در تعامل بين صنعت و دانشگاه نيز به چشم مي‌آيد. دومين مشكل اين حوزه فقدان مدل مشخصي براي انجام و بهره‌برداري از نتايج پژوهشي و حوزه‌هاي مورد پژوهش و تحقيق است. همچنين ميزان پژوهش‌هاي انجام‌گرفته در مرز دانش در ايران بسيار اندك هستند و حوزه، نوع و جهتگيري ما در انجام پژوهش بر اساس مدل مشخص و مدوني نيست.
اما جدي‌ترين مشكل حوزه پژوهش سياست‌زدگي است و وزارت علوم و ديگر دستگاه‌هاي مرتبط با حوزه پژوهش بعضاً تحت تأثير مسائل سياسي، اقدام به وضع سياست‌هايي مي‌كنند كه بيشتر در جهت رفع نگراني‌هاي آني سياسيون و مديران و البته اعضاي هيئت‌علمي است. بنابراين وقتي پژوهش بدون برنامه، بدون مدل مدون و متأثر از سياست باشد آنگاه نامگذاري يك دانشگاه با هر عنواني كمكي به حل مسئله نمي‌كند. مگر مي‌شود كشوري با اين همه پيشينه علمي، تاريخي و دانشگاهي؛ پژوهش آن نتواند به صنايعي چون خودرو و حمل و نقل كمك كند. صنعت ما هم در مقابل و متأثر از همين سياست‌ها به جاي تلاش در جهت حل مسئله به تغيير صورت‌مسئله يا حذف آن اقدام مي‌كند. مشكلات كنوني صنعت و دانشگاه ما از اين دست است.
بنابراين اگر پيشرفتي را در كشورهاي ديگر مشاهده مي‌كنيم، حاصل نتايج پژوهش فارغ از سياسي‌كاري است اما متأسفانه مانند بسياري از سياست‌گذاري كلان ما، هدف‌گذاري‌هاي حوزه پژوهش ما نيز از تعاريف و كلياتي مبهم فراتر نمي‌رود و از همين جهت است كه پژوهش‌ها و پايان‌نامه‌ها خاك مي‌خورد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن