تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805597925




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شفافيت ‌هزينه‌هاي انتخاباتی گام مؤثر در پیشگیری از فساد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شفافيت ‌هزينه‌هاي انتخاباتی گام مؤثر در پیشگیری از فساد
اولين روز هفته جاري آن هم پس از يك دهه عزاداري براي سيد و سالار شهيدان و فروكش كردن تب و تاب اخبار سياسي و...
نویسنده : حسن رشوند 


اولين روز هفته جاري آن هم پس از يك دهه عزاداري براي سيد و سالار شهيدان و فروكش كردن تب و تاب اخبار سياسي و برجستگي فضاي معنوي كشور، صرف‌نظر از اخبار منطقه، بالاخص تحولات جاري در سوريه و يمن، مهم‌ترين خبري كه در صدر اخبار رسانه‌هاي داخلي و خارجي قرار گرفت، انتشار سياست‌هاي كلي انتخابات در اجراي بند يك اصل 110 قانون اساسي بود كه رهبر معظم انقلاب آن را به رؤساي قواي سه‌گانه و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ابلاغ فرمودند. تك‌تك بندهاي هجده‌گانه اين سياست‌ها جاي بررسي و تبيين و تأمل ويژه دارد، ولي در اين نوشتار مختصر به جهت اهميت موضوع، اشاره نگارنده به بند چهارم اين سياست‌هاست كه به نوعي مقوله تعيين حدود و  نوع هزينه‌ها و منابع مجاز و غيرمجاز تبليغاتي داوطلبان و تشكل‌هاي سياسي و چگونگي برخورد با تخلفات مالي است.

هرچند ممنوعيت هرگونه تخريب، تهديد، تطميع و فريب و وعده‌هاي خارج از اختيارات قانوني و ممنوعيت استفاده از حمايت و امكانات بيگانگان اعم از مالي و تبليغاتي توسط نامزدها و احزاب نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است كه در مجال ديگر، يقيناً بايد با نگاه كالبدشكافانه به آن پرداخت.  تبليغات يا مبارزه تبليغاتي به مجموعه فعاليت‌هاي تبليغاتي در دوران پيش از رأي‌گيري در انتخابات كه توسط نامزدها و جريان‌هاي حامي آنها به طرق گوناگون صورت مي‌گيرد، اطلاق مي‌شود. صرف‌نظر از مدت زمان براي فعاليت تبليغاتي، يكي از سرفصل‌هاي مهم در انتخابات به ويژه انتخاباتي كه با گستره بيشتري در كشور انجام مي‌شود و از حالت محلي خارج است، بالا بودن هزينه‌هاي تبليغاتي و منابع كسب آن است. اين امر موجب شده همواره اين سؤال مطرح شود كه چه كسي بايد اين هزينه‌ها را تأمين كند يا اين هزينه‌ها از كدام منابع تأمين مي‌شود؟

در پاسخ به اين سؤال برخي معتقدند كه هزينه‌هاي تبليغاتي نامزدها از طريق حق عضويت اعضاي حزب، سرمايه‌هاي شخصي نامزدها و كمك‌هاي طرفداران تأمين مي‌شود، اما واقعيت اين است كه با توجه به بالا بودن هزينه تبليغات انتخابات، آن هم در شرايطي كه رنگ و بوي تبليغات انتخاباتي در ايران در دو دهه اخير متفاوت از دهه اول انقلاب شده است، به‌رغم برخي ادعاها كه هزينه تبليغات را خود نامزد، گروه‌ها و افراد حامي وي تأمين مي‌كنند، تأمين اين منابع را بايد در جاي ديگري جست‌وجو كرد. به تعبير ديگر، نامزدها براي تأمين اين هزينه‌ها به كمك‌هاي پنهان و آشكار افراد و بعضاً مسئله‌دار، شركت‌ها يا مؤسسات مالي و اعتباري و راه‌هاي غيرقانوني متوسل مي‌شوند و اين رنجي است كه نظام اسلامي از آن مي‌برد. كم نبوده از اين جنس هزينه‌هاي مشكوكي كه با اهداف خاص در تبليغات يك نامزد يا نامزدهاي يك جريان سياسي صورت گرفته است.

هميشه بوده‌اند افرادي از جنس شهرام جزايري‌ها، بابك زنجاني‌ها و... كه به كمين نشسته‌‌اند تا در فرصت مناسب خودشان را به يك نامزد يا يك جريان سنجاق‌كرده و با تزريق پول براي تبليغات انتخاباتي، ره صد ساله را يك‌شبه با پيروزي كانديداي حمايت شده خود بپيمايند و همچون اختاپوس بر سرمايه‌هاي يك ملت با پيروزي كانديداي مورد نظر چنبره بزنند. از اين‌روست كه با گذشت زمان، متأسفانه شاهد حاكم شدن پول و سرمايه براي موفقيت در انتخابات هستيم و اين الگوي غلطي است كه ما نيز از غرب در تبليغات انتخاباتي به عاريت گرفته‌ايم. شايد تا اوايل دهه 90 ميلادي انتخابات در كشورهاي غربي به ويژه امريكا با شعار «one Person, one vote» (يك شخص، يك رأي) شناخته مي‌شد، ولي امروز اين شعار به گونه‌اي تغيير يافته كه به جاي «يك شخص، يك رأي» «one dollar, one vote» (يك دلار، يك رأي) شده است و بسي جاي تأسف است كه در كشور ما كه مسئوليت فقط براي خدمت بيشتر تعريف شده، بر همان محوري قرار گرفته كه جامعه غرب قرار دارد و فراموش كرده‌ايم كه فلان چهره سياسي در جامعه ما كه شعار خدمت به خلق در سايه عنايات الهي را سر مي‌دهد بايد متفاوت‌ از مثلاً «ترامپ» سرمايه‌دار كه معتقد است و به صراحت اعلام مي‌كند كسي كه قدرت و پول دارد آزاد است كه هر رفتار ناشايستي را انجام دهد، فكر و عمل كند. در سال‌هاي اخير بارها شاهد بوديم آنچنان برخي اين مسير پرشتاب هزينه‌هاي هنگفت تبليغات انتخاباتي را طي مي‌كنند كه انگار جامعه ايران را با امريكا اشتباه گرفته‌اند، غافل از آنكه انتخابات در جوامع غربي بيانگر اصول بازار است و سهم سياسي با ميزان سرمايه‌گذاري معادل است. از همين‌روست كه نمي‌توان سياست‌هاي انتخاباتي آنها را بازندگي اكثريت مردم مرتبط دانست. بنابراين مي‌توان به صراحت اذعان كرد كه خريد آرا و كنار آمدن با احزاب و سنديكاهاي مهم اقتصادي در كشورهايي كه پول حرف اول را مي‌زند، امري عادي است.

آنچه در ابلاغ اين سياست‌ها در بند چهارم مورد تأكيد قرار گرفته، تعيين حدود و نوع هزينه‌ها و منابع مجاز و غيرمجاز انتخاباتي و شفاف‌سازي منابع و هزينه‌هاي انتخاباتي داوطلبان است. چيزي كه در سال‌هاي گذشته به ويژه با رفتار شبهه‌انگيز كارگزاران سازندگي از انتخابات مجلس پنجم در صرف هزينه‌هاي تبليغاتي شكل گرفت و از آن روز تاكنون از شتاب بيشتري برخوردار شده است. بنابراين اميد است با ابلاغ اين سياست‌ها و حساسيت‌ دستگاه‌هاي نظارتي و صداقت داوطلبان انتخاباتي و احزاب و گروه‌هاي حامي آنها براي شفاف‌سازي هزينه‌ها و پرهيز از بهره‌گيري از سرمايه‌هاي مشكوك در تبليغات انتخابات، ديگر شاهد آن نباشيم كه فلان سالوس و سودجوي اقتصادي براي كسب و انباشت سرمايه بيشتر در آينده، كانديدا يا جرياني سياسي را در تور شيطاني خود گرفتار كند و پس از دستگيري به جرم فساد اقتصادي، پرده از راز كمك‌هاي انتخاباتي خود به افراد و جريان‌هاي سياسي بگشايد و ملتي را كه با احساس تكليف پاي يك انتخاب رفته به پشيماني از انتخاب خود وادارد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن