واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: واکنش معاون قوه قضاییه به اظهارات یک مداح/ اشتباه کردید، جبران کنید
معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اظهارنظر اخیر یکی از مداحان درباره امام حسین (ع)، گفت: این مداح اشتباهی کرده و سخنی گفته که باید جبران شود، اما نباید به جایگاه وی حمله کرد. به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی با حضور در مراسم عزاداری هفتمین روز شهادت سالار شهیدان حضرت سید الشهدا (ع) در جمع پرسنل ستاد قوه قضاییه در سخنانی با عنوان «عقلانیت و احساس در شعائر حسینی (ع)» گفت: در حرکت پیش برنده دینی نظیر نهضتی که امام راحل (ره) بنیان گذاشت هر دو بخش عقل و احساس حضور داشته و دارند. در مقاطع مختلف شاهد بودیم که نوع رفتار امام (ره) هم جنبه احساسی داشت و از این توان استفاده میکردند و به موازات آن از عقل مردمی نیز بهره میجستند و کار را به شکل عقلانی پیش میبردند که این در سیره اهل بیت (ع) نیز به وفور دیده میشود. معاون دستگاه قضا با بیان اینکه در مجالس سنتی ما همیشه این رویه وجود داشته است، گفت: در گذر سالها این فرهنگ ارزشمند حفظ شده که باید مواظب باشیم به انحراف کشیده نشود. او با بیان اینکه مردم در گذشته مطالب دینی را نه از مطالعه که از استماع مواعظ و حضور در مراسم مذهبی و عزاداری میآموختند، ادامه داد: مردم به نوعی پای منابر تربیت میشدند و از طرفی دیگر با اشعار و مداحی تغذیه احساسی و عاطفی میشدند که امروز هم این شکل سنتی مجالس باید حفظ شود. این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: همانطوری که روحانیون وظیفه بزرگی بر دوش دارند تا مردم را در مجالس و منابر با فرهنگ دینی آشنا سازند و تربیت دینی را در سطح جامعه شکل داده و منتقل کنند، مداحان محترم هم چنین وظیفهای دارند و باید گفت مداحان هنرمندان دینی هستند؛ لذا نباید جامعه مداحان را تضعیف کرد. برخی که ارادههای دیگری دارند و به دنبال مقاصد دیگری هستند با تمسک به بعضی ضعفها و اشتباهات برخی از آنان با جامعه مداحان حمله میکنند و این از اشتباهات بزرگی است که مرتکب میشوند. معاون فرهنگی دستگاه قضا، جامعه مداحان را ابزار ترویج دین و توسعه فرهنگ مذهبی دانست و افزود: مداحان همچنین وسیله اظهار عشق و علاقه در سطوح مختلف جامعه مخصوصا جوانان به دین، امام حسین (ع)، اهل بیت (ع) و معارف دینی هستند که نباید تضعیف شوند؛ اما بدنه جامعه مداحان نیز باید مراقب باشند. صادقی افزود: این سخنان دو جنبه دارد و اگر یکی شنیده شود و دیگری مغفول ماند مخاطب را با قضاوت اشتباه روبرو میکند. جنبه اول آنکه نبایستی اجازه داد جامعه مداحان تضعیف شود، اما جنبه دوم آنکه خود مداحان باید مراقبت کنند اشتباه نکرده و در صورت بروز باید تذکر داد که این امر را جبران کنند. مثلا اخیرا شنیده شد مداحی محترم، باسابقه و انقلابی در رسانه ملی سخنی بر زبان آورده است در پاسخ به این سوال که چرا در مجالس ناسزا گویی میکنید؟ وی در جواب گفته است زیرا به امام حسین (ع) اقتدا میکنیم. نستجیر بالله آیا امام حسین (ع) نیز فحش میداد؟ وی افزود: باید همینجا گفت این مداح محترم اشتباهی کرده و سخنی گفته که باید جبران نمود؛ اما نباید به جایگاه وی حمله کرده و وجهه او را خرد کنید. برچسبهای مختلفی نظیر بیسوادی، به راه انداختن امپراطوری و... به وی بزنیم؟ این کار غلط است، اما باید فوراَ تذکر داد این سخن غلطی است و از وی بخواهیم اشتباه بزرگی را که مرتکب شده جبران کند. استنباط از رفتار امام معصوم (ع) کار مجتهدان است و شما نباید به استناد رفتاری که برای شما متشابه است و وجه آن را نمیدانید، برداشت غلطی داشته و با استناد به رفتار امام حکم دهید که ناسزاگویی و فحاشی جایز است! معاون قوه قضاییه تصریح کرد: اما پاسخ آن چیزی که مطرح شد در مورد ناسزا گویی امام علیه السلام، ایشان یک کلمه فحش و سب ندارند. باید بدانیم فرق است میان فحش و سب با لعن و نفرین. به عنوان مثال وقتی که حر بن یزید راه را بر ایشان بست و اجازه هر گونه حرکتی نداد، فرمودند از ما چه میخواهی؟ مادر به عزایت بنشیند. صادقی افزود: این نفرین است و به هیچ وجه فحش و ناسزا نیست؛ مثل مرگ بر امریکاست. که بر زبان ماست و نفرین امام مستجاب است و همانطور که میدانید نفرین دعا علیه کسی است. در نتیجه مرگ حر قطعی بود چه بر میگشت و چه برنمی گشت. خدا به وی توفیق داد. امام علیه السلام، امام هدایت است و نفرین نیز برای هدایت است تا تلنگری باشد برای به خود آمدن کسانی که راه را اشتباه میروند تا به خود آیند. این تلنگر موجب شد احساس حر بن یزید غلیان کند و عصبانی شود، اما ادب کرد و مورد عنایت الهی قرار گرفت پس نباید گفت امام به کسی ناسزا گفته است. این استاد حوزه و دانشگاه در مثالی دیگر خاطر نشان کرد: امام حسین (ع) روز عاشورا فرمودند: «ان الدعی بن الدعی قد رکز بین اثنتین بین السلة و الذلة»؛ دعی در زبان عربی یعنی کسی که خوانده شده است و چقدر این زبان فخیم و سنگین است چرا که این اصطلاح یعنی خوانده شده. معنا در اصل همان زنازاده ست اما با لفظی فخیم و کنایی ارائه شده است. ما در ترجمه آن؛ به اشتباه میگوییم زنازاده پسر زنازاده و در زبان فارسی نیز با تعابیری مزین به ادب باید این مضامین را بر زبان آورد. صادقی ادامه داد: امام حسین (ع) حقیقتی را بیان میفرمایند که این فردی است که پدرش معلوم نیست و به نام دیگران او را خواندهاند و پسر کسی است که او نیز پدرش معلوم نیست و در اینجا ایشان قصد دارند بیان فرمایند کهای لشگر یزید بدانید کسی که در پی او رفتهاید کیست و چگونه آدمی بوده است. پس این معنای دعی است؛ حال آیا این فحش به شمار میرود، آیا متوجه هستیم چه میگوییم؟ به خودمان اجازه میدهیم در مداحیهامان به هر کس که میخواهیم فحش دهیم و مبرهن است که این استنباط غلط از رفتار امام است. صادقی ادامه داد: پس لطفا آقای مداح محترم شما دقت کنید و چقدر خوب است که فرد مراقب جایگاه خودش باشد. وظیفه شما این است که با هنرمندی شور و شوق حسینی را به پا کنی و چقدر ارزشمند است و ما تحسین میکنیم رفتار مداحان محترم را و نیز ایشان را که خدمات زیادی در طول این سالیان دراز داشتهاند و از ایشان تقدیر میکنیم و برادرانه میگوییم این کار شما اشتباه است و جبران کنید. معاون قوه قضاییه با اظهار ناراحتی از هجمه به جامعه مداحان گفت: نباید یک رفتار غلط را با رفتار غلط دیگری مقابله کنیم؛ نظیر آنکه به وی برچسب بزنیم، او را تخطئه مطلق کنیم و باید گفت دو طرفی که در رسانهها جنجال به پا کردهاند مرتکب افراط شدهاند، چه آنهایی که حمله میبرند میگویند امپراطوری راه انداختهاند و چه آنهایی که دفاع بیحساب و کتاب میکنند، اعتدال یعنی عقلانیت را داشته باشید و با احساسات مطلق عمل نکنید. صادقی با بیان اینکه احساسات باید تحت اشراف عقلانیت قرار گیرد، گفت: اگر احساسات در مسیری که عقل تعیین میکند حرکت کرد این مایه نجات و سلامت است، ولی اگر اینطور نشد مایه اشتباههای بزرگ است و از هر طرف که برویم افراط یا تفریط به انحراف کشیده شدهایم.
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ ۱۳:۰۵:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]