تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817131829
خلق پوسترهایی براساس زیارتنامه عاشورا/ جای خنجر در خراش جامههاست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: علی وزیریان در گفتگو با مهر:
خلق پوسترهایی براساس زیارتنامه عاشورا/ جای خنجر در خراش جامههاست
شناسهٔ خبر: 3790800 - یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
.jwplayer{ display: inline-block; } علی وزیریان تعدادی از پوسترهای عاشورایی خود را در نمایشگاه با عنوان «رنگ نجوا» به نمایش گذاشته که در آنها از زیارتنامه عاشورا بهره برده است. به گزارش خبرنگار مهر، این روزها نمایشگاه پوسترهای علی وزیریان با عنوان «رنگ نجوا» در خانه هنرمندان ایران برپا شده است. این نمایشگاه شامل ۱۵ قطعه پوستر در ابعاد بزرگ با محوریت عاشورا است که به بیان روایتی متفاوت از این واقعه می پردازد. وزیریان در این نمایشگاه صحنه های متفاوت عاشورا را با سبک شخصی که تلفیقی از استفاده حروف و نقاشی و خوشنویسی گرافیکی است، بر مبنای فرازهایی از زیارت عاشورا به تصویر کشیده است. نمایشگاه «رنگ نجوا» تلفیقی از تصویرسازی و تایپوگرافی است و همنشینی این دو با هم جلوه ای خاص به پوسترها داده چرا که معمولا این دو فضا را در آثار نمایشگاهی جدا از هم می بینیم. وزیریان در پاسخ به اینکه چه شد تصویرسازی و تایپوگرافی را با هم در پوسترهای عاشورایی کنار هم نشانده است به خبرنگار مهر گفت: این پوسترها حاصل کار تدریجی است که انجام آن را حدود یک دهه قبل آغاز کردم و مجموع آنها بیش از ۳۰ اثر است که تقریباً نیمی از آنها را در نمایشگاه حاضر ارائه شده است. مبنای طراحی این پوسترها زیارتنامه عاشوراست پس حروف و کلام عنصر اصلی کار می شوند و از این منظر بی راه نیست که کلمات همسنگ سایر عناصر بصری در پوستر قرار گیرند. این طراح پوستر ادامه داد: ابتدا کار را با تمرکز روی حروف نستعلیق و ترکیب بندی و تلفیق آن با بافت ها و نقوش تزئینی و تصویرسازی های گرافیکی ایزومتریک از گره چینی های سنتی در معماری اسلامی آغاز کردم که در این مسیر حروف و کلمات و فراز انتخاب شده از زیارت عاشورا در پلان اول قرار می گرفت و مجموع عناصر تزئینی در پس زمینه. اولین کار از این مجموعه پوستر «والوتر الموتور» است که در ابتدای نمایشگاه قرار دارد.
وزیریان در توضیح ادامه روند کار روی باقی آثار نمایشگاه توضیح داد: سه اثر دیگر از این دوره در نمایشگاه ارائه شده که هر کدامشان با وجود سبک و سیاق واحد و نزدیکی که به یکدیگر دارند اما تغییرات تدریجی را نشان می دهند به عنوان مثال در پوستر «محیای محیا» با جود اینکه هنوز قلم نستعلیق در دیزاین کار حاکم است اما قالب پوستر بسیار وامدار عناصر نقاشی انتزاعی است.
وی ادامه داد: پس از طراحی تعدادی پوستر با این روش به ذهنم رسید جای تصویر در آنها خیلی خالی است. فکر کردم به کارگیری نقوش تزئینی در کنار حروف نگاری با فونت نستعلیق این فرازها تقریباً همان کاری است که پیش از این در کتیبه ها در کنار خوشنویسی اشعار و نوحه های عاشورایی اتفاق افتاده بود به همین دلیل سراغ نوعی از تصویر سازی عاشورایی رفتم که نمایش شمایل ها در آن شبهه و ایراد فقهی نیز نداشته باشد. «نقاشی قهوه خانه» هنری با قدمت طولانی است که در هنر مذهبی عامیانه حیات داشته و هیچ یک از بزرگان دینی شیعه نیز نسبت به آن موضع منفی نداشتند بنابراین برش هایی از این نوع نقاشی را با ساختاری گرافیکی در تلفیق با تایپوگرافی دیزاین کردم. تصویر کردن گلستانی که از دل فاجعه ای خونین و مصیب بار هویدا شده است وزیریان در پاسخ به پرسش دیگری در باره اینکه عموما انتظار می رود پوسترهای عاشورایی با رنگ های تیره کار شوند اما چگونه است که شما از تمام رنگ ها برای بیان حستان درباره عاشورا و محرم سود جسته اید نیز بیان کرد: حذف خون و رنگ قرمز و مشکی از شروع به کار اولین پوسترها آغاز شد و ریشه این حذف یا به قول شما این سنت شکنی چند چیز بود که مهمترین آن برمی گردد به این تعبییر حضرت زینب کبری (س) در مورد فاجعه خونین کربلا که فرمودند: «و ما رأیتُ الاّ جمیلاً...؛ هیچ چیز جز زیبایی ندیدم.» یا به قول شاعر: گر به اقلیم عشق رو آری/ همه آفاق گلستان بینی.
وی در ادامه اظهار کرد: با عنایت به این کلام پرمعرفت و حکمت حضرت زینب کبری (س) تلاش کردم از زاویه و منظری دیگر زیارت عاشورا را روایت کنم و سعی من در به تصویر درآوردن گلستانی که از دل فاجعه ای خونین و مصیبت بار هویدا شده است، بود. مجموعه ای کلامی و بصری که هم شمایل امام و اولیا در آن است و هم اشقیا اما هر یک با بیان و ساختار گرافیکی که با فراز انتخاب شده از زیارت متناسب و مرتبط است به تصویر درآمدهاند. ناگفته نماند که دو نماد رنگی سرخ و مشکی به هیچ وجه از کل مجموعه حذف نشدهاند اما از آنجا که در نمایشگاه حاضر تعداد کمی دارای این دو ویژگی رنگی هستند و البته شکل ارائه آنها نیز با آنچه تاکنون در غالب پوسترهایی عاشورایی می بینیم تفاوت دارد به نظر میرسد که این رنگها کمتر به کار رفته اند. برای مثال در دو پوستر در نمایشگاه حاضر که با الهام از شعری سرودۀ احمد عزیزی آنها را ساختم، خون بطور مشخص در طراحی آن به کار گرفته شده اما نه به شکل اغراق شده. عزیزی در شعرش می گوید: جای خنجر در خراش جامه هاست / لکه ی خون بر زیارتنامه هاست. گرافیک را نمی توان نمایشگاه ها و رویدادهای فرهنگی حذف کرد سوال دیگر از این هنرمند گرافیست پیرامون این اظهارنظر بود که جای هنر عاشورایی در گالری ها نیست بلکه در هیات هاست. وزیریان در این باره گفت: سال ها پیش در گفتگو با روزنامۀ استرالیایی «ایج» گفتم که آثار گرافیک برای این خلق نمی شوند که در یک اتاق یا یک محدوده جغرافیایی بمانند یا محبوس شوند. این آثار برای انتقال مفهوم و معنایی که طراح در ذهن دارد و برای دیده شدن و ارتباط داشتن با مردم خلق می شوند و باز در یک سخنرانی که همان سال در کنفرانس طراحی گرافیک «ای جی آیدیا» در ملبورن داشتم روی این معنا تاکید کردم که اساساً گرافیک هنر موزه ها و گالری ها نیست اما معنای حرفم این نبوده و نیست که ارائه و نمایش آثار گرافیک از نمایشگاه ها و رویدادهای فرهنگی حذف شوند.
وی در پایان صحبتهایش اشاره کرد: برایتان مثالی می آورم؛ وقتی همین سوگواره پوسترهای عاشورایی را یک دهه قبل راه انداختم و بعد برپایی آن را به حوزه هنری واگذار کردم، قصدم این بود که با اعلام فراخوان جمعی برای مشارکت طراحان گرافیک و برپایی یک نمایشگاه مستمر سالانه ذائقۀ مخاطبان را در حوزه هنرهای بصری ایام محرم و صفر تغییر دهم که به لطف خدا این اتفاق افتاد. خیلی ها به خاطر دارند که تقریباً عموم آثار تصویری آن ایام برای تاسوعا و عاشورای حسینی به پرده های نقاشی نازل و پر از خون و خشونتی محدود می شد که چهره شخصیت های مذهبی و امامان و اولیا در آنها غالباً صورت هایی شبیه به نقاشی پلاکاردهای هندی و پاکستانی بود اما می بینیم امروز علی رغم فاصلۀ زیادی که با هنر فاخر و در خور شأن این واقعه داریم اما ذائقه ها تغییر کرده و طراحی گرافیک جایگزین آن نقاشی های بی هویت و سخیف کوچه بازاری شده است. پس ارائه آثار عاشورایی در گالری یا مکان هایی از این دست اگر هدف دار و مهندسی شده باشد می تواند برای به اشتراک گذاشتن ایده های تازه به ویژه برای طراحان موثر باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]
صفحات پیشنهادی
بررسی جایگاه خلقیات ایرانیان
خبرگزاری ایسنا عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به موضوع بررسی جایگاه روانشناسی اجتماعی در مطالعه خلقیات ایرانیان گفت 90 درصد تحلیلهای اجتماعی جامعه ایرانی تحلیلهای روانشناسانه است که جامعهشناسان انجام میدهند دکتر تقی آزاد ارمکی در جلسه سخنرانی تخصصی جایگاه رواجایگاه عاشورا در تكوین انقلاب اسلامی ایران
جایگاه عاشورا در تكوین انقلاب اسلامی ایران محرم ماه نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیای خداست که برای ملت ما تا آخر دهر سرلوحه است به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در طول تاریخ شیعه و پس از غیبت كبری بسیاری از انقلابیون و عالمان دینی و مبا چه انگیزهای منابع کشور را به بابک زنجانی دادند؟/ شعار اصلی قیام عاشورا در جامعه چه جایگاهی دارد؟/ بالاخره
اخبار جذاب و مهم چه اخباری بودند خبرسازان چه کسانی بودند چگونه باید در کمترین زمان ناشنیده ها را شنید این ها سؤالاتی است که تابناک در نظر دارد با راه اندازی بخش تازه ای به نام ساعت صفر به آنها پاسخ دهد این بخش یک بسته صوتی خبری شامل مهمترین و جذاب ترین اخبار است سعی بربررسی جایگاه روانشناسی اجتماعی در مطالعه خلقیات ایرانیان
بررسی جایگاه روانشناسی اجتماعی در مطالعه خلقیات ایرانیانتاریخ انتشار شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱ ۴۵ عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به موضوع بررسی جایگاه روانشناسی اجتماعی در مطالعه خلقیات ایرانیان گفت ۹۰ درصد تحلیلهای اجتماعی جامعه ایرانی تحلیلهای روان&zامتیازدهی به دستگاه ها در جشنواره شهید رجایی براساس شاخص های عمومی و اختصاصی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان امتیازدهی به دستگاه ها در جشنواره شهید رجایی براساس شاخص های عمومی و اختصاصی بندرعباس- ایرنا- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان با اشاره به برگزاری جشنواره شهید رجایی استان در تاریخ هفتم شهریورماه گفت در این جشنواره به دستگاه هاخلق صحنه عاشورا توسط امام حسین (ع)
خلق صحنه عاشورا توسط امام حسین ع امام حسین برای حراست از دین صحنه عاشورا را خلق کرد به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان موسوی خطیب جمعه رامهرمز گفت امام حسین ع برای حراست از دین صحنه عاشورا را برای تاریخ و جوامع بشری خلق کرد حجتالاسلام سید اسماعیل موسویافزایش مطالعات روانشناختی برای خلق ادبیات عاشورا
اغلب نظریهپردازان و منتقدان ادبیات ایران ادبیات عاشورایی را زیرگروه ادبیات آیینی میدانند این گونه ادبی پس از واقعه غم انگیز کربلا و به شهادت رسیدن امام حسین ع و یاران وفادارشان به منصه ظهور رسید اولین سوگنامه کربلا در شعر فارسی توسط کسایی مروزی سروده شد او در یکی از بهاریه&اگر جای دولت بودم اجازه نمی دادم وزیر اقتصاد آلمان وارد کشور شود/جلوه «توحیدی» حادثه عاشورا کمتر مورد توجه قرا
اگر جای دولت بودم اجازه نمی دادم وزیر اقتصاد آلمان وارد کشور شود جلوه توحیدی حادثه عاشورا کمتر مورد توجه قرار گرفته است رئیس قوه قضاییه با انتقاد شدید از اظهارات اخیر وزیر اقتصاد آلمان مبنی بر لزوم به رسمیت شناختن اسرائیل گفت اگر به جای دولت محترم و وزیر امور خارجه بودم قطعاتلاش دشمن برای شبههافکنی درمورد محرم و عاشورا/مبلغان مراقب باشند
نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت تلاش دشمن برای شبههافکنی درمورد محرم و عاشورا مبلغان مراقب باشند شناسهٔ خبر 3782473 - پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۵۲ استانها > یزد jwplayer display inline-block; یزد ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به جدیتر شدن شبههافکنیابهام پابرجای پرونده عباس کیارستمی
ابهام پابرجای پرونده عباس کیارستمیتاریخ انتشار پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲ ۱۱ روز هفتم فروردین ماه امسال بود که خبر بیماری عباس کیارستمی رسانهای شد پس از گذشت یک دوره سه ماهه و کش و قوسها و حاشیههای بیشماری که درباره روند نامناسب درمانی او منتشر می-
گوناگون
پربازدیدترینها