واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:
نقد و بررسی Batman: Children of Arkham "به قلم علی قربانی" "این نقد براساس نسخه ارسالی سازندگان برای وبسایت پردیسگیم نوشته شده است" تقریبا میتوان اطمینان داشت که مدیوم بازیهای ویدیویی در زمینه ارایه تجربه عمیق نسبت به هر مدیوم دیگری جلوتر است، مشکل اپیزود اول مجموعه بتمن تردید در اخذ این تصمیم بود که خود را به عنوان یک فیلم تعاملی معرفی کند و یا یک بازی ویدیویی و این مشکل در تلاش دوم تا حدی حل شده است. در اپیزود اول "بروس وین" در تلاش برای حمایت از "هاروی دنت" جهت شرکت در انتخابات شهرداری گاتهام، دست به ملاقات و آشنایی بیشتر با خانواده فالکونی زد و در این مسیر از رازهای بسیاری که مرتبط با گذشته خانوادهاش بود، پرده برداشت؛ گذشتهای بحثبرانگیز که در پایان نیز تبدیل به گره اصلی داستان شد؛ اینبار اما این گره بازتر میشود و در این راه روایت جدیدی از داستان های بتمن ارایه میشود. همین گره اصلی در این قسمت بیشتر بسط داده میشود و شخصیت های جدیدی در این مسیر به داستان اضافه میشوند و زمان بیشتری صرف پرداخت آنها میشود. سازندگان در همین مسیر تمرکزی ویژه برروی یکی از دشمنان اصلی بتمن یعنی "آزوالد کابلپات" یا "پنگوین" داشتهاند و روایتی تازه را از رسیدن وی به صدر فهرست جنایتکاران گاتهام ارایه دادهاند. داستان بازی به خوبی چند شاخه میشود و شکل جدیتری به خود میگیرد و همین مساله باعث میشود تا داستان بازی بیش از پیش به حال و هوای دنیای بتمن نزدیک شود.
وارد شدن گروهی مخرب به نام "فرزندان آرکام" به رهبری فردی ناشناس که از پنگوین به عنوان بازیچه خود برای انجام کارهای تروریستی در شهر استفاده میکند انگیزه ای جدید به قهرمان شنلپوش ما میدهد. تنها مشکلی که در زمینه شخصیت پردازی و روابط بین شخصیت ها به چشم میخورد این است که بعضی از روابط به شکل غیرمنطقی توسعه داده میشوند و تاثیرشان در داستان نیز خارج از چهارچوب منطقی شکل میگیرد. برای مثال صمیمی شدن "سلینا کایل" و "بروس وین" به شکل کاملا ناگهانی رخ میدهد و تا حد زیادی توجیه نمیشود. روایت داستان اما در این اپیزود از نقاط قوت آن بشمار میرود. در طول تجربه 1-2 ساعته بازی از تک و تا نمیافتد و وقت اضافهای را صرف حوادث حاشیهای نمیکند و در تمام این مدت داستان بسیار خوب پیش میرود؛ به بعضی از سوالات ایجاد شده جواب میدهد، سوالات جدیدی را طرح میکند و روابط بین شخصیتها را گسترش میدهد. در نقد اپیزود اول گفتیم که بتمن قهرمان کوچه و خیابان هاست و کمتر کسی علاقهمند است خودش را درگیر دغدغه های یک جوان مرفه بکند. تلتیل اما این بار ورق را کاملا برمیگرداند و به تعادل جدیدی در این زمینه میرسد. بروس وین و بتمن داستان جدای خود را دارند که هرکدامشان از جذابیت های خاص خودش برخوردار است. اما نکته جذاب در این زمینه نقطه تلاقی این داستان هاست. اینکه انتخاب کنیم میخواهیم بیشتر بتمن باشیم یا بروس وین تا حد زیادی بسته به بازیکن است و حتی این مساله در یکی از انتخاب ها بصورت مستقیم به عهده بازیکن قرار میگیرد. گیمپلی بازی تکلیفش با خودش مشخص است و برخلاف نسخه اول همه مکانیزم ها در خدمت شخصیت ها و داستان بازی هستند. همین مکانیزم های محدود که شامل دکمهزنیها و انتخاب راههای متفاوت جهت از بین بردن دشمنان میشوند نیز به خوبی در طول بازی پخش شدهاند که مانع از ایجاد حس یکنواختی میشود. کارگردانی سینماییتر این نسخه نیز به کمک مبارزات و گیمپلی بازی آمده در حالی که گیمپلی بازی هویت بتمن را همراه خود ندارد. برای مثال دیگر خبری از بازسازی صحنه جرم یا پیدا کردن رمز و راز خاصی در محیط نیست. در عوض سینمایی تر شدن و بیشتر شدن تعداد صحنه های درگیری که همخوانی بیشتری با سبک بازیهای تلتیل دارند سبب شدهاند تا نتیجه نهایی قابل هضمتر باشد و نتیجه عنوانی یکپارچهتر است.
نکات مثبت کارگردانی سینماییتر و تاثیرگذارتر بهبود و توسعه عاقلانه شخصیتها نکات منفی همچنانی برخی ایرادات فنی روابط بین بعضی از شخصیت ها بشکل غیرمنطقی پیش میرود سخن آخر اپیزود دوم یک قدم رو به جلو و امیدوار کننده برای بازیکنان و حتی خود تلتیل بشمار میرود. تصمیم بر سینمایی تر کردن بازی، یکی از مهمترین و قطعا موفقترین تصمیمات سازندگان تا به اینجای کار بوده است؛ چرا که بنظر میرسد این تصمیم با ذات گیمپلی مجموعه و دنیای بتمن سازگارتر است. برخی ایرادات در زمینه روابط بین شخصیتها و البته بخش فنی بازی، همچنان از نزدیک شدن اپیزود به یک محصول ایدهآل جلوگیری کردهاند؛ اما همانطور که تلتیل توانست ورق را در تلاش دوم برگرداند، میتوان امیدوار بود که اینکار را در ادامه نیز انجام دهد و در نهایت با اپیزود های بهتر و موفقتری روبرو شویم.
Verdict The second episode of the series is a "step to forward" and a hopeful thing for the players of even Telltale himself. Making the game more cinematic was a right decision, an important and utterly successful move from the developers, mainly because it seems that this choice fits with the gameplay and of course the very universe of the Batman itself But still, some issues (i.e., relations between characters or technical issues) still prevented the episode from reaching its ideal and righteous status, however, Telltale has shown to us that they still have some moves to make. Thus we can still hope that with the right choices, we will face a better and more successful episode in conclusion Pros A cinematic and more effective directing
Logical improvements of characters Cons Still the bothersome technical issues
Some relations between characters goes intensely illogical Score: 8.5 out of 10
17 مهر 1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پردیس گیم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]