تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803871217




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرونده شهرداري روي ميز


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: پرونده شهرداري روي ميز
نمایندگان تهران دیروز در طبقه هفتم ساختمان مجلس، میزبان اعضای شورای شهر پایتخت بودند.
به گزارش نامه نیوز، میزبانی لیست‌امیدی‌هایی که این روزها به‌دنبال تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران هستند، از اعضای شورای شهری که انتخاب‌کننده شهردار بوده‌اند و اکثریت اعضایش هم حامی شهردار تهران هستند، هرقدر هم دوستانه و صمیمانه برگزار شود و هرقدر هم تأکید دو طرف بر رسیدن به نگاهی مشترک درباره معضلات فراوان پایتخت باشد، به‌دور از فضای کنونی نمی‌توانست باشد؛ فضایی که در آن، هم از املاک نجومی سخن به میان می‌آید و هم به برخورد برخی از اعضای شورا در شکایت از سایت‌ها و خبرنگاران خرده گرفته می‌شود، اما یکی از جالب‌ترین مباحث جلسه، سخنان ابتدایی چمران و گلایه‌های او از شورای نگهبان بود.

اداره شهرها به شوراها واگذار شود

جلسه دیروز با سخنان محمدرضا عارف، آغاز شد. او شوراها را پارلمان‌های شهری دانست و گفت نگاه ما این است که مانند بسیاری از کشورهای دیگر، دایره عمل دولت‌ها تا دروازه شهرها باشد و اداره همه امور شهرها در اختیار شوراها قرارگيرد. عارف با اشاره به اینکه در دولت آقای خاتمی، تشکیل شوراها در دستور کار قرار گرفت و در برنامه سوم هم به واگذاری امور خدماتی توجه شد، گفت: «البته در آن دوران برای بسیاری از واگذاری‌ها موانع قانونی وجود داشت، اما الان با تصویب قانون واگذاری‌های اصل ٤٤ این موانع برداشته شده است. رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه مسائل زیست‌محیطی، مشکل بزرگ ترافیک و آسیب‌های اجتماعی که از مرز مشکل گذشته و در مرز تبدیل‌شدن به بحران است، از جمله مسائلی است که باید برای آنها چاره‌اندیشی شود و فراکسیون امید این آمادگی را دارد که برای تهیه مجوزهای قانونی برای واگذاری امور خدماتی به شوراها اقدام کند و دولت‌ها در داخل شهرها، تنها به ایفای وظایف حاکمیتی بپردازند.
اختلاف ما با شورای نگهبان است نه مجلس
پس از سخنان عارف، نوبت به رئیس شورای شهر تهران رسید تا به بیان نظرات ابتدایی خود بپردازد و مهدی چمران، سخنان خود را با انتقاد از شورای نگهبان آغاز کرد.   
 
او گفت من در طول سال‌هایی که از مجلس ششم تا امروز به مجلس رفت‌وآمد داشته‌ام، با هیچ‌یک از مجالس درباره نگاهشان به شورای شهر، اختلافی نداشته‌ایم و مشکل ما این است که بین نگاه ما و مجلسی‌ها به شورای شهر با نگاه شورای نگهبان به شوراها اختلاف وجود دارد. او در تشریح این اختلاف‌نظر گفت: «وقتی برای اولین‌بار قانون شوراها تصویب شد، بسیاری از اختیارات مانند انتخاب شهردار و تنظیم برنامه و بودجه و انتخاب شورایاری‌ها به شوراها داده شد، اما در بازنگری سال ٨٢ که در دوره وزارت آقای موسوی‌لاری انجام شد، شورای نگهبان در تفسیر قانون یک تغییرنگرش داشت و بر اساس این نگرش جدید، شوراها جز نظارت هیچ کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند». او افزود: «درحالی‌که بر اساس اصول قانون اساسی، شوراها در جایگاه تصمیم‌گیری هم هستند، شورای نگهبان فقط اصل ١٠٠ را مبنای تفسیر قرار داده که می‌گوید شوراها وظیفه نظارت دارند و درباره همین اصل هم شورای نگهبان تنها قائل به نظارت شوراها بر شهرداری‌هاست و سایر امور شهر را تحت نظارت شورا نمی‌داند». چمران با تأیید نظرات عارف درباره واگذاری امور شهرها به شوراها و با تأیید مشکلاتی که عارف مورد اشاره قرار داده بود، گفت: «امیدواریم با کمک شما در مجلس، این اختلاف‌نظر با شورای نگهبان حل شود».

پیشنهاد یک طرح به مجلس

در ادامه، تقی‌پور، از اعضای شورای شهر، با تأکید بر لزوم حل مشکل قانونی مورد اشاره چمران و همچنین تأیید نظرات عارف درباره مدیریت شهرها، از نمایندگان خواست که با هماهنگی شورای شهر، ایرادات لایحه مدیریت یکپارچه شهری را که در دولت درحال تدوین است بررسی و رفع کنند. انصاری، دیگر عضو شورا، هم پیشنهاد کرد که نمایندگان طرحی برای تجدیدنظر در تعداد اعضا و اختیارات شورای کلان‌شهرها تهیه کنند و در این شهرها به ازای هر ٢٠٠ هزار نفر، یک نماینده را در نظر بگیرند.

شورای شهر، به تحقیق‌وتفحص کمک کند

پس از این دو نماینده شورای شهر، نوبت به کواکبیان رسید تا به بیان نظرات خود بپردازد. او بیان کرد ما نه منتظر لایحه مدیریت یکپارچه شهری دولت می‌مانیم و نه منتظر لایحه جامع انتخابات، چون معتقدیم هیچ‌کدام از این دو لایحه به‌موقع به مجلس نمی‌رسد و ما خودمان دست‌به‌کار می‌شویم و طرح می‌نویسیم. او با بیان اینکه در کشورهای پیش‌رفته مدیریت شهری اعم از شهرداری، پلیس، آموزش و... برعهده پارلمان‌های شهری است، گفت که در طرح موردنظر نمایندگان، این نکات لحاظ خواهد شد. کواکبیان در ادامه سخنان خود، جرقه آغاز بحث‌های مربوط به املاک شهرداری را هم زد و گفت: «ما به‌عنوان نمایندگان مردم که دستی هم بر آتش بیت‌المال داریم باید روی نظارت بر بیت‌المال حساس باشیم و انتظار داریم وقتی طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران را آماده می‌کنیم تا مسائلی مانند املاک نجومی شفاف‌سازی شود، دوستان شورای شهر هم کمک کنند، نه‌اینکه گاهی از اطراف بشنویم برخی از دوستان گفته‌‌اند این کار دخالت در حوزه اختیارات شورای شهر است».

٣ ‌بار رشوه دادم تا کارم در شهرداری انجام شد

در ادامه این جلسه هم وقتی نوبت به محمدجواد فتحی، دیگر نماینده تهران در مجلس، رسید، او با بیان خاطره‌ای از مواجهه خود با شهرداری، به جلسه شوک وارد کرد. فتحی با بیان اینکه مسائلی مانند ترافیک و آلودگی هوا و بحران‌های اجتماعی تهران ‌انکارشدنی نیستند و همه درباره آنها اتفاق‌نظر داریم، گفت: «در کنار این مسائل، انتظاری که از شورای شهر تهران وجود دارد، شفاف‌سازی بودجه شهری و ارائه گزارش آن به مردم است». فتحی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات تاکنون نظارتی بر بودجه شهر تهران نداشته، گفت: «خوب است شورای شهر پیش‌قدم شود و گزارش شفافی از بودجه شهر تهران به مردم ارائه کند». او پس از بیان این مطالب، با تأکید بر لزوم اصلاح روال کار شهرداری، گفت: «روال فعلی کار شهرداری‌ها در بسیاری از موارد منجر به مفسده است. برخی از دوستان به من می‌گویند این مطالب را در چنین جلساتی بازگو نکنم؛ اما لازم است بگویم من برای ساخت یک ساختمان در تهران، سه بار گذرم به شهرداری افتاد و هر سه بار، تا زمانی که رشوه ندادم، کارم انجام نشد». در این لحظه چند نفر از حاضران در جلسه به شوخی خطاب به فتحی گفتند شما با این حرف خودتان هم در معرض اتهام قرار می‌گیرید و او پاسخ داد: «بنده، هم فقه خوانده‌ام و هم حقوق و به شما عرض می‌کنم اگر راشی در شرایط اضطرار باشد، حرجی بر او نیست. اما این روال‌ها اگر تغییر نکند و اصلاح نشود، همچنان مفسده‌ساز خواهد بود».

تهران محروم‌ترین استان ایران

بعد از سخنان فتحی، نوبت به اسماعیل دوستی، از اعضای شورای شهر رسید؛ او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «خواهش می‌کنم به همان اندازه‌ای که نمایندگان شهرها و استان‌های دیگر روی حوزه انتخابیه خود حساسیت دارند، شما هم روی تهران حساسیت داشته باشید. نمایندگان تهران، چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا، خود را نمایندگان کشوری می‌دانستند، درحالی‌که من به عنوان کسی که در استان‌های محروم سابقه استانداری داشته‌ام، می‌گویم تهران با داشتن ٥٥٠ مدرسه فرسوده، از نظر تعداد مدارس فرسوده، محروم‌ترین نقطه ایران است. تهران از لحاظ تعداد بیمارستان‌های فرسوده و کسری تختخواب بیمارستانی، محروم‌تر از همه استان‌های دیگر است. درباره مسائل اجتماعی هم کافی است سری به دره فرحزاد و اسلام‌آباد بزنید تا ببینید محرومیت در تهران چه وضعیت بحرانی‌ای دارد». 
 
آسیب‌های اجتماعی و موتورسیکلت‌های مزاحم

 در ادامه این جلسه و پس از آنکه علیرضا رحیمی، نماینده تهران، لیست امید و وجود ٣٠ نماینده همسو و همفکر را یک فرصت طلایی برای مسئولان دانست و از شورایی‌ها خواست تا از این ظرفیت برای حل مشکلات استفاده کنند، نوبت به فاطمه دانشور، دیگر عضو شورای شهر، رسید. او با اشاره به بازدید خود از شیرخوارگاهی که در آن ٦٠ کودک شیرخوار به دست شش پرستار نگهداری می‌شدند، گفت: «ما در مسئله مهم آسیب‌های اجتماعی، هم خلأ قانونی و هم قوانین مبهم داریم. ساختار بهزیستی تناسبی با این ابعاد آسیب‌های اجتماعی ندارد و به بهزیستی هم اجازه جذب نیرو داده نمی‌شود. با توجه به دستورکارهای کمیسیون اجتماعی و صحن مجلس، تا چهار سال آینده هم نوبت به آسیب‌های اجتماعی نمی‌رسد و بنابراین لازم است یک کمیته ویژه برای تهیه طرح‌هایی که در این حوزه نیاز است، تشکیل شود».

بعد از سخنان دانشور و پس از آنکه فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران، هم نظرات خود را گفت؛ نوبت به حافظی رسید. چهره‌ای که در هفته‌های اخیر تنها منتقد صریح‌اللهجه واگذاری‌های املاک ازسوی شهرداری در شورا بود، دیروز هم با بیان اینکه بدون تعارف می‌خواهم یک موضوع مهم را بیان کنم، گفت: «ما هر روز با چشم خودمان می‌بینیم مردم دارند از بین می‌روند. صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شویم بوی گوگرد در هوای تهران آشکار است. ٥٠ هزار خانم تهرانی مبتلا به سرطان سینه هستند و هرسال این آمار افزایش پیدا می‌کند. سه ‌میلیون موتورسیکلت تهران به اندازه ١٨ میلیون خودرو، آلودگی تولید می‌کنند و همچنان هم این موتورسیکلت‌ها وارد کشور می‌شوند. هرشب ١٠هزار سرویس تردد به وسیله خودروهای سنگین دیزلی در شهر انجام می‌شود. باید برای کنترل موتورسیکلت‌ها قانون‌گذاری شود. باید قانونی وضع شود تا تولیدکننده‌های خودروهای دیزلی موظف به نصب فیلتر در سیستم سوخت خود شوند».

مشکلی به نام مثلث ماده ١٠٠

اما نماینده بعدی که شروع به صحبت کرد، قاسم میرزایی، نماینده دماوند، بود. او گفت: «بحث نظارت در شهرداری تهران تعطیل شده است. همه‌جای شهر پروانه‌های ساخت یکی پس از دیگری صادر می‌شود. البته ان‌شاءالله این مسائل را به همراه مسائل دیگری که وجود دارد در تحقیق‌وتفحص به دقت بررسی می‌کنیم و گزارش آن را به مردم خواهیم داد». پس از او هم شاکری، از اعضای شورای شهر، خطاب به عارف و نمایندگان تهران گفت: «امیدوارم صورت‌جلسه این جلسه را با صورت‌جلسه نشست‌های قبلی ما با نمایندگان مجالس قبلی، مقایسه کنید تا ببینید ٩٠ درصد حرف‌ها همان چیزهایی است که قبلا هم گفته شده و با این جلسه‌ها کار انجام نمی‌شود. جلسه باید نتیجه داشته باشد». او در ادامه گفت: «برخی از دوستان اینجا هرمشکلی با شهرداری دارند، انتقادش را بار شورا می‌کنند. آیا درست است که ما هم هر انتقادی از دولت داریم، بار مجلس کنیم؟» شاکری در پایان گفت که علاوه بر مشکلاتی که دیگر دوستان نام بردند و توضیح دادند، مشکلات مربوط به معلولان در شهر تهران هم نیاز به کمک مجلس و وضع قانون دارد. نکته کلیدی سخنان شاکری آنجا بود که گفت: «درباره انتقاد دوستان از ساخت‌وسازها هم باید توجه کنید که ٩٠ درصد احکام قلع‌وقمعی که اجرا نمی‌شود، در ماده ١٠٠ منتفی می‌شود. کمیسیون ماده ١٠٠ هم مثلثی است که از دولت و شهرداری و قوه قضائیه تشکیل شده و تا خروجی این مثلث این‌گونه باشد، نمی‌شود جلوی ساخت‌وسازهای غیرمجاز را گرفت». محمدعلی وکیلی، دیگر نماینده تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس، هم با تأکید بر اینکه با قوانین فعلی، نمی‌توان تهران را اداره کرد، از اعضای شورا خواست تا در کنار نمایندگان در جلساتی با مسئولان کشوری، اولویت‌داشتن مسئله تهران را برای آنها روشن کنند تا آن‌گاه بتوان در فضای «ضدتهرانی» مجلس، بالاخره برای این اولویت، قوانین خاص تصویب کرد و لایحه اداره خاص تهران را از دولت درخواست کرد.

چالش بر سر املاک نجومی و شکایت از رسانه‌ها

پس از وکیلی نوبت به معصومه آباد رسید. او که مطرح‌شدن نامش در میان دریافت‌کنندگان املاک میلیاردی حاشیه‌ساز شده بود، در پاسخ به اشاره‌هایی که در جلسه به موضوع املاک نجومی شده بود، گفت: «من از کسانی هستم که در اخبار رسانه‌ها به عنوان صاحبان املاک نجومی معرفی شدم. من از همان اولین روز در شورا مقابل دوربین‌ها ایستادم و گفتم بیایید نظارت و بررسی موضوع را از خود من شروع کنید. ما اصرار داشتیم حالا که نام برخی از اعضای شورای شهر هم در ماجرا مطرح شده، باید یک نهاد دیگر این بررسی را انجام دهد. حالا این نهاد می‌تواند قوه قضائیه یا مجلس باشد. چون نام پنج عضو شورای شهر مطرح است، اگر خود شورا بررسی کند، می‌گویند قاضی و متهم یکی شده. من به خود آقای یاشار سلطانی هم اسناد و مدارک را نشان دادم که نه سند مادر به نام بنده بود و نه الان مالک یا بهره‌بردار بودم. درباره اعضای دیگر شورا هم که نامشان برده شده، مسائل روشن است». در این لحظه محمود صادقی، نماینده تهران خطاب به معصومه آباد گفت: «اگر همه چیز روشن است چرا از این همه سایت و خبرگزاری و آن خبرنگار شکایت کردید؟ خب اجازه می‌دادید همین مسائل منتشر شود تا برای بقیه هم روشن شود». پاسخ معصومه آباد هم این بود که: «آن یک بحث مجزاست».

مسجدجامعی خیال ما را راحت کرد

احمد مسجدجامعی، که در بالای مجلس و کنار دست چمران نشسته بود، نفر بعدی بود که به بیان سخنانش پرداخت. او در ابتدا به مشکل ناهم‌زمانی دوره مجلس و شورا اشاره کرد و گفت: «الان سال اول کار شما و سال آخر کار ماست و دوباره تا شورای بعدی شکل بگیرد، نیمی از عمر مجلس گذشته و این مشکلی است که ما قبلا هم داشتیم و با مجلس قبلی هم جلسات خوبی درباره تهران داشتیم که با اتمام دوره مجلس نیمه‌کاره ماند. او در ادامه از نمایندگان خواست که در بررسی برنامه ششم که این روزها در دستور کار مجلس است، مبحث شوراها و مدیریت شهری را که در این برنامه دیده نشده بگنجانند و در ادامه تأکید کرد: «خیلی از فسادهای شهرداری‌ها، ناشی از درآمدهای ناپایدار است. بنابراین باید فکری برای درآمدهای پایدار شهرداری و اعطای ابزار و اختیار به شوراها برای نظارت بر شهرداری‌ها کنند». او در ادامه به نحوه مواجهه با فساد اشاره کرد و گفت: «اینکه یک گروه از انتشار فیش‌های نجومی خوشحال شوند و بگویند مال آنها بوده و آن طرف هم از انتشار املاک نجومی خوشحال شوند و بگویند مال اینها بوده، ما را به جایی نمی‌رساند. ما باید به یک ایده و نگاه مشترک برسیم. ما در دولت اصلاحات که بودیم و آقای دکتر عارف هم حضور داشتند، شعارمان مبارزه با فقر و فساد و تبعیض بود و امروز هم باید شما در مجلس دوباره این شعار را احیا کنید و برای تحقق آن با اشتراک هم گام برداریم». او به محدود‌بودن امکان نظارت شورا بر شهرداری هم تأکید کرد و پس از او اولادقباد از نمایندگان تهران، گفت: «من می‌خواستم درباره لزوم نظارت بر بیلبوردهای تهران حرف بزنم و از لزوم نظارت بر درآمدهای شهرداری بگویم. می‌خواستم بگویم شورا باید وضعیت مالی شهرداری را شفاف کند، اما آقای مسجدجامعی خیال ما را راحت کرد و خیلی واضح و شفاف گفت ما نمی‌توانیم به شهرداری نظارت کنیم». اولادقباد همچنین خطاب به اعضای شورای شهر گفت: «تکدی‌گری آشکار در سیمای تهران به عنوان پایتخت یک کشور اسلامی، زیبنده و درخور شأن جمهوری اسلامی ایران نیست و باید برای آن فکری شود».

طعنه هاشم‌زایی به منتقدان

عبدالرضا هاشم‌زائی، نماینده تهران، هم از دیگر افرادی بود که در این جلسه، به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: «اگر به سیاه‌نمایی متهم نشوم، می‌خواهم بگویم که فساد در همه دستگاه‌های ما نهادینه شده است. علت این است که هر وقت نهاد اجرا و نهاد نظارت همسو بوده‌‌اند، فساد رو نمی‌شد و با آن برخورد نمی‌شد. دراین‌باره چپ و راست هم با هم فرقی ندارند. الان هم خوشبختانه چون نزدیک انتخابات است، برای حمله به دولت پشت سر هم فساد رو می‌شود؛ مثل همین فیش‌های حقوقی که طبق گزارش دیوان محاسبات، تنها چهاردهم‌درصد یعنی چند مدیر حقوق اضافه گرفته‌‌اند که البته بیخود هم گرفته‌اند؛ اما من از یک مسجد در خور و بیابانک تا تریبون‌های نمازجمعه شنیدم که همه فریاد می‌زدند فیش‌های نجومی و اینها هیچ‌کدام، سیاه‌نمایی نبود». او افزود: «در کنار اینها پرونده فسادهای ٤٠هزارمیلیاردی و ٥٠هزارمیلیاردی را هم می‌بینیم که بایگانی شده و من نمی‌خواهم اسم ببرم. تا این وضعیت اصلاح نشود و این مسائل حل نشود، خیالتان راحت باشد که نه شهرداری درست کار خواهد کرد، نه شورای شهر می‌تواند نظارت کند و نه مجلس می‌تواند کاری انجام دهد». پایان‌بخش جلسه دیروز هم، سخنان چمران و درخواست او از نمایندگان برای رأی‌ندادن به بخشی از لایحه برنامه ششم بود که براساس آن مالیات بر ارزش افزوده به عنوان تنها منبع درآمد پایدار شهرداری‌ها، از اختیار شوراها خارج و به خزانه کشوری واریز می‌شود تا براساس نظر شورای برنامه‌ریزی استان، هزینه شود.




منبع: روزنامه شرق


۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن