تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803683047




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توطئه‌ آمریکایی علیه شیخ زکزاکی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: توطئه‌ آمریکایی علیه شیخ زکزاکی
ایالات متحده با طرح توطئه علیه شیخ زکزاکی و شیعیان این کشور به‌دنبال بهره‌برداری از بوکوحرام در راستای اهداف شوم خود در نیجریه است.
به گزارش خبرنگار سیاست‌ خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه است که در پنجم ماه ۱۹۵۳ میلادی در شهر زاریا در ایالت کادونا، شمالِ غربی نیجریه به دنیا آمد. وی دانش‌آموخته رشته‌ی اقتصاد از دانشگاه احمد بلو است.


زکزاکی از بدو ورود به دانشگاه فعالیت سیاسی را آغاز کرد. سال‌های ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸ میلادی دبیرکل انجمن دانشجویان مسلمان نیجریه در پردیس اصلی دانشگاه احمدو بود. سال ۱۹۷۹، معاون امور بین‌الملل کمیته ملی همین انجمن شد. چیزی به پایان دوران دانشجویی‌اش نمانده بود که در ایران انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و وی شیفته امام خمینی (ره) شد. 





زکزاکی///





شیخ زکزاکی که همواره خواهان تشکیل یک حکومت اسلامی در کشورش بوده پس از انقلاب اسلامی به ایران سفر می کند. سفری که دیدگاهش را به اسلام و حکومت اسلامی تغییر می‌دهد او در این‌باره می‌گوید: « قبل از آمدن به ایران، به عنوان یک مسلمان به فعّالیت‌هایی مشغول بودم و آرزو داشتم کشور اسلامی داشته باشیم و بتوانیم کنترل کشور خود را به دست بگیریم؛ چون حکومت ما کمونیستی بود؛ امّا بعد از اینکه از ایران دیدن کردم، تمام دیدگاه‌هایم تغییر کرد.


ما به یک الگوی ایرانی و تعلیمات امام خمینی(ره) احتیاج داشتیم. خُب الحمدالله در دهه هشتاد جنبش اسلامی در نیجریّه آغاز شد. این جنبش از انجمن اسلامی سوره جدا شده بود و آنها وظیفه داشتند انجمن را به سوی جهان اسلام سوق دهند.


 ما در این انجمن در مورد شیعه یا سنّی صحبت نمی‌کردیم. ما می‌گفتیم که هر دو مسلمان هستیم؛ امّا در اواخر دهه هشتاد، یعنی ۱۹۸۷ ـ ۱۹۹۰ م. حکومت و برخی افراد حمله به ما را شروع کردند و گفتند: شما شیعه هستید. خوب ما نمی‌توانستیم بگوییم که شیعه نیستیم. می‌گفتند شما شیعه هستید و معتقدید اسلام شما با اسلام ما فرق می‌کند. ما همه مسلمانان را یکی می‌دانیم؛ ولی شما می‌گویید متفاوت هستید. هر چند ما تلاش کردیم به آنها بقبولانیم که ما شیعه هستیم و شما سنّی، ولی در عین حال هر دو مسلمان هستیم و اسلام را قبول داریم، ولی آنها حرف ما را قبول نمی‌کردند و کماکان اصرار داشتند که ما افراد متفاوتی هستیم» .


به هر حال آغاز این مسیر و تبلیغ مذهب تشیع برای وی راحت نبود و با افزایش شمار شیعیان نیجریه، فشارها بر آن‌ها تشدید پیدا می‌کرد و فعالیت‌های ضدشیعی نیز توسظ صهیونیست‌ها و وهابیون افزایش می‌یافت.


از این رو سه تن از فرزندان شیخ‌زکزاکی به نام‌های حماد، حمید و علی که به پیروی از آرمان‌های امام خمینی (ره) در راهپمایی روز قدس شرکت کرده‌بودند و شعارهای ضد صهیونیست و استکبار سرمی‌دادند در برخورد شدید با ارتش این کشور به شهادت رسیدند.





زکزاکی///





زکزاکی معتقد بود که استقرار یک جمهوری در میان خطوط مذهبی مشابه در نیجریه امکان‌پذیر خواهد بود. او چندین مرتبه به دلیل اتهام نافرمانی مدنی در رژیم‌های نظامی نیجریه در خلال دهه 1980 و دهه 1990 دستگیر شد. دسامبر گذشته هم وقتی که نیروهای ارتش نیجریه به خانه وی در شهر زاریا یورش بردند. سربازان ارتش در آن زمان، صدها مسلمان را کشتند و شیخ زکزاکی را که به‌شدت زخمی شده بود، بازداشت کردند. 


ارتش نیجریه ادعا کرد که این حمله در واکنش به اقدام به ترور رییس ستاد مشترک ارتش توکور بوراتای از سوی اعضای این گروه مذهبی صورت گرفته است. این درگیری‌ها و نیز دستگیری زکزاکی اعتراضات گسترده مسلمانان نیجریه را بر انگیخت و آن‌ها با برپایی تظاهرات در شهرهای مختلف بازداشت این روحانی برجسته و اقدام وحشیانه ارتش این کشور را محکوم کردند.


تظاهرکنندگان در شهرهای لافیا، کاتسینا، گومبه و کادونای نیجریه آزادی هرچه سریع‌تر زکزاکی و صدها مسلمان دیگری که ارتش نیجریه آنها را بازداشت کرده است، خواستار شدند.





شیخ زکزاکی////






مسئولان جمهوری اسلامی ایران هم بالافاصله ضمن محکوم کردن این حادثه تلخ و کشته و مجروح شدن عده زیادی از بی‌گناهان به دستگیری رهبر شیعیان نیجریه واکنش نشان دادند. در همین رابطه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی اظهار داشت: کشتار هیچ بی‌گناهی اعم از مسلمانان و غیرمسلمان و یا شیعه و اهل سنت را نمی‌پذیریم و شرایط اقتضا می‌کند که دولت نیجریه اقدامات لازم را هر چه سریع‌تر برای روشن شدن ابعاد حادثه و جلوگیری از تکرار آن در آینده به عمل آورد. وی با اشاره به پیگیری‌های وزارت امور خارجه و نیز گفتگوی تلفنی خود با رییس‌ جمهوری نیجریه، رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان به ویژه شیخ زکزاکی را مورد تاکید قرار داد.


به دنبال موضع کشورمان، مجله نیوزویک در گزارشی نوشت: ایران که برای دفاع از نهضت‌های شیعه در سراسر دنیا شناخته شده، به شدت به درگیری‌ بین گروه شیعه و سربازان نیجریه واکنش نشان داده است.ایران سفیر نیجریه در تهران را در اعتراض به این درگیری‌ها احضار کرده و تاکید کرده که از شیعیان مسلمان محافظت شود.


با این حال محمد زکزاکی پسر این روحانی شیعه اخیرا در نامه‌ای سرگشاده، به تشریح وضعیت ناگوار پدرش و ظلمی که به رهبر شیعیان نیجریه می‌رود، پرداخت و نوشت: من از همه کسانی که به حق انسان برای برخورداری از عدالت و کرامت معتقدند می‌خواهم برای انجام تلاشی مضاعف به من بپیوندند.


من فرزند پدری هستم که هرگز از خشونت‌های وارد شده (علیه مردم) چشم‌پوشی نکرد، حتی به قیمت از دست دادن بینایی‌اش. من از همه کسانی که به حق انسان برای برخورداری از عدالت و کرامت معتقدند می‌خواهم برای انجام تلاشی مضاعف به من بپیوندند. ما باید به این بی‌عدالتی به ظاهر بی‌پایان اعتراض کرده تا صدایمان شنیده شود. ما باید پیش از آنکه دیر شود دست بکار شویم و از هر آنچه در اختیار داریم بهره ببریم. خدا را شاهد می‌گیرم که هیچ فرصتی برای اتلاف وجود ندارد. پدرم همین الان نیاز به پزشک دارد، همین الان! خدا را شاهد می‌گیرم که پدرم اکنون در حال نابینا شدن، فلج شدن و نابودی است. تعریف و تمجید از دولت دیگر کافی است. آن‌عکس‌های لعنتی را منتشر کنید، هر دروغی که می‌خواهید بگوئید، اما به ما توهین نکنید. بگذارید پزشکان به آنجا بروند، اجازه دهید پزشکان چشمان پدرم را نجات دهند.






ایران باید برای کاهش فشار بر شیعیان نیجریه به مواضع خود ادامه دهد







علی‌‌رغم درخواست‌های مسلمانان نیجری مبنی بر آزادی شیخ زکزاکی به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها با کمک دست‌نشانده‌های خود به فکر توطئه‌ جدیدی علیه حرکت اسلامی نیجریه و رهبر شیعیان این کشور هستند، چرا که چند هفته از سفر متفاوت جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به نیجریه نگذشته که رئیس گروه تروریستی بوکوحرام علنا با حرکت اسلامی نیجریه و شیخ ابراهیم زکزاکی اعلام جنگ نموده و در اظهاراتی غیر انسانی، ایام محرم و مراسم عزادارای شیعیان را تهدید به حمله‌های مختلف تروریستی کرده است.



به گفته منابع خبری، وزیر خارجه آمریکا در سفر به نیجریه و دیدارهایی متعدد و مشکوک با بزرگان قومی نیجریه در سخنانی از نوع مواجهه دولت نیجریه با حرکت اسلامی انتقاداتی کرده و تاکید داشته شیوه مواجهه با این حرکت باید تغییراتی کند. این سفر و جلسات جان کری مقدمه‌ای شد تا دولت نیجریه سعی کند تا جریان‌های دیگری را برای برخورد خشن با حرکت اسلامی نیجریه به کار بگیرد و طبیعتا اولین گزینه آن‌ها طبق روال چند سال گذشته بوکو حرام بوده است.


گفته می‌شود؛ برخی ماموران موثق امنیتی ارتش، پس از سفر جان کری، به پیشنهاد آمریکا قرار شده است برخورد خشن با شیخ زکزاکی و یارانش را به بوکوحرام بسپرند تا هزینه‌های این حرکت غیر انسانی به پای جریان‌های تروریستی ریخته شود و جان کری توانسته است در دیدارهای خود در نیجریه برخی بزرگان کشور نیجریه را راضی به این توطئه کند.

حرکت اسلامی نیجریه اعلام کرده است با آگاهی دادن به مردم مومن و عزادار نیجریه، از توطئه‌های دشمنان جلوگیری می‌کند و به دولت و  ارتش نیجریه اخطار می‌کند مسئولیت حفظ جان شیخ زکزاکی و همسر ایشان به عهده آنان است.





///////////////////////





حسین کنعانی مقدم کارشناس سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به توطئه آمریکایی‌ها اظهار داشت: شکی نیست که آمریکایی‌ها از شرایط نیجریه به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند و این خط آمریکایی_صهیونیستی است که هرجا ایران قدرت نفوذ و تاثیرگذاری داشته باشد، با آن برخورد کند.


این کارشناس سیاست‌خارجی افزود: شما شاهد هستید که در مسائل مربوط به شیخ زکزاکی هم به همین روش وارد عمل شدند و تقریبا می‌شود گفت بوکوحرام شعبه‌ای از القاعده و داعش است و در نیجریه پایگاههای بسیار زیادی دارد و به‌دنبال این است که از این اهرم در چهارچوب ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی استفاده کنند.


وی ادامه داد: نیجریه هم باتوجه به شرایط فکری و مذهبی و ..که دارد اگر با آمریکا همسویی نکند، می‌ترسد که در حاکمیت مورد تعرض آمریکایی‌ها قرار بگیرد.


 به گفته این کارشناس سیاست‌خارجی به‌نظر می‌رسد که نیجریه و آمریکا در یک طرح مشترک برای بهره‌برداری از بوکوحرام در آفریقا کار می‌کنند.


کنعانی‌مقدم همچنین یادآور شد که رفتار جان‌ کری هم بیشتر یک ژست سیاسی است و CIA کاملا بر شبکه بوکوحرام تسلط دارد و از آن بهره‌برداری می‌کند.


وی همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران باید همچون گذشته بر مواضع خود مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر پافشاری کند ولی در دفاع از شیخ زکزاکی می‌بایست به فشارهای خود بر حاکمیت موجود ادامه بدهد تا فشارهایی که روی گروه‌ها در نیجریه است کاهش پیدا کند.





۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن