تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802498258




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اولین نشست مشترک استانداران مرزی ایران و افغانستان برگزار شد - ایسنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
128083.jpg
نشست مشترک استانداران مرزی ایران و افغانستان امروز با حضور استانداران سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی و هم‌چنین استانداران هرات، فراه و نیمروز برگزار شد. به گزارش ایسنا، بابک دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در نخستین نشست مشترک استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان که در هتل همای مشهد برگزار شد، برگزاری این اجلاس را ایده وزیر کشور در راستای افزایش تعامل با کشور افغانستان دانست .

وی  با اشاره به برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و افغانستان، 19 و 20 مرداد ماه در تهران، افزود: باید روند اجرای مصوبات اجلاس گذشته  که در کابل برگزار شد، پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور گفت: ذیل این کمیسیون پنج کارگروه تجاری و اقتصادی، نفت و گاز و آب و برق، سلامت، علمی و فرهنگی، حمل و نقل، ارتباطات شکل گرفته که موضوعات در آن دنبال می شود. 

دین پرست با تاکید بر اهتمام دو دولت مبنی بر حمایت از سرمایه گذاران از طریق تقویت حضور بخش خصوصی و امضا تفاهم نامه ها در این راستا، خاطر نشان کرد: مسائل امنیتی از موضوعات اقتصادی تفکیک شده و برای افزایش سطح مبادلات دو کشور تلاش می شود.

وی با بیان این که استفاده از دیپلماسی و توسعه روابط با کشورهای منطقه به ویژه  همسایگان، یکی  از راهکارهای تحقق  سیاست های اقتصاد مقاومتی است، افزود: با اجرایی شدن برجام و رفع موانع، باید از این ظرفیت به نحو شایسته ای استفاده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه ی منطقه ای وزارت کشور تصریح کرد: افزایش گمرکات از سه به چهار، فعال تر شدن اتاق های بازرگانی، تشکیل کارگروه قضایی برای حمایت از تجار دو طرف، توسعه و ساماندهی بازارچه های مرزی، توجه به موضوعات گردشگری و  تعیین تکلیف قطعه چهارم خواف به هرات از جمله موارد مشترکی است که از طریق استانداران مرزی دو کشور باید دنبال شود.

دین پرست به پیش بینی برگزاری جلسه کارگروه امنیتی دو کشور در تاریخ 12 و 13 و همچنین 27 و 28 مهر ماه در تهران، اشاره کرد و گفت: در این کارگروه مباحثی همچون جلوگیری از تردد اتباع غیر مجاز در مرزها، مقابله با گروهک های تروریستی و اشرار، مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، استرداد مجرمان دو کشور، کشت جایگزین خشخاش و تامین امنیت ناوگان ایرانی در کشور افغانستان پیگیری می‌شود.  رویکرد دولت پس از برجام توجه عمیق به کشورهای همسایه است

به گزارش ایسنا، علی اوسط هاشمی نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های مشترک بین دو کشور اظهار کرد: اصلی‌ترین ظرفیت بین کشورهای ایران و افغانستان قرابت‌های فرهنگی و نزدیکی‌های مشترک در حوزه فرهنگ است.

وی ادامه داد: برگزاری چنین نشست‌هایی رسالت دشواری بر دوش ما قرار داده چرا که امروز جهان با شرایط سختی مواجه است و کشور افغانستان نیز یکی از زخم‌خوردگان این حوادث به شمار می‌رود، قطعا تعامل بین دو کشور می‌تواند جریانی را شکل دهد که مانع بروز اتفاقاتی مانند حادثه کابل شود.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ما می‌توانیم با همراهی بیشتر این منطقه را تبدیل به یک سایت جهانی کنیم، چرا که امروز اقیانوس هند مورد توجه همه جهانیان قرار گرفته و نشست سه ‌جانبه ایران، ‌افغانستان و هندوستان می‌تواند به پیشروی ما در بهره‌گیری از این  ظرفیت کمک کند.

هاشمی با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی در این منطقه نهفته است، افزود: سرمایه‌ها، انرژی، قدرت و جمعیت در این منطقه متمرکز شده و حدود 200 میلیون نفر  در این منطقه زندگی می‌کنند. می‌توان این فرصت را مورد استفاده قرار داد و اقیانوس هند را جایگزین اقیانوس اطلس در عرصه مبادلات اقتصادی، فرهنگی و ... قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: این اراده تنها از مسیر دولت‌هایی که پشت سر آنها ملت‌ها حضور دارند محقق خواهد شد. استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: رویکرد دولت پس از برجام توجه عمیق به کشورهای همسایه است.

وی با اشاره به جایگاه منطقه اقتصادی چابهار اظهار کرد: ما آمادگی داریم علاوه بر این بنادر شهید بهشتی و کلانتری را به یک سایت منطقه‌ای تبدیل کنیم در این راستا استان‌های هرات، نیمروز و فراه می‌توانند نقش جدی ایفا کنند.

هاشمی بر ضرورت ایجاد ایرلاین و کشتی‌رانی مشترک بین دو کشور تاکید کرد و گفت: چابهار می‌تواند مقصد فعالیت‌های تجاری قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مرزنشینان عنوان کرد: باید زمینه‌های همکاری در این مساله فراهم شود، ما می‌توانیم با ایجاد منطقه آزاد تجاری در مناطق مرزی مانع برخی از مشکلات شویم و این آمادگی را داریم که بین استان سیستان و بلوچستان و استان‌های هم مرز با ما در کشور افغانستان این مناطق آزاد راه‌اندازی شود.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: برای حل این معضل باید از ظرفیت قرابت ملت‌ها بهره برد چرا که این یک فرصت مهم است. قطعا برخوردهای سلبی موجب حرکات انسدادی و گریز از قانون خواهد شد، ما باید روابط را بین ملت‌ها قانونمند کنیم.

هاشمی با بیان اینکه امروز تروریسم یک تهدید جدی است، تصریح کرد: برای برخورد با این امر می‌توان از توان ملی بهره برد و امنیت شرط اصلی برای توسعه همه جانبه است. آمادگی برای تکمیل راه‌های ارتباطی میان ایران و افغانستان به گزارش ایسنا استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به زیرساخت‌های موجود و مشترک در کشورهای ایران و افغانستان از آمادگی این استان برای تکمیل راه‌های ارتباطی میان این دو کشور خبر داد. سیدعلی اکبر پرویزی اظهار کرد: طی بازدیدی که از مرز بین دو کشور داشتیم به این نتیجه رسیده‌ایم که آمادگی تقویت زیرساخت‌های این مناطق و تکمیل آن در سال جاری وجود دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا می‌توانیم به سرعت راه استان فراه را تکمیل کنیم، خوشبختانه امسال اعتبارات مناسبی دریافت شده و اگر دولت افغانستان نیز به ما کمک کند می‌توان محور اتصال هرات و استان خراسان جنوبی را کامل کرد.

پرویزی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از درخواست‌های ما از کشور افغانستان این است که برای سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در آن کشور تسهیلاتی برقرار شود البته در حال حاضر نیز امکان سرمایه‌گذاری‌های مشترک وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه روزانه حدود 700 نفر از کارگران افغان در مرزهای ایران مشغول به کار هستند، گفت: امکان ارتقاء این وضعیت و ایجاد اشتغال فراهم است.

وی تصریح کرد: همچنین زمینه‌های توسعه آموزش عالی، بهداشت و درمان با راه‌اندازی پایانه‌های جدید مسافربری وجود دارد.

پرویزی با اشاره به تردد کامیون‌های باربری بین دو کشور عنوان کرد: روزانه بین 200 تا 300 کامیون بین ایران و افغانستان تردد می‌کنند که می‌توان این میزان را توسعه داد. بازگشایی مرز یزدان می‌تواند به این مساله کمک کند. خواسته ما این است که برای این مهم کمیته مشترک بین دو کشور تشکیل شود تا ترددها ساماندهی یابد.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: در صورت ساماندهی ترددها امنیت دو طرف نیز تامین خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این در نظر داریم ایجاد راه‌آهن چابهار به مشهد را به عنوان یک نقطه اتصال در دستور کار قرار دهیم.
توسعه و امنیت افغانستان به ایران کمک می‌کند استاندار خراسان رضوی با تاکید بر لزوم حفظ امنیت و توسعه میان کشورهای ایران و افغانستان تصریح کرد: توسعه و امنیت در افغانستان به توسعه وامنیت ایران کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، علیرضا رشیدیان نیز در این جلسه با بیان اینکه  باید اختیارات والیان و استانداران مرزی دو کشور افزایش یابد، اظهار کرد: ما می‌توانیم بسیاری از مسائل را مدیریت کنیم اما این مساله نیازمند افزایش اختیارات والیان و استانداران مرزی است.

وی ادامه داد: طی سفری که سال گذشته به کابل داشتیم نکاتی در خصوص ترانزیت و تبدیل راه‌های ارتباطی دو کشور به محور ترانزیت منطقه پیش آمد که این مساله نیازمند فراهم شدن برخی از مقدمات در گمرک‌ها، جاده‌ها و مرزها است.

رشیدیان با بیان اینکه من از شرایط مرز دو کشور احساس شرمندگی می‌کنم، گفت: هنگامی که تصاویر مرزهای کشورهای اروپایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و با مرزهای ما مقایسه می‌شود جای شرمندگی دارد.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد:  ما از رئیس جمهور افغانستان درآن سفر خواهش کردیم، جدای از اختلافاتی که وجود دارد اجازه دهد مسیر مرز دو کشور با سرمایه مشترک ترمیم شود. خصوصا در شرایط بارندگی وضعیت خوبی در این محورها برای انتقال مسافرین مشاهده نمی‌شود.

وی در ادامه سخنان خود تعاملات اقتصادی و تجاری بین دو کشور را مهم ارزیابی کرد و افزود: در همین راستا 20 نمایشگاه تخصصی با حضور کشور افغانستان در استان خراسان رضوی برگزار شد، ما از تجار افغانستان برای شرکت در نمایشگاه مواد غذایی استان که شهریور ماه برگزار می‌شود دعوت به حضور می‌کنیم.

رشیدیان با بیان اینکه اقدامات مناسبی برای ورود به تولیدات کشاورزی از افغانستان به ایران صورت گرفته اظهار کرد: خوشبختانه واردات کشاورزی  و تبادلات اقتصادی به کشور ما نسبت به سایر کشورهای منطقه  کاهش جدی نداشته است.

استاندار خراسان رضوی از راه‌اندازی پردیس دانشگاهی آزاد اسلامی در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون خبر داد و خاطرنشان کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو در این پردیس فراهم شده و علاقه‌مندان بدون نیاز به ویزا می‌توانند از ظرفیت های علمی و درمانی این منطقه استفاده کنند.  علاوه بر این ما آمادگی داریم سطح همکاری‌های خود را در حوزه‌های مختلف گسترش دهیم.

وی بیان کرد: اگر ما دنبال کشوری امن و توسعه یافته هستیم باید آن را برای کشور همسایه نیز بخواهیم، در حال حاضر نیز آمادگی تبادل ‌هیات‌های علمی، گردشگری و فرهنگی بین دو کشور فراهم است.

رشیدیان با اشاره به حجم تبادلات سوختی میان دو کشور تصریح کرد: با توجه به این ظرفیت بالا و برای کاهش خطرات می‌توان لوله انتقال سوخت بین دو کشور تعبیه کرد که این امر در صورت وجود تمایل و ظرفیت در طرف مقابل است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به تحصیل دانشجویان افغانی در ایران عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 2 هزار دانشجوی افغانی در دانشگاه فردوسی تحصیل می‌کنند که تعداد کل دانشجویان افغان در ایران 5 هزار نفر است، همچنین 6 هزار دانش‌آموز افغان در مدارس ما  مشغول به تحصیل هستند و در کنار اینها بیش از 40 هزار فرصت شغلی برای اتباع افغان فراهم شده است.

وی از آمادگی استان خراسان رضوی برای تبادل دانشجو  با کشور افغانستان در همه مقاطع خبر داد و افزود: همچنین در حوزه مسائل زیست‌محیطی می‌توان با محوریت سازمان‌های مردم نهاد زمینه‌های همکاری را بین دو کشور فراهم کرد.

رشیدیان با اشاره به جایگاه ایران و استان خراسان رضوی در حوزه سنگ‌های قیمتی، اظهار کرد: می‌توان از این ظرفیت برای افزایش همکاری‌ها بین دو کشور بهره برد، این زمینه با توجه به اینکه بازار فروش سنگ‌های قیمتی در مشهد حدود 15 تن است فراهم است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه بازارچه‌های مرزی بین دو کشور نیز ظرفیت فعال‌تر شدن دارد، خاطرنشان کرد: این ظرفیت خصوصا در مناطق دوغارون و سنگان فراهم است، همچنین ریل‌گذاری راه‌آهن خواف- هرات تا منطقه صفر مرزی از سوی ایران انجام شده  و احداث قطعات سوم و چهارم آن نیازمند برخی هماهنگی‌هاست که در صورت تامین سرمایه از سمت هرات می‌توان فازهای بعدی آن را اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه آمادگی کاهش عوارض تبادلات مرزی را داریم، اضافه کرد: البته ما دو سال پیش این اقدام را انجام دادیم اما از طرف مقابل اقدام مشابهی صورت نگرفت. با توجه به عبور و مرور بیش از 280 کامیون در روز بین دو طرف می‌توان در این مسیر نیز گام برداشت. انتهای پیام


دوشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن