تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820570176




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منابع قدرت جمهوری اسلامی در جنگ نامتقارن با جبهه استکبار


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: منابع قدرت جمهوری اسلامی در جنگ نامتقارن با جبهه استکبار
خبرگزاری فارس: منابع قدرت جمهوری اسلامی در جنگ نامتقارن با جبهه استکبار
وقتی یکی از نیروهای دو طرف از امکاناتی برخوردارند که آن‌طرف مقابل دستش از آن امکانات کوتاه است؛ نوعشان، شیوه‌شان، امکاناتشان، حتّی گاهی منابع قدرت در هر طرفی برای طرف مقابل ناشناخته است؛ این جنگ نامتقارن است.

امروزه شاهد هستیم که سخت ترین مخالفان ایران در اروپا و آمریکا نسبت به قدرت تهران سر تعظیم فرود آورده‎اند و علی‌رغم تهدیدات و فشار طیف افراطی سیاستمداران غربی، کلیت جریان‎های سیاسی در این مناطق پذیرش ایران قدرتمند و زندگی موثر و تعامل آمیز با آن را تنهاترین راه ممکن در برابر خود می‌دانند. در یک جمع‌بندی از قوت‎های جمهوری اسلامی می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورها و قدرت‌های تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه است. در بررسی کشورها از لحاظ تأثیرگذاری و تأثیرپذیری، ایران در ردیف کشورهایی که زیاد تأثیرگذار است ولی از نظام بین‌الملل کمتر تأثیر می‌پذیرد، قلمداد می‌گردد. مهمترین علل این رویداد را می‌توان در فرمایشات هوشمندانة امام خامنه ای یافت. ایشان د ردیدار مورخ 5/4/95 در جمع خانواده‌های معظم شهدای هفتم تیر، دو عنصر « ایمان به خدا» و « اعتقاد به جهاد » را به عنوان دو منبع اصلی جنگ نامتقارن بین ج. ا. ایران و جبهة استکبار معرفی کردند و تکیه و تداوم این عناصر دوگانه را رمز پیروزی ملت ایران دانستند. «در مقابله‌ی با دشمنانِ مستکبر این‌جوری باید برخورد کرد. دشمنان مستکبر، از این حقیقت بی‌خبرند؛ در محاسباتشان نمیتوانند این را بفهمند. [در مورد] جنگ نامتقارن شنیده‌اید؛ معنای جنگ نامتقارن این است که [یکی از] نیروهای دو طرف از امکاناتی برخوردارند که آن‌طرف مقابل دستش از آن امکانات کوتاه است؛ نوعشان، شیوه‌شان، امکاناتشان، حتّی گاهی منابع قدرت در هر طرفی برای طرف مقابل ناشناخته است؛ این جنگ نامتقارن است. آنها نمی دانند چه قدرتی در ایمان به خدا و در اعتقاد به جهاد وجود دارد؛ آثارش را می‌بینند، درست نمیتوانند تحلیل کنند؛ لذا به اقدامات دیوانه‌وار [دست میزنند].» (. 5/4/1395 ) الف ) ایمان به خدا پس از انقلاب اسلامی و شروع توطئه ها و تهدیدات علیه نظام نوپای دینی و جمهوری اسلامی از یک طرف و ضرورت مقابله با این توطئه ها و افزایش آمادگی های دفاعی کشور از طرف دیگر، حضرت امام رحمة الله علیه و مقام معظم رهبری مد ظله العالی ، به صورت مستمر بر نقش «ایمان و معنویت» در تولید «قدرت» و «قدرت ملی» تأکید کرده و آحاد جامعه را به تقویت «ایمان و معنویت» توصیه کرده اند. از نظر امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی، معنویت عامل اصلی پیروزی ها و موقعیت ها می باشد و برهمین اساس مسئولان باید عنوان عنصر معنویت را در همه عرصه ها در اولویت اول قرار دهند. از نظر امام خامنه ای، ایمان به خدا عامل اصلی پیروزی ها و موقعیت ها می باشد و برهمین اساس مسئولان باید عنوان عنصر ایمان و معنویت را در همه عرصه ها در اولویت اول قرار دهند. در فرمایشات معظم له یک نکته اساسی وجود دارد وآن این است که درابتدای راه باید با بصیرت بر اینکه در حال حاضر نقشه دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی چیست وچه باید کرد باشیم واز پرداختن به حواشی خودداری کنیم .باید بدانیم دشمن از دشمنی خود به دنبال از بین بردن توانمندی های کشوردر عرصه های مختلف است در میانه راه نیز باید بدانیم مهمترین و اولین توانمندی ما ایمان اسلامی است که دشمن با ابزار های مختلف آن را هدف گرفته، بنابراین بر ما واجب است که ابتدا به تقویت ایمان اسلامی بپردازیم و روز به روز بر تقویت آن بیافزاییم. وبهوش باشیم که ما هدف اول دشمن از جنگ امروز ایمان مردم است. : «وظیفه‏ مهم این است که ما پایه‏های یک ایمان روشن‏بینانه و استوار را در ذهن نسل های جوان و رو به رشد خودمان تقویت کنیم؛ ایمان دور ازخرافه‏گری و سست‏اندیشی، ایمان روشن بینانه، ایمان به دین، ایمان به نظام، ایمان به مردم، ایمان به آینده، ایمان به خود، ایمان به استقلال کشور و ایمان به وحدت ملی و ایمانی که در هیچ بخشی برافروزنده‏ آتش های تعصب فرقه‏ای نباشد. به ایمان خودتان پایبند باشید؛ با هر کسی هم که از لحاظ ایمان مذهبی یا دینی با شما مخالف است، بحث بکنید، مجادله بکنید، استدلال بکنید، منطق بکنید و او را به فکر خودتان معتقد بکنید؛ اما تعصب‏افروزی نکنید؛ «و جادلهم بالّتی هی احسن.» این، قرآن است. چرا یک عده ای نمی فهمند؟! من نمیدانم.( 29/3/1385) همچنین یکی از جذاب‌ترین و پرنکته‌ترین بیانات رهبر معظم انقلاب همواره در جمع دانشجویان رقم می‌خورد. اردیبهشت ماه سال 1377 در پایان دیدار معظم‌له با دانشجویان دانشگاه تهران و در جلسه‌ی پرسش و پاسخ دانشجویی، ایشان این سؤال را که: شما چه توقعی از ما دارید و جوانان دانشجوی مؤمن به اسلام و انقلاب اسلامی چه وظیفه‌ای دارند؟ این‌طور پاسخ دادند:«شخصیت معنوی خود را ارتقاء بدهید و بکوشید که با ایمان خود بر مجموعه‌های پیرامون خود اثر مثبت بگذارید.»( 22/2/1377) معظم له در فرازی دیگر تحول معنوی را مهمترین و اولین اقدام انقلابی آحاد ملت می دانند:« اولین و مهم‏ترین کارى که پیش روى ما قرار دارد، تحول معنوى و روحى انسان‏هاست. ما متأثر از تربیتهاى طولانى غیر اسلامى هستیم. آنچه که هیجان عظیم انقلاب و دوران جنگ انجام داد، البته معجزه‏آسا بود؛ اما تا این پدیده عمق پیدا بکند تا وقتى‏که اعماق ضمایر را متحول نماید، کار زیادى لازم است.( 14/ 11/ 1370 ) در نهایت امر می توان گفت کارکردن انرژی می‌خواهد، اما برای جنگیدن بیش از انرژی، بنیه باید داشت. نیروی انقلابی اگر روی بُردار «انقلابی بودن» اعتلا یافته باشد، اما روی جنبه‌های دینی و معنوی خود کار نکرده باشد، نمی‌تواند مصداق مؤمن انقلابی باشد. قید «ایمان» هم مثل قید انقلابی بودن دائماً تقویت می‌خواهد: «نقش معنویت را دست کم نباید گرفت. با توجه به خدا و تقرب به خدا، با توسل به دامان قدس الهى و ذیل عنایت الهى مى‌توان خیلى کارهاى دشوار را انجام داد. شماها جوانید. شما با ما فرق دارید. این را به شما بگویم. شما خیلى از این جهت جلوتر از ما هستید..»( 14/2/1387) ب) عناصر حیات بخش جهاد جهاد آن طور که امام خامنه ای فرمودند یک مفهوم خاص است به هر کار و تلاشی جهاد اطلاق نمی شود، بلکه کار و تلاشی جهاد گفته می شود که در مقابل دشمن انجام گیرد در ادبیات امروزی ما نام دیگر آن مبارزه و جنگیدن است. این مبارزه و جهاد باید بار معنایی و ارزشی خود که همان نیت خدایی داشتن است، را با خود داشته باشد. ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران با توجه به روحیه حماسی اسلامی و ایرانی خود با این فرهنگ و رویه آشنایی دیرینه داشته و توانسته است در جهاد با طاغوت شاهنشاهی، جهاد دفاع مقدس، جهاد سازندگی، جهاد علمی و دانشگاهی موفقیت هایی را به دست آورد. « پس جهاد یعنی «مبارزه» در مبارزه دو چیز حتماً لازم است یکی اینکه در آن جد و جهد و تحرکی باشد انسان در رختخواب یا در پستوی خانه که نمی تواند مبارزه کند در مبارزه باید جدّ و جهد وجود داشته باشد . اگر چه در صوری مبارزه با نفس هم میدان هایی دارد .اما حالا مثالهایی که می زنیم برای مبارزات اجتماعی و اینهاست، پس اول اینکه در آن جد و جهدو تلاش و تحرک باشد دوم اینکه در مقابلش دشمنی باشد مبارزه در آن جا که دشمن نیست معنا ندارد پس جهاد متقوم بر این دورکن است یکی اینکه در آن جد وجهد باشد. دیگر اینکه در مقابل دشمن باشداگر کسی علیه دوست جد وجهد کند این جهاد نیست بلکه فتنه و اخلال است.(2/6/73) اقسام جهاد 1- جهاد اقتصادی رمز موفقیت و نفوذ در سایر ملل و بقای یک جامعه کار و تلاش در عرصه های مختلفی مخصوصا در عرصه اقتصاد است که در هرزمان یکی از حربه های دشمن استفاده از مسئله اقتصاد بر علیه یک ملت بوده است اگر یک نگاه کوتاهی از صدر اسلام تا به حال داشته باشیم نمونه های زیادی در این مورد قابل ذکر است که فقط به دو مورد یکی از صدر اسلام و دیگری از زمان حال اشاره می شود در صدر اسلام مشرکین مکه برای برای غلبه بر مسلمانان و از پای درآوردن آنها که در سال هفتم بعثت، رسول خدا (ص)، بنی هاشم و مسلمانان به سبب آزارهای مشرکان مکه به شعب ابی طالب پناه برده بودند. سه سال در محاصره اقتصادی و اجتماعی قرار دادند. که به حمد الله در سایه لطف الهی و پایداری مسلمانان و حمایتهای مالی و اقتصادی حضرت خدیجه کبری (س) دشمن نتوانست به اهداف خود دست یابد. نمونه دیگر در زمان حال که به عینه با آن مواجه هستیم و مشاهده می کنیم این است که دشمنان قسم خورده ایران اسلامی چندین سال است که از این حربه هم برای ضربه زدن و تسلیم مردم غیور و ولایتمدار این مرز و بوم تلاش می کنند. و ان شاء الله در سایه رهنمودهای مقام عظمای ولایت و تلاش و جدیّت جوانان و مردم در عرصه اقتصادی به اهداف پلید خودشان نخواهند رسید.« امروز عرصه اقتصاد، به خاطر سیاستهای خصمانه آمریکا، یک عرصه کارزار است، یک عرصه جنگ است، جنگی از نوع خاص. در این عرصه کارزار، هر کسی بتواند به نفع کشور تلاش کند، جهاد کرده است. امروز هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است. این جهاد است؛ البتّه جهادی است که ابزار خودش را دارد، شیوه های مخصوص خود را دارد، باید این جهاد را همه با تدبیر مخصوص خود و سلاح مخصوص خود انجام بدهند» (1/1/1394) 2- جهاد سیاسی سیاست در گفتمان رهبر معظم انقلاب ، متاثر از ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی است. در اندیشه و سیره عملی مقام معظم رهبری، سیاست بر خلاف الگوی های رایج سکولار در دنیا ، هدف مستقل و خودبنیاد نیست. درالگوهای رایج حکومتداری در دنیا سیاست با اهداف دنیایی پیوند خورده است و کسب و حفظ قدرت هدف اصلی آن است. اما در گفتمان امام خامنه­ای، سیاست ابزاری در خدمت اهداف متعالی اسلام و سعادت بشری محسوب می­شود و لذا مولفه های سازنده سیاست و گفتمان سیاسی ایشان نیز مبتنی بر عناصری فرهنگ جهادی هستند. مقام معظم رهبری، سیاست و حکومتمداری را زمینه ای برای فرهنگ سازی و ترویج اهداف و آرمانهای اسلامی دانسته و می­فرمایند: «پیغمبر مکرم اسلام (ص ) بار اولى که وارد مدینه شد، حـکومت اسلامى را برقرار کرد و خودش در رأس حکومت قرار گرفت اگر چنانچه اسلام ، بـدون قدرت اسلامى و بدون نظر به مسائل سیاسى کشور و جامعه مى توانست گسترش پـیـدا کـنـد، پـیـغـمـبـر حـکـومـت را مـى سـپـرد به همان کسانى که دنبالش بودند و خودش مـشغول تبلیغ دین مى شد.»(4/3/1377) ایشان در این باره می فرمایند: «باید احساس وظیفه را فراموش نکنیم؛ مجاهدت را فراموش نکنیم؛ جهاد در صحنه های مختلف، وظیفه ماست و ضامن پیشرفت و پیروزی ماست. در صحنه سیاسی هم جهاد هست ( 28/5/1375) 3- جهاد علمی اسلام از زمان شکل گیری خود به علم توجه زیادی کرد، و با صدور فرمان "اقراء” در اولین آیات از جانب خداوند به سوی نبی مکرم اسلام(صلى الله علیه واله) نهضت علمی اسلام را بیان نمود، و اولیت برنامه خود را بر حرکت و تکاپوی علمی و تحقیقی اندیشه راکد مخالفین خود که فقط پیرامون اعتقادات خرافی، موروثی و تقلیدی بود قرار داد تا بر اساس تعقل و تفکر سالم به حقایق رسید، با نداهای آسمانی افلا تعقلون بشریت را مورد مخاطب قرار داد تا قدرت تشخیصی آنان را میان نیکی و بدی بالا ببرد. در واقع اسلام از همان ابتدا، به تقویت مبانی علمی و عقلی پرداخت. و منطق اسلام از قدرت، قوت و پویایی برخوردار است که در مبارزات علمی و منطقی مخالفین خود را به تسلیم شدن در برابر منطق خود وادار می سازد. بنابراین باید قبل از توجه به میادین نظامی صحنه پیکار و مبارزه را به میادین علمی و فکری منتقل سازیم که همین روش از اصالت برخوردار است.امروزه با توجه به این که دنیای کفر، جبهه های متعددی را بر ضد مسلمانان گشوده است، و حساب ویژه ای روی جنگ های روانی، تبلیغاتی و فرهنگی باز کرده است، بنابراین جنگ فکری آنان را باید به نحو احسن با جنگ فکری پاسخ داد. « البته یکی از جهادها هم جهاد فکری است. چون دشمن ممکن است ما را غافل کند، فکر ما را منحرف سازد و دچار خطا و اشتباهمان گرداند؛ هر کس که در راه روشنگری فکر مردم، تلاشی بکند، از انحرافی جلوگیری نماید و مانع سوءفهمی شود، از آنجا که در مقابله با دشمن است، تلاشش جهاد نامیده می شود. آن هم جهادی که شاید امروز، مهمّ محسوب می شود»( 20/03/1375 ) 4- جهاد فرهنگی تأثیر بنیادین فرهنگ بر جامعه انکارناپذیر است. فرهنگ هویت، اصالت و روح یک جامعه است. بسیاری از موفقیت ها و یا شکست ها در فرهنگ ریشه دارد. تعالی و انحطاط تمدن یک جامعه را باید در فرهنگ آن جست و جو کرد. ظهور و سقوط دولت ها و ملت ها ریشه در فرهنگ آنها دارد. تأثیر فرهنگ بر جامعه نامحسوس، عمیق و درازمدت است. اگر بنا باشد برای بنیادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی جامعه زیربنایی قائل شویم، همانا این زیربنا فرهنگ است. اگر قرار باشد مسائل و مشکلات جامعه را اولویت بندی کنیم، «فرهنگ» اولویت اول را داراست. به تعبیر حضرت امام خامنه ای: «شرایط عام کشور نیازمند آن است که دستگاه تبلیغاتى صدا و سیما سیاستى نوین و متناسب با پیشرفت‏هاى همه جانبه‌ى کشور در پیش گیرد و فضاى فرهنگى جامعه را از یکسو همگام با سیر شتابنده‌ى سازندگى و رشد و توسعه عمومى و از سوى دیگر همخوان با اصول انقلاب و مبانى اساسى اسلام تجهیز کند و نیز به اقتضاى مقابله با تهاجم تبلیغاتى و فرهنگى استکبار و ایادى‌اش میدان پیکار رسانه‌ها را هم در جبهه‌ى تبیین و تعمیق و تکریم اصول شور انگیز انقلاب اسلامى و هم در جبهه‌ى توزیع تلاش فداکارانه‌ى مسؤولان کشور و قواى سه‌گانه به خصوص قوه‌ى مجریه‌ى سخت‏کوش و خستگى نشناس با روش‏هاى نوین و پیشرفته و خردمندانه با جهادى بزرگ و هوشیارانه بیاراید» .(24/11/1372) 5- جهاد علمی امام جعفر صادق(ع) فرمودند: در روز رستاخیر خداوند مردم را یک جا گرد می آورد و ترازوهای عدالت برپا می شود آن گاه خون شهیدان با مرکب علماء سنجیده می گردد پس مرکب علما بر خون شهیدان برتری می یابد. زیرا تنها از طریق دانش است که منزلت جهاد معلوم می شود و شروط و حدود آن بیان می گردد. تنها به وسیله علم است که فرق میان جهاد مشروع و جنگ نامشروع مشخص می‌شود. و جهاد واجب و جهاد مستحب از طریق علم معلوم می‌گردند. هم چنین از طریق علم است که واجب کفایی و واجب عین در جهاد مشخص می‌شود. و این علم است که یک ملت را در عرصه مختلف فرهنگی، اقتصادی، نظامی و… در مقابل سایر ملل و دشمنان خود جایگاه مستحکمی می بخشد و صاحب قدرت و نفوذ در ملل می کند. رهبر معظم انقلاب طی سال های گذشته به کرات بر لزوم توسعه علم و فناوری در کشور تاکید داشته اند و باید گفت بخش عمده ای از موفقیت های علمی در کشور نیز مرهون رهبری عالمانه ایشان است. « بی‌شک بخش مهمی از گناه عقب‌ماندگی علمی کشور در دوران بیش از پنجاه سال حکومت رژیم فاسد همچون سهم بزرگی از بی‌لیاقتی کارگزاران آن رژیم که در سایه‌ی چنین تفکری پرورش یافته بودند، بر دوش کسانی است که دانشگاه کشور را آنگونه می‌خواستند و برای آن برنامه ریزی میکردند.انقلاب اسلامی، جهت گیری دانشگاه را یکسره دگرگون کرد و خودباوری، و ابتکار، و استقلال، و پایبندی به ارزشهای اسلامی، و جهاد علمی، و آزادی از اسارت و تبعیت، را جهت اصلی آن قرار داد.امروز رسالت اول دانشگاهیان، حفظ این جهتگیری و تلاش برای شکوفا شدن استعداد علمی و فکری نسل جوانِ بالنده‌ی کشور است. نظام اسلامی نشان داده است که ملت ایران، دارای ظرفیت عظیمی برای پیشرفت در همه‌ی عرصه‌های زندگی است. گام بلند انقلاب، در این راه طولانی، قطع وابستگی و تبعیت است. » (3 /12/1378) 6- جهاد معنوی از دیدگاه اسلامی، جهاد معنوی برای زندگی انسان ضروری است و نه تنها در تقابل با عبادت و آرامش قرار نمی گیرد، بلکه مکمل عبادت وآرامشی محسوب می شود که نتیجه عبادت خداوند یکتا است. مکتب سیاسی امام خامنه ای، دارای شاخص هایی است. یکی از این شاخص ها این است که در این مکتب سیاسی ، معنویت با سیاست در هم تنیده است. در مکتب سیاسی امام خامنه ای، معنویت از سیاست جدا نیست؛ سیاست و عرفان، سیاست و اخلاق. مقام معظم رهبری که تجسم واقعی مکتب سیاسی امام راحل هستند بود، سیاست و معنویت را باهم دارند و همین را دنبال می کنند؛ حتّی در بیانات و کنش های سیاسی معظم له، کانون اصلی در رفتار ایشان، معنویت است. همه رفتارها و همه مواضع امام خامنه ای حول محور خدا و معنویت دور می زند. ایشان به اراده تشریعی پروردگار اعتقاد و به اراده تکوینی او اعتماد دارند و می دانند کسی که در راه تحقق شریعت الهی حرکت می کند، قوانین و سنت های آفرینش کمک کار اوست. امام خامنه ای قوانین شریعت را بستر حرکت خود می دانند و علائم راهنمای حرکت خود به شمار می آورند. حرکت معظم له برای سعادت کشور و ملت، بر مبنای هدایت شریعت اسلامی است؛ لذا «تکلیف الهی» برای امام خامنه ای کلید سعادت به حساب می آمد و او را به هدفهای بزرگِ آرمانی خود می رساند. :« - آنچه که ما باید فراموش نکنیم و همیشه به یاد داشته باشیم، این است که ببینیم وظیفه ما در این برهه از زمان چیست و در مقابل نعمت الهى چه وظیفه اى داریم. امروز وظیفه بزرگ ملت ایران، جهاد معنوى و جهاد اکبر است«.( 17/ 07/ 1370) حسن خدادی پایگاه بصیرت انتهای متن/

95/04/15 :: 03:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن