تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدبخت‏ترين مردم پادشاهانند و خوشبخت‏ترين مردم كسى است كه با مردم بزرگوار معاشرت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798667827




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه‌های پرورشی و تربیتی «مدارس تیزهوشان» از مدارس عادی هم کمتر است - ایسنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
کلاس درس مدرسه دانش‌ آموز فارن
ر، جداسازی مدارس تیزهوشان از سایر مدارس را کاری کاریکاتوری خواند و با استناد بر مطالعات میدانی گفت: بر تربیت دانش آموزان استعدادهای درخشان شک دارم چرا که به جای تربیت، آموزش در راس این مدارس است. به گزارش ایسنا، موضوع مدارس تیزهوشان یا سمپاد و چالشهای آن با حضور محمد ابراهیم محمدی، مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بررسی شد. محمدی با اشاره به جداسازی مدارس تیزهوشان از سایر مدارس آن را یک کار کاریکاتوری نامید و گفت: متاسفانه استعداد و تیزهوشی که می تواند شئون مختلفی داشته باشد را در یک بخش خاصی مصادره کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه این موضوع فراتر از عدالت آموزشی است و عدالت رویکرد هم در اینجا زیر سوال رفته، بیان کرد: وقتی می گوییم تیزهوش، منظورمان لزوما ذهنی نیست بلکه تیزهوش کسی است که به لحاظ تفکر، مسائل علمی، قدرت رهبری و خیلی مسائل دیگر برجسته باشد.
مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه در حوزه دانش آموزی با جریان استعدادهای مختلف مواجه شده‌ایم، افزود:‌ وقتی یک دانش آموزی در دبیرستانی با جمعیت هزار نفر، این قدرت را پیدا کند تا خود را به عنوان نامزد شورای دانش آموزی معرفی کند و میتینگ تشکیل می دهد و تبلیغات می کند و شعار می دهد، این فرد به نوعی نخبه است و تیزهوش اجتماعی است.
وی ادامه داد:‌ دانش آموزی که در حوزه علوم انسانی توانایی تحلیل مسائل را دارد، تیز هوش است. یک تیزهوش ما در مدارس تیزهوشان نهایتا دکتر می شود، اما تیزهوش ما در حوزه علوم انسانی، رهبر می شود و کسی می شود که می تواند تاثیرگذار باشد.
محمدی با ذکر اینکه وظیفه ما تربیت یک شهروند خوب است، تصریح کرد: اهداف معنوی، اجتماعی، تربیتی و علمی را داریم اما هدف های معنوی، اجتماعی و تربیتی را رها کردیم و به دنبال هدف علمی افتاده‌ایم.
مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با ذکر اینکه بر اساس مطالعات میدانی و تجربیاتی که انجام داده‌ایم بر تربیت دانش آموزان استعدادهای درخشان شک دارم، گفت: آیا واقعا نمی شود همه دانش آموزان مستعد در کنار دانش آموزان عادی باشند؟ با جداسازی، افراد تیزهوش با افراد دیگر ارتباطی ندارند و از درک دیگران غافل می مانند.
وی متذکر شد: ما استعداد برتر را تنها در یک مقوله خاص جداسازی کردیم. فلسفه تاسیس مدارس خاص یعنی توجه خاص و لزوما توجه خاص به معنای تیزهوشی نیست و به معنای کار بیشتر و توجه بیشتر است.
محمدی با طرح این سوال که چرا مردم به دنبال مدارس خاص هستند و حاضر هستند هزینه های زیادی صرف کنند تا فرزندانشان به مدارس خاص بروند، گفت: مردم دغدغه دارند و می خواهند جایی فرزندشان را تحویل دهند که بعد از هزینه های زیاد، آنها را خوب تحویل بگیرند اما در تیزهوشان مردم امانتشان را بخوبی تحویل نمی گیرند چرا که بجای تربیت، آموزش در راس این مدارس است.
وی با اصرار بر اینکه در وضعیت فعلی مدارس تیزهوشان، پیوست بسط برنامه غنی متناسب با این دانش آموزان وجود ندارد، اظهار کرد:‌ مدارس تیزهوشان یعنی مدارس ویژه؛ بنابراین باید بسط برنامه پرورشی و تربیتی مدارس تیزهوشان هم ویژه باشد، ولی نه تنها ویژه نیست بلکه از مدارس عادی هم کمتر است چون تب آموزش، رقابت و هوش ریاضی آنقدر غالب شده که همه چیز به حاشیه رفته است. معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان: تا سال 1404 همه پایه‌های تحصیلی تحت پوشش طرح استعدادهای برتر قرار می‌گیرند
مهندس محمد نستوه، معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در برنامه "گفت‌وگوی علمی" رادیو گفت‌وگو، به برنامه ملی شهاب اشاره کرد و گفت: با همکاری بنیاد ملی نخبگان، برای شناسایی و هدایت استعدادها در همه مدارس کشور این طرح را از پایه تحصیلی چهارم ابتدایی شروع کرده‌ایم و تا سال 1404 همه پایه‌های تحصیلی تحت پوشش شناسایی و هدایت استعدادهای برتر قرار می گیرند ضمن اینکه تلفیق حداکثری و تفکیک حداقلی اتفاق خواهد افتاد. نستوه در ابتدا به ضرورت جداسازی دانش آموزان مستعد اشاره کرد و گفت: در همه دنیا جداسازی وجود دارد اما باید دارای استانداردهایی باشد. به طور کلی تمام استعدادها را می توان در هشت حوزه دسته بندی کرد بنابراین جداسازی اجتناب ناپذیر است و باید استانداردهای جداسازی، متناسب با حوزه استعداد است.
معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اظهار به اینکه اگر ما نظام تشخیص درستی را داشته باشیم، می توانیم آنها را به صورت صحیح جدا کنیم، افزود: پس از جداسازی نوبت به تربیت این افراد می رسد. روش های آموزشی که باید محیط خاصی را برای آن پیش بینی شود هم محیط هایی که در جامعه وجود دارد، انواع و اقسام مکانهایی که برای تربیت و هدایت و پرورش بچه ها است و یا محیط هایی مثل مدارس استعدادهای درخشان، آن چیزی که در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته مدارس استعدادهای درخشان است.
وی با بیان اینکه تشخیص ما در ایران از طریق آزمون است، گفت:‌ بالاترین رتبه‌ها را در این آزمون به عنوان استعدادهای درخشان پذیرفته می‌شوند ولی ما این ادعا را نداریم که این آزمون، استاندارد کاملا درستی برای جداسازی است.
نستوه با اشاره به هشت گروه موجود در حوزه های مختلف، بیان کرد: ما استعدادیابی را انجام می دهیم ولی اینکه موفق شویم بتوانیم در مدارس مان حوزه های مختلفی را تحت پوشش قرار دهیم، هنوز این موفقیت حاصل نشده است. البته در کلیت آموزش و پرورش این موفقیت به دست آمده است. در هنرستان های نمونه، مستعدین هنری را می توانیم داشته باشیم و یا در مدارس ورزش، مستعدین ورزشی را می توانیم داشته باشیم، البته شرط این موفقیت این است که نظام تشخیص ما نظام درستی باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که اگر دانش آموزان برتر به صورت تلفیقی با سایر دانش آموزان باشند، تاثیرگذاری مثبت خودش را دارد اما این منافاتی ندارد که برای دانش آموز استعداد برتر، شرایط خاصی را ایجاد کنیم که در محیط همسان خودشان، پرورش یابند.
وی به برنامه ملی شهاب اشاره کرد و افزود: با همکاری بنیاد ملی نخبگان، برای شناسایی و هدایت استعدادها در همه مدارس کشور این طرح را شروع کرده‌ایم.
نستوه با بیان اینکه حوزه استعداد برتر در سند تحول بنیادین، متناسب با نقشه راه بنیادین جایگاه خاص خودش را دارد، گفت: نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش طراحی شده و به همه معاونت ها و ادارات کل استان ها ابلاغ شده و متناسب با راهکارها،جایگاه مشخصی داریم و چند برنامه مربوط به این حوزه است و در حال حاضر هم در ستاد تحول آموزش و پرورش مدیریت می شود و متناسب با حوزه‌های معاونت پیگیری می‌شود.

انتهای پیام


سه‌شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن