تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816762485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۴دليل ناكارآمدي طرح‌هاي مبارزه با فساد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ۴دليل ناكارآمدي طرح‌هاي مبارزه با فساد
مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با برشمردن چهار دليل ناكارآمدي طرح‌هاي مبارزه با فساد، خواستار تشكيل مركز ملي آمار و اطلاعات اقتصادي شد.
به رغم اينكه نظام قانونگذاري كشور نيز در دو دهه گذشته اقدام به تصويب قوانين متعددي در مبارزه با فساد اقتصادي كرده است، اما وقوع جرايم و مفاسد اقتصادي كلان به ويژه در سال‌هاي اخير نشان داده است در مبارزه با اينگونه مفاسد موفقيت چشمگيري حاصل نشده است. از اين رو با آسيب‌شناسي صورت گرفته در خصوص عدم موفقيت و پيشرفت در مهار مفاسد كلان اقتصادي، طرح مورد بحث در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته است.

بر اساس كار كارشناسي مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، مفاد طرح حاضر مشتمل بر ۳۹ ماده با عنوان طرح «مبارزه با جرايم اقتصادي» در دوره مجلس دهم اعلام وصول شده است. در واقع متن اصلاح شده، طرحي است كه با عنوان طرح «تشكيل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي» در دوره نهم مجلس شوراي اسلامي با اصلاحات و الحاقاتي در تاريخ 1394/3/24 به تصويب كميسيون مشترك رسيدگي‌كننده به طرح مزبور رسيده است كه با عنايت به اتمام دوره نهم مجلس، اين طرح در دستور كار صحن علني قرار نگرفت.

بر اين اساس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، در اين گزارش ضمن تبيين برخي دلايل ناكارآمدي اقدامات راجع به مبارزه با مفاسد اقتصادي، به بيان ويژگي‌هاي مفاد اين طرح پرداخته است. در اين طرح، از جمله مهم‌ترين دلايل ناكارآمدي اقدامات راجع به مبارزه با مفاسد اقتصادي، فقدان مديريت پرونده‌هاي مربوط به مفاسد اقتصادي عنوان شده؛ به نحوي كه در حال حاضر، تشكيلات يا نهاد تخصصي كه رسالت و كار ويژه و اصلي آن، امر مبارزه با مفاسد اقتصادي باشد، وجود ندارد، از اين رو امر مديريت و پاسخگويي در قبال شيوع و وقوع مفاسد اقتصادي همواره با ابهاماتي رو‌به‌رو بوده است.
همچنين بررسي و ملاحظه برخي پرونده‌هاي مهم نشان مي‌دهد تنها در مواردي اين مبارزه به نتيجه رسيده است كه بعد از بروز فساد، مديريت پرونده از سوي بالاترين مقامات، اعمال شده است. از اين رو پيش‌بيني تشكيلاتي كه زير نظر مستقيم رئيس قوه‌قضائيه باشد و بتواند به صورت مستمر و با در اختيار داشتن امكانات و نيروهاي لازم، در پيگيري و مديريت اينگونه پرونده‌ها نقش مؤثري ايفا نمايد، لازم و ضروري است.

در اين ميان يكي ديگر از دلايل بروز مفاسد اقتصادي را مي‌توان فقدان نيروهاي نخبه و متخصص دانست؛ به اين معنا كه فقدان قضات ويژه، پليس ويژه، نيروي اطلاعاتي و بازرسي ويژه با اختيارات و هماهنگي لازم براي مبارزه با فساد، يكي ديگر از عوامل مهم عدم موفقيت كنترل جرايم اقتصادي به شمار مي‌رود. تخصص و آموزش ويژه كنشگران مبارزه با جرايم اقتصادي، زمينه‌هاي كاهش جرايم اقتصادي را فراهم مي‌آورد.

مركز پژوهش‌هاي مجلس بر اين باور است كه فقدان مركز آمار و اطلاعات جامع اقتصادي هم مي‌تواند يكي ديگر از مسائلي باشد كه منجر به بروز مفاسد اقتصادي ‌شود. بر اين اساس در گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس اين طور عنوان شده كه در حال حاضر، يكي از مهم‌ترين خلأهاي پيش‌ روي مبارزه و پيشگيري از وقوع جرايم اقتصادي، فقدان يك نهاد يا مجموعه‌اي است كه اطلاعات مربوط به فعاليت‌هاي اقتصادي را به طور كامل در اختيار داشته باشد. وجود اين نهاد مي‌تواند كمك قابل توجهي در شناسايي حوزه‌هاي آسيب‌پذير اقتصادي، اتخاذ تدابير كارآمد، ايجاد شفافيت، پيشگيري و رصد جرايم اقتصادي از طريق رديابي مالي و حسابرسي داشته باشد.
همچنين فقدان آئين دادرسي اختصاصي جرايم اقتصادي نيز از جمله موارد ديگر است. بر اين اساس، كشف و تعقيب و همچنين رسيدگي به جرایم اقتصادي كه از ويژگي‌هاي خاص در مقايسه با ساير جرايم برخوردار است، مستلزم پيش‌بيني برخي قواعد و ساز‌وكارهاي خاص نيز است؛ از اين رو به نظر مي‌رسد در حال حاضر فقدان چنين مقرراتي از دقت و سرعت در رسيدگي به پرونده‌هاي جرایم اقتصادي كاسته است.

اين نهاد مطالعاتي وابسته به مجلس شوراي اسلامي همچنين، پيش‌بيني تشكيلات قضايي اختصاصي جهت رسيدگي به پرونده‌هاي كلان اقتصادي(بيش از ۱۰ ميليارد ريال) شامل دادسرا و دادگاه‌هاي كيفري اقتصادي، مركز ملي آمار و اطلاعات اقتصادي، مركز كشف و پيگيري جرايم اقتصادي و واحد سرپرستي اموال متهمان و اجراي احكام (موضوع مواد (۱) تا (۱۳))، تقويت ضمانت اجراهاي كيفري و اعمال محدوديت در فعاليت‌هاي اقتصادي و... را خواستار شده است.
در نهايت، با توجه به تبعات سنگين و گستره جرايم اقتصادي در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، اداري، اجتماعي و سياسي كه همگي منجر به كاهش سرمايه اجتماعي مردمي كشور مي‌گردد، ضرورت پيش‌بيني يك نهاد قضايي متمركز كه با بهره‌مندي از ابزار و امكانات لازم بتواند با مديريت و ساماندهي فرآيند كشف و رسيدگي‌ها به هدف كاهش و كنترل مفاسد اقتصادي نائل آيد، امري كاملاً ضروري و لازم به شمار مي‌رود.

بر همين اساس، در صورت تصويب نهايي طرح مورد بحث، تشكيل مبارزه با مفاسد اقتصادي مشتمل بر دادسرا و دادگاه‌هاي كيفري اقتصادي، مركز ملي آمار و اطلاعات اقتصادي، مركز كشف و پيگيري جرايم اقتصادي و واحد سرپرستي اموال متهمان و اجراي احكام، مي‌تواند در تمركزگرايي و تخصص‌گرايي نهاد قضايي مقابله با جرايم اقتصادي كمك قابل توجهي نمايد. از اين رو تصويب طرح حاضر كه با هدف مرتفع كردن خلأهاي مبارزه با جرايم اقتصادي تدوين شده، مورد پيشنهاد است.





تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن