تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813112083




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رضايت برجامي امريكا و اروپا، سكوت توأم با نارضايتي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رضايت برجامي امريكا و اروپا، سكوت توأم با نارضايتي ايران
اولين جلسه كميسيون مشترك ايران و 1+5 در سطح وزيران خارجه برگزار شد؛ جلسه‌اي كه ...
اولين جلسه كميسيون مشترك ايران و 1+5 در سطح وزيران خارجه برگزار شد؛ جلسه‌اي كه مقام‌هاي شركت‌كننده در آن مي‌گويند تسهيل مبادلات بانكي يكي از محورهاي اصلي آن بوده است ولي مشخص نيست اين نشست نتيجه ملموسي براي رفع نگراني‌هاي ايران داشته است يا نه. در حاشيه اين نشست، وزيران خارجه ايران و امريكا ملاقات كردند ولي جلسه ملاقات آنها، برخلاف دفعات قبل، كوتاه برگزار شده است.

به گزارش «جوان»، بعد از پنجمين نشست معاونان وزيران خارجه ايران و 1+5 در چارچوب كميسيون مشترك برجام، روز پنج‌شنبه در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك، اولين جلسه كميسيون مشترك برجام نيز بعد از هشت ماه اجرا برگزار شد. عباس عراقچي، معاون وزير خارجه گفته كه در جلسه معاونان وزراي خارجه، نحوه اجراي برجام در فاصله جلسه قبلي کميسيون تا حالا در دو حوزه اجراي تعهدات هسته‌اي ايران و تحريم‌هاي هسته‌اي مورد بررسي قرار گرفته است. به گفته عراقچي، در اين جلسه همکاري‌هاي بانکي و تعلل اروپا و امريکا در حل مشکلات بانک‌ها و مؤسسات مالي از طريق تسهيل مراودات مالي و ارائه تضمين‌هاي لازم، بررسي شده و جمع‌بندي بررسي‌ها به نشست وزيران خارجه ايران و 1+5 در روز پنج‌شنبه ارجاع شده است. عراقچي جزئياتي در باره اينكه اين جمع‌بندي چه بوده و موضع انتقادي ايران نيز در آن منعكس شده يا نه، بيان نكرده ولي برآيند مواضع رسمي مقام‌هاي 1+5 بعد از اين جلسه حاكي از رضايت آنها از اجراي تعهدات ايران است، در حالي كه مقام‌هاي ايراني سكوتي توأم با نارضايتي در پيش گرفته‌اند.

پنج‌شنبه شب، ساعاتي بعد از جلسه وزراي خارجه ايران و 1+5، حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل، امريكا را به «بدعهدي در اجراي برجام» متهم كرد و «تعلل امريكا در اجراي تعهدات قانوني» خود را «اشتباهي راهبردي» خواند كه به گفته او «بايد فوراً جبران شود.» سخنگوي وزارت خارجه امريكا در واكنش به اين موضع رئيس‌جمهور ايران، در بيانيه‌اي اعلام كرد جان كري در ملاقات خود با ظريف، صراحتاً به او گفته که امريکا به «همه» تعهداتش پايبند بوده است. در اين بيانيه كه «جان کربي» معاون سخنگوي وزارت خارجه آن را صادر كرده، آمده است: «وزير کري صراحتاً اعلام کرد که ايالات متحده کماکان به اجراي همه تعهدات برجامي خود ادامه مي‌دهد و از ديگر اعضا نيز خواست چنين کنند.»

بعد از اولين نشست مشترك ايران و 1+5 در چارچوب كميسيون مشترك برجام، محمدجواد ظريف و جان كري، وزراي خارجه ايران و امريكا با يكديگر ملاقات كردند. آنگونه كه ايرنا گزارش كرده، ملاقات دو وزير خارجه ملاقاتي كوتاه بوده و به نظر مي‌رسد، برخلاف ملاقات‌هاي اين دو طي ماه‌هاي اخير، در اين جلسه گفت‌و‌گوي گرمي ميان طرفين رخ نداده است. ظريف و كري هيچ كدام بعد از اين ملاقات، درباره موضوعات جلسه اظهارنظري نكرده‌اند. اظهارات طرف‌هاي اروپايي، روسيه و چين بعد از جلسه 1+5 نشان مي‌دهد چالش مبادلات بانكي كه ايران مي‌گويد طرف امريكايي به تعهدات خود در مورد آن عمل نمي‌كند، در جلسه مطرح شده ولي ساير طرف‌ها تأكيد دارند اختلاف‌ها در اين مورد نبايد مانع اجراي برجام شود. فدريكا موگريني در بيانيه‌اي در مورد جلسه وزراي خارجه گفته كه ارزيابي «مشترکي که ما(در اين جلسه) داشتيم اين بود که توافقنامه در حال اجرا شدن است.» موگريني در پاسخ به سؤالي درباره پايبند نبودن امريكا به برجام، ضمن تأييد مذاكره در اين خصوص در جلسه وزراي خارجه ايران و 1+5، تلويحاً ايران را به صبر بيشتر دعوت كرد و گفت: « ممکن است برخي از ما دوست داشته باشيم کمي سريع‌تر پيش برود، اما بايد به واقعيت‌ها توجه داشت.»  موگريني افزود: «براي همه ما فوق‌العاده حائز اهميت است که اين توافقنامه نه تنها به صورت کامل اجرايي شود يعني همان وضعي که در حال حاضر وجود دارد بلکه براي مردم ايران و اقتصاد ايران فوايدي به همراه داشته باشد.»

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا همچنين گفته كه از نظر اروپا، نتايج برجام در حال ظاهر شدن است. او در اين مورد گفته است: «ما از آغاز امسال تاکنون در مقايسه با سال گذشته، شاهد افزايش 43 درصدي تجارت بين اتحاديه اروپا و ايران بوده‌ايم و چندين بانک اروپايي کار تسهيل کردن مبادلات با بانک‌هاي ايراني را آغاز کرده‌اند. افزايش فروش نفت به کشورهاي اروپايي بيش از حد انتظارمان بوده است، به‌طوري‌که ميزان فروش نفت ايران به سطحي تقريباً برابر با دوران پيش از تحريم‌ها يعني 4 ميليون بشکه در روز رسيده است.» لي بائو دونگ، معاون وزير امور خارجه چين هم گفته كه توافق هسته‌اي 1+5 با ايران تاکنون با روندي منطقي به پيش رفته و معتقد است: «اگر هم مشکلي در اين مسير بود به شکل مسالمت‌آميز و رايزني آن را حل و فصل کنند.» همچنين سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه پس از ديدار وزراي خارجه کشورهاي 1+5 و ايران گفت که روسيه به‌طور فعال از توافق برجام حمايت خواهد کرد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن