تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خوش نیت باشد روزیش زیاد می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802212939




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنان سعودی در جستجوی آزادی+عکس


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: عربستان سعودی به تمام جهان دروغ می‌گوید. هیچ چیزی در حال تغییر نیست.» او می‌گوید که تلاش‌های عربستان کاملا ناچیز و تنها در راستای ساکت نگه‌داشتن جامعه بین‌الملل بوده است
زنان سعودی "من زندانی‌ام و جرمم این است که یک زن اهل عربستان سعودی هستم."
 
توجه: اسامی تمام زنان این گزارش به دلیل حفظ هویت این افراد تغییر کرده است.
 
سارا، زنی اهل عربستان سعودی، به سی ان ان گفت: «من روحی مرده در کالبدی زنده هستم و امیدوارم که این اتفاق برای خواهر کوچکترم رخ ندهد.»
 
به نقل از سی ان ان، سارا از جمله زنان سعودی است که قصد دارند نظام مردسالارانه‌ی کشورشان را به کمک شبکه‌های اجتماعی به چالش بکشند.
 
در عربستان سعودی، هر زن باید حتما یک قیم مرد داشته باشد: اغلب پدر یا شوهر و گاهی اوقات هم برادر یا پسر؛ شخصی که قدرت کافی دارد تا به نیابت از آن زن تصمیمات مهم زندگی‌اش را لحاظ کند.
 
در ماه ژوئیه، دیده‌بان حقوق بشر پس از مصاحبه با زنان عربستان سعودی به این نتیجه رسید که نظام کشور عربستان «مهمترین عامل بازدارنده برای تحقق حقوق زنان در این کشور است.»توییتر در خدمت تغییر
گزارش دیده‌‎بان حقوق بشر که با جزئیات به مسائلی چون کسب اجازه زنان از سرپرست مذکر برای مواردی چون مسافرت، ازدواج و گاهی اوقات کار و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی پرداخته، در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #TogetherToEndMaleGuardianship دنبال شده است.
 
نسخه عربی این هشتگ تا پیش از ماه سپتامبر در عربستان سعودی قوت گرفته بود و زنان بسیاری در سراسر این کشور خشمشان را از آن طریق به داشتن یک سرپرست مذکر و یا حتی تعقیب قانونی اعلام کرده‌اند.
 
برخی چادر عربی به تن کرده و پیام‌های کوتاهی را در دست گرفته‌اند. برای نمونه «بردگی در چندین شکل و فرم وجود دارد و داشتن سرپرست مذکر یک نوع آن است.» برخی دیگر نیز تصویر پاسپورت سعودیِ خود را همراه با این پیام نوشته‌اند: «من زندانی‌ام و جرمم این است که یک زن اهل عربستان سعودی هستم.»
 زنان سعودی در جستجوی آزادی
جلب توجه
همین اتفاق باعث شده به زنان توجه شود. مفتی اعظم عربستان که بالاترین مقام مذهبی این کشور نیز هست، در اوایل ماه سپتامبر آن کمپین شبکه‌های اجتماعی را «یک جرم علیه سعودی و جامعه مسلمان» خطاب کرده و تاکید داشته که نظام داشتن سرپرست مذکر باید باقی بماند. 

 زنان سعودی در جستجوی آزادی
زنان به دام می‌افتند
زنی که به شرط عدم افشای نامش با سی ان ان گفتگو کرده، می‌گوید: «زنان در اینجا [عربستان] به دام می‌افتند و کاری نمی‌توانند انجام بدهند. همه چیز به سرپرست شما بستگی دارد: اگر او آدم خوبی باشد، اجازه کار و تحصیل بهتان می‌دهد که در واقع حقوق ابتداییِ هر شخصی است. اما اگر آدم خوبی نباشد، مانع شما خواهد شد.»
 
نظرات او منعکس‌کننده‌ی نظرات دیگران و البته یافته‌های گزارش دیده‌بان حقوق بشر است. سرنوشت یک زن فارغ از جایگاه اقتصادی-سیاسی‌اش در دستان سرپرست مذکر اوست.
 
مقامات دولتی عربستان سعودی به درخواست CNN برای پاسخ به سوالات هیچ جوابی ندادند.
 
زنان در ابتدا تحت سرپرستیِ پدرشان هستند تا زمانی که ازدواج کنند و سرپرستی‌شان به شوهرشان واگذار شود.
 زنان سعودی در جستجوی آزادی
گذرنامه و مسافرت
فرار کردن از زیر دست یک سرپرست سو استفاده کننده کار دشواری است. تنظیم شکایت قضایی نیز علیه سرپرست مذکر آسان نیست. حتی گاهی اوقات زمانی که یک زن برای شکایت از سرپرست خود نزد پلیس می‌رود، بلافاصله با سرپرست وی تماس گرفته می‌شود تا به دنبالش بیاید.
 
سرپرست‌‎ها حتی باید موافقت خود را برای دریافت یا تمدید گذرنامه زنان اثبات کنند که این مسئله خود محدودیت سفر را برای زنان ایجاب می‌کند.
 
جانا می‌گوید که چندین سال در خارج از عربستان سعودی تحصیل کرده است. در آخرین سفر به عربستان سعودی، خانواده جانا به او گفتند که اجازه ندارد برای اتمام دوره تحصیلی‌اش از عربستان خارج شود. او می‌گوید: «آن‌ها گذرنامه‌ام را از من گرفتند. همه چیزم را گرفتند، حتی اسنادم را.»
 
سلما، زن اهل عربستان که حالا در غرب زندگی می‌کند و به دنبال پناهندگی است، می‌گوید که در صورت بازگشت به خانه احساس امنیت نخواهد داشت. او می‌گوید: ««کسی از نظر قانونی شما را جدی نمی‌گیرد، مگر اینکه مرد باشید. فارغ از سن و سالم، هیچ نمی‌توانم کاری انجام دهد. اگر پدرم اجازه آن را ندهد، آن کار به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد... من از رویاهایم دست کشیدم، زیرا می‌دانستم که پدرم با آن‌ها موافقت نخواهد کرد. سیستم دولتی نیز طرف او را می‌گیرد، پس چرا باید بجنگم؟ من عاشق اسب‌سواری و نواختن پیانو بودم؛ این‌ها برای دختران غربی آرزوهای کوچکی هستند، اما در فرهنگ محافظه‌کارانه‌ی ما این سرگرمی‌ها به راحتی ممکن نیست.»
زنان سعودی در جستجوی آزادی
سلما اما چند هزار کیلومتر آنطرف‌تر هنوز هم احساس زندگی در نظام سرپرستی را حس می‌کند. او آخرین باری که به سفارت عربستان رفت، برای تمدید گذرنامه نیاز به اجازه قانونی پدرش داشت. البته پدرش خوشبختانه با او موافقت کرد! سلما می‌گوید که اگر او به دنبال پناهندگی نبود، پدرش چنین اجازه‌ای را به او نمی‌داد.
 
بر مردان روشن‌فکر فشار وارد می‌شود
مریم، زنی اهل عربستان سعودی است که می‌گوید از خانواده نسبتا "روشن فکری" عربستانی هستند. سرپرست مریم پدر اوست که به او اجازه تحصیل در دانشگاه را داد و حتی به شکلی محرمانه خواستار ایجاد تغییر در قانون کشور است.
 
او می‌گوید: «پدرم معتقد است که نظام داشتن سرپرست مذکر مشکل‌زا است.» اما پدر مریم نمی‌تواند آشکارا اظهاراتش را بیان کند زیرا می‌داند که واکنش‌های بدی را از جامعه دریافت خواهد کرد.
 
زنی دیگر می‌گوید که پدرش به دلیل اجازه دادن به او برای ادامه تحصیل در خارج از کشور تحت فشار اطرافیان قرار گرفته است. این خانم می‌گوید: «پدرم واقعا شخص محافظه کاری نیست اما فشارهای اجتماعی باعث شده تا او چنین رفتار کند.»زنان سعودی در جستجوی آزادیتلاش برای اصلاح
عربستان سعودی در چند سال اخیر تلاش کافی برای ایجاد اصلاحات قانونی را انجام نداده است. انتخابات سال گذشته این کشور در حقیقت اولین انتخاباتی در تاریخ این کشور بود که زنان از اجازه نامزدی و رای دادن در آن برخوردار بودند.
 
در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده که «کسب اجازه از سرپرست مذکر باعث شده تا زنان نتوانند حقوق خود را از لحاظ قانونی دنبال کنند.»
 
جانا می‌گوید: «عربستان سعودی به تمام جهان دروغ می‌گوید. هیچ چیزی در حال تغییر نیست.» او می‌گوید که تلاش‌های عربستان کاملا ناچیز و تنها در راستای ساکت نگه‌داشتن جامعه بین‌الملل بوده است.
 
فرادید مطالب مرتبط:حضور بحث‌برانگیز زنان سعودی در استادیوم +عکساولین پلیس زن در عربستان سعودی (عکس) کشف حجاب دختر پادشاه سعودی+عکس علت اخراج دختر شاهزاده سعودی از المپیک ریو +عکستفاوت پوشش شاهزادگان و زنان آل سعود و زنان عربستان +تصاویر



سوختن لباس‌تان را فراموش کنید


فروشگاه اینترنتی مدیسه


لباس مجلسی



الی گشت


زیبایی و تناسب اندام

آرایش صورت
برای اینکه آرایش بهتر روی صورتت بشینه این محصول ها رو استفاده کن

بهترین لوازم آرایشی
با گوشیت خرید کن.جلوی درب خونه تحویل بگیر بهترین لوازم آرایشی دنیا با 90درصد تخفیف

لاغری و تناسب اندام
در 45 چجوری میتونم این مقدار اضافه وزن باقیمانده رو از بین ببرم

جلوگیری از ریزش مو
چجوری می تونم جلوی ریزش موهامو بگیرم؟؟؟





دوشنبه 29 شهریور 1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن