تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835963758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر معاصر ایران بدون نام افجه‌ای رنگی ندارد/ هنر قیمت ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نشست پژوهشی چهره‌های ماندگار هنرهای تجسمی
هنر معاصر ایران بدون نام افجه‌ای رنگی ندارد/ هنر قیمت ندارد

تجلیل از نصرالله افجه ای


شناسهٔ خبر: 3772379 - یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی

.jwplayer{ display: inline-block; } سومین نشست بررسی آثار هنرمندان در خانه هنرمندان ایران عصر روز گذشته ۲۷ شهریورماه و با بررسی آثار نصرالله افجه‌ای برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، آثار و زندگی هنری نصرالله افجه‌ای هنرمند شاخص عرصه خوشنویسی و نقاشی خط عصر روز گذشته ۲۷ شهریورماه به عنوان چهره ماندگار مورد بررسی قرار گرفت. این نشست که سومین نشست از سلسله نشست های پژوهشی در مورد چهره‌های ماندگار هنرهای تجسمی بود با سخنرانی عین‌الدین صادق‌زاده و علی شیرازی درباره این هنرمند همراه بود. صادق زاده در ابتدای سخنان خود درباره افجه ای ترجیح داد ابتدا درباره مکتب سقاخانه که به اعتقاد وی افجه ای از جمله کسانی بود که رو به روی این جریان قرار داشت سخن بگوید. او در این باره گفت: هنرمندانی که به عنوان هنرمندان مکتب سقاخانه می شناسیم سعی داشتند هویت ایرانی را در نقاشی های خود بیاورند و البته از خط هم در این میان استقاده کردند اما برای هنرمندان پیرو این مکتب خط هویت مستقل نداشت و دغدغه خوشنویسی در کار نبود. اما کسانی مانند نصرالله افجه ای و یا محمد احصایی اتفاقا هنرمندان عرصه نقاشیخط هستند که حضور خط و خوشنویسی در آثارشان پر رنگ است. وی ادامه داد: افرادی مانند استاد افجه ای معتقد هستند در عرصه نقاشی‌خط شرایط و امکاناتی فراهم است که در خوشنویسی صرف فراهم نیست اما در نهایت برای آنها اصالت خط اهمیت دارد. کار آنها ادامه خوشنویسی است برای همین بر عرصه خوشنویسی تسلط بسیار دارند. صادق زاده با بیان اینکه هنرمندانی چون افجه ای علاوه بر خوشنویسی بر نقاشی و گرافیک خطوط نیز تسلط دارند اضافه کرد: واقعیت این است که باید در بررسی آثار هر هنرمند به دو عنصر زمان و مکان توجه کرد. کاری که این اساتید در زمانه خود و با توجه به امکانات انجام دادند کاری بسیار سترگ بود. تقریبا بسیاری از گرافیست ها و نقاشان در آن دوران که این اساتید کار نقاشی‌خط می کردند با این شیوه و نوآوری مخالف بودند و آنها پیشگامانی بودند که در این راه استقامت کردند. این هنرمند با بیان اینکه آثار افجه ای را باید نوعی غزل‌واره دانست بیان کرد: در آثار او می توان مهربانی و زیبایی درونی خود هنرمند را مشاهده کرد. به راستی هنر معاصر ایران بدون نام افجه ای رنگی ندارد. آثار افجه ای ریشه در سنت ایرانی دارد علی شیرازی سخنران بعدی مراسم نیز به پایداری افجه‌ای در بازکردن راه نقاشی‌خط و تحول در خوشنویسی اشاره کرد و گفت: زمانی که افجه‌ای شروع به خلق نقاشی‌خط کرد این هنر جایگاهی نداشت و حتی مخالفان بسیاری داشت. انجمن خوشنویسان گاه به تندی با این شیوه مخالت می کردند. وی ادامه داد: هنر خوشنویسی سرچشمه ای سنتی دارد و یکی از خصوصیات هنرهای سنتی این است که خصوصیات سنت و خلقیات تاریخی یک ملت را برای آیندگان به ارث می گذارند. آثار افجه ای گرچه شیوه ای جدید در راه خوشنویسی بود اما همچنان در سنت و تاریخ و همین میراث ریشه دارد و مهربانی ذاتی او نیز از همین ریشه پا گرفته است. استاد افجه ای از خوشنویسی به نقاشی خط رسیده است. شیرازی با بیان این نکته که افجه ای در روند کاری خود با انواع خطوط شکسته، نستعلیق و.. کار کرده است و در نقاشی خط، خوشنویسی سنتی را در قالبی مدرن ارائه می دهد گفت: فرم هایی که او در آثارش ارائه می دهد و حتی متریالی که در کارهایش استفاده می کند و همین موضوع او را برجسته می کند. شیرازی در پایان با انتقاد از فضای تقلیدی که در عرصه نقاشی خط به وجود آمده نیز گفت: تقلید در خوشنویسی از دوران قبل رواج داشت و حتی هنرمند توضیح می داد که کارش تقلید از چه استادی بوده است اما در هنر نقاشی خط تقلید جایی ندارد و هنرمند باید به زبان شخصی خود دست پیدا کند.  آثار اساتیدی همچون احصایی، مافی، افجه ای و.. کاملا شناخته شده است و به نظر من گالری دارها با دیدن آثار تقلیدی بلافاصله باید آنها را فیلتر کنند. امیدوارم تقلید در جامعه هنری ایران کاهش پیدا کند. به کار بردن اسم «حراج» برای رویداد تجسمی اشتباه است در بخش پایانی نشست افجه‌ای به بیان خاطراتی از نیم قرن فعالیت خود پرداخت و گفت: در عمر فعالیت حرفه‌ای خود هیچ گاه گذر زمان را متوجه نشدم و همیشه مشغول کار بودم. شخصا معتقدم به دلیل عدم استقبالی که از هنر خوشنویسی می شود هنرمندان زیادی به نقاشی‌خط روی آورده‌اند. خصوصا جوان ترها اما توصیه من به جوان تر ها این است برای ورود به عرصه نقاشی خط عجله نکنند. وی در بخش دیگری از صحبت هایش و در پاسخ به پرسش مجری مراسم درباره قیمت گذاری آثار نقاشی‌خط و اینکه چقدر این قیمت ها واقعی است نیز گفت:  هنر واقعی بدون شک ارزش خود را دارد. برای خلق بعضی از این آثار هنرمند بخشی از سلامت جسمی خود را از دست می دهد و آیا نرخی می توان برای آن تعیین کرد؟ خلق هر کدام از این آثار یکبار اتفاق می افتد و عمر ماست که می رود. به گمان من به کار بردن واژه حراج برای اثر هنرمندی که با جان و دل کار می کند، اشتباه است. حراج در مورد سنجاق سر ملکه الیزابت صادق است نه این آثار هنری. البته در این میان کارهای تقلیدی هم زیاد شده و شاهد کارهای شتابزده هم هستیم که بحث آنها جداست.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن