تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817697405
حاشیه ای بر مناظره در باب کنسرت
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: علی شفیعی - پژوهشگر در روزنامه شرق نوشت: مناظره شبکه چهارم سیما که از یکسو به بحث موسیقی و لغو کنسرتها پرداخت و از دیگر سو نمایندگانی از نهاد دین را در مقابل دلدادگان به هنر موسیقی نشاند، به شکستن این عادت - ندیدن تلویزیون-میارزید.
امیدوار شدم حداقل تلویزیون بتواند با اینگونه برنامهها به آشتی با برخی از مخاطبان سابقش بپردازد. دیدن این مناظره نکاتی را به دنبال داشت که بر آن شدم به آنها بپردازم. تلاش میکنم نکاتم را ذیل دو سرفصل و مختصر عرض کنم. به امید آنکه مفید افتد.
١. اشکالات شکلی این مناظره: این مناظره چند مشکل شکلی داشت که از یک سو بر روح و روان شرکتکنندگان تأثیر منفی گذاشته بود و از دیگر سو، همراهی مخاطبان را با مشکل مواجه کرده بود که برای نمونه به دو مورد از آنها اشاره میکنم:
١-١ چینش میهمانان جلسه: یکی از بدسلیقگیهای این برنامه در قرینهسازی روحانی و غیرروحانی بود که از قضا سرکنگبین صفرا فزود. به گمانم مدیران این برنامه با قراردادن دو نفر روحانی در مقابل دو نفر به ظاهر غیرروحانی- چون جناب نوربخش هم مدتی در حوزه تحصیل کردهاند - میخواستند این چنین القا کنند این دو نفر اولا همسو و همراهاند و از مدافعان محدودسازی کنسرتها و لغو آنها هستند و از سوی دیگر، نماینده تفکری هستند که صدایش از مشهد بلند شده است که در هر دو هدف نیز به راه خطا رفتند؛ چراکه صدایی که در آن مناظره در دفاع از محدودسازی کنسرتها بلند شده بود شنیده نشد، بلکه آنچه شنیده شد، صدای فاضل جوانی بود که ضمن آنکه سخن از اهمیت شهر زیارتی گفت اولا اخلاقی گفت و ثانیا بر آن بود گفتمانی دیگر در ملزومات شهر زیارتی ارائه دهد که البته مخاطبان فهیم مرز این دو گفتمان روحانی را فهمیدند. البته نمیتوانم تأسفم را برای کارگردان این برنامه که از طریق یارگیری غلط در این مناظره برخی میهمانان را تحت فشار روانی قرار داده و با این چینش هدفمند مناظره را کمبهره کرد، ابراز نکنم.
٢-١ مدیریت جلسه: ضعف شکلی دیگر نیز به مجری جلسه برمیگشت. گویا از او خواسته بودند به تأسی از مرحومه سیمین بهبهانی که در آن غزل سترگ میگوید: نبستهام به کس دل/ نبسته کس به من دل؛ چو تختهپاره بر موج/ رها رها رها من، ایشان هم جلسه را رها کند که این رهایی جناب مجری در پارهای از صحنهها چنان به اوج میرسید که مخاطبان را یاد برخی محافل عمومی در دهههای پیشین میانداخت. جناب مجری اگر هم دل به کسی نداده بود، اما صدای بلند را هرچند در غیر محلش، میشنید و به عبارتی دیگر، صدای بلند صدای حاکم بود؛ نکتهای که نباید در مناظرههای علمی اتفاق بیفتد.
٢. امور محتوایی این مناظره: اما در بحث محتوایی باید گفت این مناظره با هر هدفی ترتیب داده شده بود، آنچه را از تریبون مشهد بیرون میآید، غيرموجه نشان داد؛ به همین دلیل در جمعی گفتم: مصلحت مدافع و سخنگوی لغو کنسرت در مشهد در این است که از تنها مدافع خود در آن مناظره تبرّی جوید و اعلام کند مخالفتم با کنسرت این اندازه بی پایه و مایه نیست. کسی که کنسرت را به مبتذل و غیرمبتذل تقسیم میکند و صدای غیراخلاقی یک دهه پیش را تکرار میکند و بهجای «بگم بگم»، «پخش کنم پخش کنم» را سر میدهد، آیا توجه ندارد که اینجا جمهوری اسلامی است و فیلترهای فراوانی وجود دارد تا یک کنسرت مجوز برگزاری بگیرد؟
الف) ابتذال در هنر و ازجمله کنسرت: نکتهای که باید در آن مناظره به آن توجه جدی میشد، بحث ابتذال در هنر ازجمله در کنسرتها بود. نسبت ابتذال و کنسرت در یک حصر عقلی سه صورت دارد: ابتذال پیش از اجرا؛ ابتذال حین اجرا و ابتذال پس از اجرا.
مشکل لغو کنسرتها الان مربوط به پیش از اجراست و نه دو صورت دیگر و با چه معیار و میزانی مدافعان لغو کنسرت از ابتذال در آن سخن میگویند؟ آیا این قصاص قبل از جنایت نیست که امری غیرعقلانی و غیرشرعی است؟ آیا از نظر فقهی میتوان یکطرفه حتی با تشبث به فراوانی مورد، تنها ساعاتی قبل از اجرای کنسرت به لغو آن دستور داد، بدون جبران خسارات ناشی از تبلیغ و هزینههای فراوان دیگر؟ آیا ابتذال حین اجرا و پسااجرا را میتوان ابتذال کنسرت نامید؟ چرا تلاش داریم ذهنهای نامنقح خویش را دریچه نگاه دیگران به دین و فقه قرار دهیم و از این طریق اسباب تنفیر از دین را فراهم کنیم؟
ب) مسئولیت مدنی لغو کنسرتها: نکته دیگری که باید در این نشست موردتوجه قرار میگرفت، بحث مسئولیت مدنی لغو کنسرتهایی است که مجوز نظام را دارد و بر آن اساس هزینهای را بر دوش برخی متولیان بار میکند. بهراستی در حکومت دینی جبران این سنخ از خسارات که مبتنی بر تصمیمی حکومتی رخ داده است، برعهده کیست؟ مگر در عرصه قضاوت شرع و قانون برای جبران خسارت ناشی از داوری خطای قاضی پیشبینی جبران خسارت را نکرده است؟ چرا در اینگونه موارد که ناشی از تصمیمهای شخصی و سلیقهای و ذوقی است، اینچنین تدبیر نمیکنند؟
تفاوت بین خطای قاضی و خطای دیگر تصمیمگیران در مدیریت دینی چیست؟ البته این تنها یک مصداق از دهها مصداقی است که بر اثر رفتارهای ذوقی افراد تأثیرگذار یا نهادهای تأثیرگذار، شهروندان دچار ضرر و زیان میشوند اما جبرانکنندهای هم نیست. به گمانم اگر ترتیبی اتخاذ و جبران خسارت در قوانین درباره این خطاها پیشبینی میشد، نهادها یا افراد تأثیرگذار بیمحابا رفتار نمیکردند و احتیاط میکردند در لغو کنسرتها یا ابطال برخی مشارکتهای شهروندان و... .
ج) رطب و یابسهایی برای هیچ: تنها مدافع لغو کنسرتها در آن مناظره تلاش داشت به هر طریقی که شده از بومیسازی تصمیمگیری درباره برگزاری کنسرتها دفاع کند و به تعبیر فاضل ارجمند جناب آقای الهی به سکولاریسم فرهنگی پناه آورد؛ تلاشی که از اساس بر خطاست. روشن است که شهر مذهبی ملزوماتی دارد اما ملزومات شهر مذهبی نمیتواند به محدودسازی حقوق شهروندان مسلمان و مؤمن حتی حقوق مباح ایشان بینجامد.
شاید به همین دلیل هم هست که بسیاری - نه همه - از آنچه درباره این اماکن آمده است، در حکم آداب و رسوم و مستحبات و مکروهات است. در کجای فقه و شریعت به شما اجازه دادهاند حقوق شهروندان را با استناد به زیارتی یا مذهبیبودن و نبودن محل زندگیشان، آن حقوق را توسعه دهد یا تضییق کنید؟ حقوق انسانی در فقه تابع ضوابط و قواعد خاصی است که در آنها نمیتوان حرفی از تقدس مکان و زمان زد. خلطی که اتفاق افتاده، این است که برخی حضرات نتوانستهاند بین قوانین و حقوق اماکن و آستانههای مقدسه و حقوق شهروندان در آنجاها تفکیک کنند و گمان کردهاند حقوق شهروندان تابعی از قوانین آستانههای مقدس است. برداشت خویش را نباید با قیاس امور عرفی به اموری که در فرض نبود حجت سر از بدعت در میآورد، همانند اینکه فلان عمل را در محضر فلان شخصیت کسی انجام نمیدهد، توجیه کنیم.
د) قانونگرایی مشروط: نکته پایانی که در خور یادآوری است بیتوجهی به ارزش و جایگاه قانون در این مناظره بود. عجیبترین سخنی که در این مناظره شنیدم، یکساندیدن قانون با تعبیر عامیانه بچاپ بچاپ بود. از اعضای محترم و حاضر در مناظره انتظار این بود که قاطعانه در این مورد موضعگیری کنند - گرچه برخی اعزه مخالفت خود را اعلام کردند - و به جناب رهدار بفهمانند که قانون نهتنها بچاپ بچاپ نیست بلکه مانعی برای تحمیل امیال و آرزوهای شخصی بر افکار عمومی است. قانون ناموس عمومی و میثاق ملی است و همانگونه که گفته شده، قانون بد از بیقانونی بهتر است.
البته در این کشور هستند کسانی که قوانین را به طور مشروط پذیرفتهاند و معتقدند قوانین تا زمانی ارزش دارند که تأمینکننده ذوقیات و سلیقههای ما یا اعتقادات و اندیشههای ما باشد وگرنه ارزشی ندارد یا ارزشش مصلحتی است.
این نگاه کجا و نگاه علی (علیهالسلام) کجا؟ که حتی درباره سنتهای عرفی و بشری نیز به مالک دستور میدهد که «وَ لا تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هَذِهِ الاُمَّةِ وَ اجْتَمَعَتْ بِهَا الاُلْفَةُ وَ صَلَحَتْ عَلَیهَا الرَّعِیةُ وَ لا تُحْدِثَنَّ سُنَّةً تَضُرُّ بِشَیء مِنْ مَاضِی تِلْک السُّنَنِ فَیکونَ الاَجْرُ لِمَنْ سَنَّهَا وَ الْوِزْرُ عَلَیک بِمَا نَقَضْتَ مِنْهَ» سنتهای صالحه را که میثاق عمومی ایجاده کرده مشکن و سنتهای تأسیسی را در تقابل سنتهای پیشین پایهگذاری مکن.
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]
صفحات پیشنهادی
حاشیهای بر مناظره در باب کنسرت
حاشیهای بر مناظره در باب کنسرت شرق در گزارشی به مناظره شبکه چهارم سیما در باب موسیقی و لغو کنسرتها پرداخته است که در ادامه میخوانید به گزارش نامهنیوز مناظره شبکه چهارم سیما که از یکسو به بحث موسیقی و لغو کنسرتها پرداخت و از دیگر سو نمایندگانی از نهاد دین را در مقابل دلدادوزیر کشور: روحانی بابت لغو کنسرت ها از وزیر ارشاد ناراحت نیست / جنتی گفت از حرف هایش برداشت نادرستی شد
وزیر کشور روحانی بابت لغو کنسرت ها از وزیر ارشاد ناراحت نیست جنتی گفت از حرف هایش برداشت نادرستی شد وزیر کشور گفت افراد به جای آنکه از فرصت جشنهای مذهبی و مساجد برای بیان دیدگاههای سیاسی خود استفاده کنند به وزارت کشور تقاضای مجوز برای برگزاری تجمع و سخنرانی بدهند و ما همروحانی بابت کنسرت ها از جنتی دلخور است؟
پایگاه خبری انتخاب وزیر کشور درباره موضع وزارت کشور نسبت به پیشنهادات دادستان تهران در رابطه با کنسرتها اظهار کرد وزارت کشور مسئول تامین امنیت بوده و هیچ نقشی در محتوای کنسرتها ندارد و دراین مدت هم هیچ مسأله امنیتی رخ نداده که ما مقصر باشیم اما وقتی دادستانی حکم قضایی ممناظره جنجالی درباره لغو کنسرتها در تلویزیون
مناظره جنجالی درباره لغو کنسرتها در تلویزیون روز نو برنامه زاویه که شب گذشته از شبکه چهار پخش شد موسیقی وپیامد های اجتماعی آن و مسائل لغو کنسرت ها در مشهد مورد بررسی قرار گرفت برنامه زاویه که شب گذشته از شبکه چهار پخش شد موسیقی و پیامد های اجتماعی آن و مسائل لغو کنآموزش مدلینگ در کشورهای همسایه و رواج زیرزمینی در کشور/ به حاشیههای کنسرتها انتقاد میشود/ در ۵ ماه گذشته تن
آموزش مدلینگ در کشورهای همسایه و رواج زیرزمینی در کشور به حاشیههای کنسرتها انتقاد میشود در ۵ ماه گذشته تنها ۹ کنسرت در کشور لغو شد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بعضیها خیال میکنند کار ارشاد فقط کنسرت است و به هیچیک از کارهای خوب ارشاد اشاره نمیشود گفت در زمینمجوز نداریم جلوی حلال خدا را بگیریم/ خانههای جدول کنسرتها، توسط افراطیون پر میشود
غرویان در گفتوگو با ایلنا مجوز نداریم جلوی حلال خدا را بگیریم خانههای جدول کنسرتها توسط افراطیون پر میشود استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خانههای جدول کنسرتها توسط افراطیون پر میشود خطاب به کسانی که قانونگذاری میکنند گفت کسی از تربیونهای عمومی مردم را به قانونشکنیتوزیع روسری در کنسرت خارج از کشور «چارتار» بین متقاضیان عکس یادگاری+توضیحات گروه
تراز گروه موسیقی چارتار در جریان تور کنسرتهایش در خارج از ایران یک پیششرط برای عکس یادگاری با حاضران در کنسرتهایش مطرح کرده و عکس یادگاری را موکول به حجاب حاضران در عکس یادگاری نموده است به گزارش تراز شماری از تماشاگرانی که با این گروه عکس یادگاری گرفتهاند ابتدا ربنرهای تبلیغاتی کنسرت حمید عسکری پاره شد!
بنرهای تبلیغاتی کنسرت حمید عسکری پاره شد عده ای ناشناس بنرهای تبلیغاتی کنسرت حمید عسکری در شهر بهشهر را پاره کردند خبرآنلاین کنسرت این هنرمند قرار است شنبه 27 شهریور ماه در سالن هوتو شهر بهشهر برگزار شود اما گزارش ها حاکی از آن است که شاید اجرای حمید عسکری هم به سرنوشت کنسرگزارش فارس از مراسم افتتاحیه سامانه کنسرتآنلاین قربانی: باید از تکنولوژی در جهت پویایی موسیقی بهره ببریم/ عنق
گزارش فارس از مراسم افتتاحیه سامانه کنسرتآنلاینقربانی باید از تکنولوژی در جهت پویایی موسیقی بهره ببریم عنقا رقیب اجراهای زنده نیستیم علیرضا قربانی گفت ما باید از تکنولوژی در جهت پویایی هر چه بیشتر موسیقی بهره ببریم اما متاسفانه همواره در استفاده از تکنولوژوی از سایر کشورهاصالحی امیری: مسئله مردم کنسرت نیست
خبرگزاری ایسنا ظهر روز 8 شهریورماه سیدرضا صالحی امیری در جلسه شورای اداری شهرستان ری با بیان اینکه جامعه و جوانان به نشاط نیاز دارند گفت نشاط اجتماعی بخشی از نیاز جامعه ایران است هر جامعهای که در آن نشاط افول کند آسیب اجتماعی افزایش مییابد مطالعات نشان میدهد که در-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها