تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802720419




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تولید داخلی از کارت اعتباری خرید کالا نفعی نبرد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تولید داخلی از کارت اعتباری خرید کالا نفعی نبرد!
در پي شكست كارت اعتباري خريد كالاي داخلي، بانك مركزي با افزايش سقف اعتبار اين كارت‌ها از ۱۰ به ۵۰ ميليون تومان، خريد كالاي خارجي را نيز مجاز دانسته است. اين اقدام بانك مركزي ضمن مغايرت با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي موجب افزايش واردات لوازم خانگي و تداوم ركود بازار داخل و در نهايت به نفع واردكنندگان تمام مي‌شود.
نویسنده : بهناز قاسمی 


در پي شكست كارت اعتباري خريد كالاي داخلي، بانك مركزي با افزايش سقف اعتبار اين كارت‌ها از ۱۰ به ۵۰ ميليون تومان، خريد كالاي خارجي را نيز مجاز دانسته است. اين اقدام بانك مركزي ضمن مغايرت با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي موجب افزايش واردات لوازم خانگي و تداوم ركود بازار داخل و در نهايت به نفع واردكنندگان تمام مي‌شود.
صاحبنظران معتقدند دولت طي 1100 روز گذشته در خارج كردن اقتصاد كشور از ركود موفقيت چنداني نداشته است و در سه سال گذشته نسخه‌هاي دولت براي خروج از ركود يكي پس ديگري شكست مي‌خورد به طوري كه آخرين طرح دولت كه كارت خريد اعتباري كالاي ايراني بود به گواه آمار با شكست مواجه شده است.
 
 فقط ۶۸ صدم درصد اعتبار مصرف شد!
به گزارش اداره كل اعتبارات بانك مركزي، از مجموع كل اعتبار 4هزار و 200 ميليارد توماني در نظر گرفته شده توسط بانك مركزي در تاريخ ۲۸ مهرماه سال گذشته، براي كارت اعتباري خريد كالاي ايراني تا پايان تير ماه امسال تنها 28 ميليارد و 590 ميليون تومان توسط متقاضيان استفاده شده است. براساش اين گزارش، تنها 68/0 درصد اعتبار آن مصرف شده و چندان مورد استقبال قرار نگرفته است و بانك مركزي تمديد مهلت استفاده از اين كارت‌ها را تا پايان شهريور ۹۶ در دست بررسي دارد.
همچنين طي دو هفته اخير نيز علي‌اصغر ميرمحمد صادقي مديركل اعتبارات بانك مركزي اعلام كرد ساختمان ميرداماد قرار است طرحي را براي خريد لوازم خانگي تحت عنوان كارت اعتباري 10 تا 50 ميليوني اجرا كند كه بر اساس آن به گروه‌هايي از جامعه با توجه به اعتبارسنجي صورت گرفته اعتبار خريد كالا اعطا شود. اين در حالي است كه چند ماه قبل دولت تدبير و اميد مشابه همين طرح را در بسته خروج از ركود خود به عنوان طرح وام 10 ميليوني خريد كالا گنجانده بود كه مردم استقبال چنداني از آن نكردند.
اما طرح جديد ميردامادنشينان با طرح چند ماه گذشته يك فرق اساسي دارد. در طرح قبلي، دولت تصميم گرفته بود كه براي حمايت از توليد داخلي كارت‌هاي اعتباري را فقط براي خريد لوازم خانگي ايراني اختصاص دهد، اما در طرح جديد بانك مركزي، سيف و مديرانش لطف بزرگي را در حق وارد‌كنندگان انجام دادند و كالاهاي خارجي را هم در اين طرح گنجانده‌اند. اين اقدام ساختمان ميرداماد كه در تعارض جدي با اقتصاد مقاومتي قرار دارد، با واكنش توليد‌كنندگان داخلي هم رو به رو شده است.

  بغضيان: دولت به فكر طرح‌هاي جايگزين باشد
دكتر البرت بغضيان، استاد دانشگاه در خصوص طرح كارت‌هاي اعتباري در گفت‌و‌گو با «جوان» مي‌گويد: اين طرح از ابتدا نيز بسيار ضعيف آغاز شد و به دليل آماده نبودن زير‌ساخت‌ها مانند اعتبارات بانك مركزي و دستگاه‌هاي پوز فروشگاه‌ها، چندين ماه توليد‌كنندگان و مردم در انتظار بودند و زماني كه تمام اين امكانات فراهم شد، بانك مركزي جامعه هدف را محدود كرد و اين اقدام موجب عدم استقبال مردم از اين طرح شد. در حالي كه اگر دولت به معناي واقعي به دنبال خروج از ركود كالاهاي داخلي بود، مكانند حمايت از صنعت خودرو، طرح را بدون محدود كردن جامعه هدف با قدرت آغاز مي‌كرد و توليد‌كنندگان نيز با كاهش قيمت‌ها همزمان با اجراي طرح، مردم را تشويق كرده و بازار را رونق مي‌دادند.
وي تأكيد مي‌كند: اكنون كه بعد از يك سال فقط ۶۸ صدم درصد اعتبارات اين طرح استفاده شده، نشان‌دهنده اين است كه دولت بايد طرح جديدي جايگزين كند، نه اينكه در شرايط مبارزه با قاچاق و ممنوعيت ورود كالاهاي مشابه داخلي با تمديد كردن زمان كارت، خريد كالاي خارجي را مجاز بداند. اين اقدام كاملاً ضد توليد بوده و خلاف سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است.
بغضيان مي‌گويد: به نظر مي‌رسد كه بايد نمايندگان مجلس و نمايندگان توليد‌كنندگان داخلي وارد عمل شده و ضمن مقابله با اجراي طرح جديد، طرح بهتري براي حمايت از توليد داخل ارائه دهند مانند كاهش قيمت كالاها و حذف محدوديت جامعه هدف.

  تولیدکنندگان: دولت می‌خواهد جیب واردکنندگان را پر کند
همچنين «نسيم» به همين بهانه به سراغ شش توليد‌كننده لوازم خانگي رفته و نظر آنها را در خصوص طرح جديد بانك مركزي جويا شده است. اكثر اين توليد‌كنندگان نسبت به طرح جديد ساختمان ميرداماد اعتراض داشتند و از مشورت نكردن سيف و مديرانش با آنها براي اجراي اين طرح گلايه داشتند. آنها معتقد‌ند كه دولت با گنجاندن كالاهاي خارجي در اين طرح، جيب وارد‌كنندگان و توليد‌كنندگان غيرايراني را پر مي‌كند و خروج از ركود صنعت داخلي باز هم به فراموشي سپرده خواهد شد.
محمدرضا فريوري‌مدير  عامل محصولات پارس مي‌گويد: تحليل من از طرح جديد اين است كه در كل بانك‌‌ مركزي دغدغه حمايت از توليد داخل را ندارد و نهايت تلاشش اين است كه اين اتفاق صورت نگيرد. باز هم مثل هميشه تنها منافع سيستم بانكي را مدنظر قرار دادند!
محمود ابراهيمي، مديرعامل پاكشوما نيز در خصوص اين طرح مي‌گويد: مديران بانك مركزي تقاضاي كل رادر جامعه  تحريك مي‌كنند، اما اگر حمايت از توليد داخلي در اين طرح مد نظر قرار مي‌گرفت هم از نظر اشتغالزايي و هم از نظر صنعت ملي اتفاقات بهتري مي‌افتاد.
محمدرضا درافشار، رئيس هيئت مديره انجمن صنفي كارفرمايي توليدكنندگان لوازم خانگي كوچك در خصوص خريد كالاي خارجي با كارت اعتباري مي‌گويد: در طرح قبلي هيچ حمايتي از سوي بانك مركزي صورت نگرفت. طرح جديد نمي‌تواند جايگزين طرح قبلي و در جهت حمايت از صنايع داخلي باشد. همتي يكي از توليدكنندگان لوازم داخلي نيز معتقد است: دولت بايد مشكلات طرح قبلي را رفع مي‌كرد تا مانند خودروسازان صنعت لوازم خانگي نيز از خريد مردم سود مي‌بردند. وي مي‌افزايد: نظام بانكي از ابتدا دوست نداشت توليد داخلي شكل بگيرد. اين احتمال وجود دارد كه هيچ منفعتي از كارت‌هاي جديد به توليدكننده داخلي نرسد. همچنين حميدرضا غزنوي، دبيركل مجمع كارآفرينان ايران مي‌گويد: اين تسهيلات هيچ سودي براي توليدكننده داخلي ندارد و تنها سود آن به جيب توليدكننده كشورهاي ثالث خواهد رفت و موجب رشد اقتصادي آن كشورها خواهد شد. اينكه در طرح قبلي براي توليدكننده داخلي كاري نكرديم و حالا تسهيلات اينچنيني در طرح جديد مي‌گذاريم، كاملاً ضد توليد داخلي است.
عليرضا ديانی، رئيس اتحاديه توليدكنندگان لوازم خانگي با انتقاد از اين طرح مي‌گويد: طرح وام ۵۰ ميليوني بانك مركزي به نفع توليدكنندگان كالاي خارجي است. اين طرح بيشتر از آنكه به توليد داخل كمك كند روي واردات كالاي خارجي و فروش آنها تأثير مثبت خواهد داشت.


منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن