تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799013737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماجرای ملاقات طایفه‌ای از اجنه با امام‌حسین (ع)/ رمزگشایی امام(ع) از فسلفه قیام


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: ماجرای ملاقات طایفه‌ای از اجنه با امام‌حسین (ع)/ رمزگشایی امام(ع) از فسلفه قیام
امام حسین علیه‎السلام برای اینکه به جنیان، میزان توان الهی خود نسبت به آنها را در مواجهه با دشمن بیان کنند، به آیه‎ای از قرآن کریم استناد کردند.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در کتاب اللهوف سید بن‌ طاووس و تسلیه‌المجالس از امام صادق (ع) روایت شده است : گروه‎هایى از مؤمنین جنّ آمدند و عرض کردند: ای ولیَ ما، ما شیعیان و یاران شماییم؛ یَا مَوْلَانَا نَحْنُ شِیعَتُکَ وَ أَنْصَارُک» هر چه خواهید دستور دهید، اگر دستور بدهى که همه دشمنان تو کشته شود و تو از جاى خود حرکت نکنى ما دستور را اجرا مى‏‎کنیم.

حضرت فرمود: خداوند به شما پاداش نیک بدهد و فرمود: مگر نخوانده‎‏اید قرآنى را که به جدم رسول خدا فرود آمده است که می فرماید: اگر در میان خانه‎‏هاى خود باشید آنکه مرگ بر ایشان مقدّر شده است به سوى بستر مرگ خویش می‎روند؛ قُلْ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلى‏ مَضاجِعِهِمْ(آل‎عمران154)».

بر اساس این فراز از روایت، طایفه‎ای از اجنه شیعه و موالیان اهل عترت(ع) وجود دارند که در آن زمان به نصرت امام شتافتند اما امام اذن ندادند و با آیه‎ای از قرآن مانند منازل گذشته، از شهادت‎خود خبر دادند

در ادامه امام حسین علیه‎السلام فرمودند: «اگر من در هر و وطن خود بمانم پس این مردم نگونسار به چه وسیله آزمایش شوند؛ فَبِمَا یُمْتَحَنُ هَذَا الْخَلْقُ الْمَتْعُوسُ» و چه‏ کسى در قبر من جایگزین خواهد شد؟ جایى که خداوند، آن روز که بساط زمین را گسترش داد (روز دحوالارض) آن جاى را براى من برگزید و «پناهگاه شیعیان و دوستان ما قرار داد تا عملها و نمازهاشان آنجا پذیرفته و دعایشان مستجاب شود و شیعیان ما آنجا سکونت کنند تا در دنیا و آخرت در امان باشند؛ جَعَلَهَا مَعْقِلًا لِشِیعَتِنَا وَ مُحِبِّینَا تُقْبَلُ أَعْمَالُهُمْ وَ صَلَوَاتُهُمْ وَ یُجَابُ دُعَاؤُهُمْ وَ تَسْکُنُ شِیعَتُنَا فَتَکُونُ لَهُمْ أَمَاناً فِی الدُّنْیَا وَ فِی الْآخِرَةِ».

بر اساس این فراز از روایت، امام علیه‎السلام بخشی از علت خواست خداوند نسبت به قیام‏‎شان را در چند مورد بیان می‎فرمایند: 1ـ آزمون و امتحان مردم 2ـ به برکت قبر مطهرشان اعمال و نماز شیعیان مورد پذیرش واقع و دعایشان مستجاب می‏‎شود 3 ـ محل دفن حضرت مکان سکونت و امان شیعیان در دنیا و آخرت خواهد شد.

اما امام حسین علیه‎السلام برای اینکه به جنیان میزان توان الهی خود نسبت به آنها را در مواجهه با دشمن بیان کنند، با استناد به آیه‎ای از قرآن اینطور فرمودند: به خدا قسم ما به این کار از شما تواناتریم و لکن مرحله‎‏اى است آزمایشى«تا راه براى هر کس که هلاک شود و یا زندگى جاوید یابد روشن و نمایان شود؛ ‏ لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیى‏ مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَة(انفال42)».

متن روایت:

وَ أَتَتْهُ أَفْوَاجٌ مِنْ مُؤْمِنِی الْجِنِّ فَقَالُوا لَهُ یَا مَوْلَانَا نَحْنُ شِیعَتُکَ وَ أَنْصَارُکَ فَمُرْنَا بِمَا تَشَاءُ فَلَوْ أَمَرْتَنَا بِقَتْلِ کُلِّ عَدُوٍّ لَکَ وَ أَنْتَ بِمَکَانِکَ لَکَفَیْنَاکَ ذَلِکَ فَجَزَاهُمْ خَیْراً وَ قَالَ لَهُمْ أَ مَا قَرَأْتُمْ کِتَابَ اللَّهِ الْمُنْزَلَ عَلَى جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ ص فِی قَوْلِهِ‏ قُلْ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلى‏ مَضاجِعِهِمْ‏ فَإِذَا أَقَمْتُ فِی مَکَانِی فَبِمَا یُمْتَحَنُ هَذَا الْخَلْقُ الْمَتْعُوسُ وَ بِمَا ذَا یُخْتَبَرُونَ وَ مَنْ ذَا یَکُونُ سَاکِنَ حُفْرَتِی وَ قَدِ اخْتَارَهَا اللَّهُ تَعَالَى یَوْمَ دَحَى‏ الْأَرْضَ وَ جَعَلَهَا مَعْقِلًا لِشِیعَتِنَا وَ مُحِبِّینَا تُقْبَلُ أَعْمَالُهُمْ وَ صَلَوَاتُهُمْ وَ یُجَابُ دُعَاؤُهُمْ وَ تَسْکُنُ شِیعَتُنَا فَتَکُونُ لَهُمْ أَمَاناً فِی الدُّنْیَا وَ فِی الْآخِرَةِ وَ لَکِنْ تحْضُرُونَ یَوْمَ السَّبْتِ وَ هُوَ یَوْمُ عَاشُورَاءَ وَ فِی غَیْرِ هَذِهِ الرِّوَایَةِ یَوْمُ الْجُمُعَةِ الذِی فِی آخِرِهِ أُقْتَلُ وَ لَا یَبْقَى بَعْدِی مَطْلُوبٌ مِنْ أَهْلِی وَ نَسَبِی وَ إِخْوَانِی وَ أَهْلِ بَیْتِی وَ یُسَارُ رَأْسِی إِلَى یَزِیدَ بْنِ مُعَاوِیَةَ لَعَنَهُمَا اللَّهُ فَقَالَتِ الْجِنُّ نَحْنُ وَ اللَّهِ یَا حَبِیبَ اللَّهِ وَ ابْنَ حَبِیبِهِ لَوْ لَا أَنَّ أَمْرَکَ طَاعَةٌ وَ أَنَّهُ لَا یَجُوزُ لَنَا مُخَالَفَتُکَ لَخَالَفْنَاکَ وَ قَتَلْنَا جَمِیعَ أَعْدَائِکَ قَبْلَ أَنْ یَصِلُوا إِلَیْکَ فَقَالَ لَهُمْ ع وَ نَحْنُ وَ اللَّهِ أَقْدَرُ عَلَیْهِمْ مِنْکُمْ وَ لَکِنْ‏ لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیى‏ مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَة.

 گروه‎هایى از مؤمنین جنّ آمدند و عرض کردند: آقا، ما شیعیان و یاران شماییم هر چه خواهید دستور دهید، اگر دستور بدهى که همه دشمنان تو کشته شود و تو از جاى خود حرکت نکنى ما دستور را اجرا مى‏‎کنیم، حضرت فرمود: خداوند به شما پاداش نیک بدهد، و فرمود: مگر نخوانده‎‏اید قرآنى را که به جدیم رسول خدا فرود آمده است؟ که می فرماید: اگر در میان خانه‎‏هاى خود باشید آنکه مرگ بر ایشان مقدّر شده است به سوى بستر مرگ خویش می‎روند (و گذشته از این) اگر من در هر و وطن خود بمانم پس این مردم نگونسار به چه وسیله آزمایش شوند و چه‏ کسى در قبر من جاىگزین خواهد شد؟

جایى که خداوند، آن روز که بساط زمین را گسرتد آن جاى را براى من برگزید و پناه‏گاه شیعیان و دوستان ما قرار داد تا عملها و نمازهاشان آنجا پذیرفته و دعایشان مستجاب شود و شیعیان ما آنجا سکونت کنند تا در دنیا و آخرت در امان باشند، اما شما روز شنبه که روز عاشورا است حاضر شوید (و در روایت دیگر روز جمعه است) روزى که من در پایان آن روز کشته خواهم شد و پس از کشته شدن من، دشمنان من به دنبال ریختن خون کسى از عائله و فامیل و برادران و خاندان من نخواهند بود و سر بریده من به نزد یزید بن معاویه فرستاده خواهد شد،

جنّیان گفتند: اى حبیب خدا و فرزند حبیب خدا, به خدا قسم اگر نه این بود که دستورات تو لازم الاجراست و ما را به مخالفت آن راهى نیست، در این مورد مخالفت می کردیم و همه دشمنان تو را پیش از آنکه دسترسى به تو پیدا کنند مى‏‎کشتیم، فرمود:به خدا قسم ما باین کار از شما تواناتریم و لکن مرحله‎‏اى است آزمایشى تا راه براى هر کس که هلاک شود و یا زندگى جاوید یابد روشن و نمایان شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای‎پیام/






۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن