تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816696136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حق الوکاله هایی که سلیقه ای مطالبه می شوند/ضرورت شفاف سازی در نرخِ دستمزد وکلا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: حق الوکاله هایی که سلیقه ای مطالبه می شوند/ضرورت شفاف سازی در نرخِ دستمزد وکلا
حق الوکاله های سرسام آور،یکی از جدی ترین معضلات، مردمی به شمار می رود که برای پیگیری امور قضایی به حقوقدانان مراجعه می کنند، که متاسفانه برخی از آنها به این عرصه بیشتر به عنوان درآمد زایی می نگرند .

حق الوکاله هایی که سلیقه ای مطالبه می شوند/ضرورت شفاف سازی در نرخِ دستمزدوکلا
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،وکالت حقوقی و قضایی از نمونه حِرَف و مشاغلی محسوب می شود که در احقاق حق مولکان نقش بسزایی ایفاء می کند.


بدون تردید آشنایی به قوانین و ضوابط و اشراف برآن،مولفه ای حائز اهمیت  در استیفایِ حقِ افرادی که بنا به دلایل گوناگون،حقوق آنها تضییع شده،محسوب می شود.


یقینا دریافت حق الزحمه،در قبال خدمات یا فعالیتی که ارائه یا انجام می شود یک هنجار طبیعی است که از دیرباز مرسوم بوده است،اما نادیده انگاری چارچوب و قاعده ای مشخص برای آن،چالش وآفتی است که می تواند به نارسایی ها و معضلاتی جدی و عمیق منتهی شود.


متاسفانه این معضل در میان برخی از فعالان عرصه حقوقی نیز ظهور و بروز پیدا کرده و شاهد هستیم بعضا عده ای از وکلا پیش از آنکه در صدد احقاق حق موکلین باشند به مسائل دیگری همچون دریافت مبالغی هنگفت و خارج از قاعده می اندیشند.


اساسا یکی از وجه تمایزات برجسته وکلا با دیگر افراد جامعه معطوف به این موضوع می شود که این طیف و گروه با زبان و گفتمان حقوقی،فهمی مشترک میان موکل خود و قاضی ایجاد می کنند که بر مبنای آن،مسیر جاری و ساری شدن حق و عدالت هموار و تسهیل می شود.


 نکته چالش برانگیز در این بخش،به حق الوکاله هایی باز می گردد که از وکیلی به وکیل دیگر متفاوت است و در این میان بعضا با چنان هزینه ها و مبالغ سنگین و سرسام آوری مواجه می شویم که متقاضی عطای پیگیری کارشناسی این امر خطیر را به لقایش می بخشد.


در این میان هستند افرادی که با برخورداری از توان حقوقی بالا،بدون کوچکترین تعلل و تردیدی،هزینه های اینچنینی را پرداخت می کنند و البته عده ای نیز به دنبال اعمال نفوذ هستند و به واقع سواد حقوقی ملاک نظر آنها نیست،بلکه صرفا در صدد برخی ارتباطات خاص هستند تا در سایه آن به منویات خویش نائل شوند.


یقینا در تمامی عرصه ها امکان بروز برخی انحرافات وجود دارد که جامعه وکلا نیز از این قاعده نامیمون یا بهتر بگوییم بی قاعده گی مستتثنی نیست.


آنچه که باعث حساسیت هر چه بیشتر این حوزه شده به ماهیت و نفس فعالیت در این عرصه باز می گردد که احقاق حق و حقوق و جاری شدن عدالت در راس هرم این حرفه قرار دارد و طبیعتا هر گونه انحراف و لغزشی در آن،مسبب مشکلات و چالش های بسیاری خواهد شد.


غیر قابل هضم و تاسف آور است که عده ای قلیل،سلامت مجموعه ای عظیم را که با تلاش و همت بسیار در صدد عدالت  محوری و قانونمندی هستند زیر سئوال بَرَند و نه تنها شَان جامعه وکلا،بلکه دستگاه قضا را مخدوش کنند.


*فاصله بسیار حق الوکاله های مصوب با نرخ های پیشنهادی


قریب به یک دهه پیش،براساس ماده 19 لایحه قانونی استقلال کانون وکلا و پیشنهاد کانون های وکلای دادگستری کشور نرخ حق الوکاله ها تصویب شد،اما سالهاست بعد از گذشت زمان از آن نرخ گذاری،در مقام عمل شاهد هستیم اکثریت قریب به اتفاق وکلا به آن قائل نیستند.


البته نقدهایی جدی و به حق به آن نرخ گذاری ها نیز وارد است،عدم لحاظ کردن هیچگونه تغییری در نرخ های مصوب بعد از گذشت یک دهه و ناهمسان و ناهمخوان بودن آن با واقعیت های فعلی،امری نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت و به تبع آن،انتظار داشت که وکلا در چارچوب آن،به اخذ دستمزد خویش بر اساس چارچوب مصوب شده مورد اشاره مبادرت ورزند.


رقم 15 هزار تومانی برای حق مطالعه پرونده،20 هزار تومان  برای تنظیم شکوائیه و یا تنظیم لایحه تا 5 صفحه به مبلغ 2 هزار تومان،مشتی است نمونه خروار که غیر منصفانه بودن نرخ های مصوب را به تصویر می کِشَد.


همین اعداد وارقام باعث شد تا در سال 85،برخی وکلا به این نرخ ها ایراداتی وارد کنند و هنوز بعد از گذشت 10 سال اگر نگوییم تمامی،اما بخش قابل توجهی از وکلا به آن قائل نیستند و آن را ملاک و معیاری برای اخذ دستمزد حق الوکاله خویش قرار نمی دهند.


سعید توکلی جم،یکی از کارشناسان حقوقی فعال در شهرستان ملارد،در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با بیان هزینه های جاری بسیار سنگین دفتر،هزینه های ایاب و ذهاب برای پیگیری پرونده و آمد و شد به دادگاه یا دادسرا،مالیات،سهم کانون وکلاو...اظهار داشت:با احتساب زنجیره ای از این هزینه ها به روشنی به کارشناسی نبودن نر خ گذاری ده سال پیش پی می بریم.


البته وی نیز اعتقاد دارد که باید ساماندهی مطلوبی در نرخ وکالت ها لحاظ شود که حق و حقوق وکیل و موکل توامان با یکدیگر تامین شود.


توکلی جم عنوان کرد:بدون تردید با نرخ گذاری عادلانه و ساماندهی سازنده در نرخ گذاری ها،بسیاری از گره های دعاوی به نحوی کارشناسانه باز خواهد شد و زمان بر شدن وانباشت پرونده های متعدد در مراجع قضایی نیز با کاهش هر چه بیشتری همراه خواهد شد.


*حق الوکاله هایی که سلیقه ای مطالبه می شوند


توحید مظفری،بازپرس شعبه اول دادسرای ملارد در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت شفاف سازی هرچه بیشتر در نظام دریافت حق الوکاله ها عنوان کرد:متاسفانه نرخ حق الوکاله ها بصورت سلیقه ای اعمال می شود و بعضا شاهدیم برای یک پرونده مشترک،وکلا نرخ های متعدد و متفاوتی را پیشنهاد می دهند که می طلبد همچون دیگر مشاغل در این حِرفِه نیز سازوکاری لحاظ شود تا بر مبنای آن ساماندهی لازم در این عرصه اِعمال شود.


وی افزود:این وضعیت شان وکلا را زیر سوال می برد و باید کانون وکلا با ورود به این قضیه ،ثبات و قاعده مندی را در نرخ حق الوکاله ها ایجاد کند.


بازپرس شعبه اول  دادسرای ملارد گفت:حفظ استقلال کانون وکلا امری ضروری است و می طلبد کانون مذکور بصورت کاملا داوطلبانه به عنوان نهادی ناظر بر عملکرد وکلا ورودی جدی به این نابسامانی داشته باشد.


مظفری گفت:البته این به معنای عدم رعایت تمامی وکلا به انصاف در دریافت حق الوکاله ها نیست و هستند افرادی که با رعایت قواعد انسانی و اخلاقی در چارچوبی مشخص و نظام مند فعالیت می کنند اما یقینا فعالیت برخی از وکلا با دریافت دستمزد های هنگفت نیز امری انکار ناپذیر است که باید  نسبت با ساماندهی آن اقدامات لازم عملیاتی شود.


وی افزود:در این میان برخی وکلا بنا بر تجربه،سابقه کاری و تحصیلاتی که از آن برخوردار هستند معتقدند باید تفاوت هایی در این سازوکار میان آنها و و کلای تازه کار لحاظ شود.


بازپرش شعبه اول دادسرای ملارد با منظقی خواندن این انتظار گفت:طبقه بندی و لحاظ کردن سلسله مراتب میان و کلا بر مبنای تجربه،تحصیلات و سابقه می تواند ثمرات مثبت بسیاری را به همراه داشته باشد که علاوه بر ایجاد فضایی رقابتی میان فعالان این طیف برای رشد و پیشرفت هر چه بیشتر ،بستری را فراهم می کند که طبقات متعدد مردمی،بنا بر توانمندی مالی که از آن برخوردارند به انتخاب وکیل برای دعاوی خویش مبادرت ورزند.


مظفری در تشریح تبعات و پیامدهای حق الوکاله های سنگین و سلیقه ای عنوان کرد:بالا بودن نرخ حق الوکاله ها پیامدهای ناگواری به همراه دارد که بی میلی برای پیگیری امور قضایی در چارچوب های تعریف شده قانونی از نمونه های آن به شمار می شود.


وی در خاتمه یادآور شد:در چنین شرایطی ضریب اقدامات شخصی برای احقاق حق، همچون اقدام به درگیری ها،توطئه چینی ها با مقاصد تلافی جویانه و ... تشدید می شود که به واقع چنین ناهنجاری هایی در سایه بی میلی برای استیفای حق از مسیر های قانونی بروز پیدا می کند که برای جامعه بسیار مخرب و مخاطره آفرین خواهد بود.





۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن