تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815553635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افسر آمریکایی مدعی پیش‌گیری از بروز جنگ با ایران در خلیج فارس شد


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



افسر آمریکایی مدعی پیش‌گیری از بروز جنگ با ایران در خلیج فارس شد
«قرار نیست به دلیل یک خطای لعنتی ناوبری، یک نفر را بکشم.» «در آن صورت یک ایرانی در آب‌های ایران کشته شده بود و هیچ راهی هم وجود نداشت که بتوان ادعا کرد این اتفاق در آب‌های بین‌المللی افتاده است.» همچنین این تهدید وجود داشت که قایق‌های ایرانی دیگری هم از راه برسند و درگیری گسترش یابد. «قرار نبود من بر سر این موضوع یک درگیری ایجاد کنم، من صلاحیت شروع یک جنگ را نداشتم».
روز نو : نیروی دریایی ایالات متحده عملا وی را اخراج کرده و به آینده در حال شکوفا شدن او در نیروهای مسلح پایان داده است. ستوان دیوید نارتکر تاکنون به دلیل عملکردش در هنگام ورود به آب‌های ایران و بازداشت به دست نیروهای سپاه پاسداران عذرخواهی نکرده است.
 
به گزارش روز نو، نارتکر در گفت و گویی اختصاصی با فارین پالیسی از نقش خود در حادثه دوازده ژانویه دفاع کرده است و مدعی شده که جان نیروهایش را حفظ کرده است و از بروز جنگ احتمالی بین دو کشور بر سر یک خطای ناوبری پیش‌گیری کرده است.
 
در حالی که نیروی دریایی آمریکا تاکنون مدعی شده است که نارتکر به دلیل کوتاهی در انجام وظیفه از خدمت معلق شده است، نارتکر در اولین اظهار نظر عمومی خود در این باره به فارین پالیسی روایتی متفاوت را ارائه داده است و از برخورد دلهره‌آور با دو قایق ایرانی مسلح به تیربار در اطراف جزیره فارسی سخن گفته است. به گفته نارتکر وی تنها چند ثانیه فرصت داشته است تا تصمیم بگیرد که نیروهایش دست به سلاح ببرند یا این که راهی برای خروج از ماجرا پیدا کند.
 
به گفته فرمانده قایق‌های آمریکایی، با نزدیک شدن قایق‌های گشتی سپاه، نیروهای آمریکایی فرصتی برای اجتناب از برخورد نداشته‌اند و وی در حالی که از فاصله سه متری مسلسل خود را به سوی یکی از نظامیان ایرانی هدف گرفته است، امکان شلیک و کشتن یکی از نظامیان ایرانی را داشته است ولی می دانسته که در فاصله هشت تا ده مایلی رسیدن به آب‌های بین‌المللی در معرض گلوله‌های دو تیربار قایق‌های ایرانی قرار دارد.
 
نارتکر با مردود دانستن این اقدام در این باره به فارین پالیسی گفته است که «قرار نیست به دلیل یک خطای لعنتی ناوبری، یک نفر را بکشم.» «در آن صورت یک ایرانی در آب‌های ایران کشته شده بود و هیچ راهی هم وجود نداشت که بتوان ادعا کرد این اتفاق در آب‌های بین‌المللی افتاده است.» همچنین این تهدید وجود داشت که قایق‌های ایرانی دیگری هم از راه برسند و درگیری گسترش یابد. «قرار نبود من بر سر این موضوع یک درگیری ایجاد کنم، من صلاحیت شروع یک جنگ را نداشتم».
 
حادثه در زمان بسیار حساسی هم بروز کرد، کشورهای غربی در حال آماده شدن برای برداشتن تحریم‌های ایران در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران بودند و رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران، موضوع مهمی در کارنامه ریاست جمهوری باراک اوباما است.
 
نارتکر یکی از شش نظامی و از جمله چهار افسری است که به سبب بروز این حادثه که باعث دردسر مطبوعاتی برای کاخ سفید نیز شد، تنبیه شده‌اند. اگر چه نارتکر و نه تن دیگر از خدمه قایق‌های آمریکایی، شانزده ساعت پس از بازداشت به وسیله سپاه پاسداران آزاد شدند ولی سپاه ویدئویی را از زمان بازداشت آنان منتشر کرد که در آن نیروهایی آمریکایی روی زمین زانو زده بودند و دست‌هایشان را بالا برده بودند. همچنین ویدئوی دیگری از عذرخواهی نارتکر به سبب ورود به آب‌های سرزمینی ایران منتشر شد.
 
جمهوری‌خواهان در کنگره این حادثه را نشانه دیگری از سوء استفاده ایران از مواضع آشتی‌جویانه اوباما در برابر ایران دانستند و از جان کری به دلیل تشکر از ایران به سبب آزادی نیروهای آمریکایی انتقاد کردند. جان مک کین سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا از جمله مدعی شد که رفتار دولت اوباما در برابر ایران، جان نظامیان آمریکایی را به خطر انداخته است.
 
در حالی که نارتکر مدعی است که ویدئوهای منتشر شده، باعث شده است که از وی به عنوان ابزاری برای فرافکنی و فرار از ماجرا استفاده شود، فیلیپ لاوری وکیل وی در دفاع از او به مقامات نیروی دریایی گفته است که به جای تنبیه ستوان نارتکر باید وی را تشویق می‌کردند زیرا مانع درگیری در جزیره فارسی، کشته شدن احتمالی نیروها و بروز بحرانی جدی در منطقه شده است.
 
با وجود دفاعیات نارتکر و وکیلش، ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام، درخواست تجدید نظر وی برای کاهش مجازات وی را رد کرده است و وی امکان ترفیع در نیروی دریایی را از دست داده است. در نامه تعیین مجازات نارتکر، برگزار نکردن جلسه هماهنگی پیش از گشت‌زنی، مکتوب نکردن مسیر گشت‌زنی و پر نکردن مخزن مهمات تیربارهای قایق‌ها تخلفات وی اعلام شده است.
 
اگر چه نیروی دریایی آمریکا از پاسخ مستقیم به دفاعیات نارتکر خودداری کرده است، ستوان رامسدن سخنگوی ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام گفته است که «درخواست تجدیدنظر بر پایه شواهدی رد شد که نشان می‌داد مجازات تعیین شده عادلانه و متناسب بوده است».
 
نارتکر و وکیلش با رد روایت نیروی دریایی از ماجرا، ضمن اشاره به خطاهای فرماندهان نارتکر مدعی هستند که وی برابر آموزش‌هایی بوده است که پس از فارغ‌التحصیلی از آکادمی نیروی دریایی در پنج سال پیش دیده است. این دو مدعی هستند که تخلفات مورد اشاره در نامه دادگاه، تاثیری بر سرنوشت ماموریت وی نداشته است. نارتکر مدعی است که رفتار وی تکرار رفتار همقطارانش در برابر نیروهای ایرانی است که اغلب در برابر رفتارهای تهاجمی ایرانی‌ها، خویشتنداری نشان می‌دهند.
 
نارتکر در این باره به فارین پالیسی گفته است که «شما کم و بیش یاد می‌گیرید که نمی‌توانی به سوی ایرانی‌ها تیراندازی کنی مگر این که آنها به سوی تو شلیک کرده باشند که ما بتوانیم در مقابل شلیک کنیم».
 
یک افسر نیروی دریایی که سابقه خدمت در خلیج فارس را دارد، این ادعای نارتکر را تائید کرده است. وی که برای اجتناب از به خطر افتادن موقعیتش در نیروی دریایی به صورت ناشناس با فارین پالیسی سخن گفته، به این نشریه گفته است که «اجتناب از استفاده از زور، قاعده کلی در منطقه است، هیچ تمایلی به ایجاد یک حادثه بین‌المللی وجود ندارد چه رسد به این که عده‌ای کشته شوند به این دلیل که فرماندهان بی‌پروای ایرانی بخواهند با نیروی دریایی آمریکا بازی قدرتنمایی به راه بیاندازند».
 
افسر ناشناس آمریکایی با اشاره به عقلانی بودن رفتار نارتکر در شرایط پیش امده گفته است: «شناورهای ما در جایی بودند که نباید باشند؛ در دادگاه افکار عمومی ما شانسی برای توجیه درگیری با ایرانی‌ها در آب‌های سرزمینی آنها نداشتیم».

منبع: تابناک


تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن