تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805033057




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سم خطرناک در چای خارجی


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
سم خطرناک در چای خارجی
سم خطرناک در چای خارجی برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها در بیشتر کشورهای چای‌خیز دنیا از سموم دفع آفات استفاده می‌شود.


به گزارش فرهنگ نیوز؛ «احمدتقی شکرگزار» کارشناس پژوهشکده چای، گفت: بیشتر کشورهای چای‌خیز دنیا(سریلانکا، هند، چین، ژاپن، کنیا، ویتنام و….)به خاطر شرایط آب و هوائی و برداشت سالیانه تجمعی از آفات و بیماری‌ها در این کشورها شیوع دارد که به‌ناچار برای مبارزه با آن از سموم دفع آفات استفاده می‌شود.
 
وی افزود: به‌طور مثال براساس جدیدترین اطلاعات موجود در منابع خارجی در کشور سریلانکا حداقل 10 نوع قارچ‌کش، 9 نوع حشره‌کش و 8 نوع علف‌کش مصرف می‌شود که مصرف برخی از آن‌ها با وجود کارآئی خیلی خوب و موثر، مشکل باقی‌مانده این سموم روی برگ سبز و چای خشک است که این مقدار در سریلانکا حدود 550 کیلوگرم، در چین حدود 750 کیلوگرم و در هند حدود 600 کیلوگرم است و البته مصرف این مقدار کود به احتمال قوی براساس آزمون‌های شیمیائی خاک و برگ چای است.
 
شکرگزار ادامه داد:اما در ایران سه آفت مهم یعنی کنه، شپشک آردآلود و شته و یک بیماری کلیدی به نام نماتد زخم ریشـه چـای داریم کــه حـداقل در 17 سـال اخیر هیچ گونــه سمی علیه این آفات مصرف نشده است. هـر چند در دهه شصت و هفتاد سازمان چـای کشور سابق اقدام بــه توزیع سموم حشره‌کش رایگان(دیازینون، مالاتیون) و کنه‌کش(اومایت) علیه آفات چای می‌کرد اما از سال 1378 با انجام کارهای تحقیقاتی در پژوهشکده چای مصرف هرگونه سم در باغ‌های چای ممنوع شد.
 
کارشناس پژوهشکده چای خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برای مبارزه با شپشک آرد آلود چای از کفشدوزک کریپت استفاده می‌شود که قبل از انحلال سازمان چای تا سال 83 این کفشدوزک‌ها در انسکتاریوم‌های ایستگاه‌های تحقیقاتی پژوهشکده چای تولید می‌شد و با نظر کارشناس بصورت رایگان توزیع می‌شد که پس از انحلال سازمان چای اتاقک‌های رشد کفشدوزک‌ها با هماهنگی‌های وزارت جهاد کشاورزی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت تا سوسک‌های تولیدی برای مبارزه بیولوژیک علیه آفات مرکبات، چای و گیاهان زینتی براساس نرخ مصوب سازمان حفظ نباتات در اختیار متقاضیان قرار گیرد.
 
وی تصریح کرد:خوشبختانه عملیات خوب به زراعی در ایستگاه‌های تحقیقاتی پژوهشکده چای(به‌طور مثال ایستگاه فشالم) آلودگی به نماتد با کاربرد کودهای آلی و دامی پوسیده به همراه مدیریت درست باغ به زیر سطح زیان اقتصادی رسیده است یعنی علیرغم سموم نماتدکش ثبت شده علیه نماتد زخم ریشه چای اما تاکنون هیچ‌گونه سم نماتدکش در باغ‌های چای ایران مصرف نشده است در حالی که در همین شرایط در کشور سریلانکا از سموم نماتدکش هم استفاده می‌کنند.
 
شکرگزار در خصوص مصرف کودهای شیمیائی در سالیان اخیر میزان مصرفی آنها گفت: نسبت به دهه‌های 60 و 70 در هر هکتار حدود 50 درصد کاهش یافته است و چایکاران تشویق شده‌اند که در باغ‌هایشان از کودهای دامی استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: البته شاید یکی از علل مصرف کم کودهای شیمیائی خصوصاً اوره در باغ‌ها بالا بودن قیمت کودهای شیمیائی هم باشد اما به هر حال چایکاران با همین شرایط راضی بوده وحدود 400 کیلوگرم کود شیمیائی در هر هکتار باغ، یعنی 250 کیلوگرم اوره، 100 کیلوگرم پتاس و 50 کیلوگرم فسفر استفاده می‌کنند.
 
در باغ‌های مکانیزه در غرب گیلان علاوه‌بر کودهای شیمیائی موصوف از ریز مغذی‌ها هم بصورت محلول‌پاشی استفاده می‌شود. به هر حال اگر نسبت به سایر کشورهای چای‌خیز دنیا مقایسه‌ای هم داشته باشیم اولاً هیچ گونه سمی در باغ‌های چای ایران مصرف نمی‌شود، ثانیاً مصرف کودهای شیمیائی در حال حاضر بهینه و در حد استاندارد است.

منبع: ایسنا


95/6/24 - 12:10 - 2016-9-14 12:10:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن