محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843680438
مقاومتهای سرسختانه در برابر عدالت جنسیتی / طرفداران خانهنشینی زنان مقابل عدالت جنسیتی ایستادهاند
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: مقاومتهای سرسختانه در برابر عدالت جنسیتی / طرفداران خانهنشینی زنان مقابل عدالت جنسیتی ایستادهاند
آرمان در گفتوگویی با الهه کولایی آورده است؛
به گزارش نامهنیوز، هنوز خاطره روزهایی که کنوانسیون منع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان در مجلس ششم بررسی و در نهایت تصویب شد، از خاطرمان پاک نشده است. آن روزها، دلواپسانی که زمان دولت اصلاحات، عرصه را بر خود تنگ میدیدند، کفنپوشان میشدند و خط و نشان میکشیدند. اما در نهایت، این کنوانسیون مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده شد. در این میان، عدهای به این فکر افتادند به جای «برابری جنسیتی» که از سوی برخی، مفهومی لیبرالیستی و غربی محسوب میشد، «عدالت جنسیتی» را طرح کنند که بیش از مفهوم قبلی با اصول اسلام و شرع مطابقت دارد. اما با این حال، هنوز هم به پیشرفت چندانی در مسیر دستیابی به مفهوم بومی «عدالت جنسیتی» دست نیافتهایم. عزم دولت تدبیر و امید و شعارهای رئیس جمهور مبنی بر تامین حقوق زنان در جامعه، بسیاری از فعالان حوزه زنان را امیدوار کرده است. گرچه در مسیر تحقق این شعار، راهی بس دشوار در برابر دولت وجود دارد اما دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم برگزاری آزمون استخدامی تا زمان ایجاد عدالت جنسیتی نشان از آن دارد که دولت و رئیس حقوقدان آن، بر عهد خود استوارند. بر همین اساس، «آرمان امروز» با «الهه کولایی» استاد دانشگاه تهران، نماینده مجلس ششم و فعال حوزه زنان به گفتوگو نشست تا نظرات او را در باب مسائل حوزه زنان جویا شود که متن آن را در ادامه میخوانید.
عدالت جنسیتی یکی از موضوعات مهم در قرن بیستم است که جامعه بشری و به ویژه زنان را به خود مشغول کرده است. جامعه بین المللی برای دستیابی به این مهم، چه تلاشهایی انجام داده است؟
در اسناد بین المللی موضوع زنان و مردان از منظر آحاد انسانی مورد توجه قرار گرفته است. در واقع در منشور سازمان ملل متحد برابری حقوقی همه انسانها در سراسر کره خاکی خواه سفید یا سیاه یا از هر نژاد، رنگ و طبقه است؛ در واقع هرنوع وجه جدایی و ممیزه انسانی کنار گذاشته شده و حقوق انسانی همه آحاد بشری مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهمترین جنبههای این برابری در واقع مساله جنسیت و نقشهای اجتماعی زنان و مردان، در فرهنگهای مختلف در طول تاریخ است که متناسب با ارزشها و تجربههای هر ملت و هر قومی تفاوتهایی را در برداشته است که همواره بازتولید شده، تا آنجا که حتی در قرن بیست و یکم نیز نابرابریهای جنسیتی در همه جوامع خواه توسعه یافته و توسعه نیافته وجود دارد. یکی از مهمترین دغدغههای نهادهای بینالمللی به ویژه سازمانهای تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد زیر سوال بردن هرگونه تبعیض برپایه جنسیت و در واقع نقشهای متفاوتی است که زنان و مردان در جوامع مختلف برعهده گرفتند و این نقشهای مختلف زمینهساز بروز تبعیضهایی در دستیابی آنها به حقوق انسانی ایشان شده است. بنابراین اسناد بین المللی بر پایه برابری همه آحاد انسانی تنظیم شده و کنوانسیونها هم بر همین اساس تنظیم شده است. تا آنجا که یکی از مهمترین کنوانسیونهای بین المللی که همه کشورهای جهان را به تلاشی فراگیر برای رفع تبعیض علیه زنان فرا میخواند، کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض از زنان است تا برابری در میان زنان و مردان حاصل شود و هرگونه تبعیض در دسترسی ها، فعلیت بخشیدن به استعدادها، همه حقوق انسانی و در سطوح مختلف از میان برداشته شود و انسان و البته زنان به انتظار هویت انسانی خود بتوانند از همه مزایای آن بهره مند شوند.
شما در مجلس ششم یکی از زنان نماینده بودید. مجلسی اصلاحطلب که به موضوعات زیادی ورود کرد. در این مجلس شاهد تلاشهایی برای ایجاد عدالت جنسیتی در کشور بودیم. از مجلس ششم و تلاش نمایندگان آن مجلس برای رسیدن به این هدف بگویید.
همچنان که اشاره کردم، در مجلس ششم پیوستن کشور ما به کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان مورد توجه قرار گرفت و بر پایه بررسیهایی که در دولت انجام شد، با یک شرط کلی جمهوری اسلامی ایران با مصوبه دولت در مسیر پیوستن به این کنوانسیون قرار گرفت. شرط کلی این بود که جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سیداو یا کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان بپردازد. با این شرط و با این تغییر و تحول که قواعد و مقررات مندرج در این کنوانسیون یا بندهایی که ناقض اصول و چارچوبهای شرعی در دین مبین اسلام است، کنار گذاشته شود. مخالفان تصویب این کنوانسیون، بدون در نظر گرفتن این حق که بسیار کلی بود و در واقع بسیار هم دست کشور ما را در اجرایی کردن کنوانسیون باز میگذاشت، انتقاد وسیعی علیه این کنوانسیون را آغاز کردند. این مخالفتها تا آنجا پیش رفت که برخی از جریانها در داخل، کنوانسیون را به معنای غربی شدن تلقی کردند و هجمه وسیعی را علیه پیوستن ایران به کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان سامان دادند. اما با گذشت سالها و با اصرار مجلس، در نهایت پس از رفت و برگشت این لایحه به شورای نگهبان، کنوانسیون سیداو یا کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده شد که تا امروز هم در همان جا مانده است. بر پایه این تجربه و به دنبال این رخدادها، برای اعتمادسازی در سطوح مختلف و جهت استفاده از ظرفیتهای داخلی، فعالان حوزه زنان به ویژه در دولت اصلاحات، مجلس و هواداران ایشان، موضوع عدالت جنسیتی را مطرح کردند. یعنی بر اساس تجربهای که در مسیر تصویب کنوانسیون منع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان به دست آمد و به آن اشاره شد، جهت دستیابی به شرایط مناسب انسانی برای رشد و توانمندیهای زنان، برای استفاده زنان از همه ظرفیتهای حقوقی که دین مبین اسلام برای آنها قرار داده است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بر همین پایه آن را مورد تایید قرار داده است، موضوع عدالت جنسیتی مطرح شد. این موضوع، این بار بر پایه یک اصل بنیادی مذهب شیعه یعنی موضوع عدل و عدالت مورد تاکید قرار گرفت و بر همین پایه، بحث عدالت جنسیتی مطرح شد. در این مسیر و با توجه به تجربهای که به دست آمده بود، امکان اجرایی کردن مواد مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در باب آموزههای دینی فراهم آمد. بنابراین ما شاهد آن هستیم که موضوع برابری جنسیتی در برنامه توسعه، تبدیل به موضوع عدالت جنسیتی شد تا متناسب با ارزشهای دینی و بومی کشور، امکان دستیابی زنان به حقوق انسانی و آزاد یخواهانه آنها هم فراهم آید.
مساله عدالت جنسیتی اولین بار در اجلاس پکن و توسط آیت ا... تسخیری بیان شد. از همان زمان قرار بر این بود که این مساله به عنوان گفتمان جمهوری اسلامی قلمداد شود. فکر میکنید چرا در این ۲۰ سالی که از این ماجرا میگذرد، هیچ اتفاقی رخ نداد؟ مضاف بر اینکه دول اسلامی که در آن اجلاس حضور داشتند، چه برنامهای برای تحقق عدالت جنسیتی داشتند؟
من از عملکرد کشورهای اسلامی درباره تحقق بخشیدن به موضوع عدالت جنسیتی خبر ندارم اما اینقدر میدانم که همه کشورهای اسلامی، کمتر یا بیشتر سعی کردند به شکل کلی یا جزئی به کنوانسیون سیداو بپیوندند و امکان تحقق برابری جنسیتی را فراهم کنند. در واقع میتوان گفت کشورهای اسلامی هم موضوع برابری جنسیتی و نه عدالت جنسیتی را در برنامههای خود قرار دادند و پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان «عدالت جنسیتی» از سوی آنها چندان با استقبال روبهرو نشد. دلیل این عدم استقبال، شاید تعاملهای گوناگون آنها با جامعه بین المللی بوده باشد و تلاشی که از سوی این کشورها صورت گرفت تا خود را با ارزشها و هنجارهای جهانی سازگار سازند. اما در کشور ما، این موضوع همچنان تحت عنوان عدالت جنسیتی مورد تاثیر قرار گرفت. آن چنان که پس از دولت اصلاحات، ما شاهد آن بودیم که حتی این مساله هم مورد انکار قرار گرفت و در واقع، طرفداران خانه نشین ساختن زنان، حتی حاضر نشدند موضوع عدالت جنسیتی را بپذیرند. این شرایط تا آن جا ادامه پیدا کرد که در واقع ما شاهد هستیم که حتی امروز درباره موضوع عدالت جنسیتی نیز همچنان مقاومتهایی جدی وجود دارد و کسانی که از دستیابی زنان به حقوقشان هراس دارند، به اشکال گوناگون سعی میکنند تا در این مسیر، تغییرات مورد نظر خود را ایجاد کنند. بیتردید حقوق انسانی برای زنان و مردان که در قانون اساسی نیز مورد تصریح قرار گرفته، راه را بر اعمال تبعیضهای ناروا بسته است. اما تصویب قانون تنها بخشی از راهی است که برای رسیدن به وضعیت مطلوب طی میشود. بررسیهای گوناگون علمی نشان میدهد پایه و اساس بسیاری از مشکلات زنان و اعمال تبعیضهای ناروا علیه آنان از نگرشهای جنسیتی سرچشمه میگیرد. هرچند اینک حقوق زنان در اسناد بینالملل به صورت اعلامیه، موافقتنامه، پروتکل و کنوانسیون تجلی پیدا کرده و کشورهای بسیاری به آنها پیوستهاند اما موانع تاریخی و فرهنگی در سراسر جهان همچنان به اشکال مختلف زمینه استیفای حقوق زنان را تخریب میکند. کلیشههای جنسیتی تنها با تصویب قوانین از بین نمیروند. کلیشههای جنسیتی براساس تفاوت جنسی افراد، قواعد، رفتارها، روحیات و هنجارهای اجتماعی- سیاسی را در جامعه منتشر میسازند که زمینههای بازتولید آنها را مهیا میکنند. اگرچه اختلافات روانی زنان و مردان به تفاوتهای بیولوژیک آنان مربوط است، اما روانشناسان تاثیر دلایل اجتماعی و فرهنگی را در شکلگیری شخصیت زن و مرد قطعی میدانند. تاثیر خانواده و نظام آموزش و پرورش (رسمی و غیر رسمی) در شکلگیری این کلیشهها بسیار نافذ و ماندگار است. انقلاب اسلامی با ایجاد دگرگونی در نظام سیاسی ایران، شرایط را برای تحولات فرهنگی اجتماعی مهیا کرد اما برخلاف دیدگاههای روشن رهبر فقید انقلاب اسلامی درباره ضرورت ایفای نقش اجتماعی سازنده و تعیینکننده زنان، برخی مانعتراشیها پایان نیافت!
به اعتقاد شما، مسائل و جهت گیریهای سیاسی باعث به تاخیر افتادن تحقق عدالت جنسیتی است یا مشکل در جای دیگری است که عدهای تا این اندازه با بحث عدالت جنسیتی مخالفت میکنند؟
البته که مساله زنان یکی از سیاسیترین مسائل در کشور ما بوده است. همواره در دهههای اخیر و حتی پیش از آن، موضوع زنان و تاثیر سیاسی رای زنان و حمایت یا عدم حمایت آنها از سوی جریانهای سیاسی مورد توجه بوده است. اما نکتهای به مراتب مهمتر وجود دارد و آن هم اینکه تغییر فرهنگی و تغییر نگرشی در موضوع عدالت جنسیتی به سادگی اتفاق نمیافتد. ما در منطقه و جامعهای زندگی میکنیم که به هر حال زنان خانه نشین و تحت مدیریت مردان قرار داشتند و حتی حقوق انسانی آنها نیز گاه مورد انکار قرار میگرفته است. بنابراین یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی و آموزههای امام خمینی (ره) تاکید بر حقوق انسانی زنان بود و پس از ایشان نیز رهبری بر این مساله تاکید ویژه داشتند که حقوق انسانی زنان به شمار آید. البته در مسیر شکل گرفتن عدالت جنسیتی، مقاومتهای جدی همواره وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت. این بدان معناست که برای رسیدن به نتیجه، باید تلاشهای گسترده ادامه پیدا کند و ظرفیتهای قانونی مناسب برای تحقق عدالت جنسیتی به وجود آید.
عبارت «عدالت جنسیتی» در برنامه چهارم توسعه وجود داشت اما در برنامه پنجم حذف شد. این در حالی است که در برنامه ششم، بار دیگر ذکر شده است. به نظر شما ذکر عبارت «عدالت جنسیتی» در برنامه ششم توسعه، تا چه اندازه میتواند کمک کننده باشد؟
همان طور که اشاره کردم، پس از دوران اصلاحات که تامین حقوق انسانی زنان مورد تاکید ویژه قرار گرفت، ما از یک سو، شاهد تلاش گستردهای برای زیر سوال بردن دستاوردهای حضور اجتماعی زنان و از سوی دیگر، حضور موثر آنها در عرصههای مختلف اجتماعی بودیم. این در حالی است که در برابر این تلاشها، یک نوع جریان تحجرگرا برای از بین بردن دستاوردها در حوزه زنان، پس از انقلاب اسلامی در جریان بوده است و در هر فرصتی که پیدا کرده، بر شدت فعالیتهای تخریبی خود افزوده است. با وجود اینکه ما در برنامههای مختلف توسعه، شاهد ورود نگاه جنسیتی هستیم تا یک جریان جنسیتی ایجاد شود اما واقعیت آن است که در برنامه ششم توسعه، همچنان در برابر مفهوم عدالت جنسیتی مقاومتهای سرسختانهای وجود دارد. در چنین شرایطی، به نظر میرسد که ما باید راهها و روشهای مناسب برای اجرایی کردن محتوا و درون مایه این مفاهیم را پیدا کنیم. در واقع، ما باید بر اساس تجربیات سالهای گذشته، مسیرهایی که بتوانند به ایجاد شرایط مناسب در تأمین حقوق انسانی زنان و دستیابی آنان به فرصتهای برابر برای رشد و شکوفایی توانمندیهای انسانی کمک کند را پیدا کرده و بر اساس این تجربیات، از آنها بهره برداری کنیم.
منبع: روزنامه آرمان
مطالب مرتبط
پایگاه «فرماندهی» اصلاحطلبان در انتخابات 96 کجا برپا میشود؟
تاسيس اداره كل امور زنان در وزارتخانهها
گام سوم اصلاحطلبان برای انتخابات ٩٦
نمره منفی الهه کولایی به عملکرد دولت روحانی در حوزه زنان
۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]
صفحات پیشنهادی
تصویبطرح عدالت جنسیتی در کمیسیونفرهنگی
عضو اصلاحطلب کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با اشاره به برگزاری نشست امروز این کمیسیون گفت در این جلسه در مورد موضوع عدالت جنسیتی در ماده ٣١ برنامه ششم توسعه بحث و گفتوگو شد و درنهایت با رای موافق اعضا به تصویب رسید به گزارش خانه ملت حجتالاسلام احمد مازنی در گفتوگو با ایلنا به رزمزمههای حذف «عدالت جنسیتی» از برنامه ششم
زمزمههای حذف عدالت جنسیتی از برنامه ششم شرق در گزارشی آورده است به گزارش نامهنیوز ماده ٣١ لایحه برنامه ششم توسعه کشور با تأکید بر عدالت جنسیتی در دستگاهها به حوزه زنان و خانواده اختصاص یافته بود و حالا به دلیل موضعگیری شاید ضعیف نمایندگان زن کمیسیون فرهنگی و دفاعنکردن معدالت جنسیتی و جایگاه زنان - پایگاه خبری تحلیلی تدبیر۲۴
در مساله کرامت انسانی زن و مرد تفاوتی ندارند چون روح انسان از روح خداست و روح خدا جنسیت بردار نیست در ارتباط با مساله عدالت جنسیتی هر دو جنس مرد و زن به هر حال مخاطب قانونگذاری ها و برنامه ریزی هایی هستند تدبیر24 سهیلا جلودارزاده- مساله عدالت جنسیتی این روز ها بیش از گذشته مطعدالت جنسیتی در برنامه های توسعه ای - فرهیختگان
شهلا کاظمی پور عضو هیات علمی دانشگاه تهران عدالت جنسیتی کلیدواژه ای است که اگر آن را در برنامه های توسعه گذشته جست وجو کنیم در برخی از آنها دیده می شود و در برخی دیگر مغفول مانده است برنامه توسعه چهارم نگاه توسعه طلبانه ای به موضوع عدالت جنسیتی داشته است اما وقتی نگاهی به برنامقانون و عدالت جنسیتی
قانون و عدالت جنسیتی نعمت احمدی روز نو تفکیک جنسیتیِ زن و مرد شامل همه مسائل نیست البته چه بخواهیم و چه نخواهیم مقرراتی بالاجبار از باب جنسیتی وضع میشود مثلا درباره مرخصی زنان در مدت زایمان ایام شیردادن یا محدودیتهای دیگری که بعد از ازدواج درباره زن متأهل به وجود میآید اعدالت جنسیتی در قانون اساسی - روزنامه اعتماد
این مفهوم چنانکه گفته شد در ساخت حقوقی کشور باید فهم شود مثلا جنسیت به خودی خود نمی تواند باعث محرومیت از تحصیل در رشته ای خاص یا مشاغل خاص برای زن یا مرد باشد این تفسیر عینا مطابق است با آنچه قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل بیستم مقرر کرده است در این اصل می خوانیم که همه اعدالت جنسیتی سبب استحکام بنیان خانواده میشود
معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان عدالت جنسیتی سبب استحکام بنیان خانواده میشود شناسهٔ خبر 3766795 - سهشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷ ۱۱ جامعه > جوان و خانواده jwplayer display inline-block; معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان با تاکید بر نقش عدالت جنسیتی در تحکیم بنیان خانواده گفآغاز مراحل آزادسازی سهام عدالت
مدیرکل دفتر سهام عدالت سازمان خصوصی سازی گفت با توجه به سقف 5 میلیون تومانی برای هر خانوار مشمول اگر خانوادهای 6 نفر باشند و سهام عدالت به آنها تعلق گرفته باشد به هر یک از اعضای این خانواده حدود 830 هزار تومان سهام عدالت تعلق میگیرد اسماعیل مختار دولت آبادی در گفتوگو با رادتکرار/ جلیلی در گفتوگو با فارس: عدالت در نظام پرداخت و دریافت کشور بدون استثنا شدن افراد حاصل شود
تکرار جلیلی در گفتوگو با فارس عدالت در نظام پرداخت و دریافت کشور بدون استثنا شدن افراد حاصل شود نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس نهم ابراز امیدواری کرد عزم ملی در همه سطوح کشور جهت جلوگیری از استثنا شدن افراد در قوای مختلف حاصل شود و عدالت در نظام پرداخت و دریافت محقق شود اسمبرخورد دولت با حقوق های نامتعارف، گامی در جهت تحقق عدالت است
برخورد دولت با حقوق های نامتعارف گامی در جهت تحقق عدالت است تربت حیدریه- ایرنا- رئیس دانشگاه پیام نور تربت حیدریه گفت برخورد دولت با موضوع حقوق های نامتعارف برخی مدیران ارشد و عذرخواهی اعضای کابینه از مردم قدمی بسیار مثبت در راستای تحقق عدالت اقتصادی و برابری اجتماعی بوده است-
سیاسی
پربازدیدترینها