محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843627412
ریختن خون و قربانیکردن برای سلامتی و دفع بلا در اسلام وجود ندارد /نگاههای قدیمی غلط به نام اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:الف: ریختن خون و قربانیکردن برای سلامتی و دفع بلا در اسلام وجود ندارد /نگاههای قدیمی غلط به نام اسلام
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۴
استاد حوزه علمیه قم معتقد است: قربانی برای سلامتی و دفع بلا برای دین یهود است. در دین ما این نیست که قربانی کنید برای سلامتی، بلکه قربانی فقط برای قرب الی الله است و این مباحث که دفع بلا و سلامتی از ادیان دیگر است.استاد احمد عابدی در نوشتاری به مناسبت عید سعید قربان نوشت:عید قربان عید مبارکی است و از مقدسات دین ماست. عید قربان عیدی است که انسان همه چیزش را تقدیم خدا می کند. انسان در عید قربان به خدا می گوید که خدایا مالک واقعی تویی و من چیزی ندارم و هرچه دارم مال من نیست و تقدیم خداستقربانی وقتی قربانی است که سالم باشد یعنی انسان بهترین خالص ترین و زیباترین چیزی که دارد تقدیم به خدا کند. کلمه قربانی و قربت یکی است. نماز می خوانیم قربت الی الله و به قصد نزدیکی به خدا، قربانی هم همین طور است. تقرب الی الله.حضرت ابراهیم برمبنای خواب تصمیم به ذبح حضرت اسماعیل علیهم السلام گرفتند. آیا خواب حجت است؟فرق است بین خواب من و شما و خواب پیامبر خدا، پیامبر خدا همه معصومند. خطا ندارند، نسیان ندارند و لذا خواب پیامبران حجت است ولی خواب ما حجت نیست. در خصوص سیدالشهدا علیه السلام می گویند که خواب پیامبر صلی الله علیه و آله را دید و فرمود به سمت کربلا برو. پس خواب حجت است.چطور خدا دلش می آید که به پدری بگوید فرزندی را قربانی کن؟قربانی در تمام ادیان است اساس مسیحیت بر قربانی عیسی مطرح است. مسیحیان می گویند عسیی ع آمده است قربانی گناه اولیه انسان باشد. قربانی انسان و قربانی پیامبر در دین مسیحیت پذیرفته شده درحالی که در دین ما چنین چیزی وجود ندارد. اما در دین اسلام، درباره حضرت ابراهیم علیه السلام خوابی که می بیند، که ما نمی دانیم آن خواب چه بوده ولی وقتی که ابراهیم علیه السلام می خواهد در بیداری آن خواب را عمل کند، اسماعیل را به قربانگاه می آورد و چاقو را به گردن فرزند می گذارد و تمام می شود. یعنی ذبیحی انجام نمی شود، و خدا می فرماید:" وَنَادَیْنَاهُ أَنْ یَا إِبْرَاهِیمُ؛ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا " ای ابراهیم به خواب عمل کردی. اگر خواب سربریدن بود که ابراهیم فرزندش را که سر نبرید. پس آخرش قربانی فرزند نبوده است. پس خواب این بوده که فرزند را به قربانگاه ببر و حضرت ابراهیم علیه السلام فرزند را به قربانگاه برد. و کشتن فرزند نبوده چون قرآن می فرماید:"صدقت رویا" عمل کردی به رویا.حالا آیا اینکه فرزند را به قربانگاه بردن خشن است یا نه؟ما همه چیز را نباید با عینک عقل بنگریم، مسائل عقلی را باید با عقل نگاه کنید. اما مسائل عاشقانه، مسائل عقلی نیست. هیچ وقت دو عاشق نباید عاقلانه باهم رفتار کنند.یعنی اگر با نگاه عقلی نگاه کنند دیگر عشقی محقق نمی شود. عاقلانه عاشق هم می شوند یعنی پایه شکل گیری عشق، عقل است ولی ولی عشق مافوق عقل است. ریاضی عقلی است، هندسه عقلی است ولی هنر که عقلی نیست، هنر عاشقانه است. بحث زیبا شناسی اگر عقلی بود، همه، یک چیز را می گفتند زیبا. درحالی که یکی می گوید زیباست و یکی می گوید زیبا نیست. بحث عشق است. انسان عاشق کاری را انجام می دهد که شاید انسان عاقل نگاه دیگری به آن داشته باشد و ابراهیم علیه السلام نگاهش عاشقانه بود.اما گوسفند کشتن آیا بی رحمی است؟ما در دینمان یک دستوراتی داریم به نام حقوق حیوان که بابی در فقه است. اگر کسی به مسافرت می رود باید قبل از خودش غذای حیوان را بدهد. پیغمبر اکرم می فرماید حرام است کسی روی حیوان بنشیند و با رفیقش صحبت کند. باید پیاده شود، برای اینکه حیوان اذیت می شود. حرام است کسی به صورت حیوان سیلی و یا شلاق بزند. ذبح حیوان در شب حرام است. شب عید قربان، قربانی حرام است. روز باید باشد. چون شب وقت استراحت حیوان است. گوشت حرام نمی شود ولی کار قربانی حرام است. از حقوق حیوان این است که شب برای استراحت حیوان است. اگر کسی با چاقویی که تیز نیست حیوانی را سر ببرد، اذیت کردن حیوان است و قطعاً حرام است. اما نفس ذبح حیوان عمل خشنی نیست. به هرحال گوشت حیوان غذای انسان است و همه دنیا این کار را انجام می دهند پس ذبح حیوان یک عمل خشن حساب نمی شود. دین فراوان می گوید که به حیوان رئوف باشید، جلوی حیوان دیگر، حیوانی را سر نبرید، آب بدهید، اینها دستوات انسانی است که دین می گوید.آیا برای قربانی کردن باید حیوانی فربه و گران قیمت باشد یا مثلاً خروس را هم میتوان قربانی نمود؟ هدف چه باید باشد؟ افراط و تفریط دارد یا خیر؟قربانی که در منی و ایام حج است، فقط باید گوسفند یا گاو و یا شتر باشد. این دستور شرع است. اما در غیر منی نیز، اصل همین است، یعنی اگر کسی می خواهد نذری کند برای قربانی، باید یکی از این سه حیوان باشد. قربانی کردن مرغ و خروس، قربانی به حساب نمی آید. پس آنچه شرع می گوید قربانی گوسفند، گاو و شتر است. البته لازم نیست گران قیمت و فربه باشد، اما فقط باید سالم باشد و هدف نیز قربت الی الله باشد.در روایات داریم که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله ۱۲۰ شتر قربانی کرد. هدف از قربانی این است که انسان وابستگی به مال دنیا نداشته باشد، یعنی اظهار کند که من میتوانم از مالم در برابر فرمان خدا بگذرم، اظهار اینکه خدا مالک حقیقی است و من مالک نیستم، تسلیم خدا بودن، یعنی ارزشهای اخلاقی. حالا اگر در زمانی یک عده ای گرسنه هستند کسی هر روز اینکار را بکند و بدهد به فقرا، این خیلی خوب است. اما اگر کسی خدای نکرده بخواهد برای خودنمائی قربانی کند و این جنبه رذائل اخلاقی می شود و بد است.مصرف این قربانی کجا باید باشد و چگونه؟ آدابی دارد یا خیر؟ در فامیل می شود توزیع کرد یا خیر؟سه جور قربانی داریم:حاجی در منی، عقیقه کردن، قربانی در غیر منی. قربانی در منی واجب است و باید سه قسمت شود: یک سوم آن را خودش برای مصرف بردارد، یک سوم را برای دوستش یا کس دیگر هدیه بدهد، یک سوم برای فقیر. اما عقیقه برای هر انسانی مستحب است از موقع ولادت تا زمان رفتن به مکّه. عقیقه را باید انسان بپزد، استخوانش هم خرد نشود و خود پدر و مادر بچه نخورند. یعنی همه اش را در راه خدا بدهد. سوم قربانی مستحب در غیر منی است مثلاً در روز عید قربان، مردم خیلی قربانی می کنند، حالا خودش مصرف کند اشکال ندارد یا به مردم بدهد از فامیل گرفته تا غیر که قرآن هم می فرماید تا می شود انفاق را به خویشاوندان بدهید. یا به فقرا بدهد، که هم ثوابش بیشتر است و هم بهتر است. نفس اینکه انسان به مردم چیزی بدهد، انسان دست و دل باز باشد و سخی باشد مطلوب شارع است و خدا این را دوست دارد.آداب قربانی کردنوقتی قربانی ذبح می شود اولین دستور شرع این است که اگر چشم گرسنه ای و فقیری به قربانی افتاد حتماً به او گوشت بدهید. یعنی اگر ندهید ضررهای اخلاقی دارد و آثار وضعی دارد. یعنی باید به فقیری که می بیند حتماً گوشت بدهید. نکته دیگر اینکه، حیوانی که ذبح می شود، دستور شرع تقسیم بین دوستان و فقراست، یعنی یک قمست به فقیر، یک قسمت هم برای تالیف قلوب دوستان و خویشاوندان برای همدلی.اینهمه قربانی در یک روز؟ اینهمه گوشت قربانی، استفاده نمی گردد. آیا صحیح است؟شرع نگفته که همه یک روز بیایند قربانی کنند. شرع از دهم ذیحجه تا سی ام ذیحجه برای قربانی زمان گذاشته است. حجاج عجله می کنند. و برنامه ریزی کاروانها اینگونه است. وگرنه شرع از این جهت مشکل ندارد. بعضی مراجع فتوا داده اند که حتماً باید آن گوشت مصرف شود و گرنه قربانی اشکال دارد.مالیدن خون قربانی مثلاً به پلاک ماشین و یا ... آیا اسلامی است؟اگر کسی قربانی می کند و این خون را ببرد به جایی بمالد، اصلش برای دین یهود است.همین الان در بعضی از ادیان شرقی بت پرستی اینطور است که بچه انسان را برای بت ذبح می کند، جالب این است که بچه خودشان را ذبح نمی کنند. بچه ای را می دزدند و می آورند جلوی بت قربانی می کنند و همانجا دفنش می کنند و خونش به سر و گردن بت می مالند. اصل مالیدن خون قربانی برای آنها است و دین ما هیچ وقت چنین چیزی نگفته است، و هیچ فایده ای ندارد. اصل قربانی مستحب است ولی خونش را مالیدن نه، بلکه خون نجس است و قرآن می فرماید" الرجع فهجور" از پلیدی دوری کنید. و خون نجس است.ریختن خون برای دفع بلا و سلامتی و ... چه ؟قربانی برای سلامتی و دفع بلا برای دین یهود است. در دین ما این نیست که قربانی کنید برای سلامتی، بلکه قربانی فقط برای قرب الی الله است و این مباحث که دفع بلا و سلامتی از ادیان دیگر است.فلسفه قربانیقدیم ترین عبادتی که سراغ داریم مسئله قربانی است، سابقه قربانی از حج بیشتر است، از روزه بیشتر است اولین دعوایی که در روز زمین پیش آمد قرآن می فرماید: وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ " هابیل بهترین گوسفندش را برای قربانی آورد و قابیل کشاورزی داشت و گندمهای غیر سالم را برای قربانی آورد. خدا از هابیل قبول کرد و از قابیل نپذیرفت و اختلاف از همین جا شروع شد. قربانی از اولین عبادت ها است از اولین نوع پرستش خداوند است یعنی انسان می گوید من در برابر خداوند بهترین چیزی را که دارم تقدیم خدا بکنم. یعنی درواقع آنچه خود دارد تقسیم خدا کردن. یک معنی دیگر اینکه انسان بگوید من مالک چیزی نیستم یعنی انسان تمرین فداکاری و ایثار بکند. اگر بخواهیم مثال بزنیم خانم های ایرانی زمان جنگ طلاهایشان را می دادند برای جبهه. یعنی برای این خانم بهترین چیزش طلایش است. و برای خدا می دهد. برای کسی عمرش است و برای کسی کتابش و ... قربانی یعنی انسان بهترین چیزی دارد تقدیم به خدا نماید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]
صفحات پیشنهادی
وجود 4500 اعدامی بلاتکلیف در کشور
خبرگزاری ایلنا روح الله حضرت پور عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم بازدارندگی مجازات زندان در کاهش میزان وقوع جرم اظهار کرد هماکنون شاهد چرخه معیوب تکرار جرم در کشور هستیم به گونهای که مجرم بازداشت و پس از مدتی از زندان آزاد میشود اما این فردرئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نقشههای گسلی شهر تهران پس از ۱۲ سال ابلاغ شد
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهراننقشههای گسلی شهر تهران پس از ۱۲ سال ابلاغ شد رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران از تصویب و ابلاغ نقشههای گسلی شهر تهران خبر داد به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس اقبال شاکری در تذکرات پیش از دستور دویست و هفتاد و یکمین جلسه علندرآمد میلیاردی با ریختن خون حیوانات
درآمد میلیاردی با ریختن خون حیوانات شرط بندی بر روی سگ یا خروس پیروز حاصل نبرد خونین دو جانوری است که به دلیل زیاده خواهی برخی انسان ها با جراحت و دریده شدن حیوانات همراه می شود به گزارش فرهنگ نیوز تنبیه بدنی و فیزیکی سگ نگون بخت و اجبار آن برای جابجایی بار سنگین و قرار دادن خروجود خون در ادرار را جدی بگیرید
وجود خون در ادرار را جدی بگیریدتاریخ انتشار پنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴ ۰۱ عضو انجمن اورولوژی ایران گفت دیده شدن خون در ادرار زنگ خطر بیماریهای کلیوی و مجاری ادراری است و انجام آزمایش تشخیص سرطان پروستات برای مردان بالای ۵۰ سال الزامیست به گزارش فارس محمدعلی زرگر دررئیس مرکز اسلامی هامبورگ: ۱۶۷ میلیون کودک کار در دنیا وجود دارد/ زندگی بردهوار ۴۵ میلیون نفر در جهان
رئیس مرکز اسلامی هامبورگ ۱۶۷ میلیون کودک کار در دنیا وجود دارد زندگی بردهوار ۴۵ میلیون نفر در جهان رئیس اتحادیه اروپایی اسلامی علما و تئولوگهای شیعه با اشاره به زندگی بردهوار ۴۵ میلیون نفر در جهان گفت بردگی مدرن نسبت به دوران تاریخی بردهداری از نظر عمق فاجعه و نیز از نظر تعنشست «حکومت اسلامی، آخوند خراسانی، موافقت یا مخالفت؟»
توسط انجمن اندیشه و قلم برگزار می شود نشست حکومت اسلامی آخوند خراسانی موافقت یا مخالفت شناسهٔ خبر 3752842 - شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹ ۴۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نشست حکومت اسلامی آخوند خراسانی موافقت یا مخالفت با سخنرانی حجتالاآیت الله آملی لاریجانی: * نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک نظام کارآمد و بی بدیل سیاسی است *خدمت به مردم از با
رئیس قوه قضاییه در جمع مسئولان قضایی استان خراسان رضوی در مشهد با تشریح فلسفه سیاسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این نظام را نظامی کارآمد و بی بدیل سیاسی دانست به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه آیت الله آملی لاریجانی که در جمع اعضای شورای قضایی استان خراسان رضوی سخن مینشست حکومت اسلامی، آخوند خراسانی، موافقت یا مخالفت؟
فرهنگ > دین و اندیشه - نشست حکومت اسلامی آخوند خراسانی موافقت یا مخالفت به همت گروه اندیشه انجمن اندیشه و قلم با همکاری پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار می شود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این نشست با بحث و گفت و گوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیاپیشرفت های نظام جمهوری اسلامی بواسطه ی وجود شهداست/ از خانواده شهدا تجلیل شد
فرمانده حوزه الغدیر سپاه زابل گفت در تمامی این سرزمین پاک در هر عرصه ای که در این نظام مقدس پیشرفتی مشاهده می شود از وجود شهدای دفاع مقدس و شهدای عرصه ی دفاع از امنیت و انقلاب تا به امروز اسبه گزارش خبرگزاری بسیج ازاستان سیستان وبلوچستان فرمانده حوزه مقاومت الغدیر در حاشیه بررهبر معظم انقلاب اسلامی سیاستهای کلی خانواده را ابلاغ کردند
رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاستهای کلی خانواده را ابلاغ کردند روز نو حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاستهای کلی خانواده را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است ابلاغ کردند به گزارش روز نو-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها