تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804229157




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روابط تهران_مسقط؛ ترکیبی از هم‌گرایی و تنش‌زدایی در منطقه و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: روابط تهران_مسقط؛ ترکیبی از هم‌گرایی و تنش‌زدایی در منطقه و جهان
کارنامه روابط دیپلماتیک تهران - مسقط، عمان را ترغیب می‎کند به دنبال کسب وجه تاثیرگذار منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر کشور عمان در جریان سفری که به تهران داشت، امروز در اولین گام خود با محمدجواد ظریف، وزیر‌خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.



روابط تهران - مسقط؛ ترکیبی از هم گرایی و تنش زدایی در منطقه و جهان



آنچه که در میان باید بدان توجه نمود روابط تهران و مسقط با قدمت تاریخی و سیاست‌های مسالمت‌آمیز طرفین، حالت منحصر به فردی به خود گرفته است. جمهوری اسلامی ایران و سلطان‎نشین عمان همواره سیاست‌های همگرایانه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. بطور کلی روابط خارجی همراه با تعاملات منطقه‎ای که در طول دهه های گذشته همواره خوب بوده و در سابقه تاریخی این روابط نیز تنش قابل توجهی به چشم نمی خورد.


پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در کشورمان سلطان قابوس، پادشاه عمان نخستین مقام خارجی بود که مدت کوتاهی پس از مراسم تحلیف روحانی به ایران سفر کرد و رئیس جمهور ایران پس از مدت زمان کوتاهی این سفر را پاسخ گفت. در ماه‎های اخیر و به خصوص پس از توافق هسته‎ای، گزارش‎های متعددی در مورد نقش میانجی عمان در روابط ایران و آمریکا پیرامون مذاکرات هسته‎ای  منتشر شد.



روابط تهران - مسقط؛ ترکیبی از هم گرایی و تنش زدایی در منطقه و جهان



باید افزود میانجی‎گری عمان بین ایران و غرب تنها به روابط ایران و آمریکا محدود نبوده است. وساطت عمان در ماجرای آزادی ملوانان انگلیسی(در پی ورود غیر قانونی به آبهای ایران در سال ۱۳۸۷)، آزادی سه جوان آمریکایی متهم به جاسوسی از زندان در دو تابستان متوالی (سال های ۱۳۸۹ و۱۳۹۰) نمونه‎هایی از دیپلماسی میانجی‎گرایانه عمان بوده است. باید گفت که روابط ایران و عمان به شکل سنتی یکی از پایدارترین مناسبات سیاسی در دهه‎های اخیر بوده است.


اما شاید دلایل پیوند و تعمیق مناسبات تهران - مسقط، ریشه در مولفه‎های متعددی داشته باشد که از مهمترین آنها می‎توان بر رویکرد متوازن عمان در جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی  و نیز سالها همزیستی مسالمت آمیز دو طرف در شاه‎راه استراتژیک و ژئو استراتژیک  تنگه هرمز اشاره نمود.


جنگ تحمیلی


با آغاز تجاوز ارتش بعث عراق به کشورمان، دول مرتجع عرب منطقه به حمایت از صدام دیکتاتور سابق عراق پرداختند، در این میان نقش شورای همکاری خلیج فارس با محوریت رژیم ریاض بسیار پر رنگ جلوه می‌کرد، کمک های مالی و تسلیحاتی و لجستیکی این کشورها به بغداد، کاملا در مستندات تاریخی وجود دارد.


با این وجود «عمان» در این سالها سعی کرد تا بی‎طرفی خود را حفظ کرده و در نوامبر 1985 با تلاش‎های سلطان قابوس، شورای همکاری خلیج فارس از تأیید همه جانبه مواضع صدام اجتناب کرد و از طرفین خواست تا به جنگ پایان دهند. سلطان قابوس در این زمان گفته بود: "قائل به گزینه دیگری جز همزیستی مسالمت آمیز میان ایران و کشورهای خلیج فارس نیستم".


تنگه راهبردی هرمز


تنگه هرمز به عنوان راهبردی‎ترین گذرگاه دنیا، در سایه اقتدار جمهوری اسلامی ایران و دریای عمان قرار دارد. از این شاهرگ اصلی برای صادرات نفت و بیش از 80 درصد تجارت خارجی کشورمان استفاده می‎شود و تقریبا تنها راه مبادلات تجاری عمان با همسایه های جنوب خلیج فارس می باشد.



روابط تهران - مسقط؛ ترکیبی از هم گرایی و تنش زدایی در منطقه و جهان



دفاع از این تنگه و نظارت بر تردد دریایی بنا بر موافقت نامه 1974 به طور مشترک بر عهده ایران و عمان قرار داده شده است و همین موضوع پتانسیل همگرایی را افزایش می دهد.


روابط دیپلماتیک


سفر مقام‌های سیاسی، اقتصادی، پارلمانی، آموزشی و بازرگانی دو کشور به طور مستمر انجام می‌شود و در سال‌های اخیر نیز شدت بیشتری پیدا کرده که می‌توان به سفر رؤسای جمهور قبلی و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و در مقابل سفر معاون سلطان عمان و رئیس مجلس ملی این کشور و سفر پادشاه عمان به تهران و در دوره کنونی نیز سفر آقای روحانی به مسقط، اشاره کرد.




همچنین سلطان نشین عمان، حق ایران در دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای را به رسمیت شناخته و آن را حق مسلم ایرانیان می‌داند. سران این کشور در ملاقات‌های مختلف با مقامات کشورمان، داشتن فناوری صلح آمیز هسته‌ای را نیاز لازم و ضروری حال و آینده ایران و دیگر کشورهای منطقه دانسته‌اند.



به نظر می رسد کارنامه نسبتا خوب روابط دیپلماتیک تهران - مسقط، عمان را ترغیب می‎کند به دنبال کسب وجه تاثیرگذار منطقه ای و بین المللی از طریق میانجی‎گری بین ایران و عربستان سعودی باشد. 

شاید سفر امروز مقام بلند پایه عمان به تهران در چارچوب سیاستهای موازنه‎گرایانه مسقط تحلیل و ارزیابی شود. عمان بعنوان یکی از اعضای اصلی شواری همکاری خلیج فارس می‎تواند نسبت به تحولات اخیر منطقه و نیز مسایلی پیرامون فضای پسابرجام  و عهد شکنی‎های واشنگتن در برجام تاثیر گذار باشد.





۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن