تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799154741




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره انگور در ارومیه برگزار می شود/لزوم ایجاد پایانه صادراتی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می دهد؛
جشنواره انگور در ارومیه برگزار می شود/لزوم ایجاد پایانه صادراتی

انگور


شناسهٔ خبر: 3762731 - سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
استانها > آذربایجان غربی

.jwplayer{ display: inline-block; } ارومیه-امسال اواخر شهریورماه جشنواره ملی انگور با رویکرد اقتصاد مقاومتی در ارومیه برگزار می شود، جشنواره ای که نقش انگور به عنوان محصول استرات‍ژیک در اقتصاد استان را یادآور می شود. خبرگزاری مهر- گروه استانها: امسال ۲۳ الی ۳۰ شهریور ماه چهارمین جشنواره انگور برای معرفی انگور و مشتقات آن برنامه‌هایی از قبیل تهیه شیره انگور، کشمش، سبزه، سرکه، «پولوش و میلاخ» در ارومیه به همت شهرداری برگزار می شود. معرفی غذا های سنتی ارومیه بر گرفته شده از انگور، مسابقه پرواز بادبادک ها، مسابقه جملات زیبا با انگور و شعر انگور، جشنواره عکس انگور،  مسابقه عکس سلفی، اکران مستند ارومیه شهر بین الملل به مدت ۲۵ دقیقه، برنامه هایی جهت ترویج فرهنگ ایثار وشهادت، فرهنگ  شهروندی، حجاب و عفاف و  برنامه های بازیافت زباله و اجرای بازی های محلی  از جمله برنامه های این جشنواره به شمار می رود. آذربایجان غربی در زمینه سطح زیر کشت باغات انگور مقام پنجم ولی در زمینه تولید مقام چهارم را داراست این استان با تولید سالانه بیش از ۸ الی ۱۰ درصد انگور یکی از قطب‌های اصلی تولید این محصول در کشور به شمار می‌رو. استان هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت زبانزد خاص و عام بوده به طوری که متوسط عملکرد باغات انگور کشور در حدود هشت تن در هکتار بوده ولی این میزان در باغات انگور آذربایجان غربی در حدود ۱۲ تن در باغات سنتی و ۲۵ تن در باغات مدرن است. این در حالی است که برخی باغداران پیش رو در زمینه تولید انگور بالای ۵۰ تن در هر هکتار نیز دارند که نشان دهنده ظرفیت بالای تولید این محصول با صرفه اقتصادی بالاست.

ارومیه به شهر انگور در کشور شهرت دارد در این میان ارومیه به دلیل سهم بالای تولید و باغات انگور تحت عنوان «شهر انگور» در کشور مشهور است اگر از روستاها و حاشیه‌های این شهر گذر کنید باغات پر محصول و زیبای انگور را می‌توان به‌راحتی مشاهده کرد باغاتی که رهگذاران و گردشگران را به خود مجذوب می‌کند. در آذربایجان غربی افزون بر ۲۳ هزار هکتار باغ انگور وجود دارد که سالانه بالای ۲۸۰ هزار تن محصول از این باغات برداشت به مصرف کارخانه‌های آبمیوه و تهیه کشمش می‌رسد در کنار مصارف اقتصادی و مهم این محصول خاصیت درمانی و سلامتی آن و محصولات به‌دست‌آمده از انگور نیز در این خطه زبانزد خاص و عام است. هرچند این استان درزمینهٔ تولید محصولاتی همچون سیب و چغندرقند یکی از قطب‌های مهم کشوری به شمار می‌رود اما تولید انگور و محصولات مشتق از آن از قبیل کنستانتره، آبمیوه، سرکه، دوشاب، کشمش و... از جایگاه ویژه‌ای در استان به‌خصوص ارومیه برخوردار است. قدمت تولید برخی محصولات از جمله دوشاب به سالهای بسیار دور می‌رسد اما متأسفانه در سایه بی‌توجهی مسئولان از این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان به‌ویژه در بخش گردشگری استفاده بهینه‌ای نشده و تا چند سال گذشته نیز به دست فراموشی سپرده‌شده بود اما برگزاری این جشنواره ملی می‌تواند امید تازه‌ای به این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها بدهد.

۹۰ درصد از باغات انگور ایستاده در ارومیه قرار دارد معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سطح زیر کشت باغات آبی بارور استان ۱۵ هزار و ۹۴۰ هکتار و غیر بارور نیز یک هزار و ۱۴۰ هکتار بوده و سطح زیر کشت باغات دیم بارور پنج هزار و ۱۱۵ هکتار و باغات دیم غیربارور نیز ۲۲۹ هکتار است. عزیز امانی در گفتگو باخبرنگار مهر با اشاره به اینکه ۹۰ درصد باغات انگور دیم آذربایجان غربی در شهرستان سردشت ومابقی در سایر شهرستانها واقع شده است عنوان کرد:‌ در حال حاضر ۹۰ درصد از کل باغات انگور آبی استان در ارومیه، ۲۰ درصد در میاندوآب و پنج درصد نیز در نقده قرار دارد. وی اضافه کرد:‌ سطح باغات ایستاده استان که همه آنها انگور آبی است در حدود هفت هزار هکتار بوده که بیش از ۹۰ درصد آن درارومیه واقع شده است اظهارداشت: انگور یکی از محصولات استراتژیک است که در صورت توجه جایگاه مهمی در اقتصاد استان ایفا می کند.

رشد ۴ درصدی تولید انگور طی سالجاری در آذربایجان غربی معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سالجاری افزون بر ۲۵۵هزار و ۴۱۵ تن انگور از باغات آبی و ۲۷ هزار و ۲۷۸ تن از باغات دیم استان پیش بینی می شود برداشت شود که نسبت به سال گذشته چهار درصد هم درباغات آبی و هم دیم افزایش نشان می دهد. وی اضافه کرد: بیش از ۳۰ رقم انگور در سطح باغات استان کشت شده است که نزدیک به ۷۵ درصد آن را رقم کشمش سفید بیدانه، ۲۰ درصد را کشمش قرمز بیدانه و مابقی را سایر ارقام از جمله حسینی، قزل، ‌ریش بابا، ‌ تبرزه، سفید، قرمز، مایا مو، قره شیره، کرد بوغان، دسترچین تشکیل می دهند. امانی با اعلام اینکه انگور یک محصول استراتژیک و اقتصادی به شمار می‌رود گفت: متأسفانه میزان تولید کشمش باوجود صرفه اقتصادی بالای آن کاهش‌یافته است با توجه به مزیای و قابلیت صادراتی بالای این محصول توصیه می‌شود کشاورزان استان این موضوع را مدنظر قرار دهند. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بابیان اینکه کشمش از محصولاتی است که خرید آن تضمینی است و بازارهای زیادی دارد عنوان کرد: تولید این محصول توسط کشاورزان استان می‌تواند صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد.

۳۰ درصد انگور تولیدی آذربایجان غربی جذب صنایع تبدیلی می شود وی موارد مصرف انگور در استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: همه ساله نزدیک ۲۵ تا ۳۰ درصد انگور تولیدی استان جذب صنایع تبدیلی، در حدود ۱۵ درصد به کشورهای خارجی صادر و مابقی به صورت تازه خوری و یا تبدیل به کمشمش شده یا از آن دوشاب تهیه می شود. امانی یاد آور شد: همچنین بخشی از انگورتولیدی در سردخانه های استان ذخیره و در ایام خارج از فصل تولید به تدریج جذب بازار مصرف می شود. وی با اعلام اینکه در سطح آذربایجان غربی ۱۷ واحد تولید و بسته بندی کشمش  فعالیت می کند اضافه کرد: ظرفیت تولید این واحد ها ۳۳۰۰۰ تن است که این واحد ها قادر به جذب ۱۳۱هزار تن محصول انگور برای تبدیل هستند که این امر ضرورت ایجاد پایانه صادراتی انگور در استان را دو چندان می کند. معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عملکرد بالا، کیفیت محصول تولیدی بالا، تولیدی محصولات بهداشتی، کاهش هزینه های تولید تا حد یک سوم، کاهش خسارت ناشی از سرمای بهار، و بارش های پاییزه، کاهش  میزان آفات و بیماری ها را از مزایای  باغات انگور  و مدرن استان  عنوان کرد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن