تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820316702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برخورد قاطع با دریافت شهريه های نامتعارف در مدارس اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: برخورد قاطع با دریافت "شهريه های نامتعارف" در مدارس اصفهان
قصه ثبت نام در مدارس از زمان تأسیس نخستین مدرسه غیرانتفاعی در کشور آغاز شد ،شاید آن موقع کسی تصور نمی کرد بدنبال این مدارس آموزشگاه های دیگری که حداقل در دریافت وجه مثل مدارس غیرانتفاعی عمل می کنند ایجاد شود. داستان تکراری شهریه های کلان مدارس غیردولتی گویا تمامی ندارد، در هنگام ثبت نام تب تند دریافت شهریه که شاید نام آن را بتوان "شهریه بی ضابطه" نامید، صدای والدین را درآورده است. در حالی که وزارت آموزش و پرورش هر سال بر نظارت دقیق خود بر مدارس غیردولتی تاکید می کند، اما باز هم مدارسی هستند که از قوانین موجود سرپیچی کرده و هزینه های گزافی را از والدین دانش آموزان طلب می کنند.
نویسنده : راضیه کشاورز 

برخورد قاطع با دریافت

شهریه بالا و غیراصولی برخی از مدارس غیردولتی سالهاست که گریبانگیر خانواده هاست و هر روز برای آنها مشکل آفرینی می کند؛ مدارسی که دور از چشم ماموران ناظر آموزش و پرورش از والدین شهریه های بالا را تقاضا می کنند و هر روز به بهانه ای قصد خالی کردن جیب مردم را دارند. البته تعداد زیادی از مدارس غیردولتی هستند که قوانین را رعایت و تنها شهریه های مصوب را دریافت می کنند اما نمونه هایي هم دیده می شود که با انواع ترفندها بدنبال سودجویی هستند و کسب درآمد را بر هرچیز دیگری ترجیح می دهند. مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان مشکلات مالی را دلیل جهت گیری مدارس به سمت و سوی دریافت هزینه ثبت نام می داند و می گوید: این مشکلی است که بخاطر کم بودن مقدار سرانه مدارس گریبانگیر آنها شده و پول دریافتی کفاف یک ماه پول آب، برق و گاز مدرسه را نمی دهد، اما با این حال در جلسات آموزشی به طور مکرر از مدیران خواستیم که اولیائ دانش آموزان را تحت فشار قرار ندهند و آزادی عمل را در پرداخت هزینه به اختیارخودشان بگذارند. محمد حسن قائدیها در گفتگو با "جوان" ادامه می دهد: متأسفانه الزاماتی هم که در برخی مدارس وجود دارد محدودیت هایی را بوجود می آورند، ما برای برخورد با آنها گروه های بازرسی را مشخص کردیم تا از مدارس بازدید کرده و در صورت مشاهده تخلف آموزش و پرورش به تنهایی قادر به ادامه راه نيست طبق قانون اساسی، مدارس در هنگام ثبت نام حق هیچ گونه دریافت وجهی را از دانش آموزان ندارند مگر اینکه اولیاء دانش آموز داوطلبانه بخواهند به مدرسه کمک کرده و در اداره آن مشارکت کنند. به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان و طبق اطلاعات رسمی که از اداره ارزیابی و عملکرد نظارت بر ثبت نام بدست آمده 340 مورد احضار مدیر به خاطر تخلف در پرونده عملکرد ثبت شده که حدود 76 مورد تذکر در پرونده درج شده ، 11 مورد به هیئت رسیدگی به تخلفات رسیده، 410 مورد تخلف در زمان ثبت نام توسط اولیا گزارش شده و در نهایت یک مورد عزل مدیریت را به دنبال داشته است. قائدیها مي گويد: قبول داریم مشکلات و معضلات بسیاری وجود دارد، ما هم تمام تلاشمان را در صدد کاهش آنها انجام می دهیم اما از همین جا اعتراف می کنیم که آموزش و پرورش به تنهایی قادر به ادامه راه خود نخواهد بود. وي ادامه مي دهد: در بسیاری از کشورها اداره آموزش و پرورش برعهده شهرداری هاست و هزینه های آموزشی توسط آنها پرداخت می شود، دولت جمهوری اسلامی ایران هم به تنهایی نمی تواند بار سنگین آموزش و پرورش را به دوش بکشد به خصوص که در سال 94 آموزش و پرورش سخت ترین دوره بحران مالی را پس از انقلاب اسلامی طی کرد. اين مسئول اضافه می کند: هزینه های بسیار زیادی در زمینه ساخت و تجهیز مدارس وجود دارد که کمک و مشارکت خیرین و اولیای دانش آموزان کمک شایانی به دولت انقلاب اسلامی می کند. شهریه های میلیونی به چه قیمت؟ "مدارس غیر دولتی ملزم به دریافت شهریه مصوب هستند، مدارس غیر انتفاعی حق گرفتن شهریه زود هنگام را ندارند و افزایش 20 درصدی شهریه مدارس غیردولتی منتفی است"، اینها عناوینی است که بارها از زبان مسوولان وزارت آموزش و پرورش شنیده شده، سخنانی که گویا هیچ ترس و واهمه ای در دل مؤسسان مدارس غیردولتی ایجاد نمی کند.
شهریه های میلیونی این شبهه را در اذهان عمومی و خانواده ها ایجاد می کند که مگر قرار است در مدارس غیردولتی چه امکانات خاص و ویژه ای در اختیار دانش آموزان گذاشته شود که چنین شهریه هایی دریافت می شود .
برخی منتقدان معتقدند صرف نظر از این توجیه که مدارس غیردولتی توسط بخش خصوصی اداره می شود و آنها برای تامین هزینه ها و سودآوری باید از دانش آموزان شهریه مصوب را دریافت کنند، آیا توجیه قانع کننده دیگری برای دریافت چنین شهریه های بی حساب و کتاب وجود دارد؟
از نگاه آنان ، بسیاری از خانواده ها که از درآمد نسبتاً خوبی برخوردار هستند، تمایل دارند فرزندشان در مدارسی با امکانات و شرایط بهتر درس بخواند اما این خواسته به چه قیمتی؟، آیا قیمت گزاف آن باید باری بر دوش خانواده بگذارد و چه بسا به جای اینکه دانش آموز آنها را در مسیر رشد و تعالی بهتر قرار دهد نوعی سرخوردگی را برای آنان که از این امکانات بی بهره هستند، به همراه داشته باشد.
والدین بسیاری از دانش آموزان می گویند: مساله دریافت شهریه های کلان در مدارس غیردولتی صدای همه را درآورده است اما باز هم خانواده ها به رغم گله و شکایت از این مساله، اصرار دارند فرزندشان را در این مدارس ثبت نام کنند که این موضوع نیز جای کنکاش و بررسی دارد.
البته مسأله به اینجا ختم نمی شود، چرا که برخی فرهنگیان و مدیران شاغل در آموزش و پرورش که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند نیز با علم به بالا بودن شهریه، فرزندان خود را در مدارس غیردولتی با شهریه های سنگین ثبت نام می کنند و آنها نیز سردرگمی خود را این گونه توجیه می کنند که چه کنیم باید به خواسته فرزندان بها داد.
ساماندهی وضعیت موجود ضروری است موضوع شهریه و مشارکت های مردمی هرسال با ثبت نام مدارس آغاز می شود و تا پایان یک سال تحصیلی نیز ادامه دارد موضوعی که فکر و وقت شماری زیادی از اولیا و دست اندرکاران مدرسه و آموزش و پرورش را به خود مشغول می کند. در قانون شوراهای آموزش و پرورش هر چند مشارکت داوطلبانه والدین و آنهم دریافت وجوه پس از زمان ثبت نام آمده، اما به نظر می رسد برخی مدارس تنها بخش دوم یعنی دریافت وجه پس از ثبت نام را اجرا و رعایت می کنند. به باور بسیری از والدین، مشارکت مردمی در بسیاری از مدارس داوطلبانه نیست و دست اندرکاران آموزشگاه ها به روش های مختلف اولیاء را به پرداخت این وجوه ناگزیر و اجبارمی کنند. به اعتقاد این دسته از والدین قراردادن اولیاء درشرایط خاص و بازی با روح و روان دانش آموز و والدین یعنی همان اجبار در دریافت وجه است و این رفتار را نمی توان "مشارکت داوطلبانه" نامید. هر چند گله و شکایت از اخذ شهریه های سنگین مدارس غیردولتی بسیار زیاد است و دهان به دهان در بین خانواده ها می چرخد اما مسوولان آموزش و پرورش اعلام کردند نظارت کامل بر فعالیت این مدارس دارند و به محض شناسایی مدارس متخلف ، به شورای نظارت برای بررسی و اعمال قانون سپرده می شوند، اما گویا تهدیدهای مسؤلان مبنی بر برخورد با متخلفان نیز راه به جایی نمی برد.
با توجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش توسعه مشارکت های مردمی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است، به نظر می رسد برای رسیدن به این هدف که بخشی از آن در قالب گسترش مدارس غیردولتی محقق می شود لازم است وضعیت این مدارس بویژه مساله شهریه که از اهمیت بالایی برخوردار است را ساماندهی کند و برای پایان دادن به وضعیت متفاوت دریافت شهریه ها نظارت های آشکار و پنهان خود را گسترش دهد تا از تخلفات احتمالی در این زمینه جلوگیری شود. این روند می تواند از یک سو امنیت خاطری برای خانواده ها باشد که درازای خدماتی که فرزندان آنها در مدارس غیردولتی دریافت می کنند، شهریه می دهند و از سوی دیگر با نظارت بیشتر بر این مدارس، جلوی برخی سودجویی ها و تخلفات احتمالی گرفته می شود تا تعلیم و تربیت کشور در مسیری درست و هدایت شده پیش رود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن