تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804458614




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیش‌گیری قبل از درمان؛ شفافیت در واگذاری پروژه‌های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: پیش‌گیری قبل از درمان؛ "شفافیت" در واگذاری پروژه‌های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی
واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی طرح مناسب بوده که اجرایی آن نیازمند دقت و شفافیت از سوی مسئولان است.
به گزارش خبرنگار  دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  تنها یک سال به پایان خدمتگذاری دولت یازدهم باقیمانده، قوه مجریه از آغاز روی کار آمدن همواره بر اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی تاکید داشته، این درحالیست که سال‌هاست مردم نقاط مختلف کشور از شهرهای بزرگ گرفته تا روستاهای کوچک، با مشکل ناشی از پروژه‌های نیمه‎تمام عمرانی، از جمله پروژه‌های راه‌سازی ملی و كلان، سدسازی و دیگر پروژه‌های خرد و كلان مواجه‌ هستند.

پس از روی کار آمدن حسن روحانی، رئیس جمهور به همراه اعضای هیات دولت سفر به استان های مختلف کشور را در دستور کار خود قرار داد تا پاسخگوی انبوه مطالبات مردم و حتی تقاضاهای جدید آنها باشد، در میان خواسته های مردم از رئیس جمهور، اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی نیاز به حقی است که باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد. ظاهرا قرار نیست که داستان پر غصه این پروژه‌ها پایان یابد.




اب



بسیاری از مسئولان و کارشناسان به این نتیجه رسیدند بهترین تصمیم برای به سرانجام رساندن این پروژه ها واگذاری آن به بخش خصوصی است، بخش خصوصی می‌تواند با استفاده از سرمایه و تجهیزات خود به تکمیل این پروژه‌ها پرداخته و پس از بهره‌برداری از منافع و عواید آنها بهره‌مند شود.


گفته می‌شود برای تکمیل طرح های عمرانی کشور حدود 400 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، بر اساس آمار رسمی بالغ بر 77 هزار طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که هفت هزار و 650 مورد آن ملی است.

البته لازم به ذکر است که واگذاری طرح‌های نيمه تمام عمرانی به بخش خصوصی به معنای فروش اين طرح‌ها نيست بلكه دولت می‌خواهد با بخش خصوصی در تكميل اين طرح ها مشاركت كند و بخش خصوصی پس از چند سال بهره برداری می تواند اين طرح ها را به دولت بازگرداند. برخی کارشناسان معتقدند که یکی از راهکارهای اجرایی این امر؛ واگذاری پروژه‌ها به استان‌ها است، یعنی دولت اختیارات لازم را به استانداران دهد تا آنها بتوانند پروژه های نیمه تمام عمرانی را با سازو کار لازم واگذار کنند.

"محمد دامادی" عضو کمیسیون عمران درباره واگذاری این پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: اصل موضوع طرح واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی اتفاق خوبی است، اما هر طرحی از جمله طرح‌های حکومتی را نمی‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد.


وی افزود: بخش هایی هستند که در دنیا نیز تصدی آن بر عهده بخش خصوصی است و این کار هم به نفع دولت ها خواهد بود، به عنوان مثال آزادراه تهران- شمال قرار است چند سال دیگر به اتمام برسد؟ و یا تعریض جاده ساری تا کی قرار است به طول بیانجامد؟ همه اینها نشان می‌دهد بخش دولتی توان به پایان رساندن این طرح‌ها را ندارد که با واگذاری آنها به بخش خصوصی و قرار دادن ساز و کارهایی در این زمینه می‌توان این طرح را عملیاتی کرد.

از سوی دیگر طبق دستور رییس جمهور؛ از بین پروژه‎های هر استان با نظر مقامات محلی و ملی و نمایندگان مجلس، نظام برنامه‎ریزی منطقه‎ای با انجام یک پالایش، پروژه‎هایی را که در زندگی مردم نقش پررنگ‎تری داشت و منجر به افزایش کار و تلاش در سطح استان می‎شد را انتخاب کردند.

در همین رابطه محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور می‌گوید: از طریق بهبود مکانیزم تخصیص که در اختیار رئیس‌جمهور و دولت بود و تخصیص صد درصد و علاوه بر ان از سایر ردیف‌های بودجه عمومی، روند کار در این پروژه های منتخب را تسریع ‎بخشیدیم و بسیاری از انها را زودتر به بهره‎برداری رساندیم.



اب



معاون اجرایی رئیس‌جمهور تصریح کرد: حجم انبوه پروژه‌های نیمه کاره موجب شده که در گذشته به صورت قطره‎چکانی به آنها تزریق منابع شود و گاهی یک اسکلت فلزی در طول 25 سال از دوران نوجوانی تا پیری یک فرد در یک استان، بر تارک تاریخ استان بدرخشد و مردم رنج زیادی از آن می‎برند.

طبق اصل ٤٤ قانون اساسي، قانون برنامه پنجم توسعه، قوانين بودجه سنواتي ٨٦ تا ٩٤، قانون مديريت خدمات كشوری، قانون رفع موانع توليد و قانون الحاق موادی به قانون تنظيم بخشی از مقررات مالی دولت قرار بر واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی است که واگذاری آن اگر با شفافیت همراه نباید خود مشکلات بزرگتری را پدید خواهد آورد به همین جهت با توجه به استانی کردن آن به نظر می رسد نظارت بهتری روی آن صورت گیرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم پیرامون نظارت بر طرح های عمرانی ناتمام گفت: ما متاسفانه وارث طرح ها و پروژه های نیمه تمام فراوانی هستیم، همچنین مواجه شدیم با کاهش بسیار زیاد قیمت نفت، از ۱۲۰ دلار به ۳۵ تا ۴۰  که حتی اگر با رقم‌همان ۱۲۰ دلار به این پروژه ها پول بدهند شاید تا ۱۵ سال آینده سرکار این پروژه ها بودیم، به همین‌جهت تنها راه حل واگذاری پروژه ها به مردم بود.

وی اضافه کرد: شرایط واگذاری را بسیار آسان کردیم، از نظر دولت هر کس اهلیت و‌ صلاحیت کار را داشته باشد تغییر کاربری ندهد و به بهره برداری برساند می تواند حتی با ده تا پانزده درصد قیمت اولیه پروژه ها را بردارد و‌ تا کنون ۱۵۰عدد از این پروژه ها طی یک ماه گذشته واگذارشده است.




اب




"سیداحسن علوی" عضو کمیسون عمران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: حدود 800 هزار میلیارد پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که با وضعیت اعتباراتی که دولت دارد در خوش بینانه ترین حالت ممکن بتواند 20 هزار میلیارد بابت آن پرداخت کند، بنابراین عاقلانه است که بسیاری از این طرح ها را بر اساس اصل 44 به بخش خصوصی واگذار کنند.

وی خاطرنشان کرد: به غیر از بحث های حکومتی موضوعاتی چون آزاد راه ها، فضای آموزشی و... می تواند به بخش خصوصی واگذار شود، البته باید توجه داشت نظارت بر این واگذاری نیز از موضوعات مهمی است که به همین جهت هر استان به صورت استانی این طرح ها را برسی کرده و بر اساس قانون و مزایده آن را واگذار خواهند کرد.



سخن آخر

در نهایت باید توجه داشت فرآیند واگذاری پروژه ها باید شفاف و قانونی باشد، چراکه پروژه های نیمه تمام سرمایه هایی هستند که به صورت نیمه تمام کنار گذاشته شده اند، قطعا راه انداختن این پروژه ها می‌تواند تاثیرات مهم و عمیقی بر زندگی مردم گذارد، همچنین در کارنامه عملکردی دولت یازدهم هم می تواند تاثیرگذار باشد.

گزارش از هدیه آقاپور




۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن