تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820420230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزشمار برای پایان تعطیلات تابستانی و پیشنهاد سفر به دامان سبز زاگرس


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - لرستان یکی از پر آب‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و به همین دلیل در گوشه گوشه‌اش می توان دریاچه‌های فوق العاده زیبا و آبشارهای مسحور کننده یافت. این استان، پایتخت پل‌های تاریخی و مرکز پارینه سنگی با پل‌های تاریخی شگفت‌انگیز و غارهای باستانی چندین هزار ساله، دیاری پرجاذبه است.

مینا افشار: استان لرستان با وسعت حدود ۲۸ هزار و ۵۵۹ کیلومتر مربع در غرب ایران قرار گرفته است. این استان که سر را بر دامان زاگرس گذاشته است، از شمال به استان‌های مرکزی و همدان، از جنوب به استان خوزستان، از شرق به استان اصفهان و از غرب به استان‌های کرمانشاه و ایلام محدود می شود. مرکز استان لرستان، شهر خرم آباد است و از شهرهای مهم آن می توان ازنا، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، دورود و کوهدشت را نام برد.

لرستان سرزمین مردمی قانع، خوش قلب، بی غل و غش، شوخ طبع و مهربان است. قومی که پیشینه خود در تاریخ را بسیار دوست دارد و هر کجای دنیا باشند با عشق و علاقه در وصف آداب و سنن خود حرف می زنند. این استان بخاطر داشتن کوهستان‌های پهناور و مراتع بسیار، از گذشته‌های دور زیستگاه مردمی بوده که دامپروری و کشاورزی پیشه اصلی آن‌ها است. به همین سبب ساختار طایفه‌ای در این استان اهمیت بسیاری دارد. همچنین وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی در خرم‌آباد، این شهر را به مقصدی مناسب بخصوص در تابستان بدل کرده که نباید از جاذبه‌های دیدنی این شهر تاریخی گذشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ خرم آباد که مرکز استان لرستان است، یکی از شهرهای بزرگ لرنشین و بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران محسوب می شود. این شهر در ارتفاع ۱۱۴۷٬۸ متری از سطح دریا و در میان دره‌های زاگرس قرار دارد. اگر به استان لرستان سفر نکرده اید تکه بزرگی از پازل ایرانگردی و مسافرت شما ناقص است، برای دیدن این استان زمان را از دست ندهید، چراکه بهترین زمان برای سفر به این استان و جاذبه‌های گردشگری اش فصل تابستان است. از آنجا که برای مسیر تهران به خرم‌آباد قطاری وجود ندارد، جز سفر با هواپیما و ماشین راه دیگری برای سفر به این شهر دیدنی وجود ندارد، بهترین گزینه سفر با ماشین شخصی خودتان است. با خودروی شخصی حدود ۵ ساعت و ۴۵ دقیقه ( ۴۹۹ کیلومتر مسافت) می‌توان رانندگی کرد و خود را به خرم آباد رساند. آبشارهای بی نظیر، رودخانه‌های پرآب، هوای خنک، بناهای تاریخی و... از جمله جاذبه‌هایی است که در این منطقه وجود دارد. لُرها بیش از هر چیز در مورد بی تعارف بودن و مهمان نوازی و سفره گشادشان مشهورند، آنها حق دارند در مورد تاریخ و قدمت شان با افتخار حرف بزنند، کمتر موزه ای را می توان یافت که در آن نشانی از مفرغ لرستانی پیدا نشود. بر اساس یافته‌های باستان شناسی لرستان یکی ازنخستین سکونتگاه‌های قدیمی بشر بوده است. 

خرم‌آباد را در زبان لری خُورمُووه (Xormuve) تلفظ می‌کنند. این شهر از زمان ایلامیان جایگاهی برای سکونت و تمدن به شمار می‌آمد و شهری به نام خایدالو در این محل وجود داشته که شهر شاپورخواست ساسانی بر بقایای آن بنا شد. آثار تاریخی به جای مانده نشان می‌دهد خرم‌آباد یکی از شهرهای مهم غرب ایران در دوره ساسانیان بوده است. فلک‌الافلاک یا دژشاپورخواست از آثار به جای مانده دوره ساسانیان نماد این شهر است. همچنین یکی از پایتخت‌های هزاراسپیان و آل حسنویه بوده که پس از جدایی لرستان از خوزستان در سال ۱۳۰۴ خورشیدی تبدیل به مرکز استان شده است. دره خرم آباد دارای چشمه‌ و آب و هوای دلپذیر است و موقعیت طبیعی ممتاز و مواهب خدادادی در این دره سبب سکونت انسان های اولیه در غارهای پنج گانه پیش از تاریخ شده است. فاصله خرم‌آباد تا تهران ۴۹۹ کیلومتر است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر تهران - جنوب دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است. همچنین چشمه ها، سراب های فراوان، دریاچه‌ دل انگیز کیو در مرکز شهر و موقعیت ارتباطی آن در گذشته به عنوان راه مواصلاتی غرب به جنوب، این شهر را در زمره یکی از شهرهای توریستی و زیبای ایران قرار داده است. علاوه بر این آزادراه شماره ۵ ایران از این شهر عبور می‌کند.  با توجه به قدمت شهر، آثار تاریخی متعددی در خرم‌آباد دیده می‌شود، اما علاوه بر آنها آثار طبیعی زیبایی نیز در شهر و پیرامون آن وجود دارد که برای گردشگران جذاب است. مراتع فراوان و بارندگی مناسب، امکان پرورش دام و کشاورزی را در این منطقه فراهم کرده ‌است. از همین رو پیشه سنتی مردم لرستان دامپروری و کشاورزی بوده‌است. ساکنان مناطق شهری، پیشه‌ور، بازرگان و یا صنعت‌گر بوده‌اند. امروزه درصد قابل توجهی از ساکنان شهرها را کارمندان ادارات دولتی، آموزشی و نظامی تشکیل می‌دهند. دامپروری از جمله فعالیت های مهم مردم این استان به شمار می‌رود. از لحاظ صنعتی نیز استان لرستان در حال توسعه است که می‌توان به صنایع ساختمانی، سیمان، فلزی، سرامیک، غذایی، پوشاک، صنایع دستی و شیمیائی اشاره کرد. معادن این استان شامل سنگ تراورتن، مرمریت، فلدسپات، تالک، سنگ آهک، سرب و روی است.

موقعیت جفرافیایی و شرایط آب و هوایی خرم آباد خرم‌آباد از شمال به شهرستان سلسله، از شمال شرق به شهرستان بروجرد، از شرق به شهرستان‌های دورود و الیگودرز، از جنوب به شهرستان اندیمشک و از غرب و جنوب غرب به شهرستان‌های دوره و پلدختر محدود می‌شود. در مختصات ۳۳٫۴۸ شمالی و ۴۸٫۳۵ درجه شرقی و در ارتفاع ۱۱٬۴۷۸ متری از سطح دریا قرار دارد. این شهر دارای آب و هوایی مدیترانه‌ای معتدل و نیمه مرطوب است، و دارای میزان بارندگی بسیار، خصوصاً در بهار و زمستان است و از این روی ششمین مرکز استان پربارش در ایران محسوب می‌شود.. وجود منابع آب‌های زیر زمینی و چشمه‌های درون شهر از نکات قابل توجه در جغرافیای شهر خرم‌آباد است. 
آبشارهای شگفت انگیز لرستان تابستان فصل شورانگیز طبیعت لرستان است که دوستداران طبیعت را به خود می خواند تا برای دیدار قطعه‌ای از بهشت ایران زمین به لرستان «بام طبیعت ایران» سفر کنند. لرستان یکی از پر آب ترین استان های کشور است و به همین دلیل در گوشه گوشه اش می توان دریاچه های فوق العاده زیبا و آبشارهای مسحور کننده یافت. در استان لرستان بیش از 33 رودخانه دائمی جریان دارد که بر اساس حوضه آبریز به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. رودهای حـوضـه دز و رودهـای حوضـه کـرخه در مجـموع 96 درصـد سطح استـان را دربـر مــی گیرند و رودهای حوضه مرکزی که سطح کوچکی از شرقی ترین قسمت استان را به خـود اختصاص داده اند. رودخانه سزار، تیره، رودخانه بختیاری، سرخاب، کشور، سبز، چم چیست، اسک، رودخانه الیگودرز و ازنا از جمله رودخانه های حوضه آبریز دز هستند. رودخانه سیمره، کشکان، کهمان، دره شهر، گند، خرم آباد و گرگانه نیز حوضه آبریز کرخه را تشکیل می دهند. این در حالی است که وجود این رودخانه های بزرگ و پر آب موجب ایجاد آبشارهای منحصر به فردی در مسیر جریان این رودخانه ها در دل صخره های این استان شده است. در حال حاضر بالغ بر ۵۰ آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمده ای از این آبشارها در مسیر رودخانه های این استان قرار گرفته اند. این در حالیست که آبشارهای هفتگانه لرستان هر کدام در نوع خود آبشارهای منحصر به فردی هستند که شاید نتوان مانند آنها را در دیگر نقاط کشور مشاهده کرد. آبشار شوی یا تله زنگ، آبشار بیشه، آبشار آب سفید، آبشار نوژیان، آبشار چکان، آبشار سرکانه، آبشار وارک و آبشار افرینه از جمله آبشارهای لرستان هستند که هر کدام زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارند. معرفی جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی متعددی در شهر خرم‌آباد وجود دارد که از جمله دیدنی‌های خرم آباد می‌توان به قلعه فلک الافلاک، مناره اجری، سنگ نوشته گرداب سنگی، پل شکسته، موزه فلک الافلاک، مقبره زیدبن علی، دریاچه کیو، آبشار نوژیان، آبشار سه گانه گریت، بقعه شجاع الدین خورشید، بقعه شاهزاده احمد، مسجد جامع، مقبره بابا طاهر، سراب چنگایی، بازار میرزا سیدرضا، تنگه شبیخون، مناره آجری، غار دوشه و گردشگاه گوشه اشاره کرد که در این گزارش به معرفی برخی از آنها پرداخته‌ایم.  قلعه فلک‌الافلاک: معروف‌ترین و پرجاذبه‌ترین اثر تاریخی در شهر خرم‌آباد به حساب می‌آید که بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر قرار دارد. این قلعه که به «دوازده برجی» نیز شهرت دارد، در سده هفتم هجری در دوره اتابکان لر روی خرابه‌های دژی ساخته شده، که برخی آن را از آثار دوره ساسانی می‌‌دانند. قلعه فلک الافلاک در دوره فتحعلیشاه قاجار مرمت شد و برج مرتفعی به آن اضافه شد و از آن به بعد فلک الافلاک نامیده شد.

فلک‌الافلاک یا دژ شاپورخواست بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه خرم‌آباد قرار دارد و با شماره 883 در فهرست آثار ملی ثبت شده است. از نکات قابل تامل در این بنای سترگ وجود چاهی به عمق42 متر در حیاط اول و راه زیرزمینی جهت فرار در مواقع اضطراری در حیاط دوم است. این بنای عظیم از بدو شکل‌گیری تا به حال کاربری‌های سیاسی، نظامی، خزانه سلطنتی و زندان سیاسی داشته و اکنون نیز شامل بخش‌های مختلف موزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و آزمایشگاه مرمت اشیا و چایخانه سنتی است. موزه قلعه فلک‌الافلاک: در مجموعه قلعه فلک الافلاک قرار دارد و دو موزه مردم‌شناسی و باستانشناسی در آن دایر است.
 
بازار میرزا سید رضا: در سال ۱۳۰۱ قمری به همت میرزا سید رضا در خرم‌آباد ساخته شد. میرزا سید رضا مقام نایب حکومتی داشته است. این بازار ۲۴ دهنه دکان و محوطه و صحن بارانداز است و به عنوان مرکز خرید و فروش طلا در شهر خرم‌آباد شناخته می‌شود.
 
گرداب سنگی: یا به گویش لری گِردآو بَردینَه، یکی از آثار تاریخی بر جای مانده از دوره ساسانیان است و در بافت قدیمی شهر خرم‌آباد قرار دارد. گرداب سنگی، بنایی مدور متشکل از یک دیواره عظیم سنگی است که به صورت مدور دور تا دور چشمه‌ای فصلی احداث شده. این بنا دارای دریچه‌ای است برای هدایت آب آشامیدنی و توزیع آن در سطح شهر شاپورخواست، مشروب کردن اراضی و بهره برداری از آسیاب‌های آبی بوده است. مواد و مصالح به کار رفته در آن سنگ‌های لاشه همراه ملات ساروج (آهک و گچ و . . .) است که در ساختمان پل شاپوری و خرابه‌های شهر شاپورخواست مشاهده شده است.

پل شکسته: یا پل شاپوری یا به گویش لری طاقِ پیل اِشکِسَه یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانیان محسوب می‌شود و در ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک در جنوب شهر خرم‌آباد قرار دارد. پل شاپوری عامل ارتباط غرب استان لرستان (طرهان) با شرق و از آنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان) بوده‌است. این پل که هم‌اکنون ویرانه‌های آن برجا مانده، درجنوب غربی خرم‌آباد قراردارد و در زمان خود از شاهکارهای معماری به حساب می‌آمد. پل شکسته دارای ۲۸ طاق یا دهانه بوده اما امروزه تنها ۶ طاق آن باقی مانده‌است. سنگ نبشته: این سنگ نبشته با خط کوفی روی آن حک شده‌ در قسمت جنوبی شهر خرم‌آباد واقع شده و به دوره سلجوقی تعلق دارد این سنگ به صورت یک مربع تراشیده‌است و روی آن راجع به سند مالکیت چرای دام‌های موجود در آن زمان حک شده‌است. این سنگ نبشته به گونه‌ای ساخته شده‌ که چهار گوشه آن به سوی آثار باستانی پل شکسته، مناره آجری، فلک الافلاک و حوض موسی نشانه رفته‌است. این سنگ ریشه در کوه دارد و در چند سال اخیر به علت توسعه بلوار شریعتی خرم‌آباد برش داده و جابجا شده‌است. مقبره زید بن علی: در مرکز شهر و ضلع غربی قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد و متعلق به عهد آل‌حسنویه است، اما بنای کنونی مقبره در سال ۱۳۰۷ هـجری قمری ساخته شده است. مقبره دارای دو گلدسته مدور آجری در دو طرف است که با کاشی‌های زیبایی که کلماتی مقدس بر آن نوشته شده مزین شده است. درب اصلی حرم از چوبی مخصوص و به شکل زیبایی ساخته شده و آیات و کلمات مقدس با خط نسخ و به طور برجسته برآن نقش شده است.
 
دریاچه کیو: خرم آباد یکی از منحصر به فردترین و زیباترین دریاچه‌های استان لرستان است که در شمال غربی شهرستان خرم آباد و در کنار پارک کیو قرار دارد. این دریاچه از ارزش‌های توریستی درون شهری برخوردار بوده و زیستگاهی مناسبی برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است. کیو در گویش لری به معنی کبود رنگ و آبی است و علت نامگذاری آن آب زلال و عمق دریاچه‌است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود. در کنار این دریاچه امکانات تفریحی، شهربازی و چشم‌انداز زیبایی وجود دارد. دریاچه طبیعی به طور معمول همه ساله در فصل پاییز خشک شده و در پایان فصل زمستان پرآب می‌شود.

پل گپ: متعلق به دوره صفویان در کنار مصلای سابق قرار دارد و دو قسمت شرقی و غربی شهر را به هم متصل می‌کرده است. این پل دارای 24 چشمه طاق بوده و طول آن بیش از 350 متر است. مواد و مصالح آن در قسمت پایه‌ها از سنگ‌های تراشیده شده با ملات آهک و گچ و پایه‌های چشمه طاق‌ها از آجر ساخته شده است. کتیبه سنگی برسینه‌ی شمالی پل نصب شده که با حروف مقطعه نوشته شده و به عنوان طلسم معروف است. از ویژه‌گی‌های این پل طاق‌نماهای ستبر آن است. بخش میانی پل و شاه‌نشین آن شباهت زیادی با شاه‌نشین پل خواجو در اصفهان دارد که در اثر سیل تخریب شده است و مجددا باسیمان مرمت شده است.

مناره آجری: بنایی استوانه‌ای شکل در میدان شقایقخرم‌آباد است که به عنوان میل راهنمای کاروان‌ها در کنار شهر قدیم شاپورخواست احداث شده و بقایای معماری سنگ و گچ با دیوارهای ضخیم در مجاورت مناره (پارک، میدان شقایق فعلی) از وجود تأسیساتی نظیر کاروانسرا و مسجد در گرداگرد بنا در گذشته حکایت می‌کند.

غار دوشه: در 45 کیلومتری جنوب غربی خرم‌آباد، در منطقه چگنی روستای «کرشوراب» واقع است. غارهای خرم آباد از نخستین سکونت‌گاه‌های انسان به شمار می‌آیند. غار دوشه، حاوی نقاشی‌ها و کتیبه‌های تاریخی متعدد و جالب توجه است. برای ورود به غار باید از غرب «تنگه دوشه» به بالای کوه صعود کرد. 

مقبره شهنشاه: که در روستای گوشه طالقان در 12 کیلومتری جنوب خرم‌آباد واقع شده، متعلق به عهد اتابکان لر کوچک است. در وسط این بنا قبری است که روی آن صندوق چوبی کنده‌کاری شده‌ای قرار دارد. این اثر به احتمال زیاد مربوط به سر سلسله اتابکان لر کوچک شجاع‌الدین خورشید است که به واسطه عدالت و دادگستری مقبره وی مورد احترام اهالی قرار گرفته است. دیگر بنای دیدنی در روستای گوشه طالقان، بنای امامزاده حیات‌الغیب و گنبد الیاس از عهد قاجار است.
 
کاروانسرای چشمک: متعلق به عهد صفوی در میسر راه باستانی شاپور‌خواست به خوزستان است و در ساخت آن از سنگ، آجر و ملات گچ استفاده شده، ناودان‌های آن همه از سنگ و دارای باروئی با کنگره‌های تزیینی است. این کاروانسرا دومین منزل از خرم‌آباد به خوزستان است و پس از آن کاروانسراهای قلعه نصیر، اوسر، میشوند، چارتا و قلعه رزه واقع شده‌اند.

آبشار نوژیان: در 30 کیلومتری جنوب خاوری خرم آباد در بخش پایی و در ناحیه‌ای جنگلی به همین نام قرار دارد. این آبشار با ارتفاع 95 کیلومتر، یکی از بلندترین آبشارهای کشور به حساب می‌آید. این آبشار که در نزدیکی گردشگاهی جنگلی به همین نام قرار دارد، یکی از زیبایی‌های طبیعی استان لرستان است و هر ساله، بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. گردش‌گاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد و در این کوه انواع گیاهان دارویی می‌رویند و طبیعت و آبشار زیبای آن شگفت انگیز و دیدنی است.

بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و همچنین برای جمع‌آوری گیاهان دارویی، به این ناحیه می‌روند و اوقات فراغت خود را در آن جا می‌گذرانند. مشهور بودن نوژیان بیشتر به خاطر آبشار است که در 5/2 کیلومتری روستا قرار دارد اما خود روستا و مناطق اطراف نیز از زیبایی خاصی برخوردار هستند. جنگل‌هاى اطراف آبشار از انبوه‌ترین جنگل‌هاى بلوط است. در تفرجگاه جنگلی در بالای کوه تاف، امکاناتی برای گردشگران مهیا شده است. آبشار وارک: در 60 کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد در غرب گردنه نوژیان قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کشور است. آبشار دو قسمتی است و اطراف آن پوشیده از درختان بلوط، گلابی و زالزالک است. آبشارهای وارک و نوژیان تا جایی هم مسیر هستند اما 11 کیلومتر انتهایی این آبشار شوسه و 5 کیلومتر پایانی را برای رسیدن به آبشار باید پیاده طی کرد.
 
آبشار گریت: در شمال شرقی شهرستان خرم‌آباد و در فاصله 50 کیلومتری از مرکز شهر خرم‌آباد و در 30 کیلومتری ایستگاه راه‌آهن سپیددشت در یک منطقه کوهستانی و در کنار روستایی به نام ترس یا گریت در دره‌ای خوش آب و هوا و پوشیده از درختان انبوه بلوط واقع شده ‌است. منطقه گریت دارای زمستان‌های برفی و سرد و بهار و تابستان خنک، معتدل و بسیار سرسبز و چشم‌نواز است.

تالاب‌های پلدختر: این شهرستان گرچه تمدنی تاریخی دارد، اما ارزشمندترین جاذبه گردشگری این استان از نظر وندی وجود تالاب‌های فصلی و دائمی اطراف آن است. این تالاب‌ها كه می‌توانند به عنوان اصلی‌ترین تفرجگاه‌های تابستانی برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان و ماجراجویان باشد، استفاده از طبیعت بكر در كنار عشایر منطقه است. این تالاب‌ها می‌توانند دو یا سه روز به یادماندنی را به شما هدیه دهند. مهم‌ترین تالاب‌های منطقه پلدختر را می‌تواند تكانه، لفانه، زردآبه، سیاه، جمجمه، تاف و چیكه دانست كه حیات وحش آن بهترین و كامل‌ترین جاذبه گردشگری این شهرستان است. در ابتدای جاده خرم‌آباد به الشتر و در دامنه‌های کوهی به شکل دلفین، چند آبشار زیبا شما را به تماشا دعوت می‌کنند. آبشار طلایی یکی از این آبشارهای کوچک ولی بسیار زیباست که در میان حفره غار مانندی از دل کوه به پایین می‌ریزد و دیواره حوضچه بزرگی که پدید آورده از گیاه بسیار زیبای پرسیاوشان پر شده است. برای رسیدن به این آبشار باید یک دره کوتاه و زیبا را در کنار آبی زلال طی کنید. به هرحال خرم‌آباد از سوی دفتر منطقه‌ای اسکان بشر سازمان ملل متحد به عنوان یک شهر نمونه گردشگری انتخاب شده و علت آن اجرای طرح توسعه پایدار شهری بر مبنای گردشگری است. مراسم سوگواری در خرم آباد مردم لرستان اعتقادات مذهبی عمیقی دارند، کافیست مراسم سوگواری ماه محرم را در این استان از نزدیک شاهد باشید آنوقت به صفای دل این مردم و باورهای سلیس مذهبی شان ایمان خواهید آورد. بعضی از زیارتگاه‌ها در این استان راه‌های صعب العبور و دشواری دارد اما مردم عاشق با پای برهنه و دشواری به زیارت آنها می روند که به چند نمونه از امام زاده های این منطقه اشاره می‌شود.

امام زاده شاه احمد(ع) در خرم آباد که به اعتقاد مردم از نوادگان امام کاظم (ع) است،  بر بالای یکی از قلل کوه «کور» قرار دارد در دهکده ای به نام پلتنگ بر سرراه  خرم آباد به اندیمشک واقع شده و هر ساله در فصل بهار عده‌ای زیادی به زیارت آن می‌روند. جالب است بدانید این مسیر تقریباً 6 ساعت پیاده‌وری دارد. این مقبره با سنگ و گچ در میان انبوهی از درختان بلوط ساخته شده است . امام‌زاده قاسم (ع) در جنوب شرقی بروجرد یکی دیگر از زیارتگاههای استان است، این مقبره مربوط به حسن ومحمد از فرزندان شاهچراغ بوده که در میان مردم به امام زاده قاسم معروف است. در درود هم یک امازاده به نام زید بن علی وجود دارد که قدمتی هزار ساله دارد. امام زاده (پوسو زوار ) - پیر سبزوار در روستای دره گرم بروجرد واقع است که مردم این روستا و روستاهای همجوار کرامات زیادی از این بزرگ دیده اند و زوار زیادی هم دارد.  معرفی صنایع دستی، غذای محلی و سوغات سفره‌ خرم آباد، سفره‌ای رنگين‌ با فرهنگ‌ غذايی ويژه‌ عشايری و روستايی است‌. غذاهای استان ‌لرستان‌ در ارتباط‌ مستقيم‌ با شيوه‌ معيشت‌ عشاير و ايلات‌ هست كه‌ گروهی از اين‌ غذاهای محلی در مناطق‌ شهری هم  متداول است. گیپه، خورش قلیه ترش، گله‌ ریزه، آبگوشت کشک، سغدو، زیر برنجی یا آش گوشت از غذاهای محلی و مخصوص خرم آباد به حساب می آیند. البته کباب های اینجا را فراموش نکنید! به خاطر وجود مراتع فراوان در لرستان، دامپروری در این استان رونق زیادی دارد و گوشت تولید شده کیفیت خیلی بالایی دارند. به همین دلیل انواع کباب ها در لرستان طبخ میشود که هم تازه و هم خوشمزه اند. صنایع دستی هر قوم و ملیتی، معرف ذوق و خلاقیت های آنها در پاسخ به ضرورت های مادی و معنوی در مرحله مشخصی از گسترش تاریخ است. در استان لرستان، صنایع دستی در ۳ نوع متمایز عشایری، روستایی و شهری شکل گرفته که از سوغات خرم آباد به قالی، گلیم و جاجیم بافی، گیوه زنانه، قلم زنی، خراطی، ورشو سازی و نمدبافی می توان اشاره کرد. در بین سوغاتی های خوراکی شهر هم عسل و نوعی نان محلی به اسم نان ساجی از معروف‌ترین سوغاتی هاست. سوغات خرم آباد را مانند دیگر شهرهای ایران می توان به دو دسته تقسیم کرد سوغات خوردنی و صنایع دستی خرم آباد که با توجه به سلیقه می‌توان هر کدام را تهیه کرد. سوغاتی های شهر خرم آباد شامل نان آردی که نوعی شیرینی سنتی از شهر خرم آباد محسوب می شود، روغن حیوانی و عسل است. دیگر سوغاتی های خرم آباد لرستان که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد عبارتند از کلوچه روغنی، نان ساجی، شیرینی کاک، ترخینه و... نان آردی خرم آباد: شیرینی آردی خرم آباد، شیرینی سنتی این شهر است و طعم بسیار دلنشینی دارد این شیرینی از لحاظ مدت ماندگاری گزینه مناسبی برای سوغاتی شهر خرم آباد است. مواد اصلی تهیه آن شکر، آرد و روغن است. همچنین می‌توان طعم دهنده ها و مغزهای مختلف به آن افزود و بر این اساس به سه نوع (شیرینی آردی گردوئی، شیرینی آردی نخودی، شیرینی آردی نارگیلی) تقسیم می شوند. روغن حیوانی خرم آباد: خرم آباد و استان لرستان چمن زارها و جنگل های انباشه از پوشش های گیاهی مناسبی هستند که منبع تغذیه دام هستن. این کیفیت بر روی فرآرورده های لبنی حاصل از دام ها تاثیر می گذارد. یکی از بهترین محصولاتی که می توان از این منطقه تهیه کرد روغن حیوانی خرم آباد است که طعم و عطر فوق العاده ای دارد. منطقه دلفان یکی از  بهترین روغن ها را در لرستان تولید می کند که به روغن این منطقه می توان در شهر خرم آباد دسترسی داشت. روغن حیوانی معمولا به دو رنگ سفید و زرد تولید می شوند. از جمله خواص روغن های حیوانی می توان به کاهش غلظت خون، کاهش چربی های زائد خون، شادابی و سفیدی پوست و سم زدائی بدن اشاره کرد. عسل خرم آباد: وجود گیاهان متنوع و معطر در استان لرستان سبب شده منبع تغذیه مناسب و طبیعی برای زنبوران باشد. در خرم آباد می توان به عسل با کیفیت دسترسی داشت، همچنین فرآورده های جانبی مانند معجون عسل، موم و ... قابل دسترس هستند. می توان گفت یکی از بهترین سوغات های خرم آباد عسل است که کاربردها و خواص بسیاری دارد. معرفی پارک‌های خرم آباد

خرم‌آباد چندبن پارک درون‌شهری و یک تفرجگاه کوهستانی دارد که از جمله این پارک ها می توان به پارک کوهستانی چهارده معصوم، پارک شریعتی در خیابان شریعتی، پارک کیو در کنار دریاچه کیو، پارک زیباکنار در میدان ساکی، پارک معلم در خیابان ساحلی غربی، پارک دانشجو در میدان دانشجو، پارک بهشت در خیابان ساحلی بهشت، پارک شهر در ساحلی غربی، پارک زیتون در خیابان قاضی‌آباد، پارک شقایق در میدان امام حسین، پارک صخره‌ای در خیابان نواب صفوی اشاره کرد. دسترسی به فرودگاه و پایانه مسافربری خرم آباد اگر از اتوبوس استفاده می‌کنید، خرم آباد ۵ تعاونی (پیک صبا، ایران پیما، عدل، همسفر چابکسواران و ترابر بی‌تا) دارد که در خیابان شریعتی واقع شده است. برای رزرو بلیت اتوبوس از شهرهای مختلف به مقصد خرم‌آباد سراغ یکی از دو سایت payaneh.ir و irsafar.com بروید. ضمنا خرم‌آباد فرودگاه هم دارد. فرودگاه خرم‌آباد در جنوب این شهر واقع شده است. خرم‌آباد اکنون به راه آهن سراسری متصل نیست. پروژه اتصال این شهر به شبکه ریلی در سال ۱۳۹۰با هدف احداث یک خط آهن از شهر دورود به شهر خرم‌آباد، و اندیمشک آغاز شد. فاصله خرم‌آباد تا دورود از طریق مسیر ریلی ۱۱۴ کیلومتر و سرعت حرکت قطار در این مسیر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. مراحل احداث این خط آهن به ۶ قطعه تقسیم شده که تا پایان نیمه نخست سال ۱۳۹۳ در حوزه شهرستان خرم‌آباد ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با احداث این خط آهن شهر خرم‌آباد به شبکه راه‌آهن جنوب متصل می‌شود. اسامی برخی هتل‌ها و اقامتگاه‌های خرم آباد؛ برای اقامت در این شهر،‌ می توان از هتل‌ های موجود در شهر استفاده کرد. بهترین هتل این شهر هتل ۴ ستاره رنگین کمان در خیابان شهدای شرقی و همچنین هتل کاسین در مجتمع علمی، تحقیقاتی، اقامتی و گردشگری رصد خانه کاسین در بام لرستان مکانی بی نظیر و رویایی در ارتفاع 1860 متری از سطح دریا و هتل سالیز در خیابان علوی، است اما اگر قیمت هتل ها برایتان مهم است و می‌خواهید کمتر هزینه کنید، هتل های جهانگردی در میدان ۲۲ بهمن و کارون در خیابان شریعتی، انتخاب‌های مناسب و مقرون به صرفه‌ هستند.  هتل رنگین کمان: خیابان شهدای شرقی، نبش خیابان معلم
هتل شقایق: میدان شقایق
هتل شهرداری خرم آباد: خیابان شریعتی، پارک شریعتی
هتل جهانگردی: میدان ۲۲ بهمن
مهمانسرای سراب کیو: میدان کیو
هتل عطر: خیابان انقلاب، جنب مصلی
هتل آپارتمان تابان: میدان آزادی، خیابان مجاهدین اسلام
هتل ارشیا: خیابان ساحلی، دریاچه کیو، روبروی میدان ساکی
هتل فردیس: کیلومتر ۵ جاده الشتر، روبروی پادگان حمزه
هتل کارون: خیابان شریعتی
هتل سالیز: میدان امام خمینی، ۲۴ متری کاکاوندی ۴۲۲۳۶




پنجشنبه 11 شهریور 1395 - 14:26:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن