تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند مى‏فرمايد: بنده من با هيچ كارى پسنديده‏تر از انجام آن چه كه بر او فرض كردم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796649947




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رد پای «محمد بن سلمان» در فاجعه منا/ آمارهای عجیب و غریب رژیم سعودی از جان باختگان مکه + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: رد پای «محمد بن سلمان» در فاجعه منا/ آمارهای عجیب و غریب رژیم سعودی از جان باختگان مکه + تصاویر
فاجعه "منا" که در مهر ماه سال گذشته رخ داد باعث شد تا همگان بدانند که رژیم سعودی لیاقت خادم الحرمین شدن را ندارد و با سوء مدیریت اقدامات زیان باری را علیه جامعه اسلامی رقم زده است.


به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مناسک حج، درسرزمین امن الهی، در کنار کعبه شریف که "اول بیت وضع للناس" بوده و مقدس‌ترین نقطه بر این کره خاکی است و خاطرات انبیای بزرگ الهی را بر دل دارد، نماد توحید امنیت و وحدت و یکپارچگی مسلمانان بوده و هست. 


این امنیت که به اذن خدا و با تلاش حضرت ابراهیم (ع)، نصیب این سرزمین شده، با آموزه‌های حج در مورد محرمات احرام و احکام ویژه حرم تأمین شده است. اما گاهی اتفاقات و جنایاتی در این سرزمین رخ می دهد که علاوه بر خدشه دار کردن این امنیت، با هیچ یک از قواعد عقلایی و حقوق بین المللی سازگار نیست و در نتیجه تصاویری تألم آمیز و تأسف انگیز از حج و حرمین شریفین در اذهان حاجیان و زائران و تمامی جهانیان بر جای می گذارد.


در حالیکه مسلمانان جهان در ایام حج ابراهیمی به وحدانیت و عظمت پروردگار عالم شهادت می دادند و او را با نوای " اللهم اهل الکبریا والعظمه" می ستودند و زائران حرم امن الهی، احرام بسته و در سرزمین منا راهی رمی جمره عقبی بودند که مدیریت غلط و اقدامات نادرست آل سعود موجب فاجعه مصیب بار منا شده که در آن جمع کثیری از مومنان کشورهای مختلف اسلامی جان باختند. 


این اتفاق که در مهر ماه سال گذشته رخ داد باعث شد تا همگان بدانند که رژیم سعودی لیاقت خادم الحرمین شدن را ندارد و با سوء مدیریت اقدامات زیان باری را علیه جامعه اسلامی رقم زده است. 


**توپولوژی منطقه "منا" 


سرزمین منا، دره‌ای در شرق مکه، احاطه شده بین رشته کوهی، به طول بیش از 4 هزار متر و مساحتی حدود ۷٫۸۲ کیلومتر مربع است. در روزهای مرسومات حج که در هر سال برگزار می‌شود و طولانی‌ترین مدت آن ۶ روز است، نزدیک به دو میلیون زائر را در خود جا می‌دهد که علاوه بر کارگران و خدمت‌رسانان گوناگون، این عدد به ۳ میلیون می‌رسد. این شرایط، در روزهای حج این مکان را به کم‌ترین مساحت پرجمعیت جهان تبدیل می‌کند. 




رد پای




**بازخوانی فاجعه "منا"


فاجعه منا در ۲ مهر ۱۳۹۴ برابر با ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی و ۱۰ ذیحجه ۱۴۳۶ قمری همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در "خیابان ۲۰۴" نزدیک تقاطع آن با "خیابان ۲۲۳"، در منطقهٔ منا، شهر مکه، عربستان سعودی رخ داد . این واقعه مرگبارترین رویداد تاریخ حج است. واقعهٔ سال ۱۹۹۰ دیگر حادثه حج با بیش از هزار کشته بود که در آن ۱۴۲۶ زائر جان باختند. رویداد سال ۱۹۹۰ هم در مسیر رمی جمرات اتفاق افتاد. رمی جمرات چندین بار دیگر نیز چندصد کشته به‌جا گذاشته‌است؛ از جمله، در سال ۲۰۰۶ میلادی، بیش از ۳۶۰ نفر از حجاج بر اثر ازدحام جمعیت هنگام اجرای مراسم رمی جمرات کشته شدند.


رد پای



شواهد و قرائن نشان می دهد که رژیم سعودی در جان باختن حجاج صد در صد مقصر است؛ چرا که در روز وقوع این فاجعه گزارش ها نشان می داد که "محمم بن سلمان" جانشین ولیعهد رژیم سعودی با کاروان خود در حال عبور از مسیر حادثه بود.


روزنامه الدیار گزارش داد: حرکت کاروان "محمد بن سلمان"، جانشین ولیعهد سعودی، پسر شاه و وزیر دفاع سعودی در مرکز مِنا، علت احتمالی تغییر حرکت زائران کعبه در سرزمین مِنا گفته است. 


رد پای




البته مقامات رژیم سعودی مدعی هستند که ازدحام حجاج فاجعه منا را خلق کرد و پادشاهی عربستان در آن هیچ دخالتی ندارد. یکی از مقامات نظامی عربستان در این زمینه مدعی شده بود که بعضی‌ها تلاش می‌کنند که حادثهٔ ازدحام در منا را به عبور کاروان‌ها نسبت دهند؛ این اولین‌بار نبوده و درست نیست و هیچ ربطی بین بخش‌های اقامت مسؤلان عالی‌رتبه و بین مکان این حادثه وجود ندارد. 


رد پای



وی در ادامه ادعاهای خود گفت: برنامه‌ریزی ما بسیار دقیق است و تمامی اماکنی که مربوط به ادای رسوم حج می‌شود را در بر می‌گیرد. هر سال با مسؤلان کاروان‌های عازم حج کشورهای گوناگون تقسیم کار می‌کنیم و برای توضیحات در مورد برنامهٔ رمی جمرات که طرح‌ریزی کرده‌ایم، با آنان کنفرانس برگزار می‌کنیم و حوادث در لحظه روی می‌دهد و اگر به کم‌کاری و خللی در برنامه‌هایمان مواجه شدیم در برطرف کردن آن درنگ نمی‌کنیم.


اما واقعیت این است که بسته‌شدن یک مسیر و هدایت زائران به مسیری که درِ آن بسته بود، نشان می‌دهد علت اصلی حادثه، تصمیم غلط برگزارکنندگان مراسم بود. یک شاهد عینی در این زمینه گفته بود که حادثه در خیابانی که عمدتاً ایرانی‌ها، افریقایی‌ها، هندی‌ها و پاکستانی‌ها به سمت جمرات حرکت می‌کنند رخ داده و به‌هم‌خوردن حال حجاج از ازدحام، ترافیک، نبودِ آب آشامیدنی و بسته‌بودن راه‌های خروجیِ خیابان به‌سمت جمرات شرایط ایجاد مرگ حاجیان را رقم زد. 


**چند هزار نفر در فاجعه منا جان باختند؟ 


آمارهای متفاوتی از تعداد جان باختگان فاجعه منا وجود دارد؛ رسانه های سعودی تلاش کردند که در ابتدا تعداد جان باختگان را کمتر از 3 هزار نفر اعلام کنند؛ اما آمارها نشان داد که دست کم 7 هزار نفر در این فاجعه جان باختند. 


رد پای



روزنامه آسوشیتد پرس در اکتبر سال گذشته مدعی شد: 2 هزار و 426 نفر در فاجعه منا جان باختند. درحالی که یکی از مقامات ارشد وزارت بهداشت سعودی مدعی شده بود که تعداد جان باختگان 4 هزار و 173 نفر است.   
 
مقامات رژیم سعودی تلاش می کردند تا با آمارهای غلط از شدت اعتراضات در افکار عمومی بکاهند که البته هیچگاه "ماه پشت ابر پنهان نمی ماند".  


بر اساس آمارهایی که سازمان حج و زیارت ارائه کرده بیش از 7 هزار نفر در فاجعه منا جان باختند و جمهوری اسلامی ایران با داشتن 464 نفر بیشترین جان باختگان را در بین کشور های اسلامی دارد. 


سوال اینجاست که چرا جمهوری اسلامی ایران بیشترین جان باختگان را در میان کشورهای اسلامی در فاجعه منا دارد و دلیلی ندارد جزء دشمنی دیرینه آل سعود. البته سعودی ها در کارنامه خود جنایت های بسیاری را در مدیریت حرم امن الهی مرتکب شده اند که هیچگاه از اذهان پاک نمی شود.
 


رد پای



**اشتباهات عمدی و سهوی رژیم سعودی در مراسم حج


خبرگزاری راشاتودی در این زمینه گزارش داد که سعودی ها در 25 سال اخیر بارها مرتکب اشتباه (عمدی یا سهوی) در مدیریت حج شده اند که بخشی از آن ها به ترتیب سال به شرح ذیل است: 


  ۱۹۹۰؛ پس از خرابی سیستم تهویه، به دلیل خفگی بیش از 1400 حاجی جان باختند. 
 
  ۱۹۹۴؛ در ازدحام هنگام رمی جمرات، ۲۷۰ حاجی جان خود را از دست دادند. 


  ۱۹۹۸؛ در شلوغی هنگام رمی جمرات، بیش از ۱۱۸ حاجی جان باختند و بیش از ۱۸۰ نفر مجروح شدند. 


۲۰۰۱: در هنگام رمی جمرات، به‌دلیل ازدحام، ۳۵ نفر جان خود را از دست دادند. 


  ۲۰۰۳؛ ۱۴ حاجی در شلوغی رمی جمرات جان باختند. 


  ۲۰۰۴؛ در ازدحام رمی جمرات، ۲۵۱ نفر جان خود را از دست دادند. 


  ۲۰۰۵؛ سه نفر در شلوغی رمی جمرات جان باختند.  


  ۲۰۰۶؛ در هنگام رمی جمرات در "منا"، ۳۶۴ حاجی جان خود را از دست دادند. 


البته این جدای از اقدامی بود که در سال 66 رژیم خونخوار سعودی با حجاج جمهوری اسلامی ایران انجام داد و بیش از 300 تن از حاجیان کشورمان را در حالی که مشغول انجام برائت از مشرکین بودند به شهادت رساند.


نکته قابل ذکر اینکه به نظر می رسد حضور جدی دستگاه دیپلماسی و سایر دستگاه ها برای پیگیری حقوقی فاجعه "منا" بیش از گذشته لازم باشد؛ موضوعی که البته به نظر می رسد جدیت بیشتر در پیگیری آن بسیار لازم است. 


گزارش از محمد زرچینی   





۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن