تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814222487




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بلاي جديد دولت بر سر مردم با تخطئه «مسكن مهر»


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بلاي جديد دولت بر سر مردم با تخطئه «مسكن مهر»
مسكن مهري كه طبق وعده‌هاي انتخاباتي و نطق‌هاي رأي اعتماد آقايان روحاني و آخوندي، «طرح خوبي» بود و قرار بود با اصلاحات مديريتي ادامه پيدا كند...
نویسنده : صادق پارسا 
مسكن مهري كه طبق وعده‌هاي انتخاباتي و نطق‌هاي رأي اعتماد آقايان روحاني و آخوندي، «طرح خوبي» بود و قرار بود با اصلاحات مديريتي ادامه پيدا كند، چند وقتي است به مقوله‌اي تبديل شده كه با عناويني همچون مزخرف، حاشيه‌نشيني مدرن، مسكن بياباني و طرح پوپوليستي از سوي دولتي‌ها مورد عتاب و خطاب واقع مي‌شود. در آخرين اظهارنظر تعجب برانگيز، معاون سياسي اجتماعي استانداري تهران گفته است «زاغه‌نشيني مدرن» در آلونك‌هايي به نام مسكن مهر در كشور ايجاد شده است.
  
دولت: مسكن مهر زاغه‌نشيني است !
شهاب‌الدين چاووشي به ايجاد شهرهاي جديد و پرجمعيت و همچنين مشكلات مسكن مهر در اين شهرها اشاره كرده و گفته: شهرهاي جديدي در استان تهران شاخته شده كه جمعيت‌شان قابل توجه است، مثلاً شهر پرند طي دو سه سال آينده با اين ساخت‌وسازي كه در آنجا صورت گرفته به نظر مي‌آيد به اندازه برخي استان‌ها جمعيت پيدا كند. در اين شهرها در ساخت مسكن مهر، زيرساخت‌هاي لازم پيش‌بيني نشده است و فقط بيابان را گرفتند و خانه ساختند؛ حالا كار ندارم كه خانه‌ها با چه استحكامي ساخته شده است!
وي در گفت و گو با ايلنا ادامه داد: همين هفته ۸ هزار و ۲۰۰ واحد مسكوني مجدداً در پرند با حضور وزير مسكن افتتاح شد؛ با افزوده شدن اين جمعيت، تصور كنيد، چه تعداد جمعيت اضافه مي‌شود. اين سايت‌ها، زير‌ساخت‌هاي لازم را ندارند.

چاووشي با تأكيد بر اينكه با اين وضع موجود، زاغه‌نشيني قديم را به زاغه‌نشيني مدرن تبديل كرديم، گفت: در گذشته يقه حاشيه‌نشيني قديم را مي‌گرفتيم و مي‌گفتيم چرا خلاف ساختي؟ چرا اينجا خانه ساختي؟ ولي در حال حاضر آنها يقه ما را گرفتند كه براي ما خانه ساختيد، پس امكانات اوليه آن كجاست؟ يعني ما الان بدهكار شديم به كساني كه بايد خدمت ارائه مي‌داديم و رضايت حاصل مي‌شد ولي برعكس شده است. كساني كه مي‌توانستيم صاحب مسكن كنيم و خيال‌شان را با اين كار راحت كنيم، اما متأسفانه امكانات مورد نياز در آن پيش‌بيني نشده است.
وي ادامه داد: شنيدم برخي آقايان گفته‌اند ما خانه‌شان را ساختيم، حالا شما نمي‌توانيد آب و گازش را وصل كنيد؟! مسكن مهر به آلونك‌هايي تبديل شده كه نه پيوست فرهنگي و نه هويت شهري و اجتماعي دارد و واقعاً دغدغه‌هاي جدي براي دولت ايجاد كرده كه بايد تلاش شود در اين زمينه اقدامات مؤثري انجام داد.

آقاي چاووشي با اين اظهارات طلبكارانه ظاهراً از ياد برده‌اند كه تا هميشه و در هر حالتي به تعبير حضرت امام (ره) بدهكار ولي‌نعمتان خود، يعني مردم‌اند. آقاي چاووشي همچنين به سؤالي كه خودشان مطرح كرده‌اند پاسخ نداده‌اند كه چرا تا كنون براي بيابان‌هايي كه تبديل به شهر شده است، نتوانسته‌اند كوچك‌ترين كارها نظير برق‌كشي را انجام دهند ؟! بيش از 90 درصد كارهاي مسكن مهر تا شروع به كار دولت يازدهم انجام شده است و دولت در طول اين سه سال تنها 10 درصد باقي‌مانده را هم نتوانسته است انجام دهد و به جاي آن دائماً اين طرح عظيم ملي را به سخره گرفته است.
  
«مسكن مهر»، طرحي كه امام (ره) آن را بنياد نهاد
با روي كار آمدن دولت نهم، تأمين منافع عموم مردم و بالاخص مستضعفين  در حوزه زمین و مسکن كه مورد توجه جدي امام خميني و رهبر معظم انقلاب بود،  هدف اصلي و اولي برنامه‌ريزي‌ها واقع شد. به طور خاص پيام تاريخي حضرت امام خميني(ره) كه به حساب 100 امام معروف است و بر تأمين زمين به صورت رايگان تأكيد دارد، دوباره مدنظر مسئولان وقت قرار گرفت.
فرآيند عملي كه از دل اين نوع جهت‌گيري و توجه جدي به پيام امام خميني(ره) با رويكرد تأمين منافع مستضعفين، در دولت نهم، بيرون آمد، طرحي شد با عنوان «مسكن مهر»؛ طرحي كه اميد خانه‌دار شدن مردم كم‌بضاعت و متوسط را زنده كرد.

در بخش‌هايي از پيام امام خميني براي حل معضل مسكن، آورده شده است كه: «در اين طرح، به هيچ عنوان پولي در برابر خريد زمين پرداخت نشود. . . و نيروي كار و كارگري به طور وسيع به كار افتد و دولت نيز تصميمات لازم را در تأمين آب و برق و آسفالت و وسايل اياب و ذهاب و مدرسه و درمانگاه و ديگر نيازمندي‌هاي عمومي فراهم سازد...  با صرفه‌جويي و دقت كامل خانه‌هاي ارزان‌قيمتي بسازند و در اختيار محرومان قرار دهند.»

مباني مسكن مهر نيز طبق آنچه در دولت گذشته پي‌ريزي شده بود، بر اين اصول استوار است كه زمين رايگان در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد، وام ارزان‌قيمت براي ساخت واحدهاي مسكوني در اختيار پيمانكاران است و اشتغالزايي فراواني نيز در اين امر صورت پذيرفته است.
در طرح مسكن مهر، ارزش زمين، كه بخش قابل‌توجهي از هزينه تمام شده مسكن را به خود اختصاص مي‌دهد، از دوش متقاضيان واقعي مسكن برداشته شد زيرا اين سهم در كل كشور در دوره 36 ساله بيش از 50 درصد بوده است. در شهرهاي بزرگ اين سهم به بيش از 60 درصد از قيمت مسكن مي‌رسد. بنابراين با حذف يا كاهش ارزش زمين از هزينه تمام شده مسكن، تا حدود زيادي هزينه مسكن كاهش مي‌يافت. لذا در واقع طرح مسكن مهر بر اجاره بلندمدت زمين جهت احداث مسكن مبتني است.

در طرح مسكن مهر حدود 70 درصد از هزينه‌هاي ساخت توسط بانك مسكن به صورت وام قرض‌الحسنه تأمين شده است و تنها 30 درصد از هزينه‌ ساخت بر عهده متقاضيان است. اجراي اين سياست باعث شده بود تا آورده متقاضيان نيز صرف توليد و سرمايه‌گذاري شود.

هر چند اين طرح هم‌پوشاني زيادي با خواسته‌ها و رويكرد امام خميني(ره) بر تأمين مسكن مردم داشته است، اما تمام انتقاداتي كه به برنامه اجرايي مسكن مهر مطرح مي‌شود در كم‌توجهي مسئولان دولت نهم و دهم به برخي نكات مطرح شده از جانب بنيانگذار و رهبر انقلاب است كه دولت يازدهم مي‌توانست با برطرف كردن آنها، به هدف «تأمين مسكن متناسب با نياز براي محرومين» وفق اصول قانون اساسي دست يابد تا مشكل مسكن در كشورمان ريشه‌كن شود.
  
كي وقت خانه‌دار شدن مستأجران مي‌رسد؟
طبق وعده‌هاي متعددي هم كه شخص وزير راه و مسكن و همچنين رئيس‌جمهور در مقاطع مختلف ابراز كرده‌اند، تمام پروژه مسكن مهر قرار بوده است تا پايان سال 94 به اتمام برسد و تحويل متقاضيان شود.
اكنون كه در سال پاياني دولت به سر مي‌بريم، برخلاف تمام وعده‌هاي داده شده، هنوز واحدهاي بسياري از پروژه مسكن مهر به دست متقاضيانش نرسيده است. از طرح نمايشي «مسكن اجتماعي» هم گويي هيچ خبري نيست. آنچه بر درد اقشار كمتر برخوردار ايراني كه چند دهه است آرزوي مسكن‌دار شدن دارند مي‌افزايد، موضع‌گيري مسئولان در اين رابطه است؛ مسئولاني كه بعضاً خودشان برج عاج نشين‌اند و بي‌خبر از درد اقشاري كه ساليان سال است اسباب و اثاثيه به دوش از اين منزل اجاره‌اي به آن منزل اجاره‌اي كوچ مي‌كنند.  معلوم است وقتي مسئولان ارشد وزارتخانه مرتبط با موضوع مسكن، منازلي هكتاري در مناطق بكر، خوش آب و هوا و چند ده ميلياردي تهران نطير لواسانات دارند، مسكن چهل پنجاه متري اقشار كمتر برخوردار را مزخرف و زاغه مي‌دانند اما بر كسي پوشيده نيست كه خانواده‌هاي بسياري هستند كه به همين منازل مهر قانع‌اند و ساليان درازي است آرزوي صاحب خانه شدن دارند. واقعاً بهتر نيست به جاي اين همه تخطئه و بد و بيراه گويي به طرحي كه تمجيد صريح رهبر معظم انقلاب را هم در پي داشته است، دولت در سال پاياني خدمت همه تلاشش را براي تحويل تمام تعهداتش به مردم صرف نمايد‌؟!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن