نقد فیلم «من» اولین ساخته سهیل بیرقی منیّت فیلمساز جوان یا تقلید از کاهانی؟ فیلمنامه «من» پر از حفره و چاله است و به جای اینکه قصه را پیش ببرد مدام تکرار می شود؛ برای همین ملال آور می شود و حوصله سر بر و به سختی تا انتها قابل تحمل.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر فرهنگ نیوز، «من» اولین فیلم بلند سینمایی «سهیل بیرقی» است که «سعید سعدی» و «سعید خانی» مشترکاً آن را تهیه کرده اند. در تیتراژ فیلم نام «عبدالرضا کاهانی» به عنوان مشاور فیلم قیده شده است؛ کسی که مشهور است به ساختن فیلم های آوانگارد و ابزورد (جفنگ). مثل «بی خود و بی جهت» که هم بی خود بود و هم بی جهت. یا «اسب حیوان نجیبی است» یا فیلم مجوز اکران نگرفته اش «ارادتمند نازنین بهاره تینا». نام او به عنوان مشاور کارگردان خبر از تماشای فیلمی شبیه به آثار خودش می دهد. فیلم هایی با منطق روایی ضعیف که تلاش می کنند با کنایه ها و طعنه های غیرمستقیم سیاسی و دینی جلب توجه کنند تا ویژگی ها و توانایی های سینمایی و هنری.فیلم «من» درباره زن جوانی است به نام آذر و با بازی لیلا حاتمی که کارهای خلاف بزرگ می کند. همه جور خلافی. برای یکی کارت پایان خدمت جور می کند. به یکی دیگر که به اسم آب معدنی کامیون کامیون «مشروبات الکلی» جابجا می کند مشاوره می دهد و مانع لو رفتنش می شود. برای کلی آدم افغانی پاسپورت جور می کند و همه اینها را با کمک افراد اطلاعاتی امنیتی –که نمی دانیم کی هستند- انجام می دهد. فیلم وانمود می کند و ژست می گیرد. از یک طرف نشان می دهد که آذر توسط این نیروهای امنیتی زیر نظر است که در نهایت هم او را می گیرند! اما از سوی دیگر معلوم نیست چرا همین نیروهای امنیتی در کارهای خلافش به او کمک می کنند! و فیلم پر از تناقضات این تیپی است. از همه بامزه تر اینکه وقتی پلیس آذر را می خواهد بگیرد او می گوید خودم فردا می آیم و تسلیم می شوم! انگار که در این فیلم پلیس حرف گوش کن خلافکاران است!با همه اینها معلوم نیست آذر که زن سوپر خلافکاری است چرا هر روز به پسر بچه ای آموزش موسیقی خصوصی می دهد! یعنی این جنبه های متناقض شخصیت او ساخته نمی شوند و در ساختمان اثر معنا پیدا نمی کنند. به اضافه اینکه اصلا چهره لیلا حاتمی جوری است که این میزان خلافکاری به او نمی آید و اجرا هم به این عدم باور پذیری کمک می کند. کستینگ (انتخاب بازیگر) اشتباه به همراه فیلمنامه شلخته باعث شده که کاراکتر اصلی تبدیل به شخصیت نشود. جالب تر اینکه فیلم طرفدار خلافکاری است! چرا که فیلمساز با مقابل هم قرار دادن آذر و نیروهای امنیتی دو گانه ای را ایجاد می کند که مخاطب خوا ناخواه طرف شخصیت زن فیلم می ایستد. در واقع فیلم سمپات و همراه با آذر –شخصیت خلافکار- است. فیلمساز جوان ما که از شاگردان خلف کاهانی است برای مخالفت های سیاسی به ورطه دفاع از بزهکاری افتاده و به آن افتخار هم می کند.فیلمنامه «من» پر از حفره و چاله است و به جای اینکه قصه را پیش ببرد مدام تکرار می شود. برای همین ملال آور می شود و حوصله سر بر و به سختی تا انتها قابل تحمل. خرده قصه ها و خلاف های آذر توضیح معین و متراکم شخصیت او نیستند. در سینما با دیالکتیک فضا و شخصیت است که قصه شکل می گیرد. رفتار یک کاراکتر در موقعیت های مختلف توضیح ویژگی های شخصیتی او است. در فیلم «من» اما همه چیز تکراری و قابل پیش بینی است. چه اینکه اگر کنایه های سیاسی امنیتی فیلم نبود بعید بود همین استقبال نصفه نیمه هم از آن می شد. خرده قصه های فیلم نمی دهند یک کل واحد و می شد بعضی از آنها را حذف کرد یا تعدادی دیگر به آنها افزود. در واقع همه جزئیات یک فیلم مثل قطعات پازلی است که اشکال در هر کدام از اجزای آن به کلیت اثر آسیب می رساند. ایرادی که به اشکال مختلف و گوناکون در فیلم «من» دیده می شود و به آن ضربه زده است.
واقعیت این است که سینما جای شعارهای سیاسی و حرف های احساساتی و آدم های عصبی و ناراحت نیست. این چیزی است که فیلم ساز جوان «من» از آن غافل است. سینما بلدی می خواهد و سواد و عشق و دغدغه و پختگی. هنرمند واقعی نمی خواهد به هر قیمتی خودش را از دیگران متفاوت کند و خاص بودنش را به رخ بکشد. آنها در عین سادگی و صراحت پرده از رنج ها و دردهای انسانی برمی دارند. می کوشند با آثارشان کمی زندگی را قابل تحمل تر کنند. آنها دنبال شو و نمایش و شلوغ کاری نیستند. آنها با تماشای اندوه آدم ها غمگین می شوند و هنرشان بازتاب این تلخی بی پایان است. با این تفاوت که چون اهل تظاهر نیستند واقعی و باورپذیر می سازند. مثل چاپلین که می گفت: «چهل سال مردم را خنداندم در حالیکه از درون می گریستم.» این همه حرف است. رنج کشیدن به جای مردم و کمک به ساختن جهانی بهتر برای زندگی.فیلمساز جوان فیلم «من» راه را اشتباه گرفته و اگر همچنان از سینمای کاهانی الهام بگیرد سرنوشتی جز این نخواهد داشت که فیلم هایی بسازد با عمر کوتاه و برای مصارف غیرهنری و آدم هایی که هیچ نسبتی با هنر و سینما ندارند. چرا که تاریخ همیشه تکرار می شود! تیزر فیلم سینمایی من | دانلود فیلم
فرهنگ > سینما - تفاهمنامه همکاری میان علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و فایز محمد الکندی رییس انجمن سینمایی عمان امضاء شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین با توجه به مشتركات فرهنگي و تاريخي دو ملت ايران و عمان و به منظور ارتفاي سطح همكاري هاي فرهنگي ميان دو ك
گزارش برنامه هفت نسل جدید منتقدان همفکر فیلمسازان جوان هستند شب گذشته 29 مرداد ماه برنامه سینمایی هفت با حضور منتقدان با موضوع نقد در سینما به روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت ۱۳۹۵ شنبه ۳۰ مرداد ساعت 08 42 به گزارش سرویس فرهنگی پانا بهروز افخمی مجری «هفت» در ابتدا
به گزارش خبرگزاری برنا وی با فیلم مستند مسافر آسمان در بخش مسابقه مردمی بخش جلوه گاه نور جشنواره حضور دارد فیلم مسافر آسمان درباره شهید سیدمحمود طباطبایی است او گفت فیلم اولم را با شهدا شروع کردم و امیدوارم آنها مرا در این راه یاری کنند لازم به ذکر است بخش جلوه گاه نور چهار
خبرگزاری میزان- انجمن سینمای جوانان ایران آثار فیلمسازان مستقل را در پاتوق فیلم کوتاه سینما آینده به نمایش می گذارد به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان انجمن سینمای جوانان ایران با هدف حمایت از آثار فیلمسازان مستقل حوزه فیلم کوتاه آثار آنهارا در پاتوق فیلم کوتاه به نمایش می گذار
جامعه > حوادث - ایران نوشت عشق به خودروهای بنز و بیامو و تماشای فیلمهای هالیوودی انگیزهای شد تا آرسن لوپن جوان در بحران مالی به شیوه فیلمهای گانگستری دست به سرقت 8 دستگاه خودرو بنز و بیامو بزند ماجرای سرقتهای سریالی خودروهای گرانقیمت بنز و بیام&zw
ترفند عجیب پسر جوان روش سرقت را از یک فیلم هالیوودی تقلید کردمتاریخ انتشار چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۷ ۳۶ عشق به خودروهای بنز و بیامو و تماشای فیلمهای هالیوودی انگیزهای شد تا آرسن لوپن جوان در بحران مالی به شیوه فیلمهای گانگستری دست به سرقت ۸
گزارش مشروح فارس از اختتامیه نخستین جشنواره فیلم مدافعانحرممحمدی گلپایگانی خانواده شهدا یک سرمایه گذاری بزرگ برای روز مبادا کردند داریوش ارجمند در مقابل جوانانی که جان خود را فدا کردهاند هیچ نیستیم سردار سلامی انقلاب اسلامی با تمام پیکره استکبار میجنگد حاتمی کیا نسل فرزند
هنرآنلاین دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از روز یکشنبه در تالار رودکی آغاز شد دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان یکشنبه 7 شهریورماه با حضور استادان برجسته موسیقی کشورمان در قالب شورای داوری کار خود را آغاز کرد این جشنواره تا 24 شهریورماه به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان
رئیس جدید باشگاه خبرنگاران جوان منصوب شد مجید آخوندی معاون سیاسی سازمان صداوسیما طی حکمی مجتبی ستودهنیا را به عنوان رئیس جدید باشگاه خبرنگاران جوان معرفی کرد به گزارش ایلنا معاون سیاسی رسانه ملی در این حکم با اشاره به وظایف محوله در حوزه تولیدات صداوسیما و فضای مجا
همه منتقدانی که خود فیلمساز شدند روزنامهنگاری سینمایی و نقد فیلم همواره به عنوان یکی از مجراهای ورود به سینما بوده است اما این سوال همچنان باقیست که با وجود علاقه فعالان بسیاری از صنفهای سینما برای تجربه فیلمسازی و کارگردانی چرا همواره فقط منتقدان مورد چنین اتهامی قرار میگیر