تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805286386




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گسست اجتماعی جامعه صهیونیست


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 گسست اجتماعی جامعه صهیونیست
گسست اجتماعی جامعه صهیونیست نگاهی به رشد جمعیت اعراب در اراضی اشغالی ۴۸ و اراضی ۶۷ و تقابل روز افزون صهیونیست‌ها با اعراب در این مناطق از یک بحران اجتماعی در درون جامعه صهیونیست و حرکت رژیم صهیونیستی به سمت فروپاشی از درون حکایت دارد.


به گزارش فرهنگ نیوز، با گذشته بیش از 68 سال از تشکیل رژیم صهیونیستی، معضل گسست‌های اجتماعی هنوز به عنوان یکی از بحران‌های داخلی این رژیم محسوب می‌شود. گسستی که ناشی از ورود اتباع از کشورها و فرهنگ‌های مختلف به سرزمین های اشغالی است.

تاکنون مطالب زیادی در این خصوص عنوان شده است ولی باید گفت که این معضل به خوبی توسط مقامات صهیونیستی مدیریت شده و به یک بحران غیر قابل کنترل تبدیل نشده است، ضمن آنکه نسل این مهاجرین به تدریج در حال جایگزینی با نسلی هستند که اکثریت آنها در سرزمین های اشغالی به دنیا آمده اند (75 درصد از جمعیت کنونی در سرزمین های اشغالی به دنیا آمده‌اند، در حالی که در سال 1948، این آمار 35 درصد بوده است ) و شاید در مقایسه با نسل قبلی، تعلق بیشتری به هویت اسرائیلی و این سرزمین داشته باشند.

ولی اکنون بعد دیگری از شکاف اجتماعی در دولت صهیونیستی در حال نمایان شدن است؛ شکافی که حاصل از رشد جامعه عربی در داخل سرزمین‌های اشغالی است. قشری که با هویت «صهیونیستی - اسرائیلی» ممزوج نشده و هویت مستقل «عربی – فلسطینی» خود را حفظ کرده است. این معضل آنقدر حائز اهمیت می باشد که سخنان رئیس رژیم صهیونیستی در جریان کنفرانس هرتزلیا را به خود اختصاص داد:

«رئوبن ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در  کنفرانس هرتزلیا 2015، با عنوان «چهار گروه» گفت: در اسرائیل دیگر فقط یک گروه وجود ندارد که اکثریت جامعه را در بر بگیرد، بلکه فرایندی شکل گرفته است که در آن چهار گروه اصلی «سکولار»، «ملی – مذهبی»، «عربی» و «حریدی» که ماهیت‌های متفاوتی دارند، به لحاظ جمعیتی در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند. به گفته وی، ساختار مالکیت بر جامعه صیهونیست، در برابر چشم همه درحال تغییر است. این تغییرات، ماهیت اسرائیل را از نو ایجاد خواهد کرد. رئیس رژیم صهیونیستی برای رویارویی با این مسئله، شکل دهی «هویت مشترک اسرائیلی» را پیشنهاد کرد.

به دنبال این سخنان، هیئت دولت رژیم صهیونیستی تصمیم شماره 922 را به تصویب رساند، که برنامه‌ای پنج ساله برای قشر عربی این رژیم محسوب می‌شود و حدود 5/9 میلیارد شِکِل برای آن در نظر گرفته است.

ادغام اقتصادی جامعه عربی در جامعه صهیونیستی، به عنوان موتور اصلی رشد بازار این رژیم و همچنین ابزاری برای کاهش نابرابری و شکاف اجتماعی بین اکثریت یهودی و اقلیت عربی در جامعه صهیونیستی، از جمله اهداف این برنامه ذکر شده است. این برنامه شامل حوزه‌های متنوعی است، که از جمله آن تلاش برای تغییر مکانیزم اختصاص بودجه دولتی می‌باشد به نحوی که برابری فزاینده‌ای برای شهروندان عرب ایجاد کند. اجرای این برنامه بر عهده وزارت «برابری اجتماعی» به وسیله سازمان «توسعه اقتصادی» گذاشته شده است.

برای درک ابعاد بیشتری از این معضل، باید ترکیب جمعیتی این رژیم را مورد توجه قرار داد:

بر اساس آماری که دفتر مرکزی آمار رژیم صهیونیستی در تاریخ «20 اردیبهشت 1395» (9 می 2016) منتشر کرد، جمعیت این رژیم حدود 8.522.000 نفر می باشد (در سال 1948، آمار صهیونیست‌ها، 806 هزار نفر بوده است)  در این آمار، تعداد صهیونیست‌ها حدود 6.377.000 نفر    (8. 74 درصد از کل جمعیت )، اعراب حدود 1.771.000 نفر (8. 20 درصد) و سایر اقشار (مسیحیان غیر عرب، پیروان سایر مذاهب و فاقد دسته بندی مذهبی طبق فهرست ثبت شده صهیونیست‌ها ) شامل حدود 374 هزار شهروند می‌باشند (4.4 درصد).

بر اساس پیش بینی همین دفتر، در سال 2035، آمار شهروندان صهیونیستی به 11.4 میلیون نفر خواهد رسید که 23 درصد آنرا اعراب تشکیل خواهند داد و یهودیان به کمتر از 70% خواهند رسید. این در حالی است که فقط در سال 2014 حدود 30 هزار مهاجر یهودی وارد سرزمین‌های اشغالی شده‌اند و به رشد جمعیت این رژیم کمک کرده‌اند. ولی در مورد اعراب به هیچ وجه چنین امکانی وجود نداشته و رشد جمعیت فقط از طریق ولادت صورت می‌گیرد. آمار فوق نشان دهنده حرکت نرم شهروندان عرب برای خارج شدن از اقلیت در سرزمین‌های اشغالی است.

در اینجا باید به این نکته نیز توجه کرد که در خصوص بیان آمار رسمی شهروندان رژیم صهیونیستی، همواره آمارها بر مبنای دو جمعیت یهودی و عربی اعلام می‌شود و سایر اقشار گاهی به صورت مستقل و گاهی در کنار یهودیان (و نه اعراب) ذکر می‌شوند. این مسئله در درجه اول تایید کننده شکاف اجتماعی در بین صهیونیست‌ها و در درجه دوم نشان دهنده موضع این رژیم نسبت به شهروندان عرب بوده که آنها را در برابر یهودیان و به عنوان یک قشر اقلیت و درجه 2 معرفی می‌کند.

همچنین بر اساس آماری که «دفتر مرکزی آمار فلسطین» در سال 2016 منتشر کرده است، شهروندان فلسطینی که در مناطق 67 زندگی می‌کنند 4.816.503 نفر می‌باشد که از این میان 2.935.368 نفر در کرانه باختری و 1.881.135 نفر در نوار غزه زندگی می‌کنند. اگر این عدد را با تعداد شهروندان عرب دولت صهیونیستی جمع کنیم، به عدد 6.587.503 خواهیم رسید که در برابر 6.377.000 یهودی ساکن در سرزمین های اشغالی، حکایت از اکثریت جمعیتی اعراب دارد.

در صورتی که این رشد جمعیتی را در کنار تبعیض‌های اجتماعی موجود در جامعه صهیونیستی قرار دهیم، فرایند برجسته شدن شکاف بین دو قشر صیهونیستی و عربی و قرار گرفتن بیش از پیش این دو در برابر یکدیگر را بهتر درک خواهیم کرد. به عنوان نمونه، شهروندان عرب، امکان خدمت در ارتش صهیونیستی را ندارند، در حالی که ارتش و نیروهای آن از اهمیت و ارزش بالایی در جامعه صهیونیستی برخوردار هستند. همچنین شهروندان عرب، اجازه تعمیر منازل خود در مناطق 48 و یا خرید منزل در خارج از شهرک‌های عرب نشین را ندارند.

آمار عملیات‌های انجام گرفته طی دو سال اخیر، گواهی بر این مدعا می‌باشد؛ در جریان انتفاضه سوم که از اکتبر 2015 آغاز شده است، 3754 عملیات (پرتاب سنگ، پرتاب بطری‌های آتش زا، حمله با چاقو و تیراندازی) علیه شهروندان صهیونیست انجام گرفته که 119 مورد آنها توسط اعراب 48 انجام گرفته است. این عملیات‌ها در تل آویو، پتخ تیکوا، کریات گت، عفوله و سایر نقاط بوده است.

در نهایت به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در برابر چالش جدید و جدی «اسرائیل عربی» (عربیزاسیون اسرائیل) قرار گرفته است. چالشی طبیعی که در بلند مدت می‌تواند منجر به استحاله این رژیم و یا تقابل دو قشر عربی – صهیونیستی در برابر یکدیگر شود. اذعان کارشناسان رژیم صهیونیستی به این مطلب که «رابطه رژیم و اکثریت صهیونیست با جامعه عربی – فلسطینی، با امنیت ملی این رژیم ارتباط مستقیم دارد »، نیز بر همین اساس می‌باشد.
 

منبع: تسنیم


95/6/7 - 12:04 - 2016-8-28 12:04:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن