تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820470808




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناگفته‌های از پروژه قطار شهری کرج/دلایل تعطیلی پروژه تشریح شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشستی مطرح شد:
ناگفته‌های از پروژه قطار شهری کرج/دلایل تعطیلی پروژه تشریح شد

کراپ‌شده - سابیر


شناسهٔ خبر: 3751697 - پنجشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
استانها > البرز

.jwplayer{ display: inline-block; } کرج - در جلسه بررسی دلایل تعطیلی پروژه قطار شهری کرج از سوی پیمانکار این پروژه اعلام شد، در شورای عالی فنی، پیمان این پروژه فسخ نشده است و فسخ پیمان صورت گرفته کاملا غیر قانونی است. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ۱۰ سال از زمان کُلنگ زنی پروژه قطار شهری کرج می گذرد و هنوز خبری از افتتاح نیست، پای این پروژه به دادگاه کشیده شده و سرنوشتش در هاله ای از ابهام قرار دارد این در حالی است که طبق گفته بسیاری از صاحب نظران حل بخشی از معضل ترافیک کلان‌شهر کرج با افتتاح این پروژه ممکن می شود. با توجه به اهمیت پروژه قطار شهری کرج برخی از اصحاب رسانه استان از پیمانکار پروژه خواستند دلایل تعطیلی این پروژه را تشریح کند، سید محمدرضا سجادی در نشستی خبری که پیش از ظهر پنج شنبه برگزار شد، اظهار کرد: با افزایش نرخ تورم قیمت پیمان ثابت مانده به همین جهت در سال های بعد دچار مشکلات عدیده ای شدیم. وی با بیان اینکه کشور در سال های اخیر در حالی دچار تورم شد که قیمت پیمان عقد شده همچنان به قوت خود باقی مانده بود، افزود: با این قیمت هزینه و درآمد پیمانکار نیز تامین نشد. مدیرعامل شرکت سابیر (پیمانکار پروژه قطار شهری کرج) با تاکید بر اینکه در سال ۹۰ کارفرما به صورت غیر قراردادی ابلاغ فسخ پیمان خود را مطرح کرد، خاطرنشان کرد: تمامی مشکلات یاد شده در حالی به وقوع پیوسته که قانونگذار در تمامی کشورها درصدد است امنیت سرمایه گذار را فراهم کند. وی تصریح کرد: این مهم در حالی به وقوع می پیوندد که حتی در یک پیمان ۲۰۰ میلیون تومانی عوامل و ارکان درگیر پروژه نمی توانند اظهارنظرهایی خارج از قرار داد انجام دهند.

سجادی با اعلام اینکه در تصمیم گیری های کلان، مدیرانی خارج از پروژه در مواردی نظیر فسخ پیمان تصمیم می گیرند، گفت: این منطق که یکی از ارکان پروژه به تنهایی تصمیم گیری کند درست نیست. وی با بیان اینکه بالاترین مقام دستگاه اجرایی نظیر شخص وزیر کشور می تواند چنینی احکامی را صادر کند، گفت: اگر قیمت قرارداد پایین است و پیمانکار نمی تواند بر این اساس اقدام کند، قانون گذار راهکاری برای رفع مشکلات، مطرح کرده است که بر این اساس در اردیبهشت سال ۹۱ قیمت پروژه اصلاح اما به طور حتم به صورت ریشه ای مشکل رفع نشد. مدیرعامل شرکت سابیر افزایش نرخ دلار بعد از اردیشبهت سال ۹۱ را یکی از مهم ترین مشکلات مطرح کرد و افزود: این  مهم درحالی به وقوع پیوست که قیمت تعیین شده برای پروژه قطار شهری کرج به صورت ثابت مانده بود. وی با اعلام اینکه پایین ترین قیمت انجام خدمات مترو در سطح کشور به پروژه قطار شهری کرج و شرکت سابیر تعلق دارد، خاطرنشان کرد: قیمت یک متر تونل مترو کرج در حالی ۱۰ میلیون تومان برآورد شده که این مهم در سطح کشور ۳۰ میلیون تومان ارزیابی شده است. وی با تاکید بر اینکه قیمت های تعیین شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی هر سه ماه یکبار تعدیل می شود؛ افزود: هر سه ماه با افزایش نرخ تورم در کشور سازمان مدیریت قیمت را اصلاح و ضریبی را به عنوان شاخص تورم و نرخ تعدیل عنوان می کند.

سجادی با عنوان اینکه قیمت تعیین شده برای شرکت سابیر و پروژه قطار شهری کرج در اردیبهشت سال ۹۱ ثابت بوده است، گفت: در حالی خط ۶ و ۷ متروی استان تهران از فهرست های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استفاده می کند که قیمت آن ها بیش از ۳۰ درصد بالای قیمتی است که سابیر درخواست کرده است. مدیرعامل شرکت سابیر تصریح کرد: در هر شهری که مترو به سرانجام رسیده، تعامل بین کارفرما، مشاور و ارکان پروژه به خوبی مشاهده می شود، چرا که بر اساس واقعیت عمل کردند. وی با اشاره به اینکه در سال ۸۸ شرکت سابیر باید فاینانسور معرفی می کرد، این پروژه خط اعتبار ملی نداشت، شرط احداث خط متروی کرج در نظر گرفتن فاینانس برای این طرح بود، افزود: شرکت سابیر، شرکت اتریشی را برای تحقق این مهم معرفی کرده تا اقدامات مربوطه به انجام برسد که با تحریم های بین المللی مصادف شد. وی بیان کرد: با توجه به شرایط بین المللی امکان فاینانس وجود نداشت از این رو تصمیم بر این شد پروژه ریالی شود به همین منظور این مهم مورد موافقت دولت قرار گرفت و شرط فاینانس برای آغاز طرح برداشته شد. سجادی با بیان اینکه پیشنهاد و ابلاغ تعویض پروژه به صورت تعدیل پیشنهاد کارفرما به پیمانکار پروژه بود اما اجرایی نشد، گفت: مدارک این مهم در حال حاضر موجود است.

وی با اشاره به اینکه برای اصلاح قیمت در سال ۹۱ اقدام لازم انجام نشد اما برای سومین بار متقاعد به انجام این امر شدند، گفت: در سال ۸۸ شورای عالی فنی بخشی از پیمان را از حالت ارزی  خارج و برای سال آینده این مهم در لایحه بودجه دولت قرار گرفت. مدیرعامل شرکت سابیر تصریح کرد: به طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مبلغی که در ردیف بودجه متروی کرج در نظر گرفته شده بود، به مترو اختصاص داده شد. وی با تاکید بر اینکه پیمانکار در این بین سرمایه گذاری خود را نظیر احداث کارگاه مجهز و ... انجام داده است، بیان کرد: در سال برگزاری مناقصه هیچ شرکتی در کشور تجربه اجرای خطوط ریلی را نداشته است. سجادی خاطرنشان کرد: در این قرارداد پیشرفت کار بر مبنای پیشرفت ریالی در نظر گرفته شده در واقع شاخص اندازه گیری نرخ رشد پیشرفت شاخص مالی است. وی با اشاره به اینکه در قرارداد متروی کرج پیمانکار تامین کننده مالی نیست، افزود: قرار بر این است هر ساله ۵۰ درصد اعتبارات مورد نیاز سابیر توسط شهرداری و ۵۰ درصد دیگر توسط دولت تامین شود، تابه امروز شهرداری به جز ۴۵ میلیارد تومان زمینی که در اختیار سابیر قرار داده، پولی پرداخت نکرده است. مدیرعامل شرکت سابیر گفت: شهرداری به تعهدات خود عمل نکرده است، استاندار البرز تمام سعی خود را به کار گرفته و با رایزنی مبالغی را تامین کرده است، اگر مترو به اینجا رسیده تنها به واسطه منابع مالی دولتی بوده که به طور قطع کافی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه  در سال ۹۱ که تیم جدید پروژه را تحویل گرفت، متروی کرج از ۷ ماه حقوق معوقه برخوردار بود، گفت: طی سنوات اخیر در حالی که اعتبار مورد نیاز تامین نشده این معوقات افزایشی پیدا نکرده است. سجادی با اعلام اینکه مدت زمان ۶ ماه اخیر پروژه متروی کرج به سبب ابلاغ غیرقراردادی سازمان قطار شهری تعطیل شده است، گفت: علی رغم وجود بحران مالی، این شرکت توانسته پرسنل خود را از نظر مالی تامین کند، سابق بر این ۸۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار بودند اما متاسفانه این آمار اکنون به ۲۵۰ نفر رسیده است. وی اعلام کرد: آذرماه سال ۹۳ طی جلسه ای در استانداری البرز با حضور ارکان پروژه چنین تصمیم گیری شد که با توجه به محق بودن پیمانکار، مطابق متروی مشهد مابه تفاوت قیمت را پرداخت کنیم با توجه به اینکه همه ارکان پروژه در جلسه مذکور حضور داشتند و به استناد صحبت های انجام شده مناقصه برگزار و پیمانکار بر مبنای قیمت روز گرفته شد. وی با اشاره به اینکه پول بر اساس قیمت روز به پیمانکار پرداخت شده چرا که هیچ پیمانکاری خارج از این شرایط همکاری نمی کرد، گفت: پول اخذ شده از کارفرما بر اساس قیمت قدیم بوده، میلیاردها تومان و مبلغی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان دچار ضرر شدیم. مدیرعامل شرکت سابیر تصریح کرد: برای اتمام پروژه قطار شهری کرج به قیمت نرخ سال ۹۳ به  اعتباری بالغ بر هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم. وی با اعلام اینکه شرکت سابیر اقداماتی نظیر عقد قرار داد تجاری با  شرکت چینی «سیتیکس» انجام داده که به تائید سفارت چین رسیده است، گفت: ۳۱۰ میلیون دلار برای این پروژه درنظر گرفته شده است.

سجادی با اشاره به اینکه به محض باز شدن خط اعتباری چین پروژه متروی قطار شهری کرج در اولویت قرار خواهد گرفت، بیان کرد: سایر پروژه هایی که به موفقیت رسیدند از مدل های گوناگونی نظیر فروش اوراق مشارکت برای تامین سرمایه استفاده کردند. وی افزود: شورای شهر کرج ۵۰۰ میلیارد تومان مجوز فروش اوراق مشارکت را به سازمان قطار شهری  داده که از این میزان ۱۰۰ میلیارد تومان به فروش رسیده و اکنون در حساب مربوطه نگهداری می شود، هر سه ماه مبلغی بهره به این مهم تعلق می گیرد اما در اختیار پیمانکار قرار داده نمی شود. مدیرعامل شرکت سابیر با تاکید بر اینکه مذاکره و پیگیری دریافت منابع در لایحه بودجه از وظایف کارفرما محسوب می شود، اظهارکرد: تهاتر زمین یکی دیگر از راه های تامین منابع مالی است، پیرو این مهم مکاتبه ای توسط مدیرعامل شستا صورت گرفته که بخشی از منابع مالی این پروژه به صورت تهاتر با زمین های معرفی شده از سوی شستا وارد این پروژه شود. وی گفت: شستا به تعهدات خود عمل کرده است اما حتی برگی برای اعتماد از طرف مقابل اخذ نکرده است، موضع گیری طرف مقابل  پذیرش ۱۰۰ درصدی تامین منابع برای انجام پروژه قطار شهری کرج است. وی با اینکه برخی نمی خواهند سابیر به عنوان شرکت دولتی در کرج فعالیت کند به همین سبب سنگ اندازی فراوانی بر مسیر راه این پروژه انجام می دهند، تصریح کرد: با شروطی نظیر تامین ۱۰۰ درصد اعتبارطرح از طریق تهاتر زمین و اجرایی شدن پروژه با قیمت سال ۹۱ نشدنی است.

برخی نمی خواهند «سابیر» به عنوان شرکت دولتی در کرج فعالیت کند به همین سبب سنگ اندازی فراوانی بر مسیر راه این پروژه انجام می دهندسجادی با بیان اینکه شرایط مذکور ارتباطی با توانایی شرکت سابیر در این زمینه ندارد، اظهار کرد: بر اساس قانون کارفرما باید منابع مالی پروژه را مشخص کند. وی با اعلام اینکه در قرداد قید شده در صورت بروز موارد مورد اختلاف شورای عالی فنی باید در این زمینه ورود کند، گفت: کارفرما خارج از حیطه وظایف قانونی فسخ پیمان اعلام کرده که دو ایراد مهم بر این مهم گرفته شد. وی با تاکید بر اینکه بالاترین مقام اجرایی بعد از تشکیل کمیسیون سه نفره باید نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند، گفت: باید فسخ پیمان مستند به یک ادله قانونی قید شده نظیر ورشکستگی پیمانکار در قرار داد باشد. مدیرعامل شرکت سابیر اعلام کرد: درخواست تشکیل هیئت حل اختلاف صورت گرفت اما متاسفانه این مهم محقق نشد، نهایت امر با علم اینکه مطابق قرار داد دستگاه قضائی مجاز به ورود به پرونده نیست از این دستگاه درخواست کردیم ورود پیدا کند.

وی گفت: دستگاه قضائی با علم اینکه مجاز به ورود به این پرونده نیست، ارجاع پرونده به شورای عالی فنی را مد نظر قرار داد، تا زمان رسیدگی پرونده در شورای عالی فنی هیچ فسخ پیمانی انجام نشده است و فسخ پیمان صورت گرفته کاملا غیر قانونی است. وی با اعلام اینکه تمامی زیان های متحمل شده بر شرکت و شهر کرج باید اخذ شود، اظهار کرد: اخراج صدها پرسنل، ضررهای میلیاردی کرج از جمله این زیان ها است. سجادی با بیان اینکه در جلسه تشکیل شده با شستا بحث بر این است اگر کارفرما می تواند زیان وارده به شرکت سابیر را پرداخت کند، از کرج خارج می شود، گفت: منابع مالی و محمل قانونی برای این مهم وجود ندارد. به گزارش خبرنگار مهر، پروژه خط ۲ قطار شهری کرج بعد از پل حصارک (محدوده پیشاهنگی) شروع می‌شود و پس از عبور از زیر خیابان شهید بهشتی در مسیر شرق - غربی حرکت می‌کند و به چهارراه طالقانی می‌رسد پس‌ازآن به‌صورت شمالی - جنوبی ادامه حرکت می‌دهد و بعد از عبور از زیر اتوبان تهران - کرج در زیر جاده ملارد ادامه می‌دهد تا به شهرستان ملارد برسد. طول کل پروژه با احتساب مسیرهای دسترسی به دپو و پایانه حدود  ۳۰کیلومتر است. ۱۰ سال پیش که کُلنگ پروژه قطار شهری کرج زمین زده شد شاید کمتر کسی فکر می کرد که سرنوشت این پروژه تبدیل به یک کلاف سردرگُم شود با گذشت ۱۰ سال گِره‌ها کور و کورتر شده به طوری که شهرداری کرج چاره کار را در فسخ قرارداد و تعویض پیمانکار دیده و پیمانکار نیز در حال رفت و آمد به دادگاه است در این میان نیز شهروندان رویایی افتتاح را در سر می پرورانند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن